Kirjoittaja Aihe: Hammond B3 sinisynteesi Ubuntulla  (Luettu 49540 kertaa)

redu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 487
    • Profiili
Vs: Hammond B3 sinisynteesi Ubuntulla
« Vastaus #60 : 06.06.14 - klo:08.59 »
Kun Ubuntulle käännetty setBfree ei suostu lukemaan .cnf filujaan, tein kokeilemalla Oxygen61:n tallennettavaan muistipaikkaan 1 (store) perus-setBfree-yhteensopivan MIDI-koodiston:

Upper drawbars:
C1    70
C2   71
C3    72
C4   73
C5   74
C6    75
C7    76
C8    77
C9    78

Percussion:
C10   80  (on-off)
C11    81 (long decay)
C12  82 (harmonic)

Leslie:
C14   91 (preset)
C15    64 (rotating speed)

Vibrato:
C16  83
C17  92 (routing, upper)

Free rotary knob (for reverb?):   
C13    not used

Volume ctrl:
"modulation wheel"   1   (tai 11)

Nyt tällä voi leikkiä Hammond B3:a - yhdellä sormiolla. Reverb jäi edelleen GUI:lla tehtäväksi, kun en löytänyt sen CC-koodia?


EDIT ILLEMMALLA:
Samat drawbar-koodit toimivat myös alasormiossa ja jalkiossa. Midikanavan numero yläsormiolla on 1, alasormiolla 2 ja jalkiolla 3.
Lisäsin vibrato-koodit.


« Viimeksi muokattu: 06.06.14 - klo:16.46 kirjoittanut redu »
Ubuntua 98%, Winkua 2%

redu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 487
    • Profiili
Vs: Hammond B3 sinisynteesi Ubuntulla
« Vastaus #61 : 08.06.14 - klo:08.46 »
Vieläkun osaisi komentorivillä määrittää automaattisiksi kaikki qjackctl-koplaukset?

Oletko jo tutustunut QJackCtl:n Patchbayhin?

http://www.linux.fi/wiki/JACK_Audio_Connection_Kit#Patchbay
http://www.rncbc.org/drupal/node/76


Pitäisi osata kesyttää tämä QJackCtl:
Säilyvätkö Patchbaylla tehdyt koplaukset, vaikka sammuttaa koneen välillä?
Miten QJackCtl sartataan automaattisesti tietokoneenkoneen startissa?
Ubuntua 98%, Winkua 2%

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Hammond B3 sinisynteesi Ubuntulla
« Vastaus #62 : 08.06.14 - klo:18.37 »
Säilyvätkö Patchbaylla tehdyt koplaukset, vaikka sammuttaa koneen välillä?

Ne pitää tallentaa tiedostoon. Oletuksena edellisiä patchbay-kytkentöjä ei ladata automaattisesti QJackCtl:n käynnistyessä vaan ne pitää avata itse, mutta kuten tuolla linux.fi:n artikkelissa mainitaan:

Asetuksista voi Options-välilehdeltä ottaa käyttöön Patchbay Persistense-toiminnon, joka lataa määritellyn patchbayn automaattisesti aina käynnistyksen yhteydessä.


Miten QJackCtl sartataan automaattisesti tietokoneenkoneen startissa?

Laita se työpöytäympäristön käynnistettäviin ohjelmiin?

Heikki Ketoharju

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 716
  • Tee enemmän, harmittaa vähemmän!
    • Profiili
    • heikki.ketoharju.info
Vs: Hammond B3 sinisynteesi Ubuntulla
« Vastaus #63 : 08.06.14 - klo:20.18 »
Säilyvätkö Patchbaylla tehdyt koplaukset, vaikka sammuttaa koneen välillä?

Ne pitää tallentaa tiedostoon. Oletuksena edellisiä patchbay-kytkentöjä ei ladata automaattisesti QJackCtl:n käynnistyessä vaan ne pitää avata itse, mutta kuten tuolla linux.fi:n artikkelissa mainitaan:

Asetuksista voi Options-välilehdeltä ottaa käyttöön Patchbay Persistense-toiminnon, joka lataa määritellyn patchbayn automaattisesti aina käynnistyksen yhteydessä.


Miten QJackCtl sartataan automaattisesti tietokoneenkoneen startissa?

