Kirjoittaja Aihe: Gimp kaatuu koko ajan [RATKAISTU]  (Luettu 7838 kertaa)

jaripekka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 199
    • Profiili
    • Teneriffa, Puerto de la Cruz, Loro Parque
Gimp kaatuu koko ajan [RATKAISTU]
« : 04.12.12 - klo:17.05 »
Ubuntu 12.04:n päivityksen jälkeen ennen niin loistava GIMP on alkanut kaatuilla aina vain enemmän. Olen sen poistanut kokonaan pariin kolmeen kertaan ja asentanut uudelleen. Olen myös poistanut piilotiedoston .gimp samassa yhteydessä. Uudelleen asennus joko ei ole auttanut yhtään tai vaikutus on ollut tilapäinen, korkeintaan pari päivää kestävä.

Nykyisin lähes aina, yli puolessa tapauksista, "tallenna nimellä" komennon jälkeen GIMP vain häipyy jonnekin. Tallennus sinänsä onnistuu, mutta ohjelma pitää käynnistää aina uudelleen. Tämä on aika kiusallista, jos kuvia on paljon käsiteltävänä. Onko kenelläkään vastaavia ongelmia ollut?

Jos en saa tuota ongelmaa ratkaistua kohtuullisesti ja kohtuullisessa ajassa, minun on pakko siirtyä käyttämään GIMP-ohjelmaa Windows Vistassa, siellä se kyllä toimii. Minulla on siis samassa koneessa sekä Vista että Ubuntu. Vista-puolella on vain se ongelma, että keskusmuisti 2 gigaa tuottaa joskus vaikeuksia, hidasteluja ja jopa jumiutumista, jos on tosi iso kuva, esim. tiff-formaatissa. Sama 2 gigaa riittää Ubuntu-puolella ihan hyvin.

Olen jopa alkanut ajatella, että oli suuri virhe päivittää Ubuntu 10.04 -> Ubuntu12.04:ksi. Ehkä olisi pitänyt valita vaikka Mint tai sitten pelkkä Vista. Muutaman kuukauden olen yrittänyt sopeutua tähän Unityyn, mutta siinä on niin monta huononnusta etten voi tätä enää kenellekään suositella. Valitettavasti tämä on tilanne, ainakin minun koneessani. Muilla voi tietysti olla ihan toisenlaiset käsitykset. Enkä niitä kiistä.
« Viimeksi muokattu: 30.12.12 - klo:01.20 kirjoittanut jaripekka »

matsukan

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2148
    • Profiili
Vs: Gimp kaatuu koko ajan
« Vastaus #1 : 04.12.12 - klo:17.20 »

Tarkkaile muistin käyttöä ja aja muisti testit. Gimp ja kuvankäsittely vaatii paljon muistia ja jos siellä on virheellisiä muistipiirejä.
Pohjois-pohjanmaa
-- motto:  backupin tarve huomataan aina liian myöhään

vtp

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 285
    • Profiili
Vs: Gimp kaatuu koko ajan
« Vastaus #2 : 04.12.12 - klo:18.55 »
Hei, onko tästä mitään apua?

https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/gimp/+bug/912909

Jos rohkeutta riittää, niin ehkä kannattaa kokeilla myös uudempaa 2.8:a

http://www.noobslab.com/2012/04/install-gimp-28-on-ubuntu-1204-precise.html

Uusinta gimppiä en ole saanut kaatumaan sitten millään. Tosin minulla on ollut muita jakeluita käytössä ja olen kääntänyt gimpin ja tarvittavat kirjastot itse /opt -hakemiston alle.
« Viimeksi muokattu: 04.12.12 - klo:19.00 kirjoittanut vtp »

jaripekka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 199
    • Profiili
    • Teneriffa, Puerto de la Cruz, Loro Parque
Vs: Gimp kaatuu koko ajan
« Vastaus #3 : 04.12.12 - klo:21.14 »

Tarkkaile muistin käyttöä ja aja muisti testit. Gimp ja kuvankäsittely vaatii paljon muistia ja jos siellä on virheellisiä muistipiirejä.

