Kirjoittaja Aihe: Hammond B3 sinisynteesi Ubuntulla  (Luettu 49547 kertaa)

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Hammond B3 sinisynteesi Ubuntulla
« Vastaus #20 : 20.02.13 - klo:09.39 »
Kello / master / slave -kysymys:
Netissä neuvotaan, miten tehdään yksinkertainen Arduinopalikka, jossa on yksinkertainen MIDI-lähtö. Tällainen yksinkertainen Arduinopalikka tekee itse kellosignaalinsa. Kello ei tule PC:ltä. Jos palikoita on useita, on useita kelloja? Saavatko kellot todella olla epäsynkronisia? Ketjuttaessakin? Eivät kai sentään?

MIDI on asynkroninen protokolla, joten väylään kytkettyjen laitteiden kellojen ei tarvitse olla tahdissa. Välitettävien viestien keskinäinen ajoitus saattaa hieman muuttua, kun laite välittää ne ketjussa seuraavalle.

Midin master/slave-erottelu tapahtuu korkeammalla tasolla, etkä tarvitse sitä lainkaan tällaisessa soitinprojektissa.


Näyttää siltä, että perinteinen MIDI-liitäntä MIDI-liittimineen on väistymässä sivuun, kun tilalle on tullut MIDI-USB-liitäntä?
PC:ssä on yleensä vain usb-liitäntöjä. On kuitenkin olemassa MIDI:n usb standardi, ja uusissa kontrollereissa näkyy olevan myös usb-midi-liitäntä. USB-midi-sovitinkaapeli ei ole ihan yksinkertainen. Sovittimessa on elektroniikkaa, ja sovittimen lisäys Arduinoon ei ole ihan helppoa. En tiedä, salliiko usb-midi epäsynkronisen liikenteen?

USB MIDI vain välittää MIDI-signaalia standardilla tavalla, jolloin sama ajuri toimii kaikkien laitteiden kanssa. Sama idea kuin USB Audiossa ja USB-massamediastandardeissa. MIDI-liikenne voi edelleen olla asynkronista ainakin välitettävän datan osalta, vaikka USB-kytkentä toimii oman kellonsa mukaan.

Mikset vain käytä valmista USB-MIDI-adapteria, jolloin riittää että omissa laitteissasi on perinteiset MIDI-liitännät?

redu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 487
    • Profiili
Vs: Hammond B3 sinisynteesi Ubuntulla
« Vastaus #21 : 20.02.13 - klo:19.35 »
Tilasin juuri Kiinasta kaksi usb-midi-adapteri-johtoa, 3€/kpl.

Epäilen kyää edelleen, että jos kytken sarjaan useita midi-palikoita, niin kellojen pitää olla tahdissa? Miten toinen laite voi kirjoittaa kehyksiin lisää tavaraa, jos kellot eivät ole synkassa?

En tiedä, mytta voisiko olla niin, että midi-laitteet synkronoituisivat automaattisesti? Eli midiä vastaanottava kakkoslaite lukittuisi automaattisesti ykkösen kelloon?
Kyselen tätä siksi, että opin juuri googlaamalla, että useita Arduino-palikoita voidaan synkronoida toisiinta käyttäen hyväksi niissä olevaa "SS"-strobea. Master-Arduino määrää tällä "SS":llä slave-Arduinojen tahdin. Kellosignaalia varten on olemassa oma yhteenkytkettävä porttinsa kaikissa Arduinoissa. Tämä on kätevä tapa laajentaa Arduinoa, jos esimerkiksi portit loppuvat kesken.

Voi olla, että ymmärrän midin väärin. Pitäisi kai lukea speksi?
Ubuntua 98%, Winkua 2%

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Hammond B3 sinisynteesi Ubuntulla
« Vastaus #22 : 20.02.13 - klo:22.08 »
Epäilen kyää edelleen, että jos kytken sarjaan useita midi-palikoita, niin kellojen pitää olla tahdissa? Miten toinen laite voi kirjoittaa kehyksiin lisää tavaraa, jos kellot eivät ole synkassa?

Asynkronisessa väylässä kulkevan liikenteen ei tarvitse olla ajoitettu vastaanottavan laitteen sisäiseen kelloon. Viestisignaali aktivoi sarjaportin (MIDI-sisääntulon) välittömästi ja viestin sisältö luetaan puskuriin. Portti ilmoittaa sitten keskeytyksellä tai laskurilla ohjelmalle, että puskurissa on dataa. Muu laite voi siis toimia oman kellonsa mukaan ja lukea viestin sitten kun sille sopii.

http://en.wikipedia.org/wiki/Asynchronous_communication

redu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 487
    • Profiili
Vs: Hammond B3 sinisynteesi Ubuntulla
« Vastaus #23 : 02.01.14 - klo:19.52 »

https://sites.google.com/site/reinourala/-b3-saehkoeurku


Arduinon kanssa puuhailu on kyllä palkitsevaa. C++ tyyppinen Arduino-koodaus on 10 kertaa talonpoikaisempaa kuin C++ tyyppinen appien koodaus PC:lle tai luureille. Olen yrittänyt päästä sisään "oikeaan" C++ koodailuun, mutta kun kaikki on tehty niiiin toivottoman "hienoksi" ja mutkikkaaksi.

Tämä Arduino-projektini pyrkii oikeastaan toteuttamaan  kotihuonekalun tyyppisen sähköurun, jossa on tavallaan kaksi MIDI-keyboardia ja MIDI-jalkio. Itse äänet tuotetaan vanhentuneissa ammattiläppäreissä, joita käsketään MIDI-signaalilla. Erityisen hienoa on se, että lennossa on helppoa vaihtaa vaikka koko äänimoottori (koko softasyntikka). Tai voidaan helposti komentaa midi:llä kahta rinnakkaista äänimoottoria vahvistin- ja kaiutinkanavineen. Kahdessa "moottorissa" on lievä detuning tai epätahtinen vibrato. Tulee aivan mahtava soundi.