Laita se työpöytäympäristön käynnistettäviin ohjelmiin?

Juuri näin kuten nm neuvoo. Ubuntussa käynnistettävät ohjelmat ovat toiminnossa "Startup Applications". Sinne QjackCtl.
-
Minä kirjoittelen suomenkielisiä ohjeita Linux-musiikintekoon:
http://linux.fi/wiki/Musiikinteko_Linuxilla
-
Kansainvälinen Linux-audio -wiki, sovellusluettelo ja äänikorttitietokanta:
http://wiki.linuxaudio.org

redu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 487
    • Profiili
Vs: Hammond B3 sinisynteesi Ubuntulla
« Vastaus #64 : 09.06.14 - klo:08.03 »
Säilyvätkö Patchbaylla tehdyt koplaukset, vaikka sammuttaa koneen välillä?

Ne pitää tallentaa tiedostoon. Oletuksena edellisiä patchbay-kytkentöjä ei ladata automaattisesti QJackCtl:n käynnistyessä vaan ne pitää avata itse, mutta kuten tuolla linux.fi:n artikkelissa mainitaan:

Asetuksista voi Options-välilehdeltä ottaa käyttöön Patchbay Persistense-toiminnon, joka lataa määritellyn patchbayn automaattisesti aina käynnistyksen yhteydessä.


Miten QJackCtl sartataan automaattisesti tietokoneenkoneen startissa?

Laita se työpöytäympäristön käynnistettäviin ohjelmiin?

Juuri näin kuten nm neuvoo. Ubuntussa käynnistettävät ohjelmat ovat toiminnossa "Startup Applications". Sinne QjackCtl.

Kiitos paljon neuvoista!
Patchbay-koplaukset pitää ilmeisesti tehdä yksitellen manuaalisesti? Kone ei ehdottele mitään. Menee kokeiluksi.
Ubuntua 98%, Winkua 2%

Heikki Ketoharju

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 716
  • Tee enemmän, harmittaa vähemmän!
    • Profiili
    • heikki.ketoharju.info
Vs: Hammond B3 sinisynteesi Ubuntulla
« Vastaus #65 : 12.06.14 - klo:09.26 »
Kiitos paljon neuvoista!
Patchbay-koplaukset pitää ilmeisesti tehdä yksitellen manuaalisesti? Kone ei ehdottele mitään. Menee kokeiluksi.
Patchbay osaa myös tallentaa nykyiset kytkennät. Kun luot uuden Patchbay-setupin, toiminto kysyy tehdäänkö tyhjä vai otetaanko pohjaksi luodut kytkennät.

Itse yksitellen tekeminen voi olla myös hyvä vaihtoehto, ainakin mikäli haluaa selkeän patchbayn, eikä kytkentöjä ole kovin paljoa.

Kytkentöjen tallentamiseen on toki muitakin työkaluja. Yksinkertaisimmasta päästä taitaa olla jack_snapshot: http://wiki.linuxaudio.org/apps/all/jack_snapshot
-
Minä kirjoittelen suomenkielisiä ohjeita Linux-musiikintekoon:
http://linux.fi/wiki/Musiikinteko_Linuxilla
-
Kansainvälinen Linux-audio -wiki, sovellusluettelo ja äänikorttitietokanta:
http://wiki.linuxaudio.org

redu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 487
    • Profiili
Vs: Hammond B3 sinisynteesi Ubuntulla
« Vastaus #66 : 29.11.14 - klo:23.23 »
Hei!

En ole nyt kerennyt kommentoimaan, mutta lyhyesti: Zynissä kannattaa nimenomaan käyttää vain osaa toiminnoista. Tuskin kukaan tarvitsee kaikkia sen ominaisuuksia.

Tuon Leslien voisi mallintaa kytkemällä Zynin perään leslie-mallinnoksen. Muistaakseni Rotary Speaker -niminen LADSPA-plugin ainakin on olemassa. En muista onko se kovin kaksinen.

Myös ADDSynthillä voi tehdä sinisynteesin: avaat vain yhden voicen, ja sen jälkeen menet ikkunan alaosaan, josta painat change-nappulaa. Näin aukeaa ikkuna, jossa voit summata siniaaltoja mielin määrin – samalla lailla kuin SUBSynthissä, mutta vain joustavammin ja monipuolisemmin. Suosittelen testaamaan.

