Kirjoittaja Aihe: Ylimääräisten Kernelien poistaminen  (Luettu 11137 kertaa)

maarit.s

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 50
    • Profiili
Ylimääräisten Kernelien poistaminen
« : 19.03.13 - klo:20.32 »
Minulla on koneen toisella kovalevyllä Ubuntu 12.04 LTS ja toisella Xubuntu 12.04 LTS. Kummallakin on varmaan kymmenkunta kerneliä, jotka todennäköisesti hidastavat konetta, varsinkin Xubuntua. "Päivitysongelma" vastauksista huomasin, että niitä voi poistaa joko Synapticin kautta tai päätteellä sudo apt-get purge linux-image-x.x.x.x-generic - komennolla.

Synaptic on minulle vieras paikka, jossa en osaa tehdä mitään, mutta päätteellä toivon onnistuvani paremmin.

Mikäli arvaan oikein, kernelit poistetaan päätteellä yksitellen laittamalla edellä mainitun sudo komennon x.x.x.x paikalle poistettavan kernelin numerot, vai onko tähän jokin oikotie, jolla saa useampia kerneleitä poistettua kerralla. Miten minä saan näkyviin listan kerneleistä? Konetta avatessa ne vilahtavat näkyvillä muutaman sekunnin.



Storck

  • Vieras
Vs: Ylimääräisten Kernelien poistaminen
« Vastaus #1 : 19.03.13 - klo:20.49 »
Poista mielummin Synapticilla, syystä että pieni kirjoiturvirhe päätteeseen ja koneesi ei enää käynnisty.
Synapticissa näet suoraan kaikki koneessa olevat kernelit ja ruksaat poistettavat.

juyli

  • Vieras
Vs: Ylimääräisten Kernelien poistaminen
« Vastaus #2 : 19.03.13 - klo:22.27 »
Kummallakin on varmaan kymmenkunta kerneliä, jotka todennäköisesti hidastavat konetta,

Ei nuo ylimääräiset kernel-versiot konetta varsinaisesti hidasta. Nuo vievät vain turhaa levytilaa. Eiköhän kunkin kernel:in koko ole lähes 150Mt, joten jos niitä on lukuisia, kuluu levyä ihan turhaan.
Kurkkasemalla /boot hakemistoon, selviää kyllä mitä kernel-versioita koneella on, ja aika helposti tietää, mitä sitten poistelee. Poistelen aina vanhat kernelit, kun uusin on todettu toimivaksi.
Esim. Fedoran 'yum remove kernel-<versio>' ei poista automaattisesti käytössäolevaa kernel-versiota!
Hieman itse olisin varovainen tuon --purge -vipusen kanssa. Remove olisi varmasti turvallisempi kerneleitä poistettaessa. Apt-get:in sijaan olen tottunut käyttämään paketinhallinnansovellutuksena aptitudea.
Mutta, jos synaptic tuntuu sopivimmalta, käyhän sekin ihan mainiosti - makuasioita.

Lisäys: sattuikin juuri päivittymään kernel:
Koodia: [Valitse]
vmlinuz-3.5.0-25-generic
vmlinuz-3.5.0-26-generic
Käynnistys 3.5.0.26-generic -kerneliin

Koodia: [Valitse]
sudo aptitude remove linux-image-3.5.0-25-generic
[sudo] password for xxxxxxxxxxxx:
Nämä paketit POISTETAAN:                  
  linux-image-3.5.0-25-generic
0 päivitettävää pakettia, 0 uutta asennusta, 1 poistettavaa ja 0 päivittämätöntä.
Tarvitsee noutaa 0 B arkistoista. Levytilaa vapautuu 32,1 MB purkamisen jälkeen.
Näillä paketeilla on tyydyttämättömiä riippuvuuksia:
 linux-image-extra-3.5.0-25-generic : Riippuvuudet: linux-image-3.5.0-25-generic but it is not going to be installed.
Seuraavat toiminnot selvittävät nämä riippuvuudet:
     Poista paketit:                    
1)     linux-image-extra-3.5.0-25-generic

Hyväksytkö tämän ratkaisun? [Kyllä=y/ei=n/lopeta=q/?]
Nämä paketit POISTETAAN:
  linux-image-3.5.0-25-generic linux-image-extra-3.5.0-25-generic{a}
0 päivitettävää pakettia, 0 uutta asennusta, 2 poistettavaa ja 0 päivittämätöntä.
Tarvitsee noutaa 0 B arkistoista. Levytilaa vapautuu 153 MB purkamisen jälkeen.
Haluatko jatkaa? [Kyllä=y/ei=n/?]
....
Jos käytössäsi on myös kernel:in kehityspaketit, voi niistäkin sitten poistaa vanhat!