Kaikenlaisia "ei Arduino"-ongelmia on kyllä tullut vastaan:
-Halvassa MIDI>USB liitäntäkaapelissa on säästetty yhden euron optoerottimessa. Arduinon "maa" sekä läppärin "maa" on tarkasti pidettävä yhdistettynä. Meni kaksi päivää tajuta jekku.
-Ilmaisten urkusyntetisaattoreitten laatu on sekava. Yksi töppää yhdessä toinen toisessa asiassa. Syntikasta, jonka äänen laatu on paras (ZynAddSubFX),  puuttuu tietenkin muita tähdellisiä ominaisuuksia. Pitäisi varmaankin koodata oma (vitsi)?
-Huonon Syntikan äänialueella voi esiintyä kummallisia taajuusnieluja (setBfree).
-Huonon Syntikan "moottori" menee särölle, jos lisää sisäistä "gain":ia (Bristol). Signaali-häiriö-suhde vaatii toisaalta suuren signaalitason.
-Lopulta pitää kai ihan ostaa parempi softsynth? Mutta kun ei tiedä mikä olisi se parempi.
-Ikuisuusprojekti!
Ubuntua 98%, Winkua 2%

Heikki Ketoharju

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 716
  • Tee enemmän, harmittaa vähemmän!
    • Profiili
    • heikki.ketoharju.info
Vs: Hammond B3 sinisynteesi Ubuntulla
« Vastaus #24 : 02.01.14 - klo:22.15 »
Hei!

Projekti näyttää oikein hienolta! Urku on ainakin kuvan perusteella autenttisen näköinen, ja todella mukavaa että jaksoit tehdä Arduinon kanssa hommia.

Autan mielelläni ZynAddSubFX:ään liittyvien kysymysten kanssa. Se on oma suosikkisyntikkani, mutta jatkuvasti tuskailen sen puutteiden kanssa, ja koetan keksiä tapoja, kuinka niistä selvitään. Huomasin mm. että kaipailet ZynAddSubFX:ään toista sormiota. Sen saa helposti luotua tekemällä uuden soitinäänen. Zynin jokaiselle äänelle saa määrättyä haluamansa midikanavan samoin kuin midi-nuotit, joihin se reagoi, joten sormioiden erottelemisen pitäisi olla helppoa.

Joitain muitakin ei-urku -syntikoita Linuxille on olemassa, kuten vaikkapa Alsa Modular Synth. Se on modulaarisyntikka, jossa voi eri moduuleja yhdistelemällä luoda haluamansa laisia kytkentöjä. Projekti on kymmenen vuotta vanha, ja käyttöliittymältään kökkö, mutta kaikkia parametrejä voi ohjata midillä monipuolisesti. Kotisivu: http://alsamodular.sourceforge.net/

Alsa Modular Syntiin on saatavilla Fons Adriansenin tekemät sangen tarkat mallinnokset moog-oskillaattoreista. Ubuntussa ne on toki asennettava erillisistä paketeista. Plugin-sarjat ovat nimeltään MCP (filtterit) ja VCO (oskillaattorit). Kotisivu: http://kokkinizita.linuxaudio.org/linuxaudio/ladspa/index.html

Kokeilitko Foo-20 -urkua, josta mainitsin aiemmassa viestissäni? Se on hyväsoundinen transistoriurun mallinnos. Eri juttu kuin Hammond, mutta hauskan kuuloinen silti!

P.S.
Projektisivulla oleva koodi olisi helpompaa lukea, jos sen laittaisi <code>-tagien väliin.
« Viimeksi muokattu: 02.01.14 - klo:22.17 kirjoittanut Heikki Ketoharju »
-
Minä kirjoittelen suomenkielisiä ohjeita Linux-musiikintekoon:
http://linux.fi/wiki/Musiikinteko_Linuxilla
-
Kansainvälinen Linux-audio -wiki, sovellusluettelo ja äänikorttitietokanta:
http://wiki.linuxaudio.org

redu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 487
    • Profiili
Vs: Hammond B3 sinisynteesi Ubuntulla
« Vastaus #25 : 03.01.14 - klo:06.55 »

Autan mielelläni ZynAddSubFX:ään liittyvien kysymysten kanssa. Se on oma suosikkisyntikkani, mutta jatkuvasti tuskailen sen puutteiden kanssa, ja koetan keksiä tapoja, kuinka niistä selvitään. Huomasin mm. että kaipailet ZynAddSubFX:ään toista sormiota. Sen saa helposti luotua tekemällä uuden soitinäänen. Zynin jokaiselle äänelle saa määrättyä haluamansa midikanavan samoin kuin midi-nuotit, joihin se reagoi, joten sormioiden erottelemisen pitäisi olla helppoa.


Kiitos Heikki!
Tätä monen sormion käyttöä ZynAddSubFX:llä pitää hetimmiten kokeilla. Olen katsellut Zynin tekemää siniaallon laatua oskilloskoopilla sekä kuuntelemalla, ja huomannut sen ylivertaiseksi verratessani muitten mainittujen syntikoitten siniin. Äänikertoja piisaa Zynissä paljon pitemmälle kuin esimerkiksi oikeassa Hammondissa!