Vihdoin taas ehdin soitinkokeiluihin:
Kokeilin eilen MDA-Leslietä, joka on eräs efekti Zynjacku / Lv2rack - paketissa. Aika kehno tekele! Pumppaa liikaakin amplitudeja, mutta vaiheitten sotkeminen jää heikoksi. Asetuksissa löytyy, mutta ei mitään oikein makeaa. Pitäisi kai kokeilla kahta MDA:ta peräkkäin tai yhteiskäyttöä jonkin muun vääntimen kanssa?
Löytyyköhän Linuksiin parempaa Leslie-emulaattoria?

ZynAddSubFX:ssä on sisäänrakennettuna joku vaihesotkin, joka on minusta itse asiassa parempi kuin MDA-Laslie, mutta Leslien herkullinen hidas nopeusvaihto puuttuu ZynAddSubFX:stä. Vai pääseeköhän ZynAddSub:in vahesotkinta sörkkimään?

Zynjacku on kyllä mielenkiintoinen, kun sen avulla voi yhdistää reaaliaikaisesti monien syntikoitten signaaleja (multi timbral), ja lisäksi voi sotkea mukaan efektejä (Kuten tämän sanotun "Leslien").
Ubuntua 98%, Winkua 2%

redu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 487
    • Profiili
Vs: Hammond B3 sinisynteesi Ubuntulla
« Vastaus #67 : 26.03.15 - klo:08.18 »
https://www.archlinux.org/packages/community/i686/zynaddsubfx/

http://linuxmusicians.com/viewtopic.php?f=24&t=13531

Uusi ZynAddSubFX-versio on julkistettu. Kiinnostaa kovasti, kun siinä pitäisi oleman MIDI-opetettavuus. MIDI-komentojen vähyys on minulle juuri se pahin Zynin pullonkaula. Muuten Zyn on aivan mahtava.

Mutta valmiiksikäännettyä deb-binääripakettia ei kukaan liene tehnyt? Tai ainakaan jaellut netissä? Sensijaan on kyllä raportoitu kääntämisongelmista.

Onko joku kääntänyt ja kokeillut?



Ubuntua 98%, Winkua 2%

redu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 487
    • Profiili
Vs: Hammond B3 sinisynteesi Ubuntulla
« Vastaus #68 : 02.08.21 - klo:16.02 »
On huono omatunto, kun en ole erityisesti kiittänyt Heikki Kotiharjua.  KIITOKSIA NYT TAANNEHTIVASTI!
Liekö Heikki vielä tällä foorumilla?
Erityisesti Heikin tuella sain Yoshimiin perustuvan (tai oliko se tuolloin ZynAddSubFX?) Hammond-klooni-soittimeni kovaan iskuun. Se on nyt parempi kuin Hammond ja kaupalliset Hammond-klootit milloinkaan. Leslie on tarpeeton:
1.
Yoshimin "Part":it sallivet suuren määrän (vaikka 64 kpl) drawbareja (Church Organ stops)
2.
Percussion toimii omissaa "part":eissa omilla säätimillään
3.
Jopa 8 kpl lievästi epäviritettyjä osaääniä on valittavissa ADDsynth:issä.
4.
PADsynth:in algoritmi tekee oitis mahtavia spektrilevitettyjä soundeja.
5.
Löytyy kaiku, Chorus, Phaser, jne...

Yoshimi on mahtava. Mutta riesana on monimutkaisuus ja virtuaalisten nappuloitten määrä päällekkäisessä hierarkiassa. On semmonen tuntuma, että joka kerta soitellessa löytyy jostakin nurkasta joku virheellinen asetus.
Ubuntua 98%, Winkua 2%

pere

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 70
    • Profiili
Vs: Hammond B3 sinisynteesi Ubuntulla
« Vastaus #69 : 05.08.21 - klo:10.43 »
Kokeilin tuota Yoshomi soitin urkuja mutta minusta ne oli lähinnä "piipityksiä"
Millaisilla säädöillä sinä "redu" olet saanun siihen hyvän hammond soundin?

pere

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 70
    • Profiili
Vs: Hammond B3 sinisynteesi Ubuntulla
« Vastaus #70 : 07.08.21 - klo:12.14 »
Kokeilin tuota Yoshomi soitin urkuja mutta minusta ne oli lähinnä "piipityksiä"
Millaisilla säädöillä sinä "redu" olet saanun siihen hyvän hammond soundin?

