Kirjoittaja Aihe: Oracle virtualbox ja verkko ei käynnisty Ubuntu12.10 virtuaali XP:ssä  (Luettu 3295 kertaa)

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2406
    • Profiili
Jostain syystä en ole saanut verkkoani käynnistymään Ubuntun 12.10 virtuaali XP:ssä, vaikka olen asentanut siihen sekä sp 2:n että sp 3:n. Aikaisemmisssa versioissa 11.xx verkko meni suoraan päälle, kun valintana oli Nat. Windows väittää, että ei voi viimeistellä korjausta koska ei voi suorittaa seuraavaa toimintoa loppuun: ip-osoitteen uusiminen.

En ymmärrä, mikä on vikana? Se näkee kyllä vboxserverissä jaetut kansiot, mutta ei muuta. En halua asentaa windowsia uudestaan, koska minulla on muutama ostettu ohjelma, joihin pitäisi erikseen pyytää uudet serialit. Jouduin jo joku aika sitten tekemään sen. Muuten XP toimii normaalisti, mutta joskus, vaikakin aika harvoi, tarvitsisin verkkoa siinä.

motalb

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 279
    • Profiili
Minulla ainakin virtuaali XP:n verkko toimii asetuksella Bridged Adapter.
Ja oletko varmistanut että käytössä on sama verkkolaite jolla 12.10 on yhteydessä verkkoon? Oletuksena oleva eth0 ei toimi jos pääkone käyttää esimerkiksi wlania.

juyli

  • Vieras
Jostain syystä en ole saanut verkkoani käynnistymään Ubuntun 12.10 virtuaali XP:ssä, vaikka olen asentanut siihen sekä sp 2:n että sp 3:n. Aikaisemmisssa versioissa 11.xx verkko meni suoraan päälle, kun valintana oli Nat.

Kuinka VirtualBox toimi päivittämässäsi 12.04 Precide-versiossa?
Et voi olettaa, että versiosta 11.xx on ohjelmat suoraa toimivia yli jakeluversion 11.04 tai 11.10->12.04->12.10.
Lisäksi voisit selvittää, ettei ylipäätään palvelinversiosi (Ubuntu 12.10 quantal) rajoita virtuaalisovellutuksen yhteyksiä.
VirtualBox päivittyy ajas't aikaa. Jos harppaus yli monien päivitysversioiden on kyseessä, jää vain arvailujen varaan, kuinka ko. toimii.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2406
    • Profiili
Virtualboxin lataussivulla on Ubuntu 12.10:lle oma versio, jonka asensin koneelleni. Minulla oli sama ongelma jo Ubutun versiossa 12.04 LTS, jolloin käytin virtalboxin versiota Ubuntu 12.04:lle. En kuvittele, että vika välttämättä olisi 12.10 versiossa sen paremmin kuin edellisessäkään. Aikaisemmissa se vain toimi kuten kuvasin. Josssain vaiheessa halusin verkon pois päältä, kun minulla ei ollut kattavaa virusohjelmaa ja katsoin, etten tarvitse verkkoa. En muista tarkkaan, miten otin sen pois. Verkko-ongelma siis saattaa johtua joistakin tekemistäni asetuksista.
Toisaalta Ubuntun uusissa versioissa on usein bugeja, klipit ja glipit ohjelmat eivät toimineet edellisessä versiossa. Nyt Libreoffice oikkuilee siten, että en aina saa suljettua tiedostoa enkä edes lopetettua sitä valikosta, vaan napsauttamalla ristiä, joka saa ikkunan sulkeutumaan.
Minä haluaisin vain tietää, miten saisin verkon toimimaan virtualboxissa? Ja jos joku tietää lääkkeen Libreofficen oikkuiluun, olisi sekin mukavaa, vaikka vika ei kovin merkittävä olekaan.

anttimr

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1625
    • Profiili
Toisaalta Ubuntun uusissa versioissa on usein bugeja, klipit ja glipit ohjelmat eivät toimineet edellisessä versiossa. Nyt Libreoffice oikkuilee siten, että en aina saa suljettua tiedostoa enkä edes lopetettua sitä valikosta, vaan napsauttamalla ristiä, joka saa ikkunan sulkeutumaan ..... Ja jos joku tietää lääkkeen Libreofficen oikkuiluun, olisi sekin mukavaa, vaikka vika ei kovin merkittävä olekaan.

Joo, olen itsekin törmännyt tuohon ikävään, satunnaisesti ilmaantuvaan bugiin, ettei LibreOfficen menu yläpalkissa reagoi klikkauksiin. Bug on avoin ja korjausta ei vielä ole.

https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/libreoffice/+bug/1085169

Kiertotienä on poistaa paketti, joka siirtää menun "unitymaisesti" yläpalkkiin, mutta silloin häviää muukin gtk-tuki ja LO:sta tulee paljon karumpi.