Mutta minun projektissani ("Hammond B3") Zyn:issä on muitakin puutteita:
- Miten percussion tehdään vain tietyille äänikerroille? Pelkkä Attack/Decay-aaltomuodon määritys könttinä ei ole mitään! Voisin toki esimerkiksi tuhlata lisäläppärin pelkästään percussion-kanavaksi?
- Miten tehdään lievä detuning, jos käytetään kahta läppäriä rinnakkain omissa vahvistinkanavissaan? Olen huomannut, ettei huonoa elektronista Leslie-emulaatiota tarvita, jos käytetään kahta detuunattua erillistä kanavaa vahvistimineen ja kajareineen.
- Hammond tyyppinen "key click" emulaatio? Tai pilliurkumainen alkuhönkäys?
- Mitä voidaan ohjata MIDI:n kautta? Löytyykö jostakin midi-taulukko? Äänikertojen live-säätö drawbar:eilla ei taida olla mahdollista? On tyydyttävä "presetteihin"? Voiko näitä valita midin kautta?

Erillisiä softasyntikoita erillisine vahvistinkanavineen tarvitaan useita. Kaksi ei ehkä riitäkään?  Perusasia on se, että eri äänikertojen ja äänen alkuilmiöitten vaihesuhteet on avattava. Monikanavaisuus ja Leslie tekevät juuri tätä. Huonon elektronisen soittimen pahin puute ovat kiinteät vaihesuhteet.
Ubuntua 98%, Winkua 2%

Heikki Ketoharju

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 716
  • Tee enemmän, harmittaa vähemmän!
    • Profiili
    • heikki.ketoharju.info
Vs: Hammond B3 sinisynteesi Ubuntulla
« Vastaus #26 : 10.01.14 - klo:00.47 »
Hei!

1. Perkussiot
Yksi tapa tehdä perkussiot on lisätä uusi Voice Addsynth-ääneen. Zynin pääikkunassa Edit instruments ->AddSynth / Edit -> Show Voice Parameters

Puhun näistä "voiceista" nyt selvyyden vuoksi oskillaattoreina, vaikka ne ovat paljon monipuolisempia. Kuitenkin tässä tapauksessa sinun kannattaa käyttää niitä pitkälti kuten perinteisiä oskillaattoreita.

Avautuvan voice parameters -ikkunan alalaidasta voit vaihtaa ykkösoskillaattorista kakkososkillaattoriin. Kaikkiaan soitinääneen saa kuusitoista oskillaattoria soimaan. Jos olet tehnyt urun äänikerrat ykkösoskillaattoriin (Aaltomuodon vieressä on pieni nappula "Change", josta aaltomuotoa voi muokata. Sieltä avautuvat äänikerrat), kakkosäänen voi käyttää pelkästään perkussio-efektiin. Virität vain kakkos-oskillaattorin sopivasti (oktaavi ja terssi?), ja laitat sille oman Amplitude Envelopen, joka sammuttaa äänen nopeasti.

Jos haluat lisää napsahdusta, voit kokeilla vaikka säätää oskillaattoreille eri mittaisia delay-arvoja (ikkunan ylälaidasta) tai sitten leikkiä filtterillä. Filtteri on kuitenkin aika iso köntti Zynissä: erilaisia asetuksia on todella paljon... Muistaakseni Hammondin perkussio syttyy pienellä viiveellä? Silloin joko Amplitudiin lisätyn Attackin tai oskillaattorin Delay-arvon avulla tehty viive voisi toimia.

Ymmärsinköhän oikein?

2. Detune
AddSynthin globaaleista parametreistä löytyy myös Frequency-säätö, jolla koko instrumenttia saa viritettyä. Lisäksi yksittäisissä oskillaattoreissa on myös erilliset viritysmahdollisuudet. Jos sekään ei riitä, yksittäisistä oskillaattoreista löytyy myös unisono-toiminto, jolla oskillaattorin äänen saa monistettua ja viritettyä eri äänet levälleen.

3. Key Click ja alkuhönkäys
Tähän ideoita saa varmaan tuolta perkussio-ehdotuksistani. Oskillaattorin delaylla tai filtterillä voisi koettaa?

Lisäksi voit luoda taas uusia oskillaattoreita, ja laittaa jonkun soittamaan esim. kohinaa tai jotain muuta aaltomuotoa. Tällälailla voisi saada hauskan napsun.

4. Midiohjaus
Yoshimiin oli vuosia sitten olemassa Midi Learn -patch, jonka avulla koko syntikan kaikki parametrit (tai ainakin monet?) sai midiohjattaviksi. Patchista ei ole kuulunut mitään, ja Yoshimin kehittäjäkin kuoli. Voisit ehkä kysäistä sähköpostitse ZynAddSubFX:n kehitystiimiltä (esim. Nasca O. Paulilta), tai Yoshimin nykyiseltä ylläpitäjältä Jeremy Jongepieriltä?

Tällä hetkellä midiohjattavia parametrejä on vain muutamia. Niistä lista tässä, toivottavasti englanti taipuu: http://zynaddsubfx.sourceforge.net/doc_3.html


Muutakin hauskaa ohjeistusta Zynin kotisivuilta löytyy. Tässä Zynin perusteita ja vinkkejä siihen, miten soundista saa elävämmän: http://zynaddsubfx.sourceforge.net/doc_0.html

Tässä taas vanhan käyttöliittymän esittelyä: http://zynaddsubfx.sourceforge.net/doc_2.html
-
Minä kirjoittelen suomenkielisiä ohjeita Linux-musiikintekoon:
http://linux.fi/wiki/Musiikinteko_Linuxilla
-
Kansainvälinen Linux-audio -wiki, sovellusluettelo ja äänikorttitietokanta:
http://wiki.linuxaudio.org

redu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 487
    • Profiili
Vs: Hammond B3 sinisynteesi Ubuntulla
« Vastaus #27 : 11.01.14 - klo:20.59 »
Hei!

