Kirjoittaja Aihe: Lisää kysyttävää äänistä ja samassa vähän netistä [Ratkaistu]  (Luettu 14199 kertaa)

JusMu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 46
    • Profiili
Hei.

Uutta aihetta taas kerran, kun ei omin voimin ole saanut suoria vastauksia. Katsotaan jos joku viisaampi voisi taas kerran minua koittaa auttaa. Laitoin tälle osastolle tämän ketjun, vaikka voi olla että on väärässä paikassa (taas kerran), sillä haluan tietää useasta asiasta eri juttuja, mutta pääasia koskee äänen ulos saamista Ubuntusta.

Elikkäs minulla on melko uunituore Creative Z äänikortti. Mitä olen netistä katsellut, niin sillä ei ole kukaan saanut muuta ääntä kuin epämääräistä naputusta ulos linuxilla. Tällä hetkellä ajelen Ubuntu 13.04 enkä ole kerneliä päivitellyt. Joitakin korjauksia on kuulemma uusimmissa kerneleissä ääniä koskien, mutta siitä huolimatta tuolla äänikortilla kukaan ei ole kuulemma saanut ääntä toimimaan.

Kuitenkin minulla on mielessä toinenkin vaihtoehto (joka kenties voisi toimia). Äänikortti menee vahvistimelle optisena ja analogiset kuulokkeisiin, mutta jos se suletaan jo toistaiseksi pois, jos sillä ei kerta kikalla jos toisellakaan toistaiseksi ääntä ulos saada. Tällä hetkellä minulla on kolmantena näyttönä telkkari, jonka olen liittänyt hdmi liitännällä. Näytönohjaimena toimii GTX 570. Ajattelin, että olisiko mahdollista siis laittaa ääni menee hdmi portin kautta telkkarille, jonka voisin sitten kokeilla siirtää RCA kaapelin avuin vahvistimelle. Tällä hetkellä telkkarin äänet menee hdmi kautta vahvistimelle, sekä toimii samalla videon siirrossa (Menee ARC-portin kautta). Epäilen, että minun täytyy kuitenkin vetäistä telkkarista RCA kaapelilla äänet vahvistimelle, sillä ARC:in kautta ei varmaan saa pelkkää ääntä menemään, jos telkkari ottaa kuvaa toisesta hdmi portista.

Sitten jos ajatellaan, että tuo hdmi portin ja telkkarin avulla olisi mahdollista saada ääni vahvistimelle, niin tulisiko minun päivitellä samalla sitten uudempaan kernelin versioon, sillä siihen on kuulemma parempi tuki HDMI äänien toistamiseen.

Olen kokeillut, että vetäisin kuvan tietokoneelta telkkariin tuon viritinvahvistimen kautta, mutta siitä ei oikeen meinaa tulla yhtään mitään, sillä kun pidän telkkaria ARC kautta. Silloin viritinvahvistin vaihtelee millon mistäkin lähdettä ja koneen puolelta tuntuu menevän hommat sitten lukkoon.

Toivottavasti joku nytten edes ymmärtää mitä koitan selitellä. Kiitoksia kaikille vastaajille kuitenkin jo etukäteen.
« Viimeksi muokattu: 19.06.13 - klo:22.05 kirjoittanut JusMu »

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Tällä hetkellä minulla on kolmantena näyttönä telkkari, jonka olen liittänyt hdmi liitännällä. Näytönohjaimena toimii GTX 570. Ajattelin, että olisiko mahdollista siis laittaa ääni menee hdmi portin kautta telkkarille, jonka voisin sitten kokeilla siirtää RCA kaapelin avuin vahvistimelle.

Pitäisi onnistua.

Periaatteessa riittää, että valitset vain Ubuntun ääniasetuksista ulostuloksi näytönohjaimen HDMI:n. Käytännössä saatat tosin törmätä tähän ongelmaan -- en tiedä, onko sitä korjattu nykyisissä PulseAudion versioissa:

http://http.download.nvidia.com/XFree86/gpu-hdmi-audio-document/gpu-hdmi-audio.html#_under_enumeration_of_hdmi_devices

http://www.mail-archive.com/pulseaudio-discuss@mail.0pointer.de/msg07433.html


Eikö ongelma kuitenkin ratkeaisi helpommin käyttämällä emolevyn integroituja ääniulostuloja?

T
Sitten jos ajatellaan, että tuo hdmi portin ja telkkarin avulla olisi mahdollista saada ääni vahvistimelle, niin tulisiko minun päivitellä samalla sitten uudempaan kernelin versioon, sillä siihen on kuulemma parempi tuki HDMI äänien toistamiseen.

Ei pitäisi olla tarvetta. HDMI-äänet ovat toimineet Nvidian korttien kanssa hyvin Ubuntu 10.04:n ajoista lähtien.



JusMu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 46
    • Profiili
Unohdin alussa mainita.

Minulla on Asus Maximus III Formula emolevy. Tässä on ns. puoliksi integroitu äänikortti. Erillinen creativen x-fi palikka tulee mukana, mutta se toimii vain tämän emolevyn kanssa. Emolevyssä on itsessään sitten vielä jonkin sortin äänipiiri, mutta ulos tuloja ei itse emolevyssä ole. En saanut kortin ajureita koskaan toimimaan kunnolla windows 7 aikoinaan, joten ostin tuon uuden. Aina jos asensin ajurit, niin optisesta liitännästä ei kuulunut mitään. Puolestaan ilman ajureita kuului, mutta sitten en voinut säädellä kunnolla kuulokkeiden ääntä, joka tulee analogisena. Lähinnä haluan useasta portista saada äänet ulos, sillä usein emäntä katselee telkkua ja käyttää vahvistinta niin pitää tällöin kokeilla saada itsellekin jotain millä kuunnella. Lisäksi emolevyssä on vain 1x PCI-E x1 paikka, johon molemmat kortit haluavat mennä. Muutenkaan kahta samantyylistä creativen korttia ei varmaankaan ole kovin viisasta laitella samaan pönttöön.