Ubuntussa ei kernel-versio kuitenkaan Debian-jakeluna niin tiuhaan vaihdu, että ihan alvariinsa vanhoja versioita pitäisi poistella. Useimmiten kernel-päivitys vain korjaa samaa kernel-versiota, joten boot-hakemistossa on vain tuo sama - hieman korjailtu versio kernelistä.

PS. Nimenomaan jakeluversion päivityksissä saattaa jäädä myös edellisen version kernel-versiot tarjolle, joten ko. tilanteissa levytilaa vapautuu poistamalla nuo jo vanhentuneet kernelit, jos niitä ei tarvitse.
« Viimeksi muokattu: 19.03.13 - klo:23.17 kirjoittanut juyli »

avanti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 455
    • Profiili
Vs: Ylimääräisten Kernelien poistaminen
« Vastaus #3 : 19.03.13 - klo:23.26 »
Olen silloin tällöin poistellut turhaa kamaa kiintolevyltä komennolla:

Koodia: [Valitse]
sudo apt-get autoremove && sudo apt-get autoclean
On poistanut myös ylimääräisiä kerneleitä.

ML
Matti Lamminen itäiseltä Vantaalta.
Intel NUC i5 prosessorilla.
Ubuntu 22.04.1 LTS

juyli

  • Vieras
Vs: Ylimääräisten Kernelien poistaminen
« Vastaus #4 : 19.03.13 - klo:23.42 »
Koodia: [Valitse]
sudo apt-get autoremove && sudo apt-get autocleanOn poistanut myös ylimääräisiä kerneleitä.

Jeps. Jotkut jakelut automaattisesti poistivat kerneleitä siten, että jättivät uusimman seuraksi vain edellisen.
Mutta ... ihan mieluusti itse päätän myös kunkin kernelin poistamisesta ;) (Ja aivan erityisesti, jos harrastaa jakelun ulkopuolisia suljettuja ajureita tms.).
Komento 'aptitude clean' poistaa vain paketit, jotka on imuroitu - ja jo asentuneet järjestelmään. Mutta noillakin komennoilla vapautuu levytilaa ihan kivasti.

Hajakenttä

  • Käyttäjä / moderaattori
  • Viestejä: 1547
    • Profiili
Vs: Ylimääräisten Kernelien poistaminen
« Vastaus #5 : 20.03.13 - klo:13.22 »
Koodia: [Valitse]
sudo apt-get autoremove && sudo apt-get autoclean
Koodia: [Valitse]
sudo apt-get autoremove --purge && sudo apt-get autoclean
Onko ihan varma, että nuo poistavat vanhoja kerneleitä? En ihan usko. Paljon muuta tauhkaa kyllä poistavat ja olen niitä usein käyttänyt kun on tämä minimalistien mopokone eeepc901 ja 20 GB ssd-"levyä".

Synapticilla on minusta ihan turvallista ja helppoa naksutella vanhat imaget ja headerit pois, enkä muuta keinoa toimivaksi ole havainnut. Täytyy vaan katsoa nykyinen käytössä oleva:

Koodia: [Valitse]
uname -r
Se kannattaa kirjoittaa sanomalehden reunaan. En tiedä, enkä kehtaa kokeilla, poistaako synaptic käytössä olevan, vai onko siinä joku varmistus. Myös edellinen, siis numeroa pienempi kannattaa jättää. (Minä en jätä vanhaa kerneliä tilanpuutteen takia. Poistan sen sitten kun olen todennut uuden olevan hyvä.)

Kun avaa tiedostoselaimen ja siitä 'tiedostojärjestelmä' ja siitä edelleen kaksoisklikkaa auki kansion 'boot' näkee mitä kerneleitä koneessa on.

Kun synapticin avaa ja valitsee vasemmasta sarakkeesta 'asennetut' ja kirjoittaa hakusanaksi 'linux' saa kohtuullisen listan, jossa ovat imaget ja headerit, sekä käytössä olevat, että vanhat. (Ohessa kuva)

Kun riviä osoittaa ja klikkaa hiiren oikealla, saa pudotusvalikon, ja siitä voi valita 'merkitse poistettavaksi kokonaan', jolloin tulee toisinaan kysymys myös muista riippuvuuksista, johon voi vastata myöntävästi.