Korjaan! Pankista "Will Godfrey Companion" löytyikin hyviä urku soundeja.

redu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 487
    • Profiili
Vs: Hammond B3 sinisynteesi Ubuntulla
« Vastaus #71 : 08.08.21 - klo:19.30 »
Kokeilin tuota Yoshomi soitin urkuja mutta minusta ne oli lähinnä "piipityksiä"
Millaisilla säädöillä sinä "redu" olet saanun siihen hyvän hammond soundin?

Korjaan! Pankista "Will Godfrey Companion" löytyikin hyviä urku soundeja.

Joo, kyllä tuolta löytyy aika vaikuttavia soundeja. Samantapaista tekniikkaa käyttäen olen rakennellut mielestäni vieläkin parempaa.

Viime viikolla keskustelin taas kerran sähköpostitse Will Godfreyn kanssa. Olen saanut häneltä hyviä neuvoja vaikeisiin yksityiskohtiin. Vuosia stten contribuoin lukuisia parannusehdotuksia Yoshimin mailing listilla. Yoshimilla on kuulemma vain kaksi kehittelijää, Godfrey ja joku toinen (en tiedä nimeä).

Mailing list löytyy googlettamalla "Yoshimi mailing list". Esimerkiksi Herrmann (alias ichtyoga) ylläpitää deb PPA:ta josta voi kätevästi asentaa Ubuntuun uusimman Yoshimi-version lmailing listin lohkosta 06-2021.    Varoitus:  Jos on ensin asentanut vanhemman version esimerkiksi Ubuntun repositorysta, saattaa käydä niin, että uusi asentuukin Ubussa eri hakemistoon kuin vanha, ja uuden saa startattua vain antamalla startissa uuden asennuksen polun. Hö!
 
redu
Ubuntua 98%, Winkua 2%

pere

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 70
    • Profiili
Vs: Hammond B3 sinisynteesi Ubuntulla
« Vastaus #72 : 09.08.21 - klo:06.34 »
Kokeilin tuota Yoshomi soitin urkuja mutta minusta ne oli lähinnä "piipityksiä"
Millaisilla säädöillä sinä "redu" olet saanun siihen hyvän hammond soundin?

Korjaan! Pankista "Will Godfrey Companion" löytyikin hyviä urku soundeja.

Joo, kyllä tuolta löytyy aika vaikuttavia soundeja. Samantapaista tekniikkaa käyttäen olen rakennellut mielestäni vieläkin parempaa.

Viime viikolla keskustelin taas kerran sähköpostitse Will Godfreyn kanssa. Olen saanut häneltä hyviä neuvoja vaikeisiin yksityiskohtiin. Vuosia stten contribuoin lukuisia parannusehdotuksia Yoshimin mailing listilla. Yoshimilla on kuulemma vain kaksi kehittelijää, Godfrey ja joku toinen (en tiedä nimeä).

Mailing list löytyy googlettamalla "Yoshimi mailing list". Esimerkiksi Herrmann (alias ichtyoga) ylläpitää deb PPA:ta josta voi kätevästi asentaa Ubuntuun uusimman Yoshimi-version lmailing listin lohkosta 06-2021.    Varoitus:  Jos on ensin asentanut vanhemman version esimerkiksi Ubuntun repositorysta, saattaa käydä niin, että uusi asentuukin Ubussa eri hakemistoon kuin vanha, ja uuden saa startattua vain antamalla startissa uuden asennuksen polun. Hö!
 
redu
Onko  mahdollista saada noita sinun tekemiä parempia pankki tiedostoja?
Minun osaaminen ei riitä niiden tekemiseen vaan joudun tyytymään valmiisiin.

Minulla on n. 40 vuotta vanhat urut yamaha FS 30 joihin  olen rakentanut itse vain midiliitännän.
Ohjaan silla Raspberry pi 4 korttia jossa on sitten varsinaiset ohjelmat esim. yoshimi ja setbfree.
Ääni sitten ohjataan takaisin urkujen vahvistimelle.
Toimii hyvin ja myös urkujen omat äänet on käytettävissä.

redu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 487
    • Profiili
Vs: Hammond B3 sinisynteesi Ubuntulla
« Vastaus #73 : 10.08.21 - klo:07.08 »
Kokeilin tuota Yoshomi soitin urkuja mutta minusta ne oli lähinnä "piipityksiä"
Millaisilla säädöillä sinä "redu" olet saanun siihen hyvän hammond soundin?

