Esimerkki perusopetusrungosta.
1. päivä/ilta
- Liven teko joko tikulle tai cd;lle. Itse olen käyttänyt tikkua (oppilaat ottaa oman tikun mukaan).
- Fyysinen asennus ja päivitykset.
2. päivä/ilta
- Edellisen pika kertaus ja edellisellä kerralla havaitut puutteiden/ongelmien korjaus.
- Avun etsiminen ongelmiin
- Puuttuvien ohjelmien/pakettien asennus kuten esim. Synaptic, ubuntu-restricted-extras. Gnome Shell
3. päivä/ilta
- Oheislaitteet: Printterit, mokkulat ym.
- Tutustutaan sovellusvalikoimaan ja erilaisiin ohjelmien asennus mahdollisuuksiin.
- sudo/root ; Milloin, missä Miksi, Miksi ei.
4. päivä/ilta
- edellisen kerran kertaus ja jatkoa mikäli aika ei riittänyt.
- Tietoturvaa yleisellä tasolla eli perusasiat.
5. päivä/ilta
- Testailua. Kirjaudutaan sisään eri työpöytä vaihtoehdoilla.
* Ubuntu= Unity
* Gnome Shell = Gnome3
* Perinteinen Gnome
* Vieras
6. päivä/ilta
- Lyhyt selostus linux jakeluista; Distrowatch
-
fi.wikipedia.org - Linux sukupuu- Tutustuminen Live tikun avulla Kubuntuun ja Lubuntuun
7. päivä/ilta
Samalla kaavalla Mint ja Xubuntu
Lopetus/palaute.
Edit1:
Vinkki ressin lievittämiseksi: Ensimmäiseen settiin ei kannata mitään isompia kalvosulkeisia järjestää vaan näyttää ja edetä rauhallisesti kohta kohdalta. Seuraavaa settiä suunnittelen vasta kun edellinen setti on pidetty. Vaikka aikaa on about 3 tuntia per setti niin ei tarvitse kuin pieni vastoinkäyminen niin aikaa menee ongelmaa ratkoessa yllättävästi.
Toisaalta noin äkkiä ajatellen 3 tunnissa kerkiä vetää koko ylläolevan listan niin erehtyy - hyvä kun kerkiää ekana iltana suorittaa pakollisen asennuksen. Asennuksia kannattaa harjoitella edeltä käsin useita kertoja => tulee pieni rutiini ja vältät "rimakauhun" esittää asiaa oppilaille. Käytän koulutuksissa Osioi itse toimintoa.
Omaksi ja oppilaiden parhaaksi en tykkää huonoa jos joku oppilas on kokeneempi kuin minä. Esimerkiksi nyt syksyllä meinas tulla iso ongelma kun alkukäynistykseen piti saada Windows defaultiksi. Onneksi yksi kurssilainen osasi englantia erinomaisesti ja hän löysi tälläisen
ohjeen. Annoin hänelle valtuudet vetää ko. setti ja kaikki oli tyytyväisiä.
Edit2: Videotykki on ehdoton. Ilman sitä kouluttaja joutuu juoksemaan oppilaalta seuraavalle. Onneksi oppilaat osasivat kysellä toisiltaan pikku ongelmissa kuten esimerkiksi mistä valikosta tai painikkeen takaa löytyy just nyt käsittelyssä oleva aihe.