Testasin uutta versiota GIMP:stä, siis 2.8:aa. Käsittelin kahta kuvaa, molemmissa muistinkäyttö oli mittarien mukaan noin 42 % (RAM).

Prosessoritehot näyttivät olevan "koholla". CPU1 näytti vähän yli 90 % ja CPU2 noin 50 %.

jaripekka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 199
    • Profiili
    • Teneriffa, Puerto de la Cruz, Loro Parque
Vs: Gimp kaatuu koko ajan
« Vastaus #4 : 04.12.12 - klo:21.20 »
Hei, onko tästä mitään apua?

https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/gimp/+bug/912909

Jos rohkeutta riittää, niin ehkä kannattaa kokeilla myös uudempaa 2.8:a

http://www.noobslab.com/2012/04/install-gimp-28-on-ubuntu-1204-precise.html

Uusinta gimppiä en ole saanut kaatumaan sitten millään. Tosin minulla on ollut muita jakeluita käytössä ja olen kääntänyt gimpin ja tarvittavat kirjastot itse /opt -hakemiston alle.


Asensin ohjeiden mukaan uuden GIMP 2.8:n. Se näytti ihan hyvältä ja toimi hyvin kahden kuvan käsittelyssä. Mutta kummassakin tapauksessa kävi niin, että kun vein kuvat jpg-formaattiin, ohjelma talletti kuvat, mutta jäi siihen vaiheeseen, että alareunan palkki, joka näyttää tallennuksen etenemisen, oli mennyt loppuun asti, mutta mitään ei sen jälkeen tapahtunut. Suljin sitten GIMP:n ruksista.

Ei siis tämäkään toimi siten kuin GIMP toimi koneessani Ubuntu 10.04:n aikoihin.

Mikä vialla? Kuten jo edellisessä vastauksessa mainitsin, muistinkäyttö oli mittarien mukaan noin 42 % (RAM). Ja prosessoritehot näyttivät olevan hieman "koholla". CPU1 näytti vähän yli 90 % ja CPU2 noin 50 %. Mutta ei kai nuo lukemat nyt tarkoita sitä, ettei Gimp tule enää koneessani toimimaan, vai mitä?

Onko Linuxille tehty muita hyviä kuvankäsittelyohjelmia? Jos vaihtaisin toiseen. En oikein haluaisi mennä siihen viimeiseen vaihtoehtoon ja alkaa käyttää Gimpiä Windows Vistassa.

Olen ollut vuosia erittäin tyytyväinen Ubuntuihin, niiden kaikkiin uusiin versioihin. Nyt alkaa "usko" olla koetuksella.

leal

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 246
    • Profiili
Vs: Gimp kaatuu koko ajan
« Vastaus #5 : 04.12.12 - klo:21.43 »
Käynnistäppäs gimp päätteen kautta ja tee samat asiat niin näkee ehkä virheilmoituksen.

Ubumpi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 294
    • Profiili
Vs: Gimp kaatuu koko ajan
« Vastaus #6 : 05.12.12 - klo:02.40 »
Oletko käyttänyt sudo apt-get upgrade -käskyä?

Monivuotisena konkarina olet saattanut nähdä kehotuksia miten se tekee hyvää järjestelmälle, mutta pidemmän päälle sillä tuntuu olevan järjestelmää rikkova vaikutus. Se päivittää järjestelmän paketit, mutta ei tarkista riippuvuuksia. Ymmärrän tuon niin, että saat uusia paketteja, mutta siinä tulee uusia kirjastoja. Vain osa ohjelmista käyttää kyseisiä uusia kirjastoja, joten ongelmia voi ilmetä. Lisäksi kun poistat vanhentuneet paketit, vanhat kirjastot häipyvät (luullakseni) samalla. Arvaat mitä tapahtuu kun jokin ohjelma ei löydä haluamaansa kirjastoa.

