Kirjoittaja Aihe: xubuntu ja ajoittain äänet "katoaa"  (Luettu 4369 kertaa)

suikka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 133
    • Profiili
xubuntu ja ajoittain äänet "katoaa"
« : 22.01.13 - klo:19.34 »
Moro

Xubuntu 12.04 64bit käytössä ja ajoittain käy niin, että äänet eivät toimi suspendin jälkeen. Äänet menevät hdmi kaapelillä televisioon. Ongelma hoituu helpoiten sillä, että suspendin jälkeen kirjautuu ulos ja takaisin sisään xfce:hen.

Koodia: [Valitse]
$ lspci | grep -i audio
00:1b.0 Audio device: Intel Corporation N10/ICH 7 Family High Definition Audio Controller (rev 02)
03:00.1 Audio device: NVIDIA Corporation High Definition Audio Controller (rev a1)

Olen yrittänyt myös alsa restarttia mutta tuo ei palauta ääniä. Myöskään pulseaudion restart ei pelasta tilannetta. Osaako joku sanoa mikä tuon äänten toimimattomuuden voisi aiheuttaa ? Tai osaako joku sanoa mitä uloskirjautumisen ja sen jälkeen sisäänkirjautumisen aikana tehdään äänten suhteen, jotta äänet taas "herää" ?

Kiitos

mrl586

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4638
    • Profiili
Vs: xubuntu ja ajoittain äänet "katoaa"
« Vastaus #1 : 22.01.13 - klo:21.55 »
Sinulla näyttää olevan kaksi äänilaitetta. Kuuluvatko äänet väärän äänilaitteen kautta?

suikka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 133
    • Profiili
Vs: xubuntu ja ajoittain äänet "katoaa"
« Vastaus #2 : 22.01.13 - klo:23.07 »
Sinulla näyttää olevan kaksi äänilaitetta. Kuuluvatko äänet väärän äänilaitteen kautta?

En ole koettanut toista äänikorttia kun tilanne on päällä. Ei ole oikeastaan muuta mahista kuin käyttä hdmi liitintä ja kyseistä korttia jota käytän (nvidia). Kone on siis htpc käytössä.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16252
    • Profiili
Vs: xubuntu ja ajoittain äänet "katoaa"
« Vastaus #3 : 22.01.13 - klo:23.40 »
Olen yrittänyt myös alsa restarttia mutta tuo ei palauta ääniä. Myöskään pulseaudion restart ei pelasta tilannetta. Osaako joku sanoa mikä tuon äänten toimimattomuuden voisi aiheuttaa ? Tai osaako joku sanoa mitä uloskirjautumisen ja sen jälkeen sisäänkirjautumisen aikana tehdään äänten suhteen, jotta äänet taas "herää" ?

Veikkaan että näytönohjaimen ajurin uudelleenlataus uloskirjautumisen yhteydessä voi vaikuttaa asiaan. Käytätkö avointa Nouveau-ajuria vai Nvidian omaa suljettua?

suikka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 133
    • Profiili
Vs: xubuntu ja ajoittain äänet "katoaa"
« Vastaus #4 : 23.01.13 - klo:20.47 »
Olen yrittänyt myös alsa restarttia mutta tuo ei palauta ääniä. Myöskään pulseaudion restart ei pelasta tilannetta. Osaako joku sanoa mikä tuon äänten toimimattomuuden voisi aiheuttaa ? Tai osaako joku sanoa mitä uloskirjautumisen ja sen jälkeen sisäänkirjautumisen aikana tehdään äänten suhteen, jotta äänet taas "herää" ?

Veikkaan että näytönohjaimen ajurin uudelleenlataus uloskirjautumisen yhteydessä voi vaikuttaa asiaan. Käytätkö avointa Nouveau-ajuria vai Nvidian omaa suljettua?

Nvidian suljettua.. No tämähän on sitten sellainen homma ettei ole juuri muuta kuin tuo log out ja log in tapa joka pelastaa.. Tästä se todennäköisesti johtuukin.

Jukki

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 407
    • Profiili
Vs: xubuntu ja ajoittain äänet "katoaa"
« Vastaus #5 : 30.01.13 - klo:11.13 »
Sama ongelma minulla. Läppärin mykistysnapin käyttäminen mykistää xfce:n äänet pysyvästi. Ne saa takaisin vain unityn puolella. Äänet toimii jos nappin ei koske.

Koodia: [Valitse]
kaarina@kaarina-HP-Pavilion-dv5-Notebook-PC:~$  lspci | grep -i audio
00:14.2 Audio device: Advanced Micro Devices [AMD] nee ATI SBx00 Azalia (Intel HDA)
01:00.1 Audio device: Advanced Micro Devices [AMD] nee ATI RV620 HDMI Audio [Radeon HD 3400 Series]

Mites tuon saa korjattua?

