Kirjoittaja Aihe: Jolla  (Luettu 68850 kertaa)

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3408
    • Profiili
Vs: Jolla
« Vastaus #100 : 20.01.14 - klo:14.48 »
Nexus7 katselin Stocmanilla ja huomasin heti ajatelleeni että eihän tämä nyt liian iso ole puhelimeksikaan :), tästä toki monet on varmasti eri mieltä.

7" on kyllä jo mahottoman iso puhelimeksi, ei pysty. Ja koska tulee varmaan hommattua joku 10" tabletti myös, niin...

Jos ei Jollasta ole varteenotettavaksi kilpailijaksi, niin HTC One kyllä houkuttaa laadukkaalla olemuksellaan, vaikkei ihan tuore malli olekaan enää.

welmar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1582
    • Profiili
Vs: Jolla
« Vastaus #101 : 20.01.14 - klo:14.51 »
Nexus 7 on tabletti. Itselläni on tuo uusi malli ja siitä ei kyllä puhelinominaisuuksia löydy. Nexus 5 on puhelin, joten sitä voi ajatellakin siihen käyttöön. Itse hommaan Jollan jossain vaiheessa.
Eikö 4g malli toimi puhelimena? Ei siinä mielestäni pitäisi mitään teknistä estettä olla.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11433
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Jolla
« Vastaus #102 : 20.01.14 - klo:14.56 »
Nexus 7 on tabletti. Itselläni on tuo uusi malli ja siitä ei kyllä puhelinominaisuuksia löydy. Nexus 5 on puhelin, joten sitä voi ajatellakin siihen käyttöön. Itse hommaan Jollan jossain vaiheessa.
Eikö 4g malli toimi puhelimena? Ei siinä mielestäni pitäisi mitään teknistä estettä olla.
No ei tuossa ainakaan ohjelmistoja ole vakiona.

Muokkaus: Niin siis 4G löytyy omasta, mutta ei ole puhelintoimintoja.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3408
    • Profiili
Vs: Jolla
« Vastaus #103 : 22.01.14 - klo:21.18 »
Niitä Jolla -fiiliksiä olisin vielä omistajilta kaipaillut.

asuspoju

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 640
  • Linux_Eki useissa verkkopeleissä, palveluissa jne.
    • Profiili
    • Youtube kanavani.
Vs: Jolla
« Vastaus #104 : 23.01.14 - klo:15.03 »
Itse olen ollut ihan tyytyväinen. Android appsit on olleet riittävän vakaita. Joku kymmenkunta löytyy, esim, whatsapp, skype, firefox. Itse failfishin käyttö on mukavan sujuvaa verrattuna androidiin. Akku on itselle ollut tarpeeksi pitkäkestoinen. Omalla normikäytöllä saan aamun täydestä latingista johonki 60-40% kulutettua iltaan mennessä. Eli, pikaviestien lähettelyä, random verkon käyttöä, ehkä bussissa hetken jotain puzzlepeliä.

Jotain bugia vielä tässä niin luuri ei aina herää kun hakkaa tuota näyttöä. Joutuu ottamaan monesti käteen luurin ensin ja sitten napautella näyttöä. Satunnaisesti myös näyttö ei sammu asetetun ajan päästä.
http://www.youtube.com/user/LinuxEki
"Varkaat tulee ikkunoista"
http://tinyurl.com/ltspopin - Opinnäytetyöni LTSP-järjestelmästä

JussiK

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 102
    • Profiili
Vs: Jolla
« Vastaus #105 : 23.01.14 - klo:16.11 »
Mulla ei ole ainuttakaan Androidia, meinasin jo ladata jonkun selaimen mutta sitten tuli tuo Webcatti joka on mielestäni ihan ok pienine puuteineen mutta sitäkin kehitetään, Kaikki Sailfish- sovellukset toimivat ok. Puhelinta on juoheva käyttää totuttelun jälkeen. Käyttis on vielä betaversio mutta hyvin tuo minulla toimii, alussa jouduin pari kertaa palauttamaan tehdasasetukset oman sähläämisen takia. Eiköhän tällä mennä ainakin toistaiseksi!
Tämmösiä kaupan lisäksi on tulossa: https://openrepos.net/category/applications
« Viimeksi muokattu: 23.01.14 - klo:16.13 kirjoittanut JussiK »

Storck

  • Vieras
Vs: Jolla
« Vastaus #106 : 23.01.14 - klo:19.11 »
Minulla on kaksi Jollaa, ekan erän punakuorinen on vain ja ainoastaan Sailfishin ohjelmilla pyörivä laite.
Toinen on viritysversio johon asennan ihan mitä sattuu löytymään.

