Suosittelen käyttämään LTS-versioita, koska niihin tekijät satsaa kunnolla, nuo väliversiot jää usein
keskeneräisiksi ja pukisiksi.
Hmmmm... Ubuntu-jakelu päivittyy puolivuosittain eli 6kk välein, joista pitkäntuenversioita julkaistaan parillisina vuosina keväällä huhtikuussa (.04: 6.06, 8.04, 10.04, 12.04 - ja mahdollisesti 14.04).
Kokeile ensin päivitystä, jos et ole tyytyväinen, asenna sitten "puhtaalle pöydälle".
LTS-versiot eivät ole mitään muuta kuin jakeluversio, jonka tuki on pidempi. Kuka sitten 3-5 vuoden tukea tarvinnee.
Avoimen lähdekoodin ohjelmistot kehittyvät sellaista vauhtia, että jo parin vuoden vanhasta ohjelmasta jää monet tuoreet, innovatiiviset ominaisuudet puuttumaan. Vanhentunut kernel-versio ja kirjastot eivät tue uusimpia laitteita tai ohjelmistoja.
Parasta toki on se, että kukin voi ihan tehdä omat valintansa. Itse päivitän aina tuoreimpiin ohjelmaversioihin ja jakeluversioihin, kun sellainen on _virallisesti_ jakeluun tarjolla.
Kysyjän käyttöjärjestelmä on 9.04, joka ei ole LTS. Sitä ei voi päivittää uusimpaan, eikä muuhunkaan, paitsi seuraavaan 9.10 jakeluun. Sen kanssa on samoin, sen voi päivittää vain seuraavaan, eli 10.04 jakeluun, joka sitten onkin LTS ja sen voikin päivittää seuraavaan LTS jakeluun 12.04. Jos haluaa vielä uusimman 12.10 jakelun, siihen voi kyllä tuon LTS:n päivittää. Tarvitaan siis neljä päivitystä. Onko se mielekästä? Ei ole. Siksi puhdas asennus on oikea menettely tässä tapauksessa.
Vastaisen varalle, helpottamaan uusien jakeluiden päivitystä, kannattaa tehdä kolme levyosiota asennuksen osiointivaiheessa, osioi itse käsin, vaihtoehdolla. Siinä tehdään juuriosio (/) ja swap-osio ja loput kotiosioksi (/home), jolloin saadaan se etu, että ei tarvitse seuraavassa asennuksessa uusia kuin se juuriosio. /home osioon ei tarvitse koskea, paitsi tietysti UbuntuOne pilveen backupit kaikista tärkeistä tiedostoista kuten ne normaalisti aina ovat. Uusi järjestelmä asennetaan ymmärtääkseni siten, että sille valitaan alustettavaksi se sama tiedostojärjestelmä, joka vanhallakin oli, koska /home osiolla ja / osiolla on oltava sama, esim. ext3 järjestelmä. Korjatkaa jos olen väärässä.
<mielipide>Miksi sitten LTS? Olen antanut itseni ymmärtää, että niihin panostetaan kehityksessä enemmän ja ne ovat vakaampia. Lyhyet jakelut ovat ehkä osin modernimpia, mutta vakaus on vähän sellainen extremelaji.<mielipide/>
Jos jakelun tuki on päättynyt se silti toimii. Kuitenkin monet sovellukset saavat päivityksiä. Silloin voi käydä niin, että uudistunut sovellus ei enää toimikaan vanhentuneella alustalla. Tästä ehkä johtuu se päivitysten kammo, jota täällä usein esiintyy. Olen päivittänyt järjestelmiä LTS > LTS ja hyvin on aina onnistunut. Kun tuki on pitkä käy kylläkin niin, että uusi jakelu on jo niin moderni, että rauta on siihen jälkeenjäänyttä. Siis täytyy varmistua perusteellisesti laitteiden suorituskyvyn riittävyydestä erilaisilla koeajoilla ja muiden kokemuksia tiedustellen.