Kirjoittaja Aihe: Koneen myyminen ja omat tiedot  (Luettu 5739 kertaa)

Jorgo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 72
    • Profiili
Koneen myyminen ja omat tiedot
« : 03.09.12 - klo:11.50 »
Kysymys: Olen myymässä tätä konetta ja haluaisin ostajan saavan tämän hyvin ajantasaisen U:n siinä mukana. En kuitenkaan halua jättää yhtään jälkiä itsestäni koneeseen. Mikä on menettelytapa?

Niin siis tarkoitus on, että en uudelleen asenna Ubuntua, vaan siivoan koneen muuten.
« Viimeksi muokattu: 03.09.12 - klo:12.00 kirjoittanut Jorgo »

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3319
    • Profiili
Vs: Koneen myyminen ja omat tiedot
« Vastaus #1 : 03.09.12 - klo:11.53 »
Jyräät kovalevyn yli jollain sopivalla ohjelmalla (takavuosina taisi olla saatavana ainakin sellainen kuin darik's nuke and boot), asennat sitten Ubuntun.
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Vs: Koneen myyminen ja omat tiedot
« Vastaus #2 : 03.09.12 - klo:12.52 »
Komppaan Jania. Nopein ja varmin tapa on asentaa Ubuntu uusiksi formatoiden samalla.

T:Jallu59
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Koneen myyminen ja omat tiedot
« Vastaus #3 : 03.09.12 - klo:12.59 »
Softan käyttö putsaamiseen voi olla tietysti helpointa/fiksuinta, mutta itse olen kirjoitellut levyn vain pari kertaa täyteen tiedostoja ... eiköhän sekin estä vanhojen datojen löytymisen normitapauksessa. Lopuksi tietysti uuden Ubuntun asennus.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5661
    • Profiili
Vs: Koneen myyminen ja omat tiedot
« Vastaus #4 : 03.09.12 - klo:14.20 »
En kuitenkaan halua jättää yhtään jälkiä itsestäni koneeseen. Mikä on menettelytapa?

Niin siis tarkoitus on, että en uudelleen asenna Ubuntua, vaan siivoan koneen muuten.
Kuten mainittua, niin oikeastaan ainoa oikea tapa tuossa tilanteessa on käyttää vaikkapa jo mainittua Darik's boot and nuke ohjelmaa, joka tunnetaan melkein paremmin DBAN-nimellä ja tehdä uudelleen asennus.

Windowsille ja varmastikin myös Linuxeille löytyy apuohjelmia, joilla saa kirjoiteltua "tyhjän tilan" uudelleen, eli tietoa ei voi palauttaa sen jälkeen. Ongelmasi kuitenkin on, että on varsin hankalaa toteuttaa tuo, että itsestäsi ei varmasti jää minkäänlaista tietoa koneelle. Ehkä varmin tehdä uusi käyttäjätili, poistaa vanha ja sitten tehdä tuo tyhjäntilan päällekirjoitus, mutta lähes samalla vaivalla nollaat aseman kokonaisuudessaan ja teet uudelleen asennuksen.

Kannattanee lukaista vaikka tuo ketju
http://superuser.com/questions/19326/how-to-wipe-free-disk-space-in-linux

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2944
    • Profiili
Vs: Koneen myyminen ja omat tiedot
« Vastaus #5 : 03.09.12 - klo:14.56 »
Kirjoittaa levyn täyteen nollaa vaikka liveCD:llä. Kestää jonkinaikaa mutta levystä tulee täysin blanko.

Koodia: [Valitse]
dd if=/dev/zero of=/dev/sdX bs=1M

Maku asia, mutta jos haluan itse tehdä tyhjän levyn, niin ajan mieluummin seuraavaa...
Koodia: [Valitse]
dd if=/dev/urandom of=/dev/sdX bs=1M

On kyllä hitaampi, mutta tyhjentää varmemmin.

Elekaz

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 92
    • Profiili
    • Piece of code
Vs: Koneen myyminen ja omat tiedot
« Vastaus #6 : 03.09.12 - klo:20.00 »
Itse olen käyttänyt shrediä:
Koodia: [Valitse]
shred -vfz -n 6 /dev/sd*
Eli ymmärtääkseni kuusi kertaa random dataa ja sen jälkeen nollia täyteen.

arsi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 75
    • Profiili
Vs: Koneen myyminen ja omat tiedot
« Vastaus #7 : 04.09.12 - klo:18.31 »
Kuka näitä vanhoja koneita ostaa?Minä käytän konetta 3-4 vuotta ja romuksi.
Maksaa noin 150€/vuosi eli alle 50 senttiä/vrk.

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3319
    • Profiili
Vs: Koneen myyminen ja omat tiedot
« Vastaus #8 : 04.09.12 - klo:18.36 »
Kuka näitä vanhoja koneita ostaa?Minä käytän konetta 3-4 vuotta ja romuksi.
Maksaa noin 150€/vuosi eli alle 50 senttiä/vrk.