Käynnistä siis Gimp komentoriviltä. Sinne tulee ilmoitus, jos jotakin kirjastoa ei löydy. Samalla näet mikä sen versionumero on, jotta voit lähteä ratkomaan ongelmaa.


Jos vielä jatkossa koet vastustamatonta tarvetta upgradelle, tee se mieluummin näin:

Koodia: [Valitse]
apt-get dist-upgrade
"The same as the above ((eli muuten sama kuin sudo apt-get upgrade, paitsi että...)), except add the "smart upgrade" checkbox. It tells APT to use "smart" conflict resolution system, and it will attempt to upgrade the most important packages at the expense of less important ones if necessary.

" "apt-get dist-upgrade" does not perform distribution upgrade. See [http://www.ubuntu.com/getubuntu/upgrading upgrading] for more information."
https://help.ubuntu.com/community/AptGet/Howto



Tästäkin voi olla apua:

Koodia: [Valitse]
$ sudo apt-get --fix-broken"Korjataksesi hajonneet riippuvuudet, mikäli sellaisia on."
http://fi.flossmanuals.net/komentorivin-perusteet/ch026_ohjelmien-asentaminen

Oikeastaan tuo yksittäinen loitsu vaikuttaa niin hyvältä, että aloittaisin korjausyritykset siitä.


Sitten vielä eräs mahdollinen syy ongelmaan:

Joku on mennyt (epähuomiossa) säätämään Gimpin muistiasetukset pieleen. Ainakin ennen Gimp kysyi ensimmäisen käytön yhteydessä paljonko se saa käyttää muistia. Avaa Gimp ja tarkista Muokkaa/Asetukset/Ympäristö.


Kommenttina vielä, että vaikka en pidä Unitystä ja Ubuntu 12.04 oli alkuun traumatisoiva kokemus, että tsemppiä vain. Olen itsekin saanut käydä läpi nuo samat tuntemukset:

"Ubuntu 12.04 on julkaisuhetkellä ollut laatufiasko. Olen käyttänyt Ubuntua vuodesta 2005 ja jos ei olisi kertynyt näitä hyviä kokemuksia, Ubuntu olisi saanut mennä. Läheltä pitää ettei nytkin.
Tässä ongelmia:"...

http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=42733.msg329001#msg329001


Nyt 12.04 onneksi toimii hienosti eikä Youtubessakaan puolet videoista ole enää vastavärein. Myös Gimp pelittää eikä kaatuile, käytössä on  12.04:n varastoista löytyvä versio.


Tässä varakoneessa on vain 512 Mb muistia, rauta on vanhaa ja Gimp toimii mainiosti.



« Viimeksi muokattu: 11.12.12 - klo:12.14 kirjoittanut Ubumpi »

Kimmo.R

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Vs: Gimp kaatuu koko ajan
« Vastaus #7 : 05.12.12 - klo:14.59 »
Ubuntu 12.04 (64bit), ja täällä samaa ongelmaa.Käynnistin Gimpin päätteessä, ja tallensin kuvan, kuva tallentui ja Gimp kaatui. Päätteessä:
Koodia: [Valitse]
(gimp:2621): Gtk-CRITICAL **: IA__gtk_tree_model_get: assertion `GTK_IS_TREE_MODEL (tree_model)' failed

(script-fu:2627): LibGimpBase-WARNING **: script-fu: gimp_wire_read(): error
Muistialueen ylitys (luotiin core-tiedosto)

Skoge

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 25
    • Profiili
Vs: Gimp kaatuu koko ajan
« Vastaus #8 : 07.12.12 - klo:17.14 »
Samat murheet täälläkin. Kun yrittää tallentaa kuvan, tallentaa kyllä kuvan, mutta ohjelma jäätyy niille sijoilleen.

jaripekka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 199
    • Profiili
    • Teneriffa, Puerto de la Cruz, Loro Parque
Vs: Gimp kaatuu koko ajan
« Vastaus #9 : 08.12.12 - klo:00.14 »
Samat murheet täälläkin. Kun yrittää tallentaa kuvan, tallentaa kyllä kuvan, mutta ohjelma jäätyy niille sijoilleen.