Sitten käydään vielä läpi koko lista ja tarkastetaan, ja tarkastetaan. Lopuksi klikataan työkaluriviltä 'toteuta' ja varmistuksen luettuaan voi vastata 'ok'

Aika simppeli homma ja graafisena selkeä. Helppo olla tarkkana ja saa tehdä rauhassa.  ;)

E: Typo
« Viimeksi muokattu: 20.03.13 - klo:13.24 kirjoittanut Hajakenttä »
DELL Latitude E6220 Xubuntu 20.04, DELL Latitude 5480 Xubuntu 22.04.
– Memento Vivere – Terv: Timo

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3410
    • Profiili
Vs: Ylimääräisten Kernelien poistaminen
« Vastaus #6 : 20.03.13 - klo:13.35 »
Koodia: [Valitse]
sudo apt-get autoremove && sudo apt-get autoclean
Koodia: [Valitse]
sudo apt-get autoremove --purge && sudo apt-get autoclean
Onko ihan varma, että nuo poistavat vanhoja kerneleitä? En ihan usko.

Taisi olla jossain toisessa ketjussa maininta, että vasta 13.04:ssä olisi tuo ominaisuus. Ei ole minullakaan poistuneet autoremovella 12.04:ssä.

juyli

  • Vieras
Vs: Ylimääräisten Kernelien poistaminen
« Vastaus #7 : 20.03.13 - klo:23.02 »
Taisi olla jossain toisessa ketjussa maininta, että vasta 13.04:ssä olisi tuo ominaisuus. Ei ole minullakaan poistuneet autoremovella 12.04:ssä.

Niinpä. Tuollainen automatiikka on kuulunut jollekin muulle järjestelmälle. Linux-jakelujen ydin on kernel, joten ylläpitäjä lopulta ratkaisee, mitä kerneliä jakelun pitäisi käyttää. Kernel-header:it taitavat nykyisin (Ubuntu 12.10) päivittyä automaattisesti. Mutta vanhatkin kernelit säilynevät, joista valita toimivin kokoonpano.
Jos kuitenkin jakeluusi on asennettu kaikkea kivaa ohi virallisen jakeluversion, voivat ko. sovellutukset jäädä päivittymättä. Ja mm. PPA-repot päivittyvät, kun ylläpitäjä jaksaa niitä päivittää.
Lähtökohtahan on päivityksissä se, että kaikki viralliset ohjelmat toimivat myös uusimman kernelin, ja sen kirjastojen kanssa.

anttimr

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1625
    • Profiili
Ubuntu 12.10 Quantal Quetzal

Ooba

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 73
    • Profiili
Vs: Ylimääräisten Kernelien poistaminen
« Vastaus #9 : 21.03.13 - klo:22.08 »
Ah, tämänkin hoitaa näppärästi skriptillä. Jos tietokoneesi toimii nykyisellä kernelillä ongelmatta, sen kuin poistelet turhat kernelit. Seuraava skripti poistaa kaikki vanhat kernelit. Krediitit menevät jälleen jollekin nerolle, olen löytänyt skriptin taannoin netistä.

Koodia: [Valitse]
       
        #/bin/bash
        ls /boot/ | grep vmlinuz | sed 's@vmlinuz-@linux-image-@g' | grep -v `uname -r` > /tmp/kernelList
        for I in `cat /tmp/kernelList`
        do
        apt-get --yes remove $I
        done
        rm -f /tmp/kernelList
        update-grub

Eli komenna päätteessä
Koodia: [Valitse]
sudo gedit /usr/bin/remkernelsja kopioi yo skripti tekstitiedostoon. Sen jälkeen anna skriptille suoritusoikeudet

Koodia: [Valitse]
sudo chmod a+x /usr/bin/remkernels
Tämän jälkeen komento
Koodia: [Valitse]
sudo remkernelspoistaa kaikki vanhat kernelit.


Pendeli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 835
    • Profiili
Vs: Ylimääräisten Kernelien poistaminen
« Vastaus #10 : 21.03.13 - klo:22.35 »
Ah, tämänkin hoitaa näppärästi skriptillä. Jos tietokoneesi toimii nykyisellä kernelillä ongelmatta, sen kuin poistelet turhat kernelit. Seuraava skripti poistaa kaikki vanhat kernelit. Krediitit menevät jälleen jollekin nerolle, olen löytänyt skriptin taannoin netistä.

Koodia: [Valitse]
       
        #/bin/bash
        ls /boot/ | grep vmlinuz | sed 's@vmlinuz-@linux-image-@g' | grep -v `uname -r` > /tmp/kernelList
        for I in `cat /tmp/kernelList`
        do
        apt-get --yes remove $I
        done
        rm -f /tmp/kernelList
        update-grub

Eli komenna päätteessä
Koodia: [Valitse]
sudo gedit /usr/bin/remkernelsja kopioi yo skripti tekstitiedostoon. Sen jälkeen anna skriptille suoritusoikeudet

Koodia: [Valitse]
sudo chmod a+x /usr/bin/remkernels
Tämän jälkeen komento
Koodia: [Valitse]
sudo remkernelspoistaa kaikki vanhat kernelit.