Mutta jos tuo hdmi homma toimii niin voishan sitä kokeilla. Toisessa näytössäkin on tosin tuo hdmi (dvi portista muuntimen kanssa) ja siinä on sitten kuuloke lähtö. Tosin en halua edes kuvitella vetäväni ääniä auxilla välikallapeen kautta. Tosin vahvistimessa tuntuu olevan erillinen hdmi aux paikka, jota en ole edes kokeillut. Tosin se on etuliitännässä niin en välttämättä siihen halua mitään johtoja kokeilla runtata. Sen kautta olisi tietysti voinut toimia tuo kuvan siirtokin paremmin :D tiedä sitten kun en ole testannut. Mutta näillä eväillä jos kokeilisi nih voisi katsoa tuota telkku hommaa, että voisin edes jotain ääntä saada ulos linuxista kun emäntä ei ole laitteita käyttämässä.

JusMu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 46
    • Profiili
Nonnih...

Sainpahan nuo äänet kuulumaan iha stereona tuon telkkarin kautta.Tämä riittää, sillä tuo viritinvahvistin osaa sitten sen mukaan levittää sen kuitenkin eri kajareihin (Tavallaan 6.2 systeemit tällä hetkellä). Menee näköjään vieläpä ilman lisäjohtoja. Huono puolihan tuo on, että pitää tuon telkun olla päällä. Telkku myös on niskan takana, että on vähän inhottavaa kun jos haluaa kahta tavallista näyttöö pöydällä käyttää, niin joutuu äänistä vissiinkin luopumaan. (Nvidia GTX 500 sarja kun tukee vain 2 näyttöä samaan aikaan)

Toisaalta tähän liittyy sitten minulla muitakin ongelmia. Huomasin tuossa, että KDE ja Ubuntun työskentely ei mene aivan samoilla laduilla. KDE puolella kun näytöt asetuksista laitan, että cloonaa vain tämän ykkösnäytön ja telkkarin niin se toimii joka käynnistyksen jälkeen. Puolestaan Ubuntun puolella se tykkää käynnistyksen jälkeen jatkaa työpöytää telkkariin, että jokaisen käynnistyksen yhteydessä täytyy rueta niitä säätelee. Muuten ei ongelma, mutta lähinnä usein yhdellä näytöllä pärjään, niin olisi mukava, että näytöt olisi kloonattuna. Jos haluan äänet niin tökkäisen vain tuon telkun päälle. Puolestaan jos en tarvitse ääni ja loggaan ubuntulla sisään, niin sitten kun rupeaa ikkunat avautumaan minne sattuu niin alkaa hiki pursuamaan otsasta.

Toinen on sitten tämä äänipuolen kanssa vielä. En oikeen pysty KDE puolelta säätämään tuota Geforce porttia kunolla, että äänet tulisivat oikeaan porttiin ja ääni kuuluisi. Puolestaan ubuntun puolelle kun menen ja laitan äänet hdmi niin sitten se osaa ensi kerralla KDE loggautuessa etsiä oikean portin ja saan äänet kuulumaan. Jos en käy ubuntun puolella niin tuo oikea portti säilyy käynnistyksien jälkeen KDE puolella, vaikka loggautuisin välillä ulos. Puolestaan Ubuntun puolella automaattisesti se tykkää tökätä tuon Creativen primaryks jolloin joka käynnistyksellä tarvitsee säätää sekin.

En jaksa uutta viestiketjua aloittaa, sillä kyse liittyy samaan ongelmaan, joten vedän siitä tähän jatkoksi. Miten saisin ubuntun puolelta asetukset siten, että käynnistyksessä vakiosti tulisi telkkari ja tämä toinne näyttö klooneina ? KDE puolella se onnistuu kun näytöt kohdasta käyn sen säätämässä, mutta ubuntun puolella se tilttaa ja joudun hommat hoitamaan nvidia settingsien kautta. Toisaalta kokeilin xong.conf (vai mikä olikaan) tallentamista uusilla asetuksilla, mutta silti tykkää käynnistyksen jälkeen ruudut olla toistensa jatkona. Ubuntun näytöt valikossa se näyttää tuon minun 37" telkkarin 58". Liittyyköhän jotenkin siihen ?

Toinen olisi sitten se, että miten saan ubuntua säädettyä siten, että aina käynnistyksessä olisi hdmi portti käytössä äänien suhteen. En ainakaan sitä äänivalikkoa katsellessa löytänyt mitään tallenna nappulaa.

Paljon asiaa, mutta toivottavasti tuostakin se jutun ydin lukioille aukee.

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Itselläni on kaksi erillistä X:ää. Toisen näytön pitää olla aktiivinen, jotta ne äänet kulkisi HDMI-piuhaa pitkin. Ja TV:n tai vahvistimeen pitää olla päällä, jotta X tunnistaisi bootissa toisen näytön. Xorg.conf tietossa voi tietysti pakottaa tietyt näyttötilat päälle. Itsellä riittää kun muistaa AV-vahvitimen pistää päälle ja oikea sisääntulo on valittuna.
Koodia: [Valitse]
DISPLAY=:0.1  ohjelma tyylisellä komennolla saa softia toiselle näytölle. nvidia-settings root oikeuksilla osaa tallentaa sopivan xorg.conf tiedoston.  xorg.conf tiedoston editoiminen voi johtaa siihen, että X ei käynnisty. On sitten ainakin varoitettu. .asoundrc tiedostoon voi laittaa oletukseksi äänilaitteksi HDMI. Digitaalisille ulostuloille Alsa ei oletuksena tee mitään miksausta. Analogiselle äänelle on Dmix oletuksena päällä. alsamixer ohjelmalla on hyvä tarkistaa että kaikki ulostulot on auki. Usein digitaalinen ulostulo on oletuksena mykistetty.