1. Perkussiot
Yksi tapa tehdä perkussiot on lisätä uusi Voice Addsynth-ääneen. Zynin pääikkunassa Edit instruments ->AddSynth / Edit -> Show Voice Parameters

Puhun näistä "voiceista" nyt selvyyden vuoksi oskillaattoreina, vaikka ne ovat paljon monipuolisempia. Kuitenkin tässä tapauksessa sinun kannattaa käyttää niitä pitkälti kuten perinteisiä oskillaattoreita.

Avautuvan voice parameters -ikkunan alalaidasta voit vaihtaa ykkösoskillaattorista kakkososkillaattoriin. Kaikkiaan soitinääneen saa kuusitoista oskillaattoria soimaan. Jos olet tehnyt urun äänikerrat ykkösoskillaattoriin (Aaltomuodon vieressä on pieni nappula "Change", josta aaltomuotoa voi muokata. Sieltä avautuvat äänikerrat), kakkosäänen voi käyttää pelkästään perkussio-efektiin. Virität vain kakkos-oskillaattorin sopivasti (oktaavi ja terssi?), ja laitat sille oman Amplitude Envelopen, joka sammuttaa äänen nopeasti.

Jos haluat lisää napsahdusta, voit kokeilla vaikka säätää oskillaattoreille eri mittaisia delay-arvoja (ikkunan ylälaidasta) tai sitten leikkiä filtterillä. Filtteri on kuitenkin aika iso köntti Zynissä: erilaisia asetuksia on todella paljon... Muistaakseni Hammondin perkussio syttyy pienellä viiveellä? Silloin joko Amplitudiin lisätyn Attackin tai oskillaattorin Delay-arvon avulla tehty viive voisi toimia.

Ymmärsinköhän oikein?

2. Detune
AddSynthin globaaleista parametreistä löytyy myös Frequency-säätö, jolla koko instrumenttia saa viritettyä. Lisäksi yksittäisissä oskillaattoreissa on myös erilliset viritysmahdollisuudet. Jos sekään ei riitä, yksittäisistä oskillaattoreista löytyy myös unisono-toiminto, jolla oskillaattorin äänen saa monistettua ja viritettyä eri äänet levälleen.

3. Key Click ja alkuhönkäys
Tähän ideoita saa varmaan tuolta perkussio-ehdotuksistani. Oskillaattorin delaylla tai filtterillä voisi koettaa?

Lisäksi voit luoda taas uusia oskillaattoreita, ja laittaa jonkun soittamaan esim. kohinaa tai jotain muuta aaltomuotoa. Tällälailla voisi saada hauskan napsun.

4. Midiohjaus
Yoshimiin oli vuosia sitten olemassa Midi Learn -patch, jonka avulla koko syntikan kaikki parametrit (tai ainakin monet?) sai midiohjattaviksi. Patchista ei ole kuulunut mitään, ja Yoshimin kehittäjäkin kuoli. Voisit ehkä kysäistä sähköpostitse ZynAddSubFX:n kehitystiimiltä (esim. Nasca O. Paulilta), tai Yoshimin nykyiseltä ylläpitäjältä Jeremy Jongepieriltä?

Tällä hetkellä midiohjattavia parametrejä on vain muutamia. Niistä lista tässä, toivottavasti englanti taipuu: http://zynaddsubfx.sourceforge.net/doc_3.html


Muutakin hauskaa ohjeistusta Zynin kotisivuilta löytyy. Tässä Zynin perusteita ja vinkkejä siihen, miten soundista saa elävämmän: http://zynaddsubfx.sourceforge.net/doc_0.html

Tässä taas vanhan käyttöliittymän esittelyä: http://zynaddsubfx.sourceforge.net/doc_2.html

Kiitos Heikki neuvoista!
Pitää kokeilla noita.

Homma nytkähti kummasti eteenpäin, kun löysin pääikkunasta laatikon
Panel Window
Tällä pääsin avaamaan käyttöön sormioitteni ja jalkioni midi-kanavat. Kanavat 1,2,3. Varmaankin triviaali asia, joka olisi heti pitänyt tajuta?
Nyt pääsin tekemään eri sormioille omia äänikertojaan. Kokeilin myös eräänlaista percussion:ia tekemällä yhteen PART:iin amplitudimoduloinnin sekä sopivan äänikertavalinnan. Jollakin ilveellä sain percussion:in ja suoran toimimaan samasta sormiosta. Mutta se oli vahinko. Eri part:it singahtelivat vahingossa eri paikkoihin, kun en hallinnut perusmekanismia.
Hassu percussion, muuten, Hammondissa p. toimii vain ekassa painetussa koskettimessa. Tämä kaikissa pianon tapaan. Oikeastaan ihan eri efekti. Pitää hyödyntää ihan eri tavoin?

Nyt harjoitukset vasta pääsevät vauhtiin! Sinun opeillasi ja omilla vahinkolöydöksillä. Pirun mielenkiintoista!
Ubuntua 98%, Winkua 2%

Heikki Ketoharju

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 716
  • Tee enemmän, harmittaa vähemmän!
    • Profiili
    • heikki.ketoharju.info
Vs: Hammond B3 sinisynteesi Ubuntulla
« Vastaus #28 : 14.01.14 - klo:22.48 »
Hei!

Laitoin liitteenä kuvan, josta selviää Zynin käyttöliittymän keskeisimmät nappulat: instrumentin vaihto, midi-kanavan säätö ja soundibankit. Tuon soundibankki-ikkunan kautta voit ladata eri instrumentteja ja myös tallentaa omiasi. Sinun pitää tosin aluksi muistaakseni luoda oma soundibankki, koska oletuksena kaikki Zynin soundibankit sijaitsevat sellaisissa järjestelmäkansioissa, johon sinulla ei Linuxissa ole kirjoitusoikeuksia. Klikkaa siis "new bank" -nappulaa ja kirjoita hyvä soundibankin nimi. Nuo bankkien sijainnit löytyvät asetuksista: File->Settings -ikkunasta "Bank Root Dirs" -välilehdeltä.