Korjaan! Pankista "Will Godfrey Companion" löytyikin hyviä urku soundeja.

Joo, kyllä tuolta löytyy aika vaikuttavia soundeja. Samantapaista tekniikkaa käyttäen olen rakennellut mielestäni vieläkin parempaa.

Viime viikolla keskustelin taas kerran sähköpostitse Will Godfreyn kanssa. Olen saanut häneltä hyviä neuvoja vaikeisiin yksityiskohtiin. Vuosia stten contribuoin lukuisia parannusehdotuksia Yoshimin mailing listilla. Yoshimilla on kuulemma vain kaksi kehittelijää, Godfrey ja joku toinen (en tiedä nimeä).

Mailing list löytyy googlettamalla "Yoshimi mailing list". Esimerkiksi Herrmann (alias ichtyoga) ylläpitää deb PPA:ta josta voi kätevästi asentaa Ubuntuun uusimman Yoshimi-version lmailing listin lohkosta 06-2021.    Varoitus:  Jos on ensin asentanut vanhemman version esimerkiksi Ubuntun repositorysta, saattaa käydä niin, että uusi asentuukin Ubussa eri hakemistoon kuin vanha, ja uuden saa startattua vain antamalla startissa uuden asennuksen polun. Hö!
 
redu
Onko  mahdollista saada noita sinun tekemiä parempia pankki tiedostoja?
Minun osaaminen ei riitä niiden tekemiseen vaan joudun tyytymään valmiisiin.

Minulla on n. 40 vuotta vanhat urut yamaha FS 30 joihin  olen rakentanut itse vain midiliitännän.
Ohjaan silla Raspberry pi 4 korttia jossa on sitten varsinaiset ohjelmat esim. yoshimi ja setbfree.
Ääni sitten ohjataan takaisin urkujen vahvistimelle.
Toimii hyvin ja myös urkujen omat äänet on käytettävissä.

pere,
lähetin sinulle yksityisviestin jatkokeskustelua varten.

Voin lähettää sinulle bank-tiedostoni. Homma on kuitenkin monimutkaisempi, koska käytän uruissani soundikokoonpanoa, joka on tallennettu  Yoshimin "State" tiedostoihin. Stateen on tallennettu kahden sormion ja jalkion soundit. Myös midi-learn on tallennettu stateen.

Kiinnostaisi oppia, miten teit MIDI-liitännän vanhaan sähköurkuun? Noissahan on yleensä monikerroksinen kontaktori jokaisen koskettimen alla, eikä varakontaktia MIDI-tarkoitukseen? Minä olen yhdessä projektissani käyttänyt vanhan sähköurun koteloa, mutta olen uusinut siihen kaikki sormiot sekä kontaktit MIDI:ä varten.

Olisi helpompaa käyttää uudempaa urkua tai kiippareita, joissa on valmiina MIDI-liitäntä.
Ubuntua 98%, Winkua 2%

New_user

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1242
    • Profiili
Vs: Hammond B3 sinisynteesi Ubuntulla
« Vastaus #74 : 13.08.21 - klo:18.45 »
Kokeilin tuota Yoshomi soitin urkuja mutta minusta ne oli lähinnä "piipityksiä"
Millaisilla säädöillä sinä "redu" olet saanun siihen hyvän hammond soundin?

Korjaan! Pankista "Will Godfrey Companion" löytyikin hyviä urku soundeja.

Joo, kyllä tuolta löytyy aika vaikuttavia soundeja. Samantapaista tekniikkaa käyttäen olen rakennellut mielestäni vieläkin parempaa.

Viime viikolla keskustelin taas kerran sähköpostitse Will Godfreyn kanssa. Olen saanut häneltä hyviä neuvoja vaikeisiin yksityiskohtiin. Vuosia stten contribuoin lukuisia parannusehdotuksia Yoshimin mailing listilla. Yoshimilla on kuulemma vain kaksi kehittelijää, Godfrey ja joku toinen (en tiedä nimeä).

