Kuka näitä vanhoja koneita ostaa?Minä käytän konetta 3-4 vuotta ja romuksi.
Maksaa noin 150€/vuosi eli alle 50 senttiä/vrk.
Esimerkiksi minä tämä sama p4 kone ollut käytössä vuodesta 2003, ensin tässä oli debian ja 6.06 'dapper',rista lähtien ubuntu. Kaikki mitä on tarvinnut tehdä olen tällä saanut tehtyä ja mikäli rauta pysyy ehjänä tämä palvelee vielä kauan. Koska en pelaile pelejä en ainakaan isompia pelejä, enkä minä ole varmaankaan läheskään ainoa joka näin vanhalla raudalla ajelee.
Vanhoilla raudoilla on varmasti ihan hyvät käyttötarkoituksensa. Silloin kun puhutaan työasemista, niin niillä pärjää hyvin - oikeastaan asia on vain osaamisesta kiinni, vanhojen koneiden varaosathan ovat erittäin halpoja tai jopa ilmaisia. Teho voi loppua käyttötarkoituksen muuttuessa, mutta esim. AMD Dual-Core tasoiset (vastaavine emoineen) riittävät jo hyvin pitkälle - ja kaikki muut osathan on helppoa ja halpaa vaihtaa käyttötarkoituksen muuttuessa.
Uudet raudat eivät välttämättä ole yhtään sen parempia ... jos puhutaan valmiskoneista, niin niissä on monesti aivan vääränlaisia komponentteja sisällä ja esim. peliohjain suihkuturbiinitasoisine puhaltimineen on ainoastaan vain huonompi jos sitä ei tarvitse. Kasasin kaverille kerran koneen osista ja sen hinnaksi tuli vain puolet saman myymälän ns. huipputyöaseman hinnasta, ja kasaamani kone oli käytännössä parempi. Tuossa valmiissa huippukoneessa oli aivan turhia ja kalliita komponentteja.
Uudet halpis-valmiskoneet voivat olla sisäkaluiltaan aivan surkeita, jotka hyvin kunnostettu vanhempi kone hakkaa tietyssä käyttötarkoituksessa mennentullen.
Itse luen tuon edellämainitun kommentin pelkäksi trollaukseksi