Mietin pitkään, vastaisinko Linus Torvalds vai Richard Stallman. Lopulta päädyin Stallmaniin, koska ukkeli kirjoitti GPL-lisenssin. Minun mielestäni se on mainio lisenssi (olen lukenut kakkosversion, kolmanteen en vieläkään ole jaksanut perehtyä tarkemmin), ja on vaikuttanut varmasti siihen, että meillä on niin paljon avointa softaa nykyään.
GPL2 antaa juuri tarpeeksi vapauksia, ja samalla kuitenkin tehokkaasti rajoittaa koodin epäreilua hyödyntämistä kaupallisissa projekteissa. GPL takaa sen, että avoimena julkaistu ohjelma myös pysyy avoimena! Jotain lisenssin mainioudesta kertonee sekin, että jopa Microsoft on joutunut osallistumaan Linux-ytimen kehitystyöhön
Jos miettii henkilöinä, niin Torvalds vaikuttaa kyllä mukavammalta tyypiltä kuin Stallman, jossa on jotain vähän turhan fundamentalistista. Torvaldsissa minua viehättää hänen pragmaattinen asenteensa: avoin koodi on hyvää, koska se toimii.
Noin ylipäätään toki olen sitä mieltä, että on keinotekoista nostaa yksittäinen henkilö korokkeelle. Aiemmin jo tässä ketjussa nousi esiin, että on hankala sanoa miten Linuxille olisi käynyt jossain toisissa olosuhteissa. Siksi on hankala arvioida kenenkään yksittäisen henkilön merkitystä avoimen koodin liikkeelle.
Loppujen lopuksi olen valmis sanomaan, että avoimen lähdekoodin / vapaiden ohjelmistojen vaikuttavin henkilö on kaikki, jotka siihen ovat osallistuneet. Minun mielestä avoimessa koodissa ei viime kädessä ole kysymys yksilösuorituksista, vaan yhteisestä, moniäänisestä projektista, jonka suunnasta käydään keskustelua, ja jonka suuntaan myös vaikutetaan erilaisten ohjelmointi-, dokumentaatio-, distro- ynnä muiden hankkeiden kautta.
Myönnän suoraan, että minusta on hienoa miten jokaiselle pikku komponentille löytyy tekijä, ja jostain myös yhteystiedot, joiden kautta häntä voi koettaa tavoittaa – vaikkapa vain kiittääkseen hyvästä työstä!