Mailing list löytyy googlettamalla "Yoshimi mailing list". Esimerkiksi Herrmann (alias ichtyoga) ylläpitää deb PPA:ta josta voi kätevästi asentaa Ubuntuun uusimman Yoshimi-version lmailing listin lohkosta 06-2021.    Varoitus:  Jos on ensin asentanut vanhemman version esimerkiksi Ubuntun repositorysta, saattaa käydä niin, että uusi asentuukin Ubussa eri hakemistoon kuin vanha, ja uuden saa startattua vain antamalla startissa uuden asennuksen polun. Hö!
 
redu
Onko  mahdollista saada noita sinun tekemiä parempia pankki tiedostoja?
Minun osaaminen ei riitä niiden tekemiseen vaan joudun tyytymään valmiisiin.

Minulla on n. 40 vuotta vanhat urut yamaha FS 30 joihin  olen rakentanut itse vain midiliitännän.
Ohjaan silla Raspberry pi 4 korttia jossa on sitten varsinaiset ohjelmat esim. yoshimi ja setbfree.
Ääni sitten ohjataan takaisin urkujen vahvistimelle.
Toimii hyvin ja myös urkujen omat äänet on käytettävissä.

Hei pere ja redu! Onpas ollut mielenkiintoista seurata tätä säiettä. Redu ilmeisesti tehnyt pitkänkin marssin asian tiimoilla ja osallistunut kehitystyöhön. Hienoa!

Pere kertoi käyttävänsä Raspberry Pi:ä soitteluun ja asian perään olen nyt minäkin. Kiipparilta tulee midi, se tietsikkaan Jackin kautta, ja sitten jokumikäolikaan liitosohjelma, joka osaa Alsan ja Pulse Audion saattamisen yhteen ja siitä sitten tietsikan liitännästä taas audio ulos. Monimutkaista. Haluaisin siis soittaa "Hammondia"  (Setbfreetä) ja muita hyvä soundeja ilman moista hässäkkää; kiipparilta Raspille, josta ääni ulos suoraan. Olisiko Perellä heittää perusteellista tietoa, tai jopa antaa suoraan toimiva Raspin levykuva (siis kortilta). Olen jo eläkeiläismies, mutta osaan näitä tietsikka/hardwarejuttuja kohtuullisesti.

Redun soundit ja konfit olisi hienoa saada tämmöisten pulliaisten ulottuville jollakin tavalla, ettei kehitystyö jäisi vakan alle. Toivotaan, että saisin apuja ainakin Raspin saamisessa käyttöön. Boksi voisi olla vaikka aina päällä kiipparin vieressä.


 

pere

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 70
    • Profiili
Vs: Hammond B3 sinisynteesi Ubuntulla
« Vastaus #75 : 25.08.21 - klo:03.17 »
Lainaus
Hei pere ja redu! Onpas ollut mielenkiintoista seurata tätä säiettä. Redu ilmeisesti tehnyt pitkänkin marssin asian tiimoilla ja osallistunut kehitystyöhön. Hienoa!

Pere kertoi käyttävänsä Raspberry Pi:ä soitteluun ja asian perään olen nyt minäkin. Kiipparilta tulee midi, se tietsikkaan Jackin kautta, ja sitten jokumikäolikaan liitosohjelma, joka osaa Alsan ja Pulse Audion saattamisen yhteen ja siitä sitten tietsikan liitännästä taas audio ulos. Monimutkaista. Haluaisin siis soittaa "Hammondia"  (Setbfreetä) ja muita hyvä soundeja ilman moista hässäkkää; kiipparilta Raspille, josta ääni ulos suoraan. Olisiko Perellä heittää perusteellista tietoa, tai jopa antaa suoraan toimiva Raspin levykuva (siis kortilta). Olen jo eläkeiläismies, mutta osaan näitä tietsikka/hardwarejuttuja kohtuullisesti.