JusMu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 46
    • Profiili
Siis joo.

Tiedän, että telkun pitää siis olla auki, jotta äänet kuuluvat. Kuitenkin esim niinkuin windowsissa on pakotettu kloonaus minulla yleensä päällä (tämä näyttö ja tuo telkku), eikä se vaadi mitään erikoisia kikkailuja. Ubuntussa puolestaan, vaikka xorg.conf tiedoston rootin oikeuksilla laittelen kloonaukselle, niin käynnistyksessä se silti menee eri tavoin. Otin kuitenkin vakioasetuksilla tuosta tiedostosta varmuuden vuoksi varmuuskopion, että jos X sattuisikin jonkin kopeloinnin takia tilttaamaan, niin ongelma on vielä korjattavissa.

Pitää tuossa tänään myöhemmin kokeilla katsoa tuota asoundrc tiedostoa ja sielä laitella tuota oletus äänilaitetta. Katselen vielä tuota xorg.conf tiedoston vääntämistä, että jos saisin sen sillein pakotettua. Lähinnä haluaisin vain, että saisin äänet kun laitan telkun päälle (ARC takia viritinvahvistin menee telkku säätäessä automaattisesti telkulle, joten sitä ei tarvitse edes itse sitten säädellä). Olen alsamix kattonut optisen ulostulon, että ei ole mykistyksiä. Ymmärtääkseni tuolla äänikortilla vain optinen taikka analoginen ääni ei ole kernel tasolla tuettua. Saapi nähdä, jos sitten lähitulevaisuudessa se saisi jonkinsortin tuen linuxille, niin ei tarvitsisi telkkua turhaan päällä pitää.

Ja tuon ARC takia en laita kuvaa telkulle menemään viritinvahvistimen kautta, sillä kuten mainitsin niin tuon ARC ominaisuuden takia telkkuakin säätäessä viritinvahvistimen ulostulot vaihtelevat ja kone ei siit tykkää kun se laittaa päälle ja pois päältä laitteita jatkuvasti. ARC on lähinnä sen takia päällä, että ei tarvitse vetää äänelle erillistä johtoa telkkarista. Minulla on valehtelematta muutenkin jo varmaan 40-50 metriä johtoa tässä pienessä huoneessa.

Kiitoksia kuitenkin vihjeistä. Katselen tänään ajan kanssa, että jos vaikka saisin asetukset väännettyä sellaiseksi kuin haluan.

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Itselle jäi epäselväksi tuo ARC. Kyllä HDMI-piuhalla saat äänen ja kuvan. Nvidia-settings ohjelmalla saat näytön edid arvot talteen. Xorg.conf tiedostossa voi määritellä, että X käyttää aina noita arvoja vaikka KO laite ei olisi päällä. Itse en ole kokeillut toimiiko kunnolla. Jos nykyaikainen AV-vahvistin kaikki liitännät kannattaa tehdä digitaalisesti ja antaa sen vahvistimen sitten tehdä muutos digistä analogiseksi. Jos oikeasti hyvä studitason äänikortti sitten kannattaa miettiä sitä RCA:ta. Jos pistät HDMI piuhan Televisioon ja televisiosta optisen piuhan vahvistimeen niin HD äänet ei kuulu/siirry jos niille on käyttöä. Eli TV:n ja vahvistimen väliin mielellään HDMI. Se pistääkö HDMI piuhan kiinni pc:stä televisioon vai vahvistimeen on hieman makuasia. Molemmilla tavoilla on puolensa. Itsellä on vahvistimen kakessa 63 kpl nappuloita ja jos ääni ei kuulu syy löytyy usen väärästä asetuksesta. Jonkinlainen kapula ja johtoviidakko täälläkin.

JusMu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 46
    • Profiili
Siis tuo ARC on vain television ja AV vahvistimen tukeva ominaisuus.

"Jos käytössä on ARC.toimintoja tukeva televisio, sinun tarvitsee kytkeä vain yksi HDMI-kaapeli televisiion ja vahvistimen välille saadaksesi videosignaalin vahvistimesta televisioon, audiosignaalin televisiosta vahvistimeen ja HDMI-ohjaussignaalit kulkemaan laitteiden välillä."

Minulla on tommoinen "räkki", jossa on PS3 ja vahvistin ja se ei ole television vieressä (TV-taso köyhä --> vain yksi  paikka laitteelle). 5m hdmi-johto menee juuri ja juuri televisiolle asti. Tuossa ominaisuudessa on miinuksena se, kuten taisin edellä mainita, että kun telkun laittaa päälle vahvistin menee tökkäämään ulostulon TV:lle ja kone sitte lukee sen vastaavasti niin, että vahvistin ei ole päällä ja siitä sitte alkaa rämppäys. Ainut syy tuossa on se, että kun Winukkaa pelkästään vielä viikko sitten käytin, niin optisella saan äänet menemään helposti äänikortin kautta vahvistimelle. Optisia piuhoja olisi, mutta telkkarissa ei ole kyseistä liitäntää. RCA johdot taas ovat jotain 10 v vanhoja halpahallin paukkulankoja. Siksipä olen tämmöisellä systeemillä liikenteessä.

