Onko eroa läppärin ja pöytäkoneen välillä? (Nykyisellään Xubuntu myös vanhassa kloonipöytäkoneessa)
Yleisellä tasolla - jos ei tarvitse viedä konetta mukanaan mihinkään, niin ilman muuta pöytäkone. Kaveriksi kunnollinen iso full hd -näyttö, niin kylläpä on käyttömukavuus hieman toisella tasolla, kuin läppärissä. Ja sitten Linux -tasolla - pöytäkoneet ovat noin keskimäärin paremmin toimivia Linux -ympäristössä, kuin läppärit. Näin olen tällä(kin) palstalta havainnut.
Olen jo vuosia ihmetellyt läppäri -villitystä. Niitä ostavat hyvin monet sellaisetkin, jotka eivät koskaan kuljeta konettaan yhtään mihinkään. Eihän läppäreissä mitään vikaa sinänsä ole, mutta esim. korjattavuus/laajennettavuus ei ole pöytäkoneen tasoa.
Joka tapauksessa, vältä ihan niitä halvimpia koneita. Jollain 500-600 eurolla rupeaa (minusta) saamaan jo ihan ok masiinoita, joilla tekee jo vähän kaikkea. Vähintään 2-ytiminen prosessori ja esim. 4Gb keskusmuistia, niin pyörii mukavasti kaikki Ubuntu -versiot. Itse valkkaisin myös Nvidian näytönohjaimen, koska niille löytyy käsittääkseni parhaat ajurit. Mutta ihan peruskäytössä lienee melkein sama, mikä siellä on.