Eli haluaisit tehdä jotain tälläistä: "Multiseat"
Aivan, mahtavaa. Olen ilmeisesti etsinyt täysin väärillä hakusanoilla, koska en kerta kaikkiaan löytänyt asiasta mitään infoa. Olipa hyvä että aloitin etsiskelyn suomeksi. Olen mä kyllä täällä joskus aikaisemmin asian perään kysellyt, muta ilmeisesti kaltaistasi tietäjää ei sattunut olemaan paikalla.
Eiköhän näillä infoilla pärjätä, nyt kun tiedetään mistä infoa löytyy.
- Suurkiitokset.
X:iähän voi olla käynnissä useampiakin. Fedorassani riitti, kun kirjautui virtuaalikonsoliin, ja komensi startx.
Ensimmäinen X löytyy funktionäppäimen F1-takaa ja uusi F2. (ja kolmas X löytyy F3:sta jne. )
Itselleni riittäisi useampi kone (vaatimattomampiakin - noita kun tuppaa nurkkiin pesiytymään), joita on yhdeltä koneelta verkossa helppo ohjailla, mitä moninaisimmin tavoin.
Jees, en halua samalla näytölle ja näppikselle niitä istuntoja, vaan nimenomaisesti oman istunnon ja useita näppiksiä ja näyttöjä / kone. Ongelmana on mm. se että "joku" alkaa säätämään leffan asetuksia just kesken mun koodailujen. Siitä seuraa huutoa ja hampaiden kiristelyä.
Jos noista ongelmista pääsisi eroon. Tietysti multiseatilla ei tee mitään, jos on vain yksi käyttäjä. Silloin on jopa ideaalia että kaikilta kontrollereilta saa hallittua kaikkia näyttöjä.
Mulla on nykyisellään X asennettu niin, että näytöt ovat erillisiä desktoppeja, mutta ne silti jakavat silti samat kontrollit. Joka ei ole aina optimia, kuten tuossa mainitsin.
-- Edillisiin liittymätöntä asiaa --
Ilmeisesti kahdella näytönohjaimella saa toteutettua helposti neljä näyttöä, jos molemmat ohjaimet tukevat kahta näyttöä? Nykyisessä käytössä tarvii niin vähän wide screeniä, että on parempi ottaa kaksi näyttöä pystyyn ja sitten yksi sivuun jos kattoo jotain videota. + tietty TV omakseen. Ainahan sitä voi olla joku TN romu mm. IM / statistiikka tms käytössä. Joka on vaan näkyvissä, mutta sitä ei oikeasti niin rankasti käytetä, eikä siltä varsinkaan katsota kuvia tai lueta tekstiä.
-- Edit: Historiaa lisätty --
Tän tyylistä konfiggia tuli joskus käytettyä X:n kanssa. Silloin tosin näytöt ja näppikset ei ollut suoraan koneessa kiinni, vaan verkon yli.
IBM NetStation 300Noita oli kiva asennella ja konffailla. Muistaakseni joskus oli ongelmia sen kanssa että miten TFTP:llä sai siirrettyä X:n fontit. (Sigh!)
-- Edit 2: Multiseat --
SE:
No synonyms for multiseat.