Pitäisikö tuota jo yrittää, jos on elämänsä eka Xubuntua käyttänyt vasta parisen kuukautta? 8) 8)

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11440
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Ylimääräisten Kernelien poistaminen
« Vastaus #11 : 21.03.13 - klo:22.51 »
Pitäisikö tuota jo yrittää, jos on elämänsä eka Xubuntua käyttänyt vasta parisen kuukautta? 8) 8)
Jos tuota ohjetta aikoo käyttää, niin Xubuntulla (XFCE:ssä) pitää vaihtaa gedit mousepad:ksi (KDE-käyttäjille kate). Lisäksi aiemmin suositeltiin käytettäväksi gksudo:a (Kubuntu/KDE-käyttäjille kdesu/kdesudo) sudo:n sijasta graafisille ohjelmille (siis niille, jotka käyttävät X:ää), mutta nykyään sillä ei taida olla väliä. Joskus se siis ehkäisi joiltain ongelmatilanteilta.

Eli siis tuo tekstitiedoston muokkauskomento pitäisi olla Xubuntulla:
Koodia: [Valitse]
gksudo mousepad /usr/bin/remkernelsEdellyttäen ettei geditiä ole syystä tai toisesta asennettu. Gksudon käyttö sudon sijaan ei ole välttämätöntä, mutta laitoin nyt sen ettei tule ongelmia ja neuvo koskee myös Ubuntua (mm. Unity ja Gnome -käyttäjiä).

Mielenkiintoista, että tuo skritpti näyttää toimivan, vaikka siinä on alussa ylimääräisiä välejä ja lisäksi shebangiä ei ole tehty oikein (pitäisi olla #!/bin/bash ja ihan rivin alkuun).

Muokkaus: Toinen (vai kolmas?) muutosehdotus on että laittaisin tuon ennemmin /usr/local/bin-hakemistoon, koska sinne (/usr/local) ei tule pakettienhallinnasta tiedostoja ja se on nimenomaan käyttäjän omille lisäyksille eli pakettienhallinnan ulkopuolisille ohjelmille ja muille säädöille.
« Viimeksi muokattu: 21.03.13 - klo:22.53 kirjoittanut Tomin »
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

maarit.s

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 50
    • Profiili
Vs: Ylimääräisten Kernelien poistaminen
« Vastaus #12 : 22.03.13 - klo:10.29 »
Olen nyt luultavasti poistanut muutaman kernelin Synaptic-pakettienhallinassa, nimittäin konetta avatessa näkyvät vielä samat numerot, jotka olen poistanut.

Pitääkö minun poistaa kahteen kertaan jokainen kerneli, koska Synapticissa näyttää olevan image ja headers genericejä? Olen poistanut nyt molemmat. Mitä eroa on merkitä poistettavaksi tai kokonaan poistettavaksi?

Vaikeata on, mutta onneksi en ole tehnyt näköjään mitään tosi vakavia virheitä, koska kone kuitenkin aukeaa.


mrl586

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4638
    • Profiili
Vs: Ylimääräisten Kernelien poistaminen
« Vastaus #13 : 22.03.13 - klo:10.52 »
Pitääkö minun poistaa kahteen kertaan jokainen kerneli, koska Synapticissa näyttää olevan image ja headers genericejä? Olen poistanut nyt molemmat. Mitä eroa on merkitä poistettavaksi tai kokonaan poistettavaksi?
image on kerneli ja headers-pakettiin sisältyy sen otsikkotiedot. Voit poistaa molemmat, sillä et tarvitse kyseiseen kernelin versioon liittyviä headers-pakettaja imagen (itse kerneli) poistamisen jälkeen.

Hajakenttä

  • Käyttäjä / moderaattori
  • Viestejä: 1547
    • Profiili
Vs: Ylimääräisten Kernelien poistaminen
« Vastaus #14 : 22.03.13 - klo:11.37 »
Olen nyt luultavasti poistanut muutaman kernelin Synaptic-pakettienhallinassa, nimittäin konetta avatessa näkyvät vielä samat numerot, jotka olen poistanut.

Pitääkö minun poistaa kahteen kertaan jokainen kerneli, koska Synapticissa näyttää olevan image ja headers genericejä? Olen poistanut nyt molemmat. Mitä eroa on merkitä poistettavaksi tai kokonaan poistettavaksi?