Riippuu ihan koneen käyttötarpeesta ja tavoista. Vanha kone voi palvella aika monta vuotta, vielä senkin jälkeen kun se on tehokäyttäjän kantilta totaalisen vanhentunut. Erästä ystävääni olen hivenen mm. kritisoinut koska hän käyttää konetta tasan niin kauan kunnes saa siitä Windowsin kunnolla solmuun. Eli n. vuosi-pari. Sitten pistetään vähät rahat uuteen masiinaan ja vanha kierrätykseen, vaikka se vanha pienellä huoltelulla ja erinäisillä käyttötapojen muutoksilla palvelisi ko. henkilön käytössä vuosia. Käyttö kun ei ole muuta kuin nettiselailua ja kevyttä tekstinkäsittelyä.
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5661
    • Profiili
Vs: Koneen myyminen ja omat tiedot
« Vastaus #9 : 04.09.12 - klo:18.49 »
Moni laittaa minustakin aika lailla rahaa hukkaan tietokoneiden kannalta. Ymmärrän jos se on aktiivinen harrastus, mutta monet tosiaan tuuppaa koneen romuksi, vaikka koneessa ei fyysisesti ole mitään vikaa ja suorituskyky riittäisi käyttäjälle vielä ilman mitään ongelmia.

Muutamat tuttavatkin onkin sanoneet, että tämä kone tuntuu ihan uudelta kun on tottunut oikuttelevaan winukkaan. Ihan vain kun on tehnyt puhtaan asennuksen ja vähän huolitellut asetuksia. Huolestuttavin piirre tuntuu olevan yllättävän monien päivityskammo. Joskus asennettu jotain väärin tai päivitetty väärin ja saatu kone solmuun, niin siitä on jäänyt kammo, että mitään ohjelmistoja ei päivitetä tai kone menee "rikki". Ainakin itse olen törmännyt yllättävän monesti tällaisiin käyttäjiin ja on joutunut melko pitkällisesti selittämään päivityksien hyödyt ja konkreettisesti näyttämään, että normaalit järjestelmäpäivitykset ei todellakaan pahenna tilannetta.

Jorgo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 72
    • Profiili
Vs: Koneen myyminen ja omat tiedot
« Vastaus #10 : 04.09.12 - klo:19.26 »
Kuka näitä vanhoja koneita ostaa?Minä käytän konetta 3-4 vuotta ja romuksi.
Maksaa noin 150€/vuosi eli alle 50 senttiä/vrk.

Olen itse aina ostanut käytetyn koneen ja ollut todella tyytyväinen. En ole pettynyt, enkä myöskään pettänyt edelleen myymissäni. Jos laskee 50c/vrk....nin?
Kyllä kierrätys on viisasta, ainoastaan kai nuo win-pelaajat vaativat kovinta konetta. Ja sitten niitä voi tuunaillakin niinkuin amisbemaria.

oh1xe

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 363
    • Profiili
Vs: Koneen myyminen ja omat tiedot
« Vastaus #11 : 05.09.12 - klo:16.53 »
Jos kovin on arkaluotoista, niin myy kone ilman ko. kovalevyä?
SSD levylle voisi sitten tehdä uuden asennuksen, on kyllä hintansa väärtti mielestäni.

oobetimer

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1470
    • Profiili
Vs: Koneen myyminen ja omat tiedot
« Vastaus #12 : 05.09.12 - klo:18.39 »
1. Tee uusi käyttäjätili, jolle annat pääkäyttäjän oikeudet.
2. Kirjaudu uutena käyttäjänä ja poista vanha tilisi tiedostoineen.
3. Asenna Bleachbit ja kirjoita vapaa levytila, jotta vanhoja tiedostoja ei voi palauttaa.

13/2/2009 and friday....

http://debian-fi.dy.fi/

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Koneen myyminen ja omat tiedot
« Vastaus #13 : 15.10.12 - klo:11.09 »
Tuli tarve tyhjentää 2 TB:n levy.

Edellä esitetty dd-urandom tapa on tajuttoman hidas, kesti vuorokauden, pääsi ehkä puoliväliin eikä kerro missä kohtaa menee. Tuo dd-zero tapakin on huono, koska ei kerro etenemisestä mitään. Vasta sitten kun katkaisee näkee ehkä jotain ... ehkä löytyisi jotain optioita?

shread -tapa on paljon paremmanoloinen, koska kertoo mitä tekee. Tosin merkityksettömällä datalla päällekirjoitus voisi kuitenkin olla nopein tapa ja käytännössä samanveroinen.

pttk

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1045
    • Profiili
Vs: Koneen myyminen ja omat tiedot
« Vastaus #14 : 15.10.12 - klo:11.45 »
Kuka näitä vanhoja koneita ostaa?Minä käytän konetta 3-4 vuotta ja romuksi.
Maksaa noin 150€/vuosi eli alle 50 senttiä/vrk.


