Hei!
Käytössäni on HP Pavilion DV7 2123 eo -läppäri ja siihen asennettu Windows 7 Proferssional.
Olen yrittänyt asentaa läppäriini 64-bittistä Linux Ubuntu 12.04 -käyttöjärjestelmää ja todennäköisesti olenkin saanut järjestelmän osiot asennettua, mutta en saa käynnistettyä Ubuntua mistään, koska tietokoneen kännistyksen yhteydessä GRUB-käynnistyslatainvalikko tai mikään muukaan valikko ei ilmesty näkyviin, vaan tietokone ohjautuu automaattisesti käynnistämään suoraan Windowsin.
Ubuntu 10.04 -järjestelmän asennuksen yhteydessä GRUB-valikko ilmestyi aina tietokoneen valmstajan logon jälkeen näkyviin niin kuin kuuluukin. 12.04 -versiossa kyseinen ominaisuus ei jostain syystä kuitenkaan toimi.
Olen kokeillut asentaa 12.04 -version kaikilla kolmella asennusvaihtoehdolla, jotka ovat siis seuraavat:
1. Asenna käyttöjärjestelmän Windows 7 rinnalle
2. Tyhjennä ja käytä koko levyä
3. Osioi itse
Ainoa asennusvaihtoehto, millä olen saanut Linuxin käynnistymään, on tuo Tyhjennä ja käytä koko levyä. Saatuani Ubuntun perusasetukset kuntoon ja päivitykset asennettua kokeilin asentaa tietokoneeseeni Windows 7:n sen omalta asennusmedialta ja osioin sen eri osiolle Linuxin kanssa. Seiskan asennettua tietokone käynnisti sen automaattisesti, enkä sen jälkeen enää saanut Linuxia käyntiin mistään.
Osioi itse -vaihtoehdolla olet luonut seuraavat osiot:
/ -osio (60 GB)
/home -osio (320 GB)
SWAP-osio (8 GB)
Tarkastellessani osioita Windowsin levynosiointityökalun avulla, näyttöruudulle ilmestyy alla olevassa linkissä olevan kuvan mukainen näkymä
http://opiskelu.businesscollege.fi/s1001065/wordpress/wp-content/uploads/2010/11/osio.jpgKuvassa näkyvän Disk 1 -osion tiedot viittaisivat siihen, että yllä kuvatut osiot ovat olemassa tietokoneen kiintolevyllä. En vain saa niitä näkyviin ja käyttöön. Windowsin puolelta pääsee käsiksi vain C-asemaan.
Mikä siis neuvoksi?