Vahvistin on melko uusi (yamaha RX-V673), eli siinä kyllä on 3d läpiviennistä lähtien kaikki. Ainut joka puuttuu on aktiivi kaiuttimien ulos tulot, mutta eipä sellaisia ole enkä varmaan lähiaikoina hankkimassa. (En tiedä miksi tämäkin piti tähän kirjoitella :D)

Toisaalta tarvitsen vain stereoäänen, jonka tuolla television kautta saa. Vahvistin sitten vaan jakaa sen eri kaiuttimiin. Lähinnä kuuntelisin linuxin puolella vain musiikkia, niin 5.1 ominaisuudet ei siinä taida paljoo autella. Tällä hetkellä siis käy varmaan samalla tavalla, vaikka äänet menee hdmi piuhoja pitkin. Äänet menee hdmi kautta tietokoneesta telkkariin ja telkkarista hdmi piuhalla tuon ARC ominaisuuden kautta vahvistimelle. Mutta kuten sanoit, molemmilla tavoilla on omat puolensa. Ja sekin, että asetuksista kiinni voi olla hyvin mahdollista. Onhan tuossa vahvistimessa graaffinen käyttöliittymä, mistä löytyy säätöjä enemmän kuin jaksaa etsiä.

Nytten kun tuon ubuntun kanssa on ruennut leikkimään, niin voisi aivan hyvin kokeilla vetästäkin tuon HDMI tuon vahvrin kautta. ARC voisin kyllä tällöin ottaa pois käytöstä. Tällöin viimeksi kun leikin niin tarvitsin sen RCA kaaplein, mutta telkkarin peruskanavilta ei muutenkaan taida äänen laatu olla studio luokkaa mistään surroundista puhumattakaan. Siksipä tommoinen paukkulankakin varmaan kelpaisi, kun telkkaria katsellessa ei tule paljoo kaiuttimia muutenkaan huudatettua. Winukan puolella taas leikin näyttöjen jne... kanssa niin paljon, että äänikortti toimii äänen ulostulolähteenä. GTX 600 sarjalaisen tai uudemman jos hankkisi, niin saisi samaan aikaan kolmesta näytön portista tavaraa ulos. Tosin en tiedä 500 sarjassa, että antaako kortti laittaa kolmannesta äänen menemään, vaikka kaksi muuta näyttö paikkaa olisi käytössä. Tällöin voisin 2x 27" näytöllä käyttää linuxia ja äänet kuuluisi silti.

Olen kuitenkin ihastunut ubuntuun/KDE sen verran, että jaksan ajatella mälvätä näiden laitteiden kanssa. Nopeus on melko kiva asia (vaikka kuten edellisessä ketjussa tuli selväksi, niin jouduin asentamaan vanhalle kovolle sen enkä uusille kovoille dakeraidiin ---> kiintolevy pitää melkomoista mekkalaa). Näillä ohjeilla tuossa tänään illemmalla tai huomenissa pitää katsella lisää, jos saisi vaikka kivasti kaiken toimimaan.

Venyy nämä tekstit jotenkin aina massiivisiksi. Käyhän nämä melkein jo huonoista iltasaduista jos ei muusta.

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Oletkos ajatellut TV-virittimen hankkimista? Itsellä TV ei ole enää seinässä kiinni kun TV-ohjelmatkin tulee koneelta. Vähemmän räpläämistä, kun yhden piuhan päästä saa kaiken..

JusMu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 46
    • Profiili
Aloinpahan tuossa leikkimään.

Vetäsin tuon ARC pois päältä, mutta piti siihen sitte se RCA kaveriks viel vetää. Piti sitte RCA johtopari halkasta ku ei ole tarpeeksi pitkiä RCA kaapeleita :P Noh eipä tarvii subi ja telkku kummatkin kuin yhden. Semmoinen kiva homma kävi, että pidin tuota asetusta myös, että vahvistimen kaukosäätimen ns pikanäppäimet toimisi oikein. Nytten sitten ajattelin tuossa hakea manuaalin ja selvisi, että asia jonka kanssa olen tapellut useita tunteja olikin vain kiinni siitä, että yhtä nappulaa tarvitsi painaa 3 sekunttia pohjassa. On niistä manuaaleista joskus hyötyäkin.

Seuraavaksi kokeilen laittaa tuon kuvan menemään tuon vahvistimen kautta jos vaikka saisin suosiolla toimimaan senkin. Sittenpä rupean tappelemaan niiden oletusäänilaitteiden kanssa. Laittelen siitä sitten enemmän tietoja. Tuota default äänilaitteen tiedoston tekemistä katselin tuossa jo jostain wikistä, kun se ei näytä olevan valmiina nykyään. Huomasin tosin, että nuita nvidian ohjaimia on aika paljon, että mikä niistä lie sitten olisi se oikea (aplay -L hommelilla kattelin). Tässä eka pitää tämän winukan puoli kuitenkin hoidella tuon näytön puolella, koska tämän kanssa osaa ainakin vielä toistaiseksi paremmin toimia.

Mutta näillä eteenpäin. Ja muuten ei koskaan ole tullut mieleenkään tuo TV-virittimen hankinta. Aikoinaan kuullut, että ne ei  toimi kovin hyvin. Tosin siitä on jo pitkä aika niin varmaan nekin vehkeet pelittää jo paljon sulavemmin nykyään. Jos tässä törmään vielä ongelmiin (niinkuin tuntuu siltä, mitä olen kerennyt katsella) niin pyytelen sitten lisää apua.

Rämpläilyn jälkeen.

Tässä on tullut kaikenlaisia mietteitä. Winukan puolella vasta käytellyt, mutta näyttää siltä, että näyttö (TV) pitää olla kuitenkin aktivoitu winukan puolelta, jotta ääni kuuluu (Näyttöjen ulostuloista). Ja näköjään telkkarinkin täytyy olla samaan aikaan päällä, vaikka ei tarvitsekkaan olla siinä tietokone ulostulo päällä. Toisaalta voisinhan minä vetäistä tuon sitten tähän norminäyttöön vahvistimen kautta, joka on aina melkien päällä, paitsi sekin on poissa silloin kun telkkarin kautta hommia katson, mutta jos haluan PS3 pelailla niin pitäisi taas rueta vetämään johtoja irti jos haluan kuvan telkkarilla, ellen sitten sitä suorilta vetäisi telkkariin ja optisella kaapelilla vahvistimelle. Tämä toisaalta ei winukan puolella haittaa kun voin vain pikakuvakkeen kautta nopeasti laittaa optisen oletukselle. Kuitenkin joka tapauksessa joutuu jotain säätelemään. Vahvistin ei hdmi kautta osaa pelkästään ääntä siis otella vaan pitää kuva vempeleetkin olla päällä. Mutta puolestaan winukassa saan säädettyä ulos tulon hdmi kautta tai optisella kaapelilla, joten sen vielä saa suht kivuttomasti. Toisaalta en haluaisi tätä päänäyttöö vetää tuon vahvarin kautta, sillä pelaan tällä niin olisi kiva olla vasteaika niin kova kuin mahdollista.