Tällaista on luettavissa myös englanninkielisillä keskustelupalstoilla. Miksi Ubuntu-yhteisö ei tee mitään tilanteen korjaamiseksi? He varmasti tietävät ongelman, minunkin koneestani on lähtenyt monta kaatumisraporttia eteenpäin.

Minua ainakin on alkanut epäilyttää tämä Ubuntun "kehitys", kun se uuden pitkäaikaisen version myötä muuttui huomattavasti huonommaksi ja epävakaammaksi monelta osin. En keksi yhtään asiaa, mikä tässä olisi paremmin kuin 10.04:ssä, ja minä sentään olen ollut vuosia innokas "Ubuntu-fani".

Tänäänkin parin kuvan käsittelyn aikana GIMP pysähtyi eikä enää reagoinut kuin sammuta-ruksiin.

lompolo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 852
    • Profiili
Vs: Gimp kaatuu koko ajan
« Vastaus #10 : 08.12.12 - klo:02.00 »
Ainakin tuossa bugiraportissa oli pari tapaa kiertää kaatuminen.

Koodia: [Valitse]
mv .config/dconf/user  .config/dconf/oldToisella käyttäjällä tai vierasistunnossa voisi siis toimia myös.

Toinen tapa on luoda tyhjä tiedosto muualla, jolloin kuvan tallentaminen onnistuisi.

Heikki Ketoharju

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 716
  • Tee enemmän, harmittaa vähemmän!
    • Profiili
    • heikki.ketoharju.info
Vs: Gimp kaatuu koko ajan
« Vastaus #11 : 09.12.12 - klo:22.15 »
Moi, Jaripekka!

Ainakin mulla Gimp kaatuili tosi paljon aiemmin. Syy oli ilmeisesti se, että ohjelma käyttää paljon muistia. Vaihdoin parempaan näytönohjaimeen, ja tilanne parani huomattavasti. Ongelma taitaa siis olla, että uuden graafisen käyttöliittymän laitteistovaatimukset on koventuneet.
-
Minä kirjoittelen suomenkielisiä ohjeita Linux-musiikintekoon:
http://linux.fi/wiki/Musiikinteko_Linuxilla
-
Kansainvälinen Linux-audio -wiki, sovellusluettelo ja äänikorttitietokanta:
http://wiki.linuxaudio.org

ajaaskel

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3401
    • Profiili
Vs: Gimp kaatuu koko ajan
« Vastaus #12 : 10.12.12 - klo:09.37 »
Onko havaintoa riippuuko tuo kuvan koosta ?  Itse raapustelin kokeeksi jotain tyhjälle pohjalle ja otin "Save As..." .jpg, png, .tiff, .gif, teki ongelmitta nuo kaikki eikä mitään viestejä päätteeseen mutta tämä ei ole aivan tarkasti sama systeemi (Mint 13, 32 bittinen, Cinnamon) vaikka on Ubuntu pohjalla. Voisin toki kokeilla tässä ympäristössä jos jollain olisi mallikuva joka tehokkaasti kaataa Gimp: in.  Tämä koneeni on sen verran vanha että sopii rajojen testailuun.
Autamme ilolla ja ilmaiseksi omalla ajallamme.  Ethän vaadi, uhoa tai isottele näin saamasi palvelun johdosta.

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3408
    • Profiili
Vs: Gimp kaatuu koko ajan
« Vastaus #13 : 10.12.12 - klo:18.17 »
Täällä Gimp 2.8 ei kaatuile 64bit ElementaryOS Lunassa, enkä itse asiassa muista minkään Gimpin version kompuroineen missään muussakaan jakelussa koskaan.


