Kirjoittaja Aihe: Login ruudulta ei pysty kirjautumaan pääkäyttäjänä  (Luettu 2243 kertaa)

vheikkol

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
    • Profiili
12.04 LTS:n päivityksen jälkeen olen päätynyt tilanteeseen, jossa pääkäyttäjän salasanalla ei kirjautuminen onnistu. Pystyn käyttämään vain Vieras tunnusta. Kun yritän pääkäyttäjän tunnuksella ruutu muuttuu hetkeksi mustaksi ja palaa taas login-ruutuun. Ei herjaa väärästä salasanasta tai muutakaan virheilmoitusta.

Olen vieras-istunnolla mm. tehnyt käyttäjätilien hallintaa - sekin jo vaatii oikean salasanan - ja lisäksi muuttanut käyttäjätilien hallinnassa mm. pääkäyttäjän salasanan. Mistä voi kiikastaa, etten silti pääse kirjautumaan pääkäyttäjänä (enkä minään muunakaan käyttäjänä)?

- Vesa

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3993
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Login ruudulta ei pysty kirjautumaan pääkäyttäjänä
« Vastaus #1 : 31.07.12 - klo:17.33 »
12.04 LTS:n päivityksen jälkeen olen päätynyt tilanteeseen, jossa pääkäyttäjän salasanalla ei kirjautuminen onnistu. Pystyn käyttämään vain Vieras tunnusta. Kun yritän pääkäyttäjän tunnuksella ruutu muuttuu hetkeksi mustaksi ja palaa taas login-ruutuun. Ei herjaa väärästä salasanasta tai muutakaan virheilmoitusta.

Et varmaankaan tarkoita ”pääkäyttäjää” (= root) vaan ensisijaista käyttäjää? (root-tunnustahan ei *buntuissa yleensä ole aktivoitu, ja yleensä distroissa joissa on, sillä kirjautuminen graafiseen käyttöliittymään on estetty.)

Tavallinen aiheuttaja tuohon ongelmaan on jokin mönkään mennyt asetus. Oikean (eli sen möngässä olevan) asetuksen metsästäminen voi olla hankalaa, mutta asetukset on sen sijaan helppo nollata. Poistat tai muutat toisille nimille vain kotihakemistosta tietyt asetuskansiot, tod. näk. esim. ~/.config ja ~/.gnome*.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

vheikkol

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Vs: Login ruudulta ei pysty kirjautumaan pääkäyttäjänä
« Vastaus #2 : 01.08.12 - klo:10.30 »
Tarkoitin ylläpitäjää, kuten se Ubuntu 12.04 LTS:ssä on nimetty. Päädyin muuten sitten asentamaan uudelleen USB-tikulta ja nyt homma toimii.

Toimiiko noi ~/.config ja ~/.gnome*. kansiot niin, että jos ne poistaa ne luodaan (bootissa?) uudelleen?

- Vesa


Jakke77

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3932
  • Oulu (Oinaansuo)
    • Profiili
Vs: Login ruudulta ei pysty kirjautumaan pääkäyttäjänä
« Vastaus #3 : 01.08.12 - klo:11.18 »
juu jos ne poistaa niin ubuntu tekee ne uudelleen mutta kaikki asetukset menee mitä olet tehnyt, esim. sivupalkin käynnistimet joudut tekemään uusiksi
U_G_H

Aspire E5-575G V1.27 CPU: Intel i3-6100U (4) @ 2.300GHz GPU: Intel® HD Graphics 520 GPU: NVIDIA GeForce 940MX Samsung SSD 970 EVO Plus 500GB

welmar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1582
    • Profiili
Vs: Login ruudulta ei pysty kirjautumaan pääkäyttäjänä
« Vastaus #4 : 01.08.12 - klo:13.11 »
Asiaa hieman sivuten miten esim. xorg.conf toimii kun sitähän ei nyky linuxeissa ole jos ei itse sitä tee. Ymmärtääkseni kone jotenkin "haistelee" sopivat conffitiedostot jos niitä ei erikseen määrittele. Xorg.conf ei ole ainoa. Vaikka kuinka hyvä kone olisi niin ei se nyt silti voi itse ajatella että homma menee näin, eli kai jostakin löytyy jotku oletus tiedostot?

Lasse.

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1668
  • Techjunkie.
    • Profiili
    • Liquid Flower Games
Vs: Login ruudulta ei pysty kirjautumaan pääkäyttäjänä
« Vastaus #5 : 01.08.12 - klo:15.48 »
Asiaa hieman sivuten miten esim. xorg.conf toimii kun sitähän ei nyky linuxeissa ole jos ei itse sitä tee. Ymmärtääkseni kone jotenkin "haistelee" sopivat conffitiedostot jos niitä ei erikseen määrittele. Xorg.conf ei ole ainoa. Vaikka kuinka hyvä kone olisi niin ei se nyt silti voi itse ajatella että homma menee näin, eli kai jostakin löytyy jotku oletus tiedostot?
X:ssä on ymmärtääkseni ollut jo hyvän aikaa automaattitunnistus, mutta jos xorg.conf löytyy, sieltä löytyvät asetukset menevät edelle.
Kone 1: Intel Core i5 2500K, 8GB DDR3, nVidia GTX 560 Ti 1GB, 2x1TB & 1x 250GB HDD, Windows 7 & Arch
Kone 2: Lenovo Ideapad Z370 (i5-2410M, 4GB RAM & GeForce 410M) Chakra
Google LG Nexus 4 (ParanoidAndroid)
Linuxia noin vuodesta 2004.