Redun soundit ja konfit olisi hienoa saada tämmöisten pulliaisten ulottuville jollakin tavalla, ettei kehitystyö jäisi vakan alle. Toivotaan, että saisin apuja ainakin Raspin saamisessa käyttöön. Boksi voisi olla vaikka aina päällä kiipparin vieressä.
Huomasin tämän viestin vasta nyt.
Minkä verran olet saanut jo raspberryä toimimaan?
pere

New_user

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1242
    • Profiili
Vs: Hammond B3 sinisynteesi Ubuntulla
« Vastaus #76 : 30.08.21 - klo:13.10 »
Lainaus
Hei pere ja redu! Onpas ollut mielenkiintoista seurata tätä säiettä. Redu ilmeisesti tehnyt pitkänkin marssin asian tiimoilla ja osallistunut kehitystyöhön. Hienoa!

Pere kertoi käyttävänsä Raspberry Pi:ä soitteluun ja asian perään olen nyt minäkin. Kiipparilta tulee midi, se tietsikkaan Jackin kautta, ja sitten jokumikäolikaan liitosohjelma, joka osaa Alsan ja Pulse Audion saattamisen yhteen ja siitä sitten tietsikan liitännästä taas audio ulos. Monimutkaista. Haluaisin siis soittaa "Hammondia"  (Setbfreetä) ja muita hyvä soundeja ilman moista hässäkkää; kiipparilta Raspille, josta ääni ulos suoraan. Olisiko Perellä heittää perusteellista tietoa, tai jopa antaa suoraan toimiva Raspin levykuva (siis kortilta). Olen jo eläkeiläismies, mutta osaan näitä tietsikka/hardwarejuttuja kohtuullisesti.

Redun soundit ja konfit olisi hienoa saada tämmöisten pulliaisten ulottuville jollakin tavalla, ettei kehitystyö jäisi vakan alle. Toivotaan, että saisin apuja ainakin Raspin saamisessa käyttöön. Boksi voisi olla vaikka aina päällä kiipparin vieressä.
Huomasin tämän viestin vasta nyt.
Minkä verran olet saanut jo raspberryä toimimaan?
pere

Olen Raspin kanssa jo tuttu muuten, mutta tämä äänipuoli on hakusessa kovasti, kun ei läydy oikein saitteja ja ppa-paikkoja josta ladata softaa nimenomaan äänipuolelle. Olen nyt siinä uskossa, että Jack ei ole Alsan kanssa käännetty, vaan kaikkeen ääneen se (siis Jack) tarvitaan, myöskin Raspin kanssa? No, toinen juttu on, onko setBfree Raspille jossain? Kolmas asia on, että midin, joka kaiketiki tulee Pulsen puolelle, yhdistäminen niin, että ääni saadaa ulos, tarvitaaj jokin apuohjelma. Näissä voisit auttaa. On mahdollista, että jos sulla on vaikka toimiva levykuva, sekin kelpaa. Laitan kyllä tilan tarviittaessa pystyyn, johon sen voi upata. Mutta, kädestä pitäen ohjeetkin auttavat varmaan paljon. Raspin kortlla on nyt Pi OS Desktopilla ja 4 gigaa 8 gigan kortilla tyhjää. Mutta on mahdollista toki käyttää isompia kortteja 16-32 gigaa asiaan ja muuta käyttistä kuin Rasbian (eli Pi OS).

Tarkoitus olisi siis vain midikiipparilla soitella "Hammondia" ilman kikkailuja. Kunhan sormion äänet saa ulos.


pere

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 70
    • Profiili
Vs: Hammond B3 sinisynteesi Ubuntulla
« Vastaus #77 : 30.08.21 - klo:19.59 »
New_user, voisitko laittaa jonkun nimimerkin.
Onko sinulla raspissa joku äänikortti?
Minulla on HiFiBerry DAC+  (hinta n. 40-50€)
ohjeet tätä äänikorttia varten löytyy osoiteesta
https://www.hifiberry.com/docs/software/configuring-linux-3-18-x/
Kaikki tarvittavat ohjelmat löytyy: sudo apt install (ojelman nimi esim setbfree)
pere

New_user

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1242
    • Profiili
Vs: Hammond B3 sinisynteesi Ubuntulla
« Vastaus #78 : 30.08.21 - klo:20.35 »
New_user, voisitko laittaa jonkun nimimerkin.
Onko sinulla raspissa joku äänikortti?
Minulla on HiFiBerry DAC+  (hinta n. 40-50€)
ohjeet tätä äänikorttia varten löytyy osoiteesta
https://www.hifiberry.com/docs/software/configuring-linux-3-18-x/
Kaikki tarvittavat ohjelmat löytyy: sudo apt install (ojelman nimi esim setbfree)
pere

Kiitos. Anteeksi nyt, mutta nimimerkikseni on jäänyt tuo New_user, vaikka olen ollut Ubuntun käyttäjä jostain 7 tai 7 versiosta saakka. No, se siitä.

