Mitenkä noita pulseaudiota ja alsamikseriä vaihdellaan? Olen pahoillani, mutta en tajunnut noista ohjeistasi oikein mitään.
Edit: Löytyikin heti googlella linkki
Volume Stuck on Mute (XFCE Desktop)
Jostain syystä pääte ei toimi XFCE:ssä. Koettelee - mutta ei hylkää Herra. Katsotaan...
Anteeksi sekava vastaus, jossa lähinnä vain vinkkejä... kun ei xfce:tä nyt käytössä.
Jos pääte ei toimi niin virtuaali sellaiseen pääsee Ctrl-Alt-F2 (tai F3-F6). alsamikseri on merkkipohjainen alsan oma mikseri, joka yleensä toimii - kun nuo graafiset kikkareet käyttävät sitä. xterm on usein asennettuna myös (kuuluu X:n työkaluihin)
Pulse on äänipalvelin, jolla voi esim. lähetellä streamia verkossa ym.. jakaa äänilaitetta useammalle ohjelmalle ym. Jos htpc kone jossa lähinnä katsotaan leffaja tai kuunnellaan musiikkia niin pulse ei ole välttämätön. Harvemmin kukaan katsoo leffaa ja kuuntelee toisella ohjelmalla musiikkia samalla. Itse en pulsea käytä kun pukkaan ääntä vain av-vahvistimeen en verkkoon toisille koneille.
/etc/asound.conf tai käyttäjäkohtaisesti .asoundrc (home kansio) tiedostoa editoimalla voi määrittää oletus äänilaiitteen. Yhä useammalla se alkaa olla HDMi tai Optinen liitäntä. Analogista piuhaa itse en ole vuosiin koneeseen lykännyt. Kun oikea äänilaite on suoraan asetustiedostossa niin se tuo vakautta lisää eikä sitä tarvitse säädellä työpöydän nappuloilla.