Kirjoittaja Aihe: virtualbox-4.2_4.2.6-82870~ ei käynnisty 12.10:ssä [RATKAISTU]  (Luettu 2307 kertaa)

Pontus12

• Käyttäjä
    • Profiili
Virtualbox-4.2_4.2.6-82870~Ubuntu~quantal_amd64(1).deb ei suostu käynnistymään quantalissa, vaan herjaa kernel-modulista:
"Failed to open a session for the virtual machine VirtuaaliXP.
The virtual machine 'VirtuaaliXP' has terminated unexpectedly during startup with exit code 1.

Result Code: NS_ERROR_FAILURE (0x80004005)
Component: Machine
Interface: IMachine {22781af3-1c96-4126-9edf-67a020e0e858}"

Tähän asti virtualboxit ovat asentuneet nätisti, vaika välillä olen vahingossa kadottanut snapshotteja. Tällä kertaa se ei suostu käynnistymään, vaan tarjoaa seuraavaa ratkaisua:
The VirtualBox Linux kernel driver (vboxdrv) is either not loaded or there is a permission problem with /dev/vboxdrv. Please reinstall the kernel module by executing

'/etc/init.d/vboxdrv setup'

as root. If it is available in your distribution, you should install the DKMS package first. This package keeps track of Linux kernel changes and recompiles the vboxdrv kernel module if necessary."

Minulla on kuitenkin mainittu paketti jo asennettuna. Virtuaalikoneessa on XP sp2, ja käytän sitä suomenkieliseen tekstiskannaukseen ja joissakin tapauksissa MS Officeen. Jouduin uusimaan Windowsin joku aika sitten ja sain siihen uuden  serialin Abbyytä varten. Uudestaan pyytäminen näin pian tuntuu huonolta, enkä mielelläni asentaisi XP:tä uudestaan. Sitä paitsi tuskin tämä ongelma on siitä kiinni.

Olisin hyvin kiitollinen, jos joku osaisi auttaa.Vboxdrv ei ollut /dev kansiossa, mutta se löytyy /etc/indit.d kansiosta. Yritin asentaa menemällä kyseiseen hakemistoon ja annoin ./vboxdrv komennon. Vastaus oli sama /etc/init.d asennusohje kuin aikaisemminkin.

Muokkasin otsikkoa - ratkaistu-mahtuu mukaan -Storck

« Viimeksi muokattu: 19.01.13 - klo:20.59 kirjoittanut Storck »

Aatos Rapula

• Käyttäjä
    • Profiili
Onko käytössä olevan ytimen linux-headers-paketti asennettuna?

edit:
Ilman sitä ei kernel-moduulin teko onnistu.
« Viimeksi muokattu: 16.01.13 - klo:15.46 kirjoittanut Aatos Rapula »
Debian - Jessie - xfce

mrl586

• Käyttäjä
    • Profiili
Olet ajanut komennon "/etc/init.d/vboxdrv setup"?

Pontus12

• Käyttäjä
    • Profiili
Olen ajanut kyseisen komennon ja vastaus oli:
jotaarkka@Aspire-5950G:~$ /etc/init.d/vboxdrv setup
 * Stopping VirtualBox kernel modules                                    [ OK ]
 * Uninstalling old VirtualBox DKMS kernel modules                              /etc/init.d/vboxdrv: 304: /etc/init.d/vboxdrv: cannot create /var/log/vbox-install.log: Permission denied
                                                                         [ OK ]
 * Trying to register the VirtualBox kernel modules using DKMS                  /etc/init.d/vboxdrv: 329: /etc/init.d/vboxdrv: cannot create /var/log/vbox-install.log: Permission denied

* Failed, trying without DKMS
 * Recompiling VirtualBox kernel modules                                        /etc/init.d/vboxdrv: 336: /etc/init.d/vboxdrv: cannot create /var/log/vbox-install.log: Permission denied

* Look at /var/log/vbox-install.log to find out what went wrong
jotaarkka@Aspire-5950G:~$

Ja kuten kirjoitin DKMS on asennettuna. Ohjelma väittää ettei löydä kerneliä, mutta sekin on asennettuna. Asensin dkms: uudelleen, mutta sekään ei auttanut. Hakemistosta /var/log löytyvä vbox-install.log antoi seuraavat rivit:

"Uninstalling modules from DKMS
  removing old DKMS module vboxhost version  4.2.6

------------------------------
Deleting module version: 4.2.6
completely from the DKMS tree.
------------------------------
Done.
Attempting to install using DKMS

Creating symlink /var/lib/dkms/vboxhost/4.2.6/source ->
                 /usr/src/vboxhost-4.2.6

DKMS: add completed.
Failed to install using DKMS, attempting to install without
Makefile:181: *** Error: unable to find the sources of your current Linux kernel. Specify KERN_DIR=<directory> and run Make again. Seis."

Jotenkin se joko ei löydä tai väittää, että sillä ei ole oikeuksia avata kyseistä vdi-levyä.

juyli

• Vieras
jotaarkka@Aspire-5950G:~$ /etc/init.d/vboxdrv setup

Oletko kokeillut:
Koodia: [Valitse]
sudo /etc/init.d/vboxdrv setup

Pontus12

• Käyttäjä
    • Profiili
Selitin jo yllä ja olen kokeillut. Log-tiedostosta löytyi selvin vastaus, mutta minua se ei ole auttanut, koska en tiedä, mitä muuta voisin tehdä. Olen asentanutkin koko virtualboxin jo uudelleen.

SuperOscar

• Käyttäjä
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Selitin jo yllä ja olen kokeillut.

Jos ylläolevaa lainausta katsoo, ajoit ajurin asennuksen kuitenkin ilman sudoa, mistä syystä se ei voinut edes kirjoittaa lokia /var/log-kansioon.

Lainaus
Log-tiedostosta löytyi selvin vastaus, mutta minua se ei ole auttanut, koska en tiedä, mitä muuta voisin tehdä.

Olisiko mitään, jos kertoisit meille sen ”selvimmän vastauksen”? Luultavasti siinä olisi se ratkaisu.

Lainaus
Olen asentanutkin koko virtualboxin jo uudelleen.

Tästä Windows-käyttäjien vakiokikkakolmosesta ei taida Linux-puolella olla koskaan mitään hyötyä.
pöytäkone 1, NUC: openSUSE Leap 15.6, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

Pontus12

• Käyttäjä
    • Profiili
Ajoin sen ilman ja sudon kanssa. Kokeilin kumpaakin. Ongelma löytyi Oraclen virtualbox forumilta. Mutta kyllä se oli tosi kimurainen ja koodia piti kopioida valtavasti. Osoite on: https://forums.virtualbox.org/viewtopic.php?f=7&t=53623 . Se on englanninkielinen. Jos jollakin on sama ongelma neuvon menemään kyseiselle sivulle.

(RATKAISTU) eI MAHTUNUT OTSIKKOON, mutta löytämieni ohjeiden avulla se ratkesi.
« Viimeksi muokattu: 19.01.13 - klo:17.42 kirjoittanut Pontus12 »