Onglema ei vaan kuulu tämän otsikon alle. Mitä jos Pontus12 tekisit tästä ongelmasta toisen ketjun, jossa vikaa ja siihen ilmaantuvia korjauksia voidaan seurata?
Ubuntu 12.10 Quantal Quetzal

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2406
    • Profiili
Libreoffice toimii todella niin huonosti ainakin minulla Ubuntui12.10 kanssa, että sen käyttö alkaa olla kyseenalaista. Toimisikohan Openoffise paremmin, mutta kuten täällä kirjoitettiin, pitäisi tälle avata oma aihe.
Virtualbox rupesi kenkkuilemaan vielä pahemmin kuin verkon kanssa. Asensin vaihtoehtoiseksi Ubuntu KDE plasma version. Johtuukohan siitä, että välillä ohjelmat hakevat windows levyjeni kansioita /media/jotaarkka/Acer ja välillä kuten niiden mielestäni kuuluisi /media/Acer. KDE puolella jouduin muuttamaan kirjanmerkkejä, että oikeat kansiot löytyisivät. Nyt Virtualbox ei löydä virtuaalilevyä, koska se etsii sitä osoitteesta /media/jotaarkka/Acer eikä media/Acer. En edes tiedä, mistä tuo /media/jotaarkka/Acer ontullut.
Ubuntu 12.10 tuntuu hukkaavan muutenkin  polkuja. Pikanäppäimiä työpöydille olen joutunut asentamaan ainakin 10 kertaa ja nyt ne ovat taas hukassa. Taidan vaihtaa välittömästi seuraavaan Ubuntuun, kun se ilmestyy tai sitten laitan 12.04 takaisin.

mrl586

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4638
    • Profiili
Libreoffice toimii todella niin huonosti ainakin minulla Ubuntui12.10 kanssa, että sen käyttö alkaa olla kyseenalaista.
Millä tavalla huonosti?

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2406
    • Profiili
Libre office ei aina sulkeudu. Välillä se tilttaa koko näytön. Nyt viimeksi, kun olen tehnyt kirjanmerkkejä asiakirjaan, uuden kirjanmerkin lisäys panee sen kelaamaan koko asiakirjan yli sata sivua. Kun kopioin toisesta tiedostosta ja peruutan toiminnon, se alkaa jälleen kelata asiakirjaa enkä voi jatkaa työtäni.

Virtualboxin sain toimimaan paitsi en verkkoa. Mutta polut ihmetyttävät silti. Jotkut ohjelmat vaativat tunnustani ennen Windows-levyä (Acer) ja jotkut taas sen jälkeen. Kirjanmerkkejä joutuu siten muokkaamaan usein. Normaali käytäntö on ennen ollut /media/Acer/jotaarkka. Kde plasma näyttö on kiinnostava, mutta en oikein uskalla kokeilla sitä, kun se tuntuu sekoittavan Ubuntua, siis Unity Ubuntua.

Libre officen ongelmat tulevat esille molemmilla puolilla, ja ne alkoivat jo heti 12.10 asennuksen jälkeen. Englanninkielisillä sivuilla valitetaan samasta ongelmasta. Katsoin myös linkin, jonka anttimr ystävällisesti lähetti:
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/libreoffice/+bug/1085169
Siinä ei kuitenkaan avautunut asiaan ratkaisua, mutta ongelma ei siis ole vain minulla, vaan on yleisempi.

Storck

  • Vieras
Tee Libre Officesta oma aihe, älä sotke tätä keskustelua - otsikko viittaa muuhun kuin LO.

valtsy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 61
    • Profiili
Mites tuo mahtaa "mokkulalla" toimia? Pitäs saada jotenki testattua tai tietoa ;)
Ei se nimittäin ole harrastus eikä mikään jos siihen ei mene kaikki rahat

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16252
    • Profiili
Mites tuo mahtaa "mokkulalla" toimia? Pitäs saada jotenki testattua tai tietoa ;)

Jos saat netin toimimaan Ubuntussa, sen saa toimimaan myös VirtualBoxissa ajettavassa Windowsissa.

Periaatteessa on myös mahdollista ohjata USB-mokkula suoraan VirtualBoxiin ja asentaa ajurit Windowsiin. Silloin se ei kuitenkaan toimi Ubuntun puolella, mutta tällä tavalla voi käyttää myös sellaisia laitteita, jotka eivät syystä tai toisesta toimi Linuxissa.

valtsy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 61
    • Profiili
kiitos ja kumarrus ..palaamme asiaan seuraavan taistelun yhteydessä  ;D
Ei se nimittäin ole harrastus eikä mikään jos siihen ei mene kaikki rahat