« Viimeksi muokattu: 10.12.12 - klo:18.35 kirjoittanut Eesaurus »

uhappo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1029
  • Sissos
    • Profiili
    • Urkin sivut
Vs: Gimp kaatuu koko ajan
« Vastaus #14 : 10.12.12 - klo:23.25 »
Joo eipä oo tainnu kertaakaan kaatua Gimp, nyt 12.10 64-bit alla ja toimii niinkuin pitääkin. Uusimpien päivitysten myötä Gimp muistaa nyt keyboard shortcutit, aiemmin hävisivät kun sammutti ohjelman
HP i7-pohjainen desktop ja itsekasattu i7-pohjainen desktop, uusin ubuntu 64bit
Ubuntu since 2008 Feb

jaripekka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 199
    • Profiili
    • Teneriffa, Puerto de la Cruz, Loro Parque
Vs: Gimp kaatuu koko ajan
« Vastaus #15 : 11.12.12 - klo:13.44 »
Onko havaintoa riippuuko tuo kuvan koosta ?  Itse raapustelin kokeeksi jotain tyhjälle pohjalle ja otin "Save As..." .jpg, png, .tiff, .gif, teki ongelmitta nuo kaikki eikä mitään viestejä päätteeseen

Tallennettavan kuvan koolla ei ole ollut mitään merkitystä GIMP:n kaatumiseen. Ihan pikkuiset muutaman kymmenen kilotavuakin sisältäneet kuvat ovat jumittaneet GIMP:n.

Toinen asia: Kun olemassa olevan kuvan tallentaa uudelleen (pelkkä "tallenna"-komento), GIMP ei kaadu. Siis vain "tallenna nimellä" tai nykyisin uudessa GIMP:ssä "vie" jpg:nä aiheuttaa kaatumisen, mutta ei aina. Joskus voi parin kolmenkin kuvan tallentaminen onnistua, ja sitten taas sama jumi.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Gimp kaatuu koko ajan
« Vastaus #16 : 11.12.12 - klo:15.54 »
Kokeilitko lompolon mainitsemaa dconf-asetusten nollausta:

Ainakin tuossa bugiraportissa oli pari tapaa kiertää kaatuminen.

Koodia: [Valitse]
mv .config/dconf/user  .config/dconf/oldToisella käyttäjällä tai vierasistunnossa voisi siis toimia myös.

Ongelma voi hyvinkin johtua vanhoista 10.04:n jäljiltä olevista asetuksista, jos siis olet päivittänyt 12.04:n vanhan asennuksen päälle ja pitänyt entisen kotihakemistosi ennallaan.
« Viimeksi muokattu: 11.12.12 - klo:15.57 kirjoittanut nm »

ajaaskel

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3401
    • Profiili
Vs: Gimp kaatuu koko ajan
« Vastaus #17 : 12.12.12 - klo:10.26 »
"nm": n ideasta jatkaen, jos teet uuden käyttäjätunnuksen, kirjaudut sillä  ja kokeilet niin esiintyykö tuo ongelma edelleen ?
Autamme ilolla ja ilmaiseksi omalla ajallamme.  Ethän vaadi, uhoa tai isottele näin saamasi palvelun johdosta.

jaripekka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 199
    • Profiili
    • Teneriffa, Puerto de la Cruz, Loro Parque
Vs: Gimp kaatuu koko ajan
« Vastaus #18 : 12.12.12 - klo:19.49 »
Kokeilitko lompolon mainitsemaa dconf-asetusten nollausta:

Ainakin tuossa bugiraportissa oli pari tapaa kiertää kaatuminen.

Koodia: [Valitse]
mv .config/dconf/user  .config/dconf/oldToisella käyttäjällä tai vierasistunnossa voisi siis toimia myös.

Ongelma voi hyvinkin johtua vanhoista 10.04:n jäljiltä olevista asetuksista, jos siis olet päivittänyt 12.04:n vanhan asennuksen päälle ja pitänyt entisen kotihakemistosi ennallaan.

Olen ajanut nuo käskyt, eikä niillä ollut mitään vaikutusta. Edelleen GIMP kaatuu samalla tavalla.

