Olen pitänyt toimintakunnossa vanhan 233 MHz:n P2 tietokoneen, jota olen käyttänyt kaikissa testauksissa. Koneessa on UBUNTU 8.04 käyttöjärjestelmä. Olen tällä hitaalla koneella pyrkinyt selvittämään sen, miten vaatimattomalla koneella eri UBUNTU-versiot (live-CD-levyt) saa vielä auttavasti toimimaan.
Koneeni on ollut kolme kuukautta käyttämättömänä lämpimässä varastossa, ja kun eilen käynnistin sen, niin se ei lähtenyt normaalisti käyntiin. Kone tarkisti hitaasti muistin, vaikka Biosista on valittu pikaboottaus, jossa tämä temppu jätetään väliin. Kun kone oli saanut muistin tarkistettua, niin sen jälkeen tuli herja:
COM B configuration changed
ja kone pyysi menemään setup:iin tarkistamaan asetukset. Kaikki näytti olevan OK. Kun koneen sai sitten käyntiin, niin se toimi aivan normaalisti.
Kun avasin koneen, niin huomasin, että koneen sisällä oleva pieni 3 V:n paristo oli aivan loppu eli jännite oli vain 0,2 V. Vaihdoin koneeseen toimivan pariston, jonka jännite oli 3 V, ja sitten käynnistin koneen uudestaan. Taasen käynnistyksen yhteydessä tuli samat herjat.
Kysyisin nyt viisailta UBUNTU-miehiltä, johtuuko tämä käynnistyksen yhteydessä tuleva herja siitä, että koneen backup-pariston tyhjeneminen olisi jotenkin muuttanut asetuksia? Jos näin on tapahtunut, niin miten tilanteen saisi normalisoitua? Eihän tämän vanhan tietokoneromun toiminnalla ole suurta merkitystä, mutta ihan mielenkiinnon vuoksi olisi kiva saada selvyys tähänkin häiriöilmoitukseen, sillä en ole tällaista virheilmoitusta koskaan enkä missään tietokoneessa nähnyt.