Puolestaan boonuksena tuntuu, että ääni kulostaa kenties kirkkaammalta, mutta se voi olla vain itse luotu harha :D. Toisaalta näin saan sitten surroundit toimimaan joka hommassa.

Tästä siis vetäisin johtopäätöksen, että Wintoosan puolella pärjään kyllä melko vaivattomasti (vaikka nytten kolmen eri äänilaitteen kanssa pitääkin säätää). Mutta onko ubuntun puolella sitten kellään kokemusta enemmän näistä nvidian korttien kanssa äänien läpivetämisestä. Veikkaisin, että samat hommat koskee sielläkin, että täytyy olla siis telkkari päällä tavalla tai toisella edelleenkin. Sen täytyy myös olla nvidian ajureiden kautta varmaan uloslähtönä. Vai onko tämä sitten kenties vahvistimen ominaisuuksista kiinni ? Tuon vahvistimen kautta vetämisessä on myös se boonus, että saanhan minä sitten kuulokkeet käyttöön ubuntun puolella kun nuo luurit vain tuohon kiinni tökkäsen.

Jos olisi uudemman sarjan nvidian kortti niin kolme ulostuloa saisi samaan aikaan, jolloin voisin käyttää kahta näyttöä ja saada äänet kolmannesta :S Toisaalta tehojen puolesta tälläkin pärjää vielä mainiosti, niin tuntuu melko turhalta ostokselta semmonen. Näyttiksissä kun ei taida erillistä liitäntää äänille kuitenkaan vielä olla tarjolla. Tämä äänikortti tuli pitkälti ostettua kuulokkeille ja pelitarkoituksiin, joissa se on loistava. Creative miehiä muutenkin aina ollut. Toisaalta varmaan joku usb äänikortti ratkaisu voisi kanssa toimia, mutta en millään haluaisi lisää mötyköytä tähän meikäläisen ylitunkkaiseen datacentter huoneeseen.

Taas kerran paljon tavaraa ja mietteitä :D toiseksi viimeisessä kappaleessa kuitenkin se oleellinen asia, johon vastauksia voisin haluta jos joku ymmärsi selityksistäni yhtikäs mitään.

PS. Näyttääkin siltä, että kunhan tietokoneelta on tuo näyttö vain laitettu päälle, niin äänet kuuluu hdmi kautta. Ainakin Wintoosan puolella. Varmaan sama käy sitten linuxinkin puolella. Tämä seuraava kysymys menee sitten jo grafiikan puolelle, että jos hankkisin GTX 700 sarjalaiset, jonka pitäisi tukea yhdellä kortilla kolmea ulos tuloa samaan aikaan (600 sarjassa minusta tulee tämä ominaisuus), niin se ei tarvitse kuitenkaan uutta PCI-E 3.0 liitäntää toimiakseen sillein ? Koko konetta en ole kyllä yksien äänien takia uusimassa.
« Viimeksi muokattu: 08.06.13 - klo:15.00 kirjoittanut JusMu »

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vahvistin/TV pitää olla päällä kun koneen käynnistää jos haluaa ääntä/kuvaa ulos HDMI-liitännän kautta. Laitteet kun tunnistaan käynnistyksessä. Jos haluaa säätää Googleta vaikka xorg.conf edid.bin. Ideana on, että X pakotetaan lukemaan näytön/TV:n tiedot edid.bin tiedostosta. Jos saa homman toimimaan koneen voi käynnistää vekottimet kiinnikin ja ulostulon saa toimimaan tarvittaessa. Windossia olen käyttänyt niin vähän, että en osaa käynnistää edes ohjelmaa toiselle näytölle. Enkä osaa asentaa TV-korttia.

Äänen kirkkaus voi johtua siitä, että Windows resamplaa CD äänen 44,1 --> 48 kHz. Linux tekee samaa (Pulse), mutta digitaalissa ulostuloissa ALSA ei oletuksena miksaile ääniä. En jaksa tässä selostaa enempää kun on aika monimutkaisesta asiasta kysymys.

aplay -L ja aplay -l näyttää infoa äänilaitteista. Monissa soitto-ohjelmissa pystyy valitsemaan oletus-ulostulon. Samoin työpöydässä. .asoundrc muokkailu harvoin tarpeen. Mutta joskus se helpottaa elämää. Tuokin on hieman huonosti dokumentoitu, mutta mahdollisuuksia on paljon. Normaalissa työpöytäkäytössä PulseAudio yhdistelee ja miksailee eri ohjelmista ääniä ja tunkee ne sitten ALSA:lle. Muitakin äänipalvelimia on. Hifistit yleensä ohittaa Windowssin mikserin joka on ihan toimiva normaalissa työpöytäkäytössä. Mutta ei korkeatasoisessa äänentoistossa (Ehkä parantunut XP:stä?). Linux systeemissä on myös jack. Voit tutustua siihen jackaudio.org. Jos laitteita on paljon tuo voi tuoda helpotusta.