Vaikeata on, mutta onneksi en ole tehnyt näköjään mitään tosi vakavia virheitä, koska kone kuitenkin aukeaa.



Synapticissa on hyödyllinen toiminto, historia, joka näkyy kun avaa vasemmasta yläkulmasta >Tiedosto valikon ja siitä >Historia. Voi jossain määrin palautella/poistella vääriä poistettuja/asennettuja kun näkee pakettien nimet oikeassa kirjoitusasussaan.

Ihan oikein varmaan toimit. Poista vaan headerit ja imaget, jotka ovat vanhoja numeroltaan. Niitä on helpompi selata kun valitset vasempaan sarakkeeseen 'Asennettu'= lyhyempi lista. Tarkasta käytössä olevan numero päätteessä. Katso ennen ja jälkeen boot kansiosta sisältö niin näet mitä on ollut ja mitä jäänyt.

Kokonaan poistamalla lähtee pois myös asetustiedostot, kuten pitääkin kun ne ovat turhia isäntänsä poistuttua. (En yhtään kylläkään tiedä, onko noilla po. tiedostoilla asetustiedostoja.)

Jos on vain yksi vanha kerneli poistettavana niin taitaa synapticilla tulla vähemmän näppäilyä kuin tuolla loitsulla.  ;D Mutta onhan se aina hienoa onnistua tekemään joku näppärä juttu, ja sanoa sitten itselleen, että koitapa tätä kaupallisilla.  ;D
DELL Latitude E6220 Xubuntu 20.04, DELL Latitude 5480 Xubuntu 22.04.
– Memento Vivere – Terv: Timo

Pendeli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 835
    • Profiili
Vs: Ylimääräisten Kernelien poistaminen
« Vastaus #15 : 22.03.13 - klo:14.02 »
Komento uname -r  antoi viimeisimmän kernelin versioksi
3.2.0-40-generic-pae. Kun synapticissa katsoo asennettuja linux headereitä ja imageja, niin huomaa siellä esiintyvän useita kappaleita samoilla versionumeroilla. Osa on pae-päätteellä ja osa ilman sitä. Iso osa on pientä silppua 32.8kB ja osa yli 100MB. Kun yritin poistaa kokeeksi yhtä vanhaa versiota, rivi tuli punaiseksi ikäänkuin vaaran merkki? Raakasti vaan pois siitä huolimatta?

Aiemmin mainittu scripti ei vaikuttanut mitään. Tuli muistaakseni vain ilmoitus jonkin kansion puuttumisesta.

Kyseessä Xubuntu 12.04

olle

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 120
    • Profiili
Vs: Ylimääräisten Kernelien poistaminen
« Vastaus #16 : 22.03.13 - klo:15.08 »
Olen askarrellut nämä poistot Synapticilla:

Synaptic "Tila" asentoon,
hakukenttään  "linux- -3."
Vasemmasta valikosta "Asennetut"
Ylhäältä otsikosta "Versio" (?) klikaten versiojärjestykseen
Valitse poistettavat ja merkkaa poistettaviksi
Tee se

Ja lopuksi sitten terminaalissa  "sudo update-grub" niin päivittyy myös grub.conf (ja boottivalikko)


Pendeli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 835
    • Profiili
Vs: Ylimääräisten Kernelien poistaminen
« Vastaus #17 : 22.03.13 - klo:16.22 »
Jos siis viimeistä edellinen kernel kannattaa säilyttää, niin kuinka sen saa otettua käyttöön, jos
uusin ei toimikaan?
(Ja nyt poistin kaikki vanhat kertaheitolla, vaikka näyttikin tulipunaista. Ollen ohjeen mukaan, josta kiitos.)

Karvameduusa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1055
    • Profiili
Vs: Ylimääräisten Kernelien poistaminen
« Vastaus #18 : 22.03.13 - klo:16.37 »
Jos siis viimeistä edellinen kernel kannattaa säilyttää, niin kuinka sen saa otettua käyttöön, jos
uusin ei toimikaan?

Painamalla Shift-painiketta splash:n kohdalla, kun käynnistät Ubuntu:n.

Pendeli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 835
    • Profiili
Vs: Ylimääräisten Kernelien poistaminen
« Vastaus #19 : 22.03.13 - klo:17.51 »
Jos siis viimeistä edellinen kernel kannattaa säilyttää, niin kuinka sen saa otettua käyttöön, jos
uusin ei toimikaan?

Painamalla Shift-painiketta splash:n kohdalla, kun käynnistät Ubuntu:n.

Eipä ollut ainakaan Xubuntulla mitään vaikutusta. Käynnistys jatkui ihan normaalisti
aivan kuin ei olisi mitään painellutkaan.