Zyn on siis multitimbraalinen syntetisaattori, johon voi ladata kaikkiaan 16 instrumenttia. Jokainen näistä instrumenteista vastaanottaa ohjauskäskyjä jollain midi-kanavalla, jonka voi valita instrumenttikohtaisesti. Panel Window on yksi tapa näyttää nämä 16 instrumenttia. Toinen on selata noilla pääikkunan nappuloilla, jotka liitetiedostossa olen korostanut. Mitään nimeä ei noilla napeilla hämäävästi näytä olevan: vain numero ja nuolet molemmin puolin.

Jokainen noista 16:sta instrumentista voi käyttää yhtä tai useampaa synteesialgoritmia. Algoritmeja on kaikkiaan kolme: ADDSynth, SUBSynth ja PADSynth. Nämä algoritmit saa päälle ja pois "Edit Instrument" -nappulalla aukeavasta erillisestä ikkunasta.

Näistä ADDSynth on monimutkaisin algoritmi, sillä ADDSynth-synteesi käyttää yhtä tai useampaa "voicea", joita minä siis selvyyden vuoksi ajattelen monesti oskillaattoreina, vaikka ne ovatkin tosiasiassa paljon monipuolisempia. Näitä "voiceja" on kaikkiaan kahdeksan, ja niiden käyttöä neuvoin hieman aiemmassa viestissäni. Siinä tosin virheellisesti muistelin, että
Kaikkiaan soitinääneen saa kuusitoista oskillaattoria soimaan.
– väärin muistin. Kahdeksan on maksimi, mutta sekin kyllä jo riittää lähes mihin vain.

SUBSynth on paljon yksinkertaisempi, yläsävelsarjaan perustuva synteesimuoto.

Kolmas algoritmi, PADSynth, soveltuu nimensä mukaisesti padien tekemiseen. Se on ZynAddSubFX:n kehittäjän oma keksintö, ja nykyään suosittu algoritmi, joka löytyy monista kalliista kaupallisista softasynista.

Jos haluat perkussion ainoastaan ekaan painettuun koskettimeen, voit kokeilla tehdä eri instrumentin perkussioille. Muuta instrumentti polyfonisesta legato-instrumentiksi. Tämä säätö löytyy "Edit instrument" -nappulan alapuolelta, jossa "Mode"-säätöön vaihdetaan  "poly" sijaan "legato". Tämän jälkeen vain laitat luomasi uuden perkussioista vastaavan instrumentin tottelemaan samaa midi-kanavaa kuin varsinainen urkusoundi. Jos sait kaiken oikein, pitäisi perkussion kuulua vain ensimmäisessä painetussa koskettimessa siihen asti, kunnes taas nostat sormet. En ole soittanut Hammondia, joten en nyt suorilta käsin muista/tiedä miten se oikeassa soittimessa menee.
-
Minä kirjoittelen suomenkielisiä ohjeita Linux-musiikintekoon:
http://linux.fi/wiki/Musiikinteko_Linuxilla
-
Kansainvälinen Linux-audio -wiki, sovellusluettelo ja äänikorttitietokanta:
http://wiki.linuxaudio.org

Heikki Ketoharju

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 716
  • Tee enemmän, harmittaa vähemmän!
    • Profiili
    • heikki.ketoharju.info
Vs: Hammond B3 sinisynteesi Ubuntulla
« Vastaus #29 : 14.01.14 - klo:23.01 »
Muutama sana Zynin efekteistä

ZynAddSubFX:ssä on siis 16 instrumenttia, joihin jokaiseen saa 1-3 synteesialgoritmia, joista ensimmäiseen eli ADDSynthiin saa kaikkiaan 8 "voicea" (jotka voivat sisältää oskillaattorin, filtterin, LFO:n sekä jonkin modulaattorin (FM, PM, RING, ja pari muuta). Lisäksi jokaisessa instrumentissa on kolme efektipaikkaa, jotka löytyvät "Instrument edit"-ikkunasta Effects -napin takaa.

Näiden ohella Zynissä on vielä kahdeksan "Insertion"-efektiä ja neljä "System"-efektiä.

Insertion efektit ovat ikäänkuin laajennuksia jo mainittuihin jokaisesta instrumentista löytyvään efektipaikkaan: jos jonkin instrumentin efektiketjuun tarvitaan vielä neljäs efekti, Insertion-efekti auttaa. "Insert to Part 1" tarkoittaa siis Instrumenttiin nro 1 sijoitettavaa efektiä, jne. Näitä efektejä voi sijoittaa myös Master outiin. Silloin ne vaikuttavat kaikkiin instrumentteihin.

System effect taas on periaatteessa Aux-kanava. Jokaista instrumenttia voi reitittää haluamansa määrän johonkin neljästä System effectistä – tai vaikka kaikkiin. System-efekti on siis hyvä paikka vaikkapa yleiselle kaiulle, joka vaikuttaa kaikkiin instrumentteihin. Jotta asia ei olisi liian yksinkertainen, jokaista "System"-efektiä voi reitittää eteenpäin seuraavalle System-efektille: ykkönen kakkoseen, kakkonen kolmoseen jne.

---

Efektit ovat aika ronskeja, ja on makuasia pitääkö niistä vai ei. Kyllä niillä silti ihan kelpo kaiun tai delayn saa aikaan halutessaan.

