Itseltäni löytyy koneesta kaikki herkut ja tehoa on ,silti netti on hidas. Netti yhteyskin on suurin mitä nyt palveluntarjoaja tähän kaupunki kortteliin tarjoaa. Winukassa ei samalla koneella ole mitään ongelmia. Itselläni ei 10.04 jälkeen tulleitten Ubuntu versioitten netti hitaus kyllä johdu tehojen tai netti yhteyden nopeuden puutteesta. Jotain tässä oikeesti mättää.
Mutta takaisin aiheeseen kuinka saada netti selailu soljuvammaksi....
Tuossa listassani oli monta kohtaa jotka voivat silti olla väärin.
En puhunut sopimuksesta minkä olet tehnyt ISP:n kanssa, vaan siitä miten se yhteys oikeasti toimii.
Oikeastaan listasta puuttui kohta:
- miten yhteys toimii ajan funktiona? Käytännössä tätä on mahdotonta havaita ilman jatkuvasti seurattavaa monitorointia, joka paljastaa useamman tunnin aikana tapahtuvat yhteyden lyhyet katkokset tai vastaavat. Tällainen työkalua on XP-maailmassa Ping Plotter. En muista yhtäkkiä mikä on Ubuntun vastine tälle.
Tällä tavalla olen löytänyt esim. viallisia reitittimen portteja tai väärin konfiguroidun verkkokortin. Esim. lyhyt 15 s katkos joka 20 minuutti, yhdistettiin epäluotettavaan ja hitaaseen nettiin. Oikeasti portti oli viallinen reitittimessä joka aiheutti tämän. Näillä halpis reitinmodeemeilla mikä hyvänsä vastaava on mahdollista.
Tämä on toki vain yksi kohta listassa. Itse kokeilisin live-bootilla ja uudella reitittimellä - riippuu toki siitä mikä kenellekin on mahdollista esim. yhteydestä riippuen.
EDIT:
Itse asiassa sinullahan on jo tuossa uudessa versiossa postistasi jo vastauskin:
Nimipalvelin ei toimi kunnolla. Tarkista asetukset, käytä toista nimipalvelinta (näissähän oli jotakin häikkää jollakin operaattorilla, taisi olla käyttöjärjestelmä riippuvaa) tai käytä ip-osoitetta testataksesi.
Eli ratkaisu on se, että älä konfiguroi reititintä nimipalvelimeksi, vaan konfiguroi Ubuntu-koneellasi toimiva nimipalvelin suoraan. Itse en ole tuollaista tarvinnut, mutta ilmeisesti jotkut käyttävät testimielessä Googlen nimipalvelinta ("8.8.8.8").
Toisaalta reitittimestä voi ottaa pois asetuksen, jossa se yrittää olla nimipalvelin. Ota se pois niin työasemasi konfiguroituu käyttämään ISP:n nimipalvelinta suoraan. Nämä halpis-reitittimien nimipalvelimet toimivat väärin (tämä tuli ilmi Yle Areena keskustelussa (2 vuotta sitten), jossa Ubuntu 64-bittiset alkoivat toimia väärin johtuen tästä asetuksesta, Flashin virheestä ja reitittimen nimipalvelimen virheestä yhdistettynä. 32-bit toimi kuitenkin oikein - ehkä tämä bittisyys on vaihtunut sinullakin).
Nämä ovat siis testattavia asioita - en mene vannomaan mikä näistä auttaa, mutta näillä pääset perille asiasta.
EDIT 2: Tosin kyllähän tuo huono Upload-nopeuskin selittää käytöksen minkä raportoit.