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: xubuntu ja ajoittain äänet "katoaa"
« Vastaus #6 : 01.02.13 - klo:14.47 »
Tarvitaanko sitä  pulseaudiota? Itse pärjään ilman sitä. Mitenkäs alsamixer? Palauttaako äänet? Jos kone htpc-käytössä työpöytänä voi olla vaikka pelkkä openbox jos käytössä lähinnä xbmc tai joku vastaava. Katoaako äänet kokonaan? DTS tai monikava voi ehkä kuitenkin tulla ulos.
« Viimeksi muokattu: 01.02.13 - klo:14.51 kirjoittanut Postimies »

Jukki

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 407
    • Profiili
Vs: xubuntu ja ajoittain äänet "katoaa"
« Vastaus #7 : 01.02.13 - klo:17.27 »
Mitenkä noita pulseaudiota ja alsamikseriä vaihdellaan? Olen pahoillani, mutta en tajunnut noista ohjeistasi oikein mitään.

Edit: Löytyikin heti googlella linkki

Volume Stuck on Mute (XFCE Desktop)

Jostain syystä pääte ei toimi XFCE:ssä. Koettelee - mutta ei hylkää Herra. Katsotaan...

EDIT. linkin ohje ei auttanut

« Viimeksi muokattu: 05.02.13 - klo:13.21 kirjoittanut Jukki »

_Pete_

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1836
  • Fufufuuffuuu
    • Profiili
Vs: xubuntu ja ajoittain äänet "katoaa"
« Vastaus #8 : 01.02.13 - klo:19.14 »
Itse olen törmäänyt samaan ongelmaan. Jostain syystä aina välillä pulseaudion asetuksissa Xubuntuun tulee valituksi väärä äänilaite. Enkun kieliesssä sen saa säädettyä kun volume-ikonista valitsee "sound settings" ja siitä avautuvalla ikkunalla oikean puolisin tabi "Confiugration". Sieltä kun valitsee käyttöön oikean äänilaitteen taas äänet pelittää..


Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: xubuntu ja ajoittain äänet "katoaa"
« Vastaus #9 : 01.02.13 - klo:20.59 »
Mitenkä noita pulseaudiota ja alsamikseriä vaihdellaan? Olen pahoillani, mutta en tajunnut noista ohjeistasi oikein mitään.

Edit: Löytyikin heti googlella linkki

Volume Stuck on Mute (XFCE Desktop)

Jostain syystä pääte ei toimi XFCE:ssä. Koettelee - mutta ei hylkää Herra. Katsotaan...

Anteeksi sekava vastaus, jossa lähinnä vain vinkkejä... kun ei xfce:tä nyt käytössä.

Jos pääte ei toimi niin virtuaali sellaiseen pääsee Ctrl-Alt-F2 (tai F3-F6). alsamikseri on merkkipohjainen alsan oma mikseri, joka yleensä toimii - kun nuo graafiset kikkareet käyttävät sitä. xterm on usein asennettuna myös (kuuluu X:n työkaluihin)

Pulse on äänipalvelin, jolla voi esim. lähetellä streamia verkossa ym.. jakaa äänilaitetta useammalle ohjelmalle ym. Jos htpc kone jossa lähinnä katsotaan leffaja tai kuunnellaan musiikkia niin pulse ei ole välttämätön. Harvemmin kukaan katsoo leffaa ja kuuntelee toisella ohjelmalla musiikkia samalla. Itse en pulsea käytä kun pukkaan ääntä vain av-vahvistimeen en verkkoon toisille koneille.

/etc/asound.conf tai käyttäjäkohtaisesti .asoundrc (home kansio) tiedostoa editoimalla voi määrittää oletus äänilaiitteen. Yhä useammalla se alkaa olla HDMi tai Optinen liitäntä. Analogista piuhaa itse en ole vuosiin koneeseen lykännyt. Kun oikea äänilaite on suoraan asetustiedostossa niin se tuo vakautta lisää eikä sitä tarvitse säädellä työpöydän nappuloilla.

Jukki

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 407
    • Profiili
Vs: xubuntu ja ajoittain äänet "katoaa"
« Vastaus #10 : 05.02.13 - klo:13.31 »
Kiitos valistuksesta. Ratkaisukin löytyi lopulta googlettamalla. Xfce4-mixerissä on asetus active-card, joka täytyy asettaa Pulseaudiolle, muuten se käyttää Alsaa.

Pete, suomenkielisessä Xubuntussa ei ollut mainitsemaasi tapaa vaihtaa active-card - asetus volume-ikonista. Vain sound-card - asetus vaihtui volume-ikonin kautta. Joku käännösvirhe?

Ohje mykistyksen palautusongelmaan löytyy täältä.
http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=44382.msg342325#msg342325
« Viimeksi muokattu: 05.02.13 - klo:14.13 kirjoittanut Jukki »

suikka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 133
    • Profiili
Vs: xubuntu ja ajoittain äänet "katoaa"
« Vastaus #11 : 12.03.13 - klo:21.08 »
Itsekin löysin lopulta ratkaisun tähän HDMI ongelmaan.. Suspendin jälkeen näyttää HDMI ulostulo olevan pois käytöstä..
Koodia: [Valitse]
pacmd list-sinks
....
ports:
hdmi-output-0: HDMI / DisplayPort (priority 5900, available: no)

Mutta.. hyvin yksinkertaisen tempun jälkeen on portti taas käytettävissä..

Koodia: [Valitse]
xrandr -s 0; pacmd list-sinks
....
hdmi-output-1: HDMI / DisplayPort 2 (priority 5800, available: yes)

..ja äänet taas toimii ilman loggautumista ulos ja koko nvidia ajurin uudelleen lataamista.