Mainio TV:n kylkiänen on myös Rasberry PI musiikin toistoon. Halpa. Itsellä riittää kun tökkää USB piuhan USB paikkaan (saa sieltä käyttövirran) ja HDMI:n vahvistimeen. Verkkopiuha myös melko olleellinen. OpenElec osaa lukea TV:n kauko-ohjainta. Ei siis tarvita näppäimistöä. Jos omistaa monikanavaisia flac tallennuksia vaikka 192 / 24 niin ne ei toistu, mutta aika pitkälle pärjää.

TV-kortit toimivat hyvin. En muista ongelmia. Itsellä Terratec cinergy 1200 dvb-c ja toisessa Anysee E30 C plus USB-paikassa. Ja VDR ei ole n. 6 vuoden aikana kertaakaan kaatunut. Yksi tärkeimmistä syistä miksi minusta tuli Linux käyttäjä. Windows & TV-kortti on yhdistelmä mitä en ikinä saanut toimimaan.

Kun olet saanut säädöt kuntoon huolet katoaa ja unohtuu. Muista myös varmuuskopio toimivasta systeemistä. Tai joku dokumentaatio... Itsellä TV-korttia, kauko-ohjaimia, VDR, XBMC, nvidian xorg.conf ym. säätöjä joita en kyllä osaa ulkoa. Tässä taas ideoita lisää.

JusMu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 46
    • Profiili
Noh hyviä ideoita ... nytten pitää vaan katsella ja tutkailla ajan kanssa :D Ei kehtaa rueta pikaisesti mitään enää säätämään suorilta nih yleensä säästyy suurimmilta pelottavilta tilanteilta.

Itse olen pienestä lähtien tietotekniikan kanssa tykänny pyöriä ja aina ollut windows koneessa. Sen perus säätäminen onnistuu ainakin helposti ja tuo rekisterinkin sumplaamista on tullut läpi käytyä. Linux on vain tässä uutena kylkee.

Sen verran hyvinhän nuo minun hommat on, että telkkari vaikka ei olisi käynnistyksessä päällä nih se on päällä sekä ubuntussa, että KDE. KDE se on suoraan niillä asetuksilla joilla haluan, mutta ubuntussa telkkari ei ole kloonattuna vaan jatkona. Toisaalta molemmat pitäisi mennä  nvidian hommien kautta, mutta jotain olen varmaan missannut. Pitää vielä käydä nuo läpi, jos asia olisi jostain pienestä asiasta vain kiinni. Tosin taas kerran toiset ovat vallanneet minun olohuoneen ja vahvistin on tv:n käytössä. Siksipä illemmalla pääsen vasta kunnolla katsomaan, että mitenkäs tuo vahvarin kautta kuvan ja äänen saaminen vaikuttaa asiaan.

Ja lisäksi ihmettelin, että ääni on parempi windowsin puolella hdmi kautta :P Voipi vain olla "plaseboo", että se kuulostaa winampilla mp3 tiedostoja kuunnellessa paremmalta. Ajatus vain, että "oikeat HDMI" äänet toimivat vain luo illuusion. Toisaalta aivan sama jos itsestä tuntuu paremmalta. Se on aina vain boonusta.

Vielä haluaisin tietää kun olen katellut, että mikä ajaa ääniä missäkin järjestyksessä ubuntussa ja KDE. Mikä päättää molemmissa default äänilähteen ? Onko se alsa joka pyörittää kaiken pohjalta, joka sitten tunkee tiedot pulseaudiolle ? Ja missä välissä sitten KDE:n kmix tulee väliin ? Vai voiko kmix ottaa jotenkin pois käytöstä, että säätäminen kävisi samalla lailla kuin ubuntun puolella (lähinnä valikot ovat vaan erilaisia, kmix on monipuolisemman tuntuinen mutta en oikeen siit diggaa)? Lisäksi vielä on tuo pavucontrol ohjelma saatavilla, joka vissiinkin antaa vain enemmän säätövalintoja pulseaudiolle ? Onkos sen käyttäminen sitten suositeltua tai ylipäätänsä kovin tarpeellista ? Kyselen näitä lähinnä, että kun tässä opin tätä hommaa ajamaan omilla hanskoilla, niin tykkään aina, että koneellani on mahdollisimman vähän ylimääräistä ja menen eteenpäin vain kaikella aivan tarpeellisella. Vähän niinkuin tietokonepöytäni --> mitä tyhjempi ja siistimpi se on, niin sitä mukavemmalta sen kanssa tuntuu työskennellä.

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Linux on hieman erilainen kuin Windows - kun kaikki on saatavana lähdekoodina. ALSA on osa kerneliä. Tai no kyllä senkin voi päivittää jos niin uutta rautaa, että Ubuntun tarjoama ALSA ei toimi (usein melko vanha).

Äänen ulos saamiseksi HDMI:n kautta tarvitset vain ALSA:n ja Nvidian ajurin ja X:n (en ole kokeillut tuleeko ääni ulos ilman). Nouveau on vaihtoehto (vapaa) Nvidian ajurille ja kehittyy kokoajan. Uusimmissa kerneleissä Nouveau on jo mukana ja käsittäkseni myös sillä saa äänen ulos (HDMI). KDE:n rajapinta äänille on Phonon ja se käyttää paljolti GStreamer kodekkikirjastoa. Toki senkin voi vaihtaa toiseksi (VLC). Pulseaudio tekee työpöytäkäytön helpommaksi. Se osaa miksata ääniä useammasta lähteestä yhteen ja syöttää ne ALSA:lle. Se tekee sen, että Youtube video ja vaikka musiikki soi yhtäaikaa. Näin yksi ohjelma ei pääse varaamaan äänilaitetta. Pulseaudio ei ole mitenkään välttämätön ja leffakoneeseeni en sitä ikinä ole asentanut. Kun ei ole tarvetta katsoa leffaa ja samalla soittaa musiikkia. Kmix ja monet muut ovat graafisia kikkareita alsamixerille. Gnomea en ole käyttänyt aikoihin. KDE alkaa olla jo niin fiksu, että tunnistaa noita näyttöjäkin ja osaa niitä ohjatakin. Useammalla näytöllä voi tulla niitä ongelmia, että login ruutu onkin TV:ssä selän takana ei pöydällä nenän edessä. Olisikin kätevää jos kone käynnistyisi aina siihen ruutuun mikä sattuu olemaan päällä ja edellinen istunto palautuisi siihen.

speaker-test kätevä apuohjelma äänen testaamiseen. Kannattaa ladata jostain pari testi wav tiedostoa. Stereo ja monikanavainen + HD. Jos ääni ei kuulu tuolla kannataa aloittaa. Ja killata niitä ylimääräisiä Pulse, phonon... jos vaikka sitten ääni ilmestyisi.  Ja kyllä ALSAkin osaa miksata ja resamplata ääntä. Ja toki monet äänikortitkin ihan rautatasolla.

