Kirjoittaja Aihe: Kannattaako Linuxia kokeilla, jos säätäminen ei kiinnosta yhtään?  (Luettu 6881 kertaa)

oobetimer

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1470
    • Profiili
Tuosta windowsin helppoudesta itselläni on aika nolo kokemus, kun menin poistamaan joitain "tarpeettomia" tiedostoja AppData kansiosta, niin käynnistysvalikko ja vähän muutakin sekosi. En saanut korjattua muuten kuin asentamalla windowsin uudelleen ..  :-\
13/2/2009 and friday....

http://debian-fi.dy.fi/

Illu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1058
    • Profiili
En tajua koneesta mitään enkä osaa tehdä sille mitään spesifiä, mutta osaan palauttaa järjestelmän tai asentaa sen uudestaan.
...
Porukoille olen tämän muutaman kerran tehnyt, koska ne imee netistä ihan holtittomasti kaikenlaista  innokkaasti klikkaillen ymmärtämättä mitä tekevät.

Shchuka hyvä, nytpä narautit porukan kunnolla miettimään syntyjä syviä, hyvä niin. Et sentään olekaan aivan "tallukka". Jos tunnet nuo mainitsemasi asiat, suosittelen vilpittömästi linuxin kokeilua. Varo kuitenkin koko käden vientiä.

Aiempiin viesteihin viitaten, siskoni (vanhempi isoäiti, tallukka) ei ole tarvinnut wintoosansa kanssa apua noin vuoteen. Laskujen maksu toimii, mökkipäiväkirja täyttyy ja valokuvia siirtyy kamerasta tietokoneelle. Näihin hänet olen kouluttanut ja muuhun hän ei pystyisi, mutta muuhun ei ole tarvettakaan. Kiss.

Itse tunnen jonkin verran linuxia ja joudun säätämään sitä noin puolen vuoden välein (huhtikuussa ja lokakuussa). Olen siihen varautunut ja niin teen.

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3408
    • Profiili
Niin, ehkä koet windowsin helpoksi, mutta osaatko toimia virhetilanteessa, ongelman tullessa?

En tajua koneesta mitään enkä osaa tehdä sille mitään spesifiä, mutta osaan palauttaa järjestelmän tai asentaa sen uudestaan. Kumpikin on pakettikoneissa muutaman klikkauksen takana. Ajureita tai vastaaviahan ei tarvitse pakettikoneissa uudelleen asentamisen yhteydessä etsiä.

Tämä onkin kätevä keino aloittaa alusta, kun vain huolehtii siitä, että varmuuskopiot ovat koko ajan ajan tasalla. Ja uudelleen asennuksenkin voi valita niin, etteivät tiedostot tuhoudu. Peruskäyttökoneessa ei tarvitse uudelleen asennuksen jälkeen ladata kuin Microsoftin virustorjunta, joten uudelleen asentaminen on loppujen lopuksi hyvin pieni homma, eikä ihan oikeasti vaadi kuin muutaman ohjatun klikkauksen.

Porukoille olen tämän muutaman kerran tehnyt, koska ne imee netistä ihan holtittomasti kaikenlaista  innokkaasti klikkaillen ymmärtämättä mitä tekevät.

Juuri tällaiset toiminnot, joilla fyysisesti ehjä kone saadaan helposti toimivaksi mitään menettämättä, ovat tumpeloille käyttäjille arvokkaita. Jotenkin mua lohduttaa tieto siitä, että jos tää kone menee ihan solmuun mutta ei rikkoudu fyysisesti, niin mä voin pienellä vaivalla "aloittaa kaiken alusta". Jos mun pitäis ymmärtää jostain jotain, niin en osais tehdä mitään.

Nojoo, tuolta pohjalta sinulla on kyllä eväät kokeilla/käyttää Linuxia, jos niin päätät haluta. Aloitusviestistä sai vähän väärän kuvan osaamisestasi. Toki saatat joutua kysymään apua erinäisissä jutuissa, mutta sitä varten mm. tämäkin foorumi on olemassa.

En minäkään itse koneista kauheasti ymmärrä, siis koneen sisällä olevista osista jne... Osaan vaihtaa rikkoutuneet osat kyllä, mutta onhan ne rautajutut tosi tylsiä. ;) Ei millään viitsisi avata koneen koppaa.
« Viimeksi muokattu: 18.05.13 - klo:14.47 kirjoittanut Eesaurus »

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Minä olen suvun eläkeläisille kylvänyt viime aikoina Xubuntuja(12.04) ja eivät he joudu pätkääkään säätämään niitä. Itse hoidan päivitykset silloin kun satun käymään, pahimmillaan kerran vuodessa. He käyttävät konetta ilman ylläpito-oikeuksia.

Jos kyseessä on oma kone, niin sallimalla päivitysten tapahtuminen automaattisesti, ei säätämistarvetta ole juurikaan, kun se kerran on saatu pystyyn.

Empiiristen havaintojeni mukaan linux-koneen ylläpitotyö on noin kahdeksasosa windows-koneen vastaavasta. Eli se siitä säätötarpeesta ;D .

