Suunnilleen samoja nämä vastaukset ovat kuin edelliselläkin kirjoittajalla, mutta vastataan omasta puolesta kuitenkin.
2. Olen parin vuoden Linux Ubuntu -historiani aikana törmännyt sanoihin Kubundu, Lubundu, Ubuntu jne. Mikä tässä 12.04 LTS:ssä on? Haluaisin vaihtaa takaisin sen, mikä ("työpöytäympäristö?) Ubuntu 10.04 LTS:ssä oli oletuksena. Se oli aloittelevalle selkeämpi. Miksi muutos tehtiin? Noh, se on varmaan korkeampaa filosofiaa. Windowsmaailmasta - väittäisin ja niin väittää kaverinikin, joka just oppi 10.04 LTS'n "alkeet", siis perustoiminnot.
Ubuntu 12.04 LTS - Unity. Vaatii toimivan näytönohjaimen joka tukee kunnolla "kehittyneempiä ominaisuuksia"
Xubuntu 12.04 LTS - Kuten jo asennettaessa lukee Ubuntu + XCFE = Xubuntu. Tässä on siis vain työpöytä jossa ei käytetä asioita kuten läpinäkyvyys niin paljon kuin Unityssä. Tässä on lisäksi se etu että tämä toimii pienemmällä muistinkulutuksella.
Lubuntu 12.04 EI ole LTS - Mahdollisimman kevyt versio. Hieman riisuttu, mutta silti ihan kelpo. Suositeltava pienillä muisteilla, alle 512 MB.
Ai miksikö muutos? Syyhän on helppo keksiä - niitä vain on aina suuri määrä puolesta ja vastaan. Riippuu ihan miten naiviksi tai kyyniseksi haluaa heittäytyä, niin syykin muuttuu, jos hakee yhtä syytä. Tekniseltä kannalta katsottuna itse haluan ajatella sitä, että jopa Windows työpöytä on mennyt Gnome 2:n ohi tietyissä asioissa (siis Win 7:aa tarkoitan), Maceistä puhumattakaan. Siinä mielessä jotain tartti tehdä. Unity ajatus tarkoittaa sopivuutta moniin ympäristöihin - nämä vanhat ovat vain työpöytäkäyttöön tehtyjä ja aika huonoja esim. mobiilikäytössä tai vaikkapa TV:ssä. Minun on vaikeata ajatella että Gnome 2 tai XP tai sen johdannaiset olisivat jonkinlainen käyttökokemuksen jumalallinen päätöspiste - itse olen tottunut että kaikki muuttuu ja paranee koko ajan ja pitkällä tähtäimellä aina parempaan päin.
Esitit arveluja tottumattoman käyttäjän soveltumisesta Unityn käyttäjäksi. En ole huomannut tällaista - lähinnä vain sellaiset käyttäjät jotka ovat rakentaneet koko osaamisensa Gnome 2:n ympärille, eivät halua sopeutua. Tottumattomat eivät sinänsä välitä siitä "missä nappulat ovat" kunhan ympäristö vain toimii. Toimivuus on asia erikseen, se kannattaa varmistaa erikseen live-levyllä. Unityä (eikä mitään muutakaan) ei kannata installoida jos homma ei toimi kunnolla - siksihän nämä live-levyt ovat olemassa.
P.s. Onkos miniläppäreille räätälöity oma Ubuntunsa? Sellainen muistikuva minulla on. Saahan sen suomenkielisenä?
Verrattuna 9.04 NBR:ään Ubuntu 12.04 LTS on mielestäni parempi kaikissa suhteissa (työpöytä, ohjelmat, akkukesto). Siinä mielessä näitä erikoisversioita ei tarvita. 9.04:n idea, sinänsä hyvä, oli hävittää tällaiset hankalasti käytettävät hierarkiset, minikokoiset menut, joista ohjelmia käynnistetään. Tällaisia ei Unityssä ole joten homma on kunnossa - Unity on vain monikäyttöisempi kuin tällainen vanhanaikainen staattinen nappula-ajatus, mikä NBR 9.04:ssä oli. 12.04 ei myöskään ole käytössä yhtään raskaampi - kyse on siis siitä, että koneen pitää olla toimiva Linux/Ubuntu-käytössä, mukaanlukien kyseisen version tuomat ajurit. Kaikki tämä on kunnossa Asus eeePC 901:ssä, 1 GB RAM - muista en mene takuuseen, mutta siksi ovat nämä muut *buntu vaihtoehdot. Kannattaa kokeilla ensin live-levyllä.
Kuinka kannattaisi toimia? Varmaan aivana ekana käynnistyslevy, sillä USB-tikku ja Win 7 oli sellainen yhdistelmä, HP Compaq'in kanssa, että joutui tekemään wubi-asennuksen. No nyt asennus ehkä onnistuisi, kun löyty F -napit, tuolta yläältä ja löysin reitin BIOS'iin, boottauslistaan. Silti väitän, että Universal Installer + Ubuntu 12.04 LTS ja USB (16 Gt) tikku ei ole toimiva yhdistelmä. En saanut siis luotua USB-tikusta boottaavaa asennustikkua. Voiskin kokeilla uudelleen, että oliko asia todella näin. Nythän tässä on tupla-bootti, Win 7 (parin vko:n testailun jälkeen ihan ok) ja Ubuntu.
P.s.s. Tai no, taidan avata, jos sellaista ei löydy, niin ketjun, mitä Windowsin ominaisuuksia jäin kaipaamaan? Ja saako ne Ubuntulle?
UNetbootin -ohjelmalla tikun voi tehdä. Joitakin posteja sitten kirjoitin näille palstoille yksinkertaisen ohjeen jolla joku sai toimimaan. Varmaan haulla löytyy. Kokeile toista tikkua jos ensimmäinen ei toimi. Ohjelma löytyy myös Windowsille - sillä tein juuri eilen toimivan Xubuntu tikun.
P.S.S - ei siinä Windowsissa ole ainakaan minulla yhtään mitään mitä jäisi kaipaamaan, vaikka olen sitä käyttänyt aktiivisesti 20-vuotta. Jos tarkoitat ohjelmia niin sellaista voi olla, mutta samat tai vastineet löytyvät useimmiten Linuxiinkin, monet ovat parempiakin kuin mitä Windows-ympäristössä on tullut käytettyä. Poikkeuksia tietysti voi olla, varsinkin ammattiohjelmissa - nämä ratkeavat virtualisoinnilla ja vanhalla, halvalla Windows-lisenssillä.