...
Minä olen kokeillut Fujitsun Vista-recoverya kolmeen eri läppäriin, toimi ainoastaan siinä läppärissä minkä kylkiäisenä ne tulivat. On ilmeisesti jotenkin BIOS-riippuvaisia samalla tavalla kun oli joskus Compaqin koneet, esim emolevyn vaihdon yhteydessä piti BIOS:iin antaa uuden emolevyn sarjanumero tietyllä tavalla.
Tuo suoja lienee kuitenkin vain suhteessa Fujitsun asennusmediaa/tapaan, joka jollakin tapaan tutkii oletko asentamassa Vistaa sellaiseen koneeseen, jolle asennusmedia on tarkoitettu.
XP:ssä on jonkinlainen suoja myös olemassa niin että et voi kun muutamaan eri koneeseen asentaa minkä jälkeen kehoitetaan ottamaan yhteyttä Microsoft-tukeen.
Suojaa ei ole XP:ssä vaan suoja on aktivointiprosessissa jossa otetaan huomioon myös se mitä olet tehnyt aiemmin. Tuolla aiemmin kerrottiin, että tuessa kysyttiin vain sitä, miten monella koneella XP on nyt asennettuna - ihan kohtuullinen kysymys.
Oma asiansa on sitten se, että miten kone katsotaan "samaksi" kuin mille OEM-lisenssi on ostettu. Tällä ei ole merkkikoneiden medioiden kanssa merkitystä sen enempää, koska tässä myyjä on itse rajannut median toiminnan omalla haluamallaan tavalla. Saavathan he toistaiseksi tehdä mitä haluavat, jos kukaan ei valita.
Microsoftin omien OEM XP lisenssien kannalta katsottuna tilanne on mielenkiintoinen, koska media "ei tiedä" mitään siitä, mihin XP asennetaan. Tällöin aktivointi tietää jotakin, jota ei kerrota ulkopuolisille, ja sen mukaan aktivointi antaa oikeudet automaattisesti tai kysyttäessä tai ei anna ollenkaan - jollakin tavalla mitä me emme tiedä.
Edellä esitin oman käsitykseni siitä, että koneen voi vapaasti päivittää paremmaksi, niin että oikeus XP lisenssiin säilyy - mielestäni ihan kohtuullinen oletus kuluttajan kannalta katsottuna. En tiedä sitten sitä, että jos käyttäjä/ostaja on yritys, onko sillä samat oikeudet?