Se että Windossissa ääni tuntuu kuuluvan paremmalta johtunee suuremmasta äänenvoimakkuudesta. Winamp ei ole mielestäni hyvä musiikkisoitin. Se kannattaa vaihtaa. EAC on melko ylivoimainen CD-levyjen rippaukseen. Vastaavaa ei oikein ole Linux-maailmassa - käytännössä ero on mitätön. Musiikin soittamiseen tai CD-levyjen polttamiseen taas Linuxissa on paljon erinomaisia ohjelmia. Oli sitten kyse yhdestä koneesta tai useamman koneen verkosta. Esim. mpd:tä voi käskytellä hyvinkin monipuolisesti ja musiikin saa sinne missä sattuu istumaan. Sama koskee VDR:ää TV-ohjelmien toistoon. Aloita olohuoneessa ja lopeta makkarissa.

JusMu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 46
    • Profiili
Noh siinä tulikin aika paljon selväksi ihan tuolta tasolta lähtien. Pääsin nytten testailemaan ja käynnistyksen jälkeen vain oikea lähde tuosta vahvistimesta ja musa kuuluu. Ainakin näin KDE:n puolella.

Toisaalta kun tuosta KDE mixeristä/ Phonosta katselen nuita ulos tuloja sun muita, niin 4 Geforcen vehjettä löytyy. Tämä, jolla olevinaan on meikäläisen kortti kiinni ja phononista kun kattoo äänilaitteiston asetukset, niin laiteasetuksissa on eräs hdmi/ DisplayPort 2. Nuita jos menen säätämään, niin en saa sitä näkyviin, ellen käy tuolla Ubuntun puolella sitä laittamassa :S.

Tuosa samassa äänilaitteiston asetuksissa kun on tuo laitteisto, niin en voi valita profiilia, tai sitten tuo tarjoaa vain display port 1 ja 4, jolloin ääni häviää. Tämä näyttäisi nytten stereona ottavan äänen tuon portin kautta. Toisaalta yksivaihtoehto tuossa on tuo Digital surrounc 5.1, mutta sillonpa ääni ei kuulukkaan (Liitin on tällöin HDMI / DisplayPort 4). Onko siis jostakin mahdollista pyöritellä, että mistä tuo nvidian kortti määrittelee nuiden laitteiden ääniulostulon ? Eli siis, että mistä displayportista mikäkin profiili tulee läpi. En oikeen itsekkään tajua tuota koko hommaa :D 4 porttiahan tuossa tavallaan on, kun on 2x DVI, HDMI ja display portti. Tärkeintä on kuitenkin, että ääni kulkee nytten, vaikka tuo telkkari ei olisikaan päällä. Kokoajan siis eteenpäin.

Lisäksi vain HDMI / DisplayPort 1 ja 4 antaa valita tavalla tai toisella KDE puolelta, mutta sitten Ubuntun puolella antaa vain 1 ja 2, eli niiden näyttöjen, jotka menevät tällä hetkellä näytönohjaimeen kiinni hdmi kautta.


Ja Lisää rämpläämistä....

Oikeestaan en suoranaisesti ratkaissut ongelmaa, mutta sain sen ainakin jotenkin kierrettyä näppärästi. Jos KDE kautta menen kmixillä muuntamaan vahingossakaan Hdmi ulostuloa, niin voin vain avata pavucontrollin ja sieltä asentaa oikean hdmi / display port ulos tulon. Eli kummassakin pystyn nytten melko vaivattomasti äänen laittamaan toimimaan. Itellä puolestaan on millon mitäkin päällä, niin tuo pulseaudio saa olla koneella aivan vapaasti. Äänet muutenkin toimii nytten kirkkaasti ilman mitään erikoisia säätämisiä ja äänen laatu on hyvä (mitä nytten näistä omista mp3 irti saa). Kiitoksia kuitenkin kaikille vastanneille. Samalla tuossa on vielä paljon, mitä voisi kokeilla rämplätä, että elämä helpottuisi entisestään, mutta tällä mennään ainakin toistaiseksi. Tärkeintä on, että äänet kuuluu nytten tämänkin käyttiksen puolella.
« Viimeksi muokattu: 09.06.13 - klo:00.27 kirjoittanut JusMu »

JusMu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 46
    • Profiili
Vs: Lisää kysyttävää äänistä ja samassa vähän netistä
« Vastaus #14 : 10.06.13 - klo:00.53 »
Heipä taas.

Kuten edellä tuli selväksi, niin sain äänet toimimaan linuxin puolella. Nytten kuitenkin olen huomannut vähän kaikenlaista.

Ensimmäiseksi katselen paljon SC2 streameja ja useat tulevat twitch.tv puolelta. Tuossa katselin yhtä streamia, jota usein katselen, jonka pitäjä puhuu mikkiin. Windowsissa kävin testaamassa ja streamaajan ääni kuulosti tutulta. Puolestaan KDE ja Ubuntun puolella ääni kuulosti jotenkin, noh miten sen sanoisi, heliumimaiselta.