Tuo normikäytössä oleva on toiminut kuin junan vessa, ei juurikaan mitään ongelmia. Alkaa jo ohjaaminen sujua eikä tule turhia ohjauksia tehtyä.

En edelleenkään suosittele sellaiselle joka ei halua seikkailumieltä puhelimen käyttöön. Kaikkea kun ei saa nappia painamalla vaan kuten Linuxeissa muutenkin - netistä löytää ihmisiä jotka tekee ohjelmia ja niitä puhelimeen...

Ohjelmien suhteen Jolla ei (ainakaan vielä) ole puhelinmaailman Mercedes, itse Sailfish mielestäni on.

Lyhyesti sanottuna: minä olen saanut rahoilleni (399) vastinetta.

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3408
    • Profiili
Vs: Jolla
« Vastaus #107 : 23.01.14 - klo:21.29 »
Jep, kiitoksia. Pitää koittaa käydä hypläilemässä Jollaa ja muutamia sen kilpailijoita, niin ainakin saa jotain käsitystä eroista.

Tuxer

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 657
  • Debian 7.0, Sailfish
    • Profiili
    • opendimension.org
Vs: Jolla
« Vastaus #108 : 27.01.14 - klo:19.44 »
Löytyi vanhalle puhelimelle käyttäjä, niin saattoi Jollan hankkia :)

Jotenkin kotoisaa, kun heti pääsi developer-tilan sallimisen jälkeen ssh:llä tutunnäköiseen hakemistonäkymään.

Eleet ottavat hieman aikaa, mutta sanoisin kyllä aika toimiviksi näin parin tunnin kokeilun jälkeen.

"Menehän Tonttu Tomera tarkastamaan ollaanko korsuissa kiltisti."
Fingerpori

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2944
    • Profiili
Vs: Jolla
« Vastaus #109 : 27.01.14 - klo:19.57 »
Jotenkin kotoisaa, kun heti pääsi developer-tilan sallimisen jälkeen ssh:llä tutunnäköiseen hakemistonäkymään.

Kehtaatko heittää kuvalla ssh-näkymääsi. (Olen harkitsemassa kyseisen kapulan ostoa).

Tuxer

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 657
  • Debian 7.0, Sailfish
    • Profiili
    • opendimension.org
Vs: Jolla
« Vastaus #110 : 27.01.14 - klo:20.12 »
Tuolta näyttää juurihakemistossa:
"Menehän Tonttu Tomera tarkastamaan ollaanko korsuissa kiltisti."
Fingerpori

Karvameduusa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1055
    • Profiili
Vs: Jolla
« Vastaus #111 : 01.02.14 - klo:11.18 »
Päivitys tullut Jollaan 1.0.3.8. Korjaa paljon ja lisää ominaisuuksia. Pari kertaa joutui lataamaan päivityksen ennen kuin asentui.

http://jollasuomi.fi/sailfish-paivitys-1-0-3-8-on-nyt-ladattavissa-jollaan/

Storck

  • Vieras
Vs: Jolla
« Vastaus #112 : 01.02.14 - klo:11.21 »
Korjaa paljon ja lisää ominaisuuksia.

Ja tuli muutama uusi "ominaisuus" mukaan. Osa bugeista poistui ja uusia kivoja tuli tilalle.

 ;D

Karvameduusa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1055
    • Profiili
Vs: Jolla
« Vastaus #113 : 01.02.14 - klo:11.29 »

Ja tuli muutama uusi "ominaisuus" mukaan. Osa bugeista poistui ja uusia kivoja tuli tilalle.

 ;D

En ole vielä huomannut uusia bugeja. Tosin aika vähä aikaa olen testannut uutukaista.

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3408
    • Profiili
Vs: Jolla
« Vastaus #114 : 01.02.14 - klo:11.59 »
Uusimmassa MB:ssä oli aika tyly arvio Jollasta, juttu tehty joskus joulukuussa. Ja täytyy kyllä itsekin ihmetellä, että laite on pistetty sellaisessa kuosissa markkinoille. Ei melkein mitään ohjelmia esiasennettuna, ei edes kelloa käsittääkseni.  :o Ei voi kuin ihmetellä, mitä siellä on päässä liikkunut, kun on moisia päätöksiä tehty. 