Esimerkiksi minä tämä sama p4 kone ollut käytössä vuodesta 2003, ensin tässä oli debian ja 6.06 'dapper',rista lähtien ubuntu.   Kaikki mitä on tarvinnut tehdä olen tällä saanut tehtyä ja mikäli rauta pysyy ehjänä tämä palvelee vielä kauan.  Koska en pelaile pelejä en ainakaan isompia pelejä, enkä minä ole varmaankaan läheskään ainoa joka näin vanhalla raudalla ajelee.  ;)  8)

PS; Raudan vuorokausihinnaksi on tullut noin 13,5 centtiä tähänmennessä mutta itse asiaan kuten   
      useimmat täällä vetäisin kiintolevyn blankoksi ja asentaisin Ubuntun uudelleen. Ei ota kuitenkaan 
      niinpaljon aikaa etteikö sitä voisi tehdä.

 
« Viimeksi muokattu: 15.10.12 - klo:11.55 kirjoittanut pttk »
Debian 6 "Squeeze", Ubuntu  10.04, Ubuntu 12.04

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Koneen myyminen ja omat tiedot
« Vastaus #15 : 15.10.12 - klo:11.56 »
Kuka näitä vanhoja koneita ostaa?Minä käytän konetta 3-4 vuotta ja romuksi.
Maksaa noin 150€/vuosi eli alle 50 senttiä/vrk.


Esimerkiksi minä tämä sama p4 kone ollut käytössä vuodesta 2003, ensin tässä oli debian ja 6.06 'dapper',rista lähtien ubuntu.   Kaikki mitä on tarvinnut tehdä olen tällä saanut tehtyä ja mikäli rauta pysyy ehjänä tämä palvelee vielä kauan.  Koska en pelaile pelejä en ainakaan isompia pelejä, enkä minä ole varmaankaan läheskään ainoa joka näin vanhalla raudalla ajelee.  ;)  8)

Vanhoilla raudoilla on varmasti ihan hyvät käyttötarkoituksensa. Silloin kun puhutaan työasemista, niin niillä pärjää hyvin - oikeastaan asia on vain osaamisesta kiinni, vanhojen koneiden varaosathan ovat erittäin halpoja tai jopa ilmaisia. Teho voi loppua käyttötarkoituksen muuttuessa, mutta esim. AMD Dual-Core tasoiset (vastaavine emoineen) riittävät jo hyvin pitkälle - ja kaikki muut osathan on helppoa ja halpaa vaihtaa käyttötarkoituksen muuttuessa.

Uudet raudat eivät välttämättä ole yhtään sen parempia ... jos puhutaan valmiskoneista, niin niissä on monesti aivan vääränlaisia komponentteja sisällä ja esim. peliohjain suihkuturbiinitasoisine puhaltimineen on ainoastaan vain huonompi jos sitä ei tarvitse. Kasasin kaverille kerran koneen osista ja sen hinnaksi tuli vain puolet saman myymälän ns. huipputyöaseman hinnasta, ja kasaamani kone oli käytännössä parempi. Tuossa valmiissa huippukoneessa oli aivan turhia ja kalliita komponentteja.

Uudet halpis-valmiskoneet voivat olla sisäkaluiltaan aivan surkeita, jotka hyvin kunnostettu vanhempi kone hakkaa tietyssä käyttötarkoituksessa mennentullen.

Itse luen tuon edellämainitun kommentin pelkäksi trollaukseksi  :)

ilkant

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1270
  • Kubuntu
    • Profiili
Vs: Koneen myyminen ja omat tiedot
« Vastaus #16 : 27.11.12 - klo:08.59 »
Jos sen vanhan raudan saa myytyä kohtuuhyvään hintaan, se alentaa laskennallista vuorokausihintaa.  :)

Ryppy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 837
    • Profiili
Vs: Koneen myyminen ja omat tiedot
« Vastaus #17 : 28.11.12 - klo:01.34 »
Täällä 1 pttk.n "kohtalotoveri". V. 2003 P4, jota tämän foorumin suosiollisella
avustuksella olen päivittänyt edullisesti. Kone on ollut jatkavassa käytössä,
4 - 6 h/vrk. Uudemmat koneet ovat lähinnä musan tekoon ja käyttötunteja
tulee paljon vähemmän.
Poistuu taka vasemmalle - - -

mrl586

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4638
    • Profiili
Vs: Koneen myyminen ja omat tiedot
« Vastaus #18 : 28.11.12 - klo:02.26 »
Edellä esitetty dd-urandom tapa on tajuttoman hidas, kesti vuorokauden, pääsi ehkä puoliväliin eikä kerro missä kohtaa menee. Tuo dd-zero tapakin on huono, koska ei kerro etenemisestä mitään. Vasta sitten kun katkaisee näkee ehkä jotain ... ehkä löytyisi jotain optioita?
Jos virheitä ei näy, kaikki on hyvin. dd kertoo kun komento on suoritettu.