Kirjoittaja Aihe: E-book -laitteet  (Luettu 3668 kertaa)

Echramath

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 242
    • Profiili
    • http://iki.fi/ech/
E-book -laitteet
« : 25.07.12 - klo:00.56 »
E-kirja-lukuohjelmista on ollut vähäsen puhetta, mutta entä vehkeet? E-paperi-vehkeet kiinnostavat potentiaalisesti, mutta kun näin tällä foorumilla ollaan: ainakaan tämä kuluttaja ei osta megatavuakaan DRM-suojattua mediaa (Spotifyn tilausta ei lasketa) ennen kuin se on ainoa tapa maailmassa, joten tarpeet ovat ehkä erilaiset kuin muilla.

Miten yleensä Kindle, Bookeen, Nook vai jokin muu?
Miten yhteiselo Linux PC:n kanssa, jos sellaisesta pitäisi tunkea lukijaan indie-verkkokaupasta ostettua scifiä tai vaihtoehtoisesti Gutenbergin arkistoa?
Toimiiko OpenInkpot, onko se tarpeen?

realpet

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 167
    • Profiili
Vs: E-book -laitteet
« Vastaus #1 : 25.07.12 - klo:10.10 »
E-kirja-lukuohjelmista on ollut vähäsen puhetta, mutta entä vehkeet? E-paperi-vehkeet kiinnostavat potentiaalisesti, mutta kun näin tällä foorumilla ollaan: ainakaan tämä kuluttaja ei osta megatavuakaan DRM-suojattua mediaa (Spotifyn tilausta ei lasketa) ennen kuin se on ainoa tapa maailmassa, joten tarpeet ovat ehkä erilaiset kuin muilla

NotionInk Adam (http://www.notionink.com/) PixelQi-näytöllinen versio (jonka saa taustavalottomaan tilaan) ja siihen ICS (http://www.tabletroms.com/forums/ice-cream-sandwich-adam/4392-android-4-0-x-adam-%5Bwip%5D%5Baosp-cm%5D.html)

Tulee e-bookreaderin lisäksi näppärästi Android-tabletti mukaan ;-D

- Petri


Sami Lehtinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 754
  • Techie
    • Profiili
    • Sami Lehtinen
Vs: E-book -laitteet
« Vastaus #2 : 26.07.12 - klo:07.38 »
Mulla ollut käytössä Bokeen Opus joka hajosi viimekesänä reissussa ja nykyjään käytössä on perus Kindle.

Oikein tyytyväinen molempiin vehkeisiin. Aina kun on jossain hetki aikaa voi napata kirjan taskusta ja saa luettua varmaan lähemmäs 10000 sivua vuodessa asiaa, ilman että se on oikein mistään pois. Tälläkin hetkellä ammattikirjallisuutta vehje pullollaan.

Mitä tuli kokemuksiin, molemmat ajaa asiansa. Kindle on kuitenkin selvästi nopeampi ja sen WLAN on kiva feature kun sillä voi vaikka mailata artikkelit / kirjat / jne luettavaksi laitteeseen. Monesti törmää esim. aamulla johonkin artikkeliin joka on tosi mielenkiintoinen ja pitkä. Ei muuta kuin heittää artikkelin maililla kindleen ja sitten sen voi lueskella työmatkalla rauhassa ja ajatuksella.

Kindle näyttö on ehkä aavistuksen parempi kuin Bokeenin, mutta mitään käytännön merkitystä tuolla erolla ei mielestäni ole. Enemmänkin merkitystä on sillä, että Kindleon selvästi nopeampi kirjojen käsittelyssä, sivujen kääntämisessä jne. Laite on myös ohuempi. Näytöt ottavat myös eri tyyppisesti damua. Opuksen näyttö hajosi laakista repussa. Kindle näyttö taas näyttää vahingoittuvan paikallisina pisteinä jos se ylikuormittuu, eli vaurio ei propagoidu lasissa säröinä, vaan jää paikalliseksi.

Monet sanoo että kun noi on niin kalliita. Siihen sanon ihan suoraan, että höpö höpö! Parissa viikossa laite on jo maksanut itsensä taatusti takaisin toiminnan tehostumisena. Kindlen etu on myös cloud sync, joka tarkoittaa sitä, että sitten kun toi laite ottaa ja hajoaa. Joo, valitettavasti se varmaan tapahtuu aktiivisessa päivittäisessä käytössä ennemmin