Storck

  • Vieras
Vs: Jolla
« Vastaus #115 : 01.02.14 - klo:12.10 »
Ei melkein mitään ohjelmia esiasennettuna, ei edes kelloa käsittääkseni. 

Väärää luuloa, Jollaan saa (Jollan omat ohjelmat) kaikki välttämättömimmät asennettua - tai jättää asentamatta - kun puhelin otetaan käyttöön.

Kello, s-posti jne jne.

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3408
    • Profiili
Vs: Jolla
« Vastaus #116 : 01.02.14 - klo:12.58 »
Ei melkein mitään ohjelmia esiasennettuna, ei edes kelloa käsittääkseni. 

Väärää luuloa, Jollaan saa (Jollan omat ohjelmat) kaikki välttämättömimmät asennettua - tai jättää asentamatta - kun puhelin otetaan käyttöön.

Kello, s-posti jne jne.

Ihan vain tarkennuksena, oliko nuo perussovellukset valmiiksi asennettuina vai vaatiko niiden käyttöön saaminen käyttäjältä toimenpiteitä?

Storck

  • Vieras
Vs: Jolla
« Vastaus #117 : 01.02.14 - klo:13.05 »
Kuten kirjoitin.

Tuxer

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 657
  • Debian 7.0, Sailfish
    • Profiili
    • opendimension.org
Vs: Jolla
« Vastaus #118 : 01.02.14 - klo:13.27 »
Kyllä tämä on aika kiva! Tämä on vähän kuin Apple innovaatisuutensa vuosina, mutta vaan avoimempana.

Ihan piti vähän kirjoittaa Jollan tarjoamasta esteettisestä kokemuksesta:
http://opendimension.blogspot.fi/2014/01/jolla-se-kaunein-vaihtoehto.html

Mitä kaipaisin:
- konfigurointeja Gnomen tyyliin. Ei miljoonia optioita GUI:ssa (kuten Androidissa), vaan että asetuksiin pääsee käsiksi pinnan alla.
Esimerkiksi: Haluaisin vaihtaa ohjelmien sammutuksen tapahtuvaksi alareunasta, koska yhdellä kädellä käytettäessä yläreunaan ei ylety.
- Ohjelmointirajapintojen dokumentteja ja esimerkkejä (esim. valoisuusanturin lukeminen, GPS yms).
  (Jos joku tietää mistä löytyy, niin tieto otetaan vastaan mielihyvin!)
- e-kirjan lukijaa, Aldiko ei toimi.


Muuta:
- SDK oli helppo asentaa. Androidin kanssa oli työläämpää.
- Ei säätämistä tiedostojen siirron kanssa. Kehittäjätila päälle ja Nautiluksella sftp-yhteys. Android + Debian oli hankalampi.
- Sanoinko jo että kiva!

"Menehän Tonttu Tomera tarkastamaan ollaanko korsuissa kiltisti."
Fingerpori

nöösipoika

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 165
  • Linux-märkäkorva, Mint 17 KDE, Sailfish
    • Profiili
Vs: Jolla
« Vastaus #119 : 07.02.14 - klo:13.12 »
Mulla on ollut Jolla n. kuukauden käytössä, nyt sain juuri huollosta takaisn (3 pv huolto, oli vaihdettu näytön tunnistinanturi uuteen ja päivitetty käyttis uusimpaan versioon). Olen ollut tyytyväinen tähän, alkuun tuntui N9 jälkeen vähän heppoiselta ja hieman liian isokokoiselta, mutta nyt olen jo tottunut Jollaan. Pyyhkäisyeleet on viety eteenpäin N9 verrattuna, käyttö on melko loogista (tosin eri ohjelmilla on osin ristiriitainen logiikka eleiden suhteen). Päivitykset ovat korjanneet huimasti puhelimen alkuajan puutteita, käytettävyys on kohentunut kovasti.

Asia, mihin en ole varmaa tietoa löytänyt, on se että kun kytken Jollan tietokoneeseen (töissä win xp, kotona linux mint 15 kde 64 bit), en saa koneella juuri mitään näkymää Jollan tiedostoihin. Mint tarjoilee vain kameran kuvien siirtoa, ei muuta (ei edes kehitystilassa), xp suunnilleen samaa luokkaa. Ilmeisesti win 7 avaa hieman paremmin näkymää tiedostoihin. Onkos täällä jollakin varmaa tietoa, miten saan esim. valokuvia ja musaa siirreltyä usbin välityksellä Jollasta koneelle ja päinvastoin?
Registered Linux user number 470428