T:Jalllu59
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

welmar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1582
    • Profiili
Ja mitä asentamiseen tulee niin voi sanoa että Ubuntun asennus on helppoa verrattuna W7:n. Itse olen nyt yrittänyt keksiä miten teen linuxilla boottavan W7 tikun. Jos sen saan tehtyä pitää jostakin etsiä lisenssikoodi ja luultavasti on etsittävä myös läjäpäin ajureita, koska W7 luultavasti ei sisällä kaikkia valmiina alle vuoden vanhaan ultrabookiin. Tämän jälkeen on asennettava ohjelmia jotka monissa linux jakeluissa  olisi jo valmiina. Windowsissa puutuu ainakin office paketti,torrent ohjelma ja kunnolinen kuvankäsittely ohjelma. 

putte prossu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 143
    • Profiili
Mitäs sitte kun se 300km päässä asuva mummo hakee uuden tulostimen, vanhan rikkoutuneen tilalle tai kun uusi mokkula onkin mykkä? WIndowssissa tarvittavat ohjelmistot ja ajurit asentuisi parilla klikkauksella puhelinopastuksella mukana tulleelta levyltä siinä vaiheessa kuin Linuxin puolella koitatte selittää miten niinkin yksinkertainen asia kuin ytimen kääntäminen tapahtuu kun eihän se WIndowssia käyttävä naapurin kösteri tai lapsenlapsikaan ei osaa auttaa asiassa ;)

Melko jonnemaista liputtaa kummankaan käyttöjärjestelmän ylivertaisuuden puolesta kun molemmissa on omat hyvät ja huonot puolensa.
AMD FX-4100, Sabertooth 990FX R2.0, 8GB Kingston ECC DDR3, Radeon 5770 1GB, 240GB SSD + 5x 2TB raid5, Debian 9.

poiuyt

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 106
    • Profiili

Niin, ehkä koet windowsin helpoksi, mutta osaatko toimia virhetilanteessa, ongelman tullessa?


Tämä oli ainakin omalla kohdalla, Windows oli niin tuttu, että tiesi heti mistä lähteä vikaa hakemaan. Ubuntun kohdalla näin nykykokemuksella, aivan mitättömän pieni ongelma meinasi nostaa alussa seinän pystyyn.
Mieluummin kysymys pitäisi kuulua, "Kannattaako Linuxia kokeilla, jos uuden opetteleminen ei kiinnosta yhtään? ". Sitä on väistämättä kumminkin edessä.
Kun järjestelmä tulee ajanmyötä  tutmmaksi, sanoisin, että "säätäminen" on aika vähäistä. Se varmaan on yksi syy, miksi Ubuntua käytänkin.


JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3319
    • Profiili
Kuinkahan moni tälläkään foorumilla on sitä ydintä joutunut kääntämään? Ei varmaan kovin moni....
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

welmar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1582
    • Profiili
Kuinkahan moni tälläkään foorumilla on sitä ydintä joutunut kääntämään? Ei varmaan kovin moni....
Varmaan useampi kuin itsekään tietää. Ytimen kääntäminen kuulostaa paljon pahemmalta kuin mitä se on ja uskoisin että jotku(minä mukaan lukjien) on sen tehnyt tietämättään kun on pitänyt saada vaikka tv tai wlankortti toimimaan. Yksinkertaisimmaillaan kernelin kääntö menee
Koodia: [Valitse]
genkernel --menuconfig all ja rasti oikeaan paikkaan. Tältäkin välttyy jos valitsee raudan oikein.

roikale

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 321
    • Profiili
Keskustelun avaus vaikuttaa provolta? Ainakin verrattuna siihen helppouteen mitä Linuxin asentaminen ja käyttö on vuonna 2013 verrattuna vuoteen 2000. Tai sitten keskustelun avannut on lyönyt päätä seinään jonkun Arch Linuxin kanssa. Mintin ja Ubuntun asentaminen ja käyttö on niin helppoa että sellainen saattaa jopa ällistyttää Windows-käyttäjää.
Kannettava (17,3") Intel - järjestelmät Linux Mint 17.2 ja Ubuntu 15.04

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Mitäs sitte kun se 300km päässä asuva mummo hakee uuden tulostimen, vanhan rikkoutuneen tilalle tai kun uusi mokkula onkin mykkä? WIndowssissa tarvittavat ohjelmistot ja ajurit asentuisi parilla klikkauksella puhelinopastuksella mukana tulleelta levyltä siinä vaiheessa kuin Linuxin puolella koitatte selittää miten niinkin yksinkertainen asia kuin ytimen kääntäminen tapahtuu kun eihän se WIndowssia käyttävä naapurin kösteri tai lapsenlapsikaan ei osaa auttaa asiassa ;)

Melko jonnemaista liputtaa kummankaan käyttöjärjestelmän ylivertaisuuden puolesta kun molemmissa on omat hyvät ja huonot puolensa.
Kyllä se 300km päässä asuva nörtti voi kertoa mummolle, mikä uusi rauta pelaa mummon linukkakoneessa. Yleisempi ongelma on, että uusi windows-kone ei ymmärrä vanhoja oheislaitteita, joko ajurituki puuttuu tai liittimet ei sovi. Enpä koskaan ole joutunut kääntelemään ydintä jonkun rakkineen toimimaan saamiseksi linukoissa, vaikka niitä pariakymmentä ylläpidän. Sen sijaan olen joutunut nostamaan kädet pystyyn kun 64-bittiseen seiskaan/vistaan ei ole ollut saatavana mistään printterin/hiiren/kameran/skannerin ajuria ja XP:ssä toiminut 32-bittinen ajuri ei käy.

T:Jallu59
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS