Minulla on ollut Ubuntu käytössä jo vuosia, mutta se ei ole koskaan päässyt korvaamaan pääkoneen Windowsia. Nyt teillä on hyvä tilaisuus myydä minulle Ubuntu-puoli ja kertoa miten saan kaiken tehtyä vain ja ainoastaan sillä. En halua kuulla Winen kaltaisista virityksistä, joiden avulla tuodaan Windowsin puolelta jotain - tänään ei huijata.
Olen pelaaja sydämeltäni ja toivottavasti tulevaisuudessa myös ammatiltani. Pelaan paljon ja teen pelaamisistani videoita kahdelle aktiiviselle suomalaiselle kanavalle. Tiedän, ettei suurin osa uusista ja isojen pelitalojen peleistä ole Linuxille, mutta unohdetaan se ongelma toistaiseksi.
Pelaan pääasiassa Minecraftia ja indiepelien demoja. Viikottain kaverien kanssa Team Fortress 2. Pelaan myös paljon pelejä, jotka tuskin toimii Linuxilla, mutta voin aina pitää varalla Windowsia. Tällä hetkellä siis Windows pöytäkoneessa ja Ubuntu molemmissa läppäreissä.
Fraps on ehdottomasti paras ohjelma Windowsin puolella videon tallentamiseen. Ei ole koskaan tuottanut ongelmia, poislukien peleistä johtuvat. Nykyään ei syö edes tehoja liikaa. Ainut ongelma siinä on, ettei voi samalta kiintolevyltä ajaa ja tallentaa (aiheuttaa lagia). Eli mitä ehdottaisitte tämän tilalle? RecordMyDesktop? Ohjelman pitää olla mahdollisimman kevyt eikä saa raiskata videomateriaalia. Siinä pitää myös olla vaihtoehtona oman mikin poistaminen, koska tallennan ääneni Audacityllä (helpompi pistää oma ja muiden ääni balanssiin).
Videoiden editointiin AVS Video Editor on mielestäni tehokas, mutta samalla tarpeeksi simppeli. En halua mitään vaikeaa ohjelmaa vaan yksinkertaisen kokonaisuuden, jolla on voi duunata päällekkäisiä videoita ja äänitiedostoja sekä lisätä videoiden väliin tummennuksen/häivytyksen/mikälie. Olen selannut aika monia vaihtoehtoja, mutta en ole löytänyt rakasta Linuxin puolelta. Ohjelman tulee tukea videon tallennukseen käytetyn ohjelman tuottamaa videomuotoa (kaikki videoeditorit eivät tue esim. avia enkä halua joka kerta kääntää ensin avi -> joku muu -> lopullinen editointi toisella ohjelmalla).
Gimp on kaiketi ainut Photoshopin haastaja Linuxin puolella? Löytyykö muita yhtä tehokkaita?
Verkkosivustojen säätämiseen on riittänyt hyvin gedit + normaali Files-hakemistosysteemi. Resurssihallinnaksi taitavat Wintoosan puolella kutsua. Tukee hienosti sftp-yhteyttä.
Toimiiko Logitechin G35 Headset, Gamepad F310 ja Webcam C600 ohjelmistoineen Ubuntulla? Joskus aikaisemmin en saanut G35 toimimaan. En saa tilaääniä kuulumaan oikeista paikoista eikä Ubuntu tarjoa edes paljon mahdollisuutta.
Mietteitä, ideoita, vaihtoehtoja? Tämä ei auta niiden pelien kanssa, jotka eivät ole Linuxille, mutta muuten voisi saada mielenkiintoni. Olen aina pitänyt Linuxista, etenkin Debianista ja Ubuntusta, mutta pelituki on pelaajalle tärkeä osa kokonaisuutta. Myös tiettyjen ohjelmistojen puute on ennen hidastanut toimintaa.