Äänikorttia ei ole. Olen luullut, että Raspberry Pi osaa äänet muutenkin, koska tuo mediaboksi (Pi 2B, LibreElec, Kodi) toistaa äänet kyllä sekä kuulokeliittimestä, että myös HDMI:n kautta.Tarvitaanko siis kuitenkin erillinen kortti.

Pitääkö musiikkiojelmien saamiseksi käyttöön (tai siis lataamista varten) ottaa käyttöön jokin ppa-lähde? Jos niin mikä?
En nyt jaksa pitkän ulkoilupäivän jälkeen alkaa kokeilemaan ja huomenna laulutunti, mutta pitää katsoa, kun tulee sopiva hetki. Yksityisviestikin tavoittaa kyllä, jos on aihetta.

« Viimeksi muokattu: 30.08.21 - klo:20.53 kirjoittanut New_user »

pere

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 70
    • Profiili
Vs: Hammond B3 sinisynteesi Ubuntulla
« Vastaus #79 : 30.08.21 - klo:20.59 »
New_user, voisitko laittaa jonkun nimimerkin.
Onko sinulla raspissa joku äänikortti?
Minulla on HiFiBerry DAC+  (hinta n. 40-50€)
ohjeet tätä äänikorttia varten löytyy osoiteesta
https://www.hifiberry.com/docs/software/configuring-linux-3-18-x/
Kaikki tarvittavat ohjelmat löytyy: sudo apt install (ojelman nimi esim setbfree)
pere

Kiitos. Anteeksi nyt, mutta nimimerkikseni on jäänyt tuo New_user, vaikka olen ollut Ubuntun käyttäjä jostain 7 tai 7 versiosta saakka. No, se siitä.

Äänikorttia ei ole. Olen luullut, että Rarberry Pi osaa äänet muutenkin, koska tuo mediaboksi (Pi 2B, LibreElec, Kodi) toistaa äänet kyllä sekä kuulokeliittimestä, että myös HDMI:n kautta.Tarvitaanko siis kuitenkin erillinen kortti.

Pitääkö musiikkiojelmien saamiseksi käyttöön (tai siis lataamista varten) ottaa käyttöön jokin ppa-lähde? Jos niin mikä? En nyt jaksa pitkän ulkoilupäivän jälkeen alkaa kokeilemaan ja huomenna laulutunti, mutta pitää katsoa, kun tulee sopiva hetki. Yksityisviestikin tavoittaa kyllä, jos on aihetta.
No äänikorttia  ei välttämättä tarvita jos raspissa valmiina olevat kelpaa.
Mitään erillistä lähdettä ei tarvita kaikki tarvittavat löytyy suoraan.

Tässä minun setbfree käynnistys scriptit. Niistä näkee mitä ohjelmia tarvitaa.
yläsormio on midi 1 alasormio jaettu midi 2 ja 3 kanaviin
käynnistetään 3 setbfree ilmentymää 1 jokaiselle midi kanavalle

#!/bin/bash
/usr/bin/jack_control start
##/usr/bin/a2j_control start
/usr/bin/a2jmidi_bridge &
/usr/bin/a2jmidi_bridge &
/usr/bin/a2jmidi_bridge &
#

#!/bin/bash
/usr/bin/qmidiroute -p 3 setbfree-midiroute.qmr &
/bin/sleep 2
/usr/bin/setBfree -P -p setbfree.pgm -l 10 &
/bin/sleep 2
/usr/bin/setBfree -P -p setbfree.pgm -l 11 &
/bin/sleep 2
/usr/bin/setBfree -P -p setbfree.pgm -l 12 &
/bin/sleep 2
/usr/bin/qjackctl -a setbfree.xml &
#
/bin/sleep 2
/usr/bin/aconnect 131:1 128:0
/usr/bin/aconnect 131:2 129:0
/usr/bin/aconnect 131:3 130:0

Jos haluat käyttää setbfree omaa käyttöliittymää niin sitten asia on hieman toisin

pere