Jos ei pää vielä tästä räjähtänyt, ainahan voit avata "Scales"-ikkunan. Siellä länsimaiseen säveljärjestelmään tylsistyneet käyttäjät voivat säätää Zynin soittamaan jotain erikoista itämaista skaalaa, mikrotonaalista asteikkoa tai jotain muuta hämmentävää virettä. Kyseistä ikkunaa en henkilökohtaisesti ole koskaan tarvinnut mihinkään :) Hienoa silti, että sellainenkin ominaisuus vehkeestä löytyy.
-
Minä kirjoittelen suomenkielisiä ohjeita Linux-musiikintekoon:
http://linux.fi/wiki/Musiikinteko_Linuxilla
-
Kansainvälinen Linux-audio -wiki, sovellusluettelo ja äänikorttitietokanta:
http://wiki.linuxaudio.org

redu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 487
    • Profiili
Vs: Hammond B3 sinisynteesi Ubuntulla
« Vastaus #30 : 15.01.14 - klo:09.06 »
Kiitos Heikki, koko ajan selkenee.

Zyn tarjoaa vaikka mitä, mutta minä aion vakaasti pysyä threadin teemassa:
"Hammond B3 sinisynteesi Ubuntulla"
Rajaus on ehkä fiksuakin, koska Zyn:in käyttäjä hukkuu helposti mahdollisuuksien suohon?

Minulle  sinisynteesi-Hammond on yksi aito soitin monien yleensä akustisten soittimien joukossa. Syntikoitten tai kotisähköurkujen äänet eivät koskaan ole päässeet hyvä-ääniselle tasolle.
1. Hammond-ääni tehdään summaamalla vain puhtaita sini-äänikertoja.
2. Pahaksi onneksi äänikerrat ovat vaihe- ja taajuuslukossa keskenään. Hammaspyörien jakosuhde! Niinpä vaiheistusta on väkisin sotkettu Lesliellä ja vibratoilla.
3. Hyväksi onneksi induktiiviset magneettiset anturit aiheuttavat alkuperäisessä Hammondissa kuuluvan rasauksen jokaista kosketinta painettaessa. Tätä yritettiin tehtaalla aluksi suodattaa pois, mutta sittemmin muusikot alkoivatkin tätä arvostaa. Tämä on lisäherkku tärkeässä äänen alkukohdassa. Myös Hammondin "percussion"-efekti pyrkii lisäämään äänen alun sisältöä.

Zyn-kokeilussa minulla on siis mielessä vain kolme perusasiaa:
1. Puhdas äänikertojen sinisummaus:
Tämä on Zyn:illä jopa antoisampaa kuin Hammondilla, koska harmoonisia riittää yli Hammondin 9:n.
2. Taajuuksien ja vaiheitten irrotus ilman mekaanista Leslie:tä:
Leslie on hyvä, mutta parempi ja vaihtelevampi tulos lienee saavutettavissa Zyn:illä? Viime kädessä voidaan edullisesti käyttää jopa useita Zynejä ja useita vahvistinkanavia.
3. Äänten alkuilmiöitten rikastuttaminen:
Percussion omaan vaihekanavaansa. Alkurasauksen tai hönkäisyn tms. lisääminen.

Zynin SUB Synth tarkoittaa juurikin äänen syntetisointia harmoonisista komponenteista. "SUB" voi olla vähän harhauttava ilmaus. Zyn:issä harmooniset suodatetaan valkoisesta kohinasta! Mutta siniaaltojen laatu on kuitenkin huippuluokkaa.
Minulle ei ole vielä selvinnyt, voidaanko ADDSynth:illä tehdä sinisynteesi, ja olisiko PADSynth:illä käyttöä?
Amplitudi-Envelope-lisukkeella voidaan tehdä percussion omaan kanavaansa. Ehkä sopivasti suodatettua kohinaa voitaisiin käyttää äänen alkuilmiön herkutukseen?

Toistaiseksi en ole ehtinyt perehtyä Zyn:iin kovinkaan kummoisesti. Pitää yrittää vääntää....
SetBFree on periaatteessa juuri Hammond-emulaattori, muuta etenkin sinien laatu on heikko, eikä efektejä pääse viilaamaan sekä kokeilemaan.
« Viimeksi muokattu: 15.01.14 - klo:11.47 kirjoittanut redu »
Ubuntua 98%, Winkua 2%

Heikki Ketoharju

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 716
  • Tee enemmän, harmittaa vähemmän!
    • Profiili
    • heikki.ketoharju.info
Vs: Hammond B3 sinisynteesi Ubuntulla
« Vastaus #31 : 02.02.14 - klo:22.28 »
Hei!

En ole nyt kerennyt kommentoimaan, mutta lyhyesti: Zynissä kannattaa nimenomaan käyttää vain osaa toiminnoista. Tuskin kukaan tarvitsee kaikkia sen ominaisuuksia.

Tuon Leslien voisi mallintaa kytkemällä Zynin perään leslie-mallinnoksen. Muistaakseni Rotary Speaker -niminen LADSPA-plugin ainakin on olemassa. En muista onko se kovin kaksinen.

Myös ADDSynthillä voi tehdä sinisynteesin: avaat vain yhden voicen, ja sen jälkeen menet ikkunan alaosaan, josta painat change-nappulaa. Näin aukeaa ikkuna, jossa voit summata siniaaltoja mielin määrin – samalla lailla kuin SUBSynthissä, mutta vain joustavammin ja monipuolisemmin. Suosittelen testaamaan.
-
Minä kirjoittelen suomenkielisiä ohjeita Linux-musiikintekoon:
http://linux.fi/wiki/Musiikinteko_Linuxilla
-
Kansainvälinen Linux-audio -wiki, sovellusluettelo ja äänikorttitietokanta:
http://wiki.linuxaudio.org

redu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 487
    • Profiili
Vs: Hammond B3 sinisynteesi Ubuntulla
« Vastaus #32 : 03.02.14 - klo:06.49 »
Hei!