Mistäköhän tuo mahtaisi johtua ? Kummankin käyttöjärjestelmän puolella ääni tuli tällä kertaa HDMI portin kautta suoraan vahvistimelle. Äänen ero streameja katsellessa oli kuitenkin melko huomattava ja tuo heliumimainen puhujan efekti ei oikeen miellytä. Olisikohan tähän olemassa jotain mahdollista säätö ratkaisua, että äänen saisi kuulostamaan normaalilta?

Tähän lisäksi aattelin vielä kysellä lyhyesti tuosta netti puolesta. En kehtaisi sen takia uutta viestiketjua tehdä (ellei sitten joku ilmaise, että täytyy). Tuohon streamin katsomiseen liittyen tuli huomattua, että streamit jökkivät KDE puolella enemmän kuin ubuntun ja ubuntun puolella enemmän kuin windowsin. Windowsissa toimii pitkälti moitteetta. Samalla tarkistin, että speedtest.net antaa linux puolella korkeamman ping ja jonkin verran pienemmät down-/upload arvot kuin windows. Kuitenkin kaistaa on joka tapauksessa tarpeeksi. Voisiko tämä johtua sitten siitä, että verkkokortti ei ole yhtä hyvin tuettu kuin windowsissa ? Puolestaan windows toimii RAID0 kautta uusilla kovalevyillä ja ubuntu vanhalla 500 GB kovolla, joka on jo sen ikäinen että rutisee ja rätisee välillä. Voisiko tämä kenties myös selittää ongelman.

Kiitoksia taas kerran jo etukäteen. Jos täällä halutaan, että netti kysymys pitäisi ehdottomasti laitella toiselle palstalle, niin teen sen sitten. Olen kuitenkin jo sen verran näitä palstoja tänne laitellut (ollut ongelmiakin), että aattelin samalla tähän sen laitella.

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: Lisää kysyttävää äänistä ja samassa vähän netistä
« Vastaus #15 : 10.06.13 - klo:03.04 »
Streamin voi katsoa aika monella ohjelmalla. Miten esim VLC toistaa kaikissa systeemeissä. Streamin nopeus nyt vaihtelee. Kun Areenasta otin pari pätkää talteen, niin aika hitaasti tulivat.  Itsellä toimii rautapurku videoissa ja CPU kuorma pysyy pienenä vaikka HD-materiaalia katselisi. Hyvä kun saa yleensä katsottua.

JusMu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 46
    • Profiili
Vs: Lisää kysyttävää äänistä ja samassa vähän netistä
« Vastaus #16 : 10.06.13 - klo:11.58 »
Taas jäi kenties ne oleellisimmat asiat sanomatta. Itse kun kattelen nuita streameja ihan selailemen kautta, google chromella. Minkä kautta se sitten tarkemmin tulee, niin en osaa sanoa. Flash playerin kautta ainakin tuntuu pyörivän, mitä nopeasti tuossa katselin.

Kummassakin käyttöjärjestelmässä oli siis sama ohjelma kuitenkin. Musiikin ääni kuitenkin on amarok/audacious ohjelmilla normaalin kuuloinen.
« Viimeksi muokattu: 10.06.13 - klo:12.01 kirjoittanut JusMu »

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Lisää kysyttävää äänistä ja samassa vähän netistä
« Vastaus #17 : 10.06.13 - klo:13.25 »
Taas jäi kenties ne oleellisimmat asiat sanomatta. Itse kun kattelen nuita streameja ihan selailemen kautta, google chromella. Minkä kautta se sitten tarkemmin tulee, niin en osaa sanoa. Flash playerin kautta ainakin tuntuu pyörivän, mitä nopeasti tuossa katselin.

Muillakin on ollut samanlaisia ongelmia viime aikoina Chrome ja PulseAudio -yhdistelmällä:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=2130377&p=12659096#post12659096

Oletko kokeillut toistaa samoja videoita Firefoxilla? Siihen saa Flash-tuen flashplugin-installer -paketin avulla, joka asentaa vanhemman Flash Playerin version kuin Chromen mukana tuleva on.

JusMu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 46
    • Profiili
Vs: Lisää kysyttävää äänistä ja samassa vähän netistä
« Vastaus #18 : 10.06.13 - klo:13.37 »
Kiitoksia tuosta. Ainakin nytten tietää, että mistä tuulee. Ääni on juuri tuollainen hiukan nopeutetun kuuloinen.

Itse kuulun näihin firefoxin inhoajiin, joten ensimmäinen toimepide, mitä tein, oli firefoxin poisto ubuntusta. Että tuo ratkasu menee ihan käyttäjän mielipiteen pohjalta. Pitää katsella asiaa. Toisaalta tuossa katselin jo valmiiksi, että jos saisi VLC kautta pyörimään nuo streamit. Kuulemma muutenkin parempi olisi näin tehdä. Asia tosin ei taida ihan kahta nappia painamalla onnistua. Parin päivän kuluttua on ruotsin tentti, joten tässä ei kerkeä koko päiväisesti säätämään. Katsotana tässä pikkuhiljaa aina kun kehtaa aikaa tähän uhrata.

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: Lisää kysyttävää äänistä ja samassa vähän netistä
« Vastaus #19 : 10.06.13 - klo:14.48 »
Kokeilin eilen twitch.tv tai jotain TV plugia XBMC:ssä eikä toiminut. Vaatinee kirjautumisen? Tosin sohvalta käsin kapula kädessä. Tuohon XBMC on paljon lisäosia. Jotenkin kaipaisin suomalaisia radio-kanavia. Yksi plugin asensi niitä yli 4000 tuhatta joukossa myös suomalaisia. Mutta jos euroopassa on yli 4000 radiokanavaa eihän niihin ehdi edes vuodessa tutustumaan. Off topic mutta Youtube näkyy ainakin XBMC ja toivottavasti Yle Areena pian ;D (yle-dl toimii)