Jos ongelma johtuu siitä, että olen päivittänyt 12.04:n vanhan 10.04 asennuksen päälle, vika ei ole minussa vaan järjestelmässä. Jos kerran järjestelmä ehdottaa ja tarjoaa tuollaisen vaihtoehdon, käyttäjä luottaa siihen, että se toimii.

En ymmärrä ollenkaan sitä, että jotenkin heitetään syyllistävä kivenmurikka käyttäjän, siis tavallisen käyttäjän, päälle, jos järjestelmä ei toimikaan oikein. Mihin tavallinen Linux-käyttäjä voi luottaa, jos ei järjestelmän ehdotuksiin, kuten esim. "Päivitä järjestelmä nappia painamalla". Jos tuohon ei voi luottaa, käyttäjä tuntee itsensä huijatuksi.

En minä koko ajan jaksa ratkoa Ubuntun ongelmia, haluaisin välillä myös käyttää sitä hyödyllisiin tarkoituksiin niin kuin tähänkin asti jo vuosia. 10.04 oli hyvä järjestelmä, ei olisi kannattanut ollenkaan päivittää sitä.

Näyttää siltä, että täytyy käynnistää kone yhä useammin Windows Vistaan, jossa sentään Gimp toimii. :(

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3408
    • Profiili
Vs: Gimp kaatuu koko ajan
« Vastaus #19 : 12.12.12 - klo:20.14 »
Kokeilitko lompolon mainitsemaa dconf-asetusten nollausta:

Ainakin tuossa bugiraportissa oli pari tapaa kiertää kaatuminen.

Koodia: [Valitse]
mv .config/dconf/user  .config/dconf/oldToisella käyttäjällä tai vierasistunnossa voisi siis toimia myös.

Ongelma voi hyvinkin johtua vanhoista 10.04:n jäljiltä olevista asetuksista, jos siis olet päivittänyt 12.04:n vanhan asennuksen päälle ja pitänyt entisen kotihakemistosi ennallaan.

Olen ajanut nuo käskyt, eikä niillä ollut mitään vaikutusta. Edelleen GIMP kaatuu samalla tavalla.

Jos ongelma johtuu siitä, että olen päivittänyt 12.04:n vanhan 10.04 asennuksen päälle, vika ei ole minussa vaan järjestelmässä. Jos kerran järjestelmä ehdottaa ja tarjoaa tuollaisen vaihtoehdon, käyttäjä luottaa siihen, että se toimii.

En ymmärrä ollenkaan sitä, että jotenkin heitetään syyllistävä kivenmurikka käyttäjän, siis tavallisen käyttäjän, päälle, jos järjestelmä ei toimikaan oikein. Mihin tavallinen Linux-käyttäjä voi luottaa, jos ei järjestelmän ehdotuksiin, kuten esim. "Päivitä järjestelmä nappia painamalla". Jos tuohon ei voi luottaa, käyttäjä tuntee itsensä huijatuksi.

En minä koko ajan jaksa ratkoa Ubuntun ongelmia, haluaisin välillä myös käyttää sitä hyödyllisiin tarkoituksiin niin kuin tähänkin asti jo vuosia. 10.04 oli hyvä järjestelmä, ei olisi kannattanut ollenkaan päivittää sitä.

Näyttää siltä, että täytyy käynnistää kone yhä useammin Windows Vistaan, jossa sentään Gimp toimii. :(

Pöh, ei sinua ole syyllistetty millään lailla, kunhan vain on mainittu todennäköisimpiä syitä siihen, miksi ohjelma kaatuilee. Versiosta toiseen päivittäminen on tunnetusti ongelmallista, enkä ainakaan itse suosittele sitä kuin pakon edessä. Puhdas asennus on aina puhdas asennus.

Olen ihan samaa mieltä, että jos järjestelmä käyttäjälle tarjoaa päivitystä, niin sen pitäisi toimia myös kaikin puolin. Tai ainakin mahdollisista ongelmista pitäisi infota käyttäjää.