En ole nyt kerennyt kommentoimaan, mutta lyhyesti: Zynissä kannattaa nimenomaan käyttää vain osaa toiminnoista. Tuskin kukaan tarvitsee kaikkia sen ominaisuuksia.

Tuon Leslien voisi mallintaa kytkemällä Zynin perään leslie-mallinnoksen. Muistaakseni Rotary Speaker -niminen LADSPA-plugin ainakin on olemassa. En muista onko se kovin kaksinen.

Myös ADDSynthillä voi tehdä sinisynteesin: avaat vain yhden voicen, ja sen jälkeen menet ikkunan alaosaan, josta painat change-nappulaa. Näin aukeaa ikkuna, jossa voit summata siniaaltoja mielin määrin – samalla lailla kuin SUBSynthissä, mutta vain joustavammin ja monipuolisemmin. Suosittelen testaamaan.

Kiitos Heikki, mm addsynth-opetuksesta!

Tässä zyn:issä on defaulttina eräänlainen "leslie". Kaksi sinistä volume-palkkia alareunassa, ja vastaava vaiheitten kiertely äänessä. Ei hassumpi! Olisi kiva tietää, miten tämä on tehty? "Oikean Leslien" tärkeä herkku on hidas nopeuden vaihto mekaanisen pyörityksen nopeuden vaihtuessa. Tätä ei valitettavasti "zyn-lesliessä" ei ole.
Ubuntua 98%, Winkua 2%

Heikki Ketoharju

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 716
  • Tee enemmän, harmittaa vähemmän!
    • Profiili
    • heikki.ketoharju.info
Vs: Hammond B3 sinisynteesi Ubuntulla
« Vastaus #33 : 05.02.14 - klo:20.23 »
En äkikseltään muista, mikä nappi saa vaiheiden kiertämisen aikaan. Varsinainen efekti se ei ole, vaan tuollainen huojunta voi syntyä esim. siitä kun kaksi lähes samassa vireessä olevaa siniaaltoa soi päällekäin. Tuontyyppisen efektin voi luoda detune-toiminnolla.

LADSPA-leslie sen sijaan pyrkii ihan oikeasti mallintamaan leslietä. Voit testata sitä esim. avaamalla Jack Rackin ja valitsemalla sinne Rotary Speaker -efektin. Sitten vain Jackista reitität Zynin Jack Rackiin.

Ainakin Beatrixin Lesliessä tuo nopeuden vaihto kuulostaa vähän kälyiseltä. Rotary Speakeria en ole vuosiin käyttänyt, enkä kai silloinkaan urkuun... (Lesliehän toimii sivumennen sanoen esimerkiksi Rhodesin kanssa todella maukkaasti!)
-
Minä kirjoittelen suomenkielisiä ohjeita Linux-musiikintekoon:
http://linux.fi/wiki/Musiikinteko_Linuxilla
-
Kansainvälinen Linux-audio -wiki, sovellusluettelo ja äänikorttitietokanta:
http://wiki.linuxaudio.org

redu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 487
    • Profiili
Vs: Hammond B3 sinisynteesi Ubuntulla
« Vastaus #34 : 06.02.14 - klo:18.24 »
En äkikseltään muista, mikä nappi saa vaiheiden kiertämisen aikaan. Varsinainen efekti se ei ole, vaan tuollainen huojunta voi syntyä esim. siitä kun kaksi lähes samassa vireessä olevaa siniaaltoa soi päällekäin. Tuontyyppisen efektin voi luoda detune-toiminnolla.

Juurikin näin! Sain aikaan samantapaisen vaihekierron, kun soitin kahta sähköurkugeneraattoria päällekkäin omissa vahvistinkanavissaan. Mutta pienellä detuningilla! Upea soundi!
Mutta jos tungin molemmat generaattorit yhteiseen vahvistinkanavaan, meni koko homma pilalle. Saman amplitudin sinithän tappavat toisensa yhteisessä kanavassa aina kun vaiheet ovat vastakkaiset.

Mutta Zyn näyttää tekevän samankuuloisen soundin yhdellä vahvistinkanavallakin????
Ubuntua 98%, Winkua 2%

Heikki Ketoharju

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 716
  • Tee enemmän, harmittaa vähemmän!
    • Profiili
    • heikki.ketoharju.info
Vs: Hammond B3 sinisynteesi Ubuntulla
« Vastaus #35 : 08.02.14 - klo:12.22 »
Ei ne siniaallot mun käsittääkseni toisiaan kumoa, elleivät ole tasan samanlaiset mutta vaan polariteetti käännetty / vastavaiheessa. Jos ovat hieman eri vireessä, silloin kumoutumista tapahtuu aika harvakseltaan, mikä kuuluu soundin vaimenemisena ja "aaltoiluna". Tämä siis vähäisillä musiikkifysiikan taidoillani arveltuna.
-
Minä kirjoittelen suomenkielisiä ohjeita Linux-musiikintekoon:
http://linux.fi/wiki/Musiikinteko_Linuxilla
-
Kansainvälinen Linux-audio -wiki, sovellusluettelo ja äänikorttitietokanta:
http://wiki.linuxaudio.org

redu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 487
    • Profiili
Vs: Hammond B3 sinisynteesi Ubuntulla
« Vastaus #36 : 10.02.14 - klo:18.26 »
Ei ne siniaallot mun käsittääkseni toisiaan kumoa, elleivät ole tasan samanlaiset mutta vaan polariteetti käännetty / vastavaiheessa. Jos ovat hieman eri vireessä, silloin kumoutumista tapahtuu aika harvakseltaan, mikä kuuluu soundin vaimenemisena ja "aaltoiluna". Tämä siis vähäisillä musiikkifysiikan taidoillani arveltuna.

Tätä juuri tarkoitin. Yksittäinen siniaalto katoaa siinä vaiheessa kun kaksi samanlaista on vastavaiheessa. Minun mielestäni liian rankkaa!

Toki, kun meillä on kaksi kanavaa, joista toinen on lievästi sivuunviritetty, niin "vibratonopeus" on erilainen eri äänitaajuuksilla, eivätkä hetkittäiset vastakkaisvaiheet ole käytännössä kovinkaan pahat. Eihän kukaan viitsi kuunnella yksittäistä siniä ilman summattuja harmoonisia.

Ehkä Zyn:issä on defaulttina tällainen lievästi sivuun viritetty tuplakanavasysteemi, jossa yksittäiset sinit kompensoituvat hetkittäin? Aika hyvältä kuulostaa kuitenkin. Pitäisi varmaankin kokeilla yhdellä siniaallolla stereona ja monona? Onko eroa?
Ubuntua 98%, Winkua 2%

Heikki Ketoharju

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 716
  • Tee enemmän, harmittaa vähemmän!
    • Profiili
    • heikki.ketoharju.info
Vs: Hammond B3 sinisynteesi Ubuntulla
« Vastaus #37 : 13.02.14 - klo:21.22 »
Hei!

Nyt en varmaksi muista, mutta Zynissä pitäisi oletuksena soida vain yksi siniaalto. Mielestäni ei pitäisi olla myöskään mitään efektejä päällä.
-
Minä kirjoittelen suomenkielisiä ohjeita Linux-musiikintekoon:
http://linux.fi/wiki/Musiikinteko_Linuxilla
-
Kansainvälinen Linux-audio -wiki, sovellusluettelo ja äänikorttitietokanta:
http://wiki.linuxaudio.org

redu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 487
    • Profiili
Vs: Hammond B3 sinisynteesi Ubuntulla
« Vastaus #38 : 14.02.14 - klo:07.39 »
Hei!

Nyt en varmaksi muista, mutta Zynissä pitäisi oletuksena soida vain yksi siniaalto. Mielestäni ei pitäisi olla myöskään mitään efektejä päällä.
Pitää paikkansa! Ei ole edes sitä "Leslie":tä.
Ubuntua 98%, Winkua 2%

redu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 487
    • Profiili
Vs: Hammond B3 sinisynteesi Ubuntulla
« Vastaus #39 : 17.02.14 - klo:08.45 »
Hei!
Jos haluat perkussion ainoastaan ekaan painettuun koskettimeen, voit kokeilla tehdä eri instrumentin perkussioille. Muuta instrumentti polyfonisesta legato-instrumentiksi. Tämä säätö löytyy "Edit instrument" -nappulan alapuolelta, jossa "Mode"-säätöön vaihdetaan  "poly" sijaan "legato". Tämän jälkeen vain laitat luomasi uuden perkussioista vastaavan instrumentin tottelemaan samaa midi-kanavaa kuin varsinainen urkusoundi. Jos sait kaiken oikein, pitäisi perkussion kuulua vain ensimmäisessä painetussa koskettimessa siihen asti, kunnes taas nostat sormet. En ole soittanut Hammondia, joten en nyt suorilta käsin muista/tiedä miten se oikeassa soittimessa menee.

Ref:
Tämän jälkeen vain laitat luomasi uuden perkussioista vastaavan instrumentin tottelemaan samaa midi-kanavaa kuin varsinainen urkusoundi.

Trivialiteettikysymys: Miten saan toisen instrumentin tottelemaan samaa midi-kanavaa?
EDIT: Ei ollutkaan vaikeaa. Olen tyhmä. "Percussion" toimii nyt joko vain ekalla koskettimella (B3) tai kaikissa kuten pianossa.

Eilen jaksoin leikkiä Zynillä hartaammin, ja alan uskoa, että tämä softa tukee kaikkea, mitä "Hammond B3"-projektini vaatii. Paitsi tietenkin fyysisiä liukutankosäätimiä ja joitakin muita fyysisiä säätimiä - valitettavasti.
Olen saanut kaksi sormiota ja jalkion pelittämään omissa midi-kanavissaan, ja kunkin efekti- ja äänikertasäädöt ovat erillisiä.

Jostakin oudosta syystä en saanut amplitudi-envelopen "decay":ta toimimaan jalkiossa (midi-kanava 3), kun yritin tehdä siihen "plugged bass"-soundia. Decay-nuppi ei vaikuttanut mitään mihinkään. Yläsormiossa vastaava kyllä toimi. Aivan outoa!
EDIT: Eiku, söhläsin vai sustain:in kanssa. Sain aikaan plugged bass äänet.

Kokeilematta on vielä paljon:
Tallennus?
Presetit? Voikohan presettejä valita midi-komennoilla?
EDIT: Pitäisköhän banks ja presets hakemistot tehdä uusiksi oman käyttäjähakemiston alle? Ja siirtää alkuperäisbanks:it sinne ja tehdä asetuksiin muutos banks- ja presets- polkuihin?

setBfree
on periaatteessa "täydellinen" B3-simulaattori, mutta ei... Huomasin nyt kahden siniaallon kokeilussa, että ne aiheuttivat pahaa keskinäismodulaatiota. Ihan vääriä korkeita ja/tai matalia äänikomponentteja oli koko ajan häiritsemässä. Aiemmin olen löytänyt outoja taajuusnieluja, jotka vaimentavat jotkut taajuudet lähes kokonaan. SetBfree vaatisi tuhdin updaten!
ZynAddSubFX:in äänet sensijaan ovat täysin puhtaat, eikä taajuusnieluja ole. Ihmesofta!

« Viimeksi muokattu: 17.02.14 - klo:10.46 kirjoittanut redu »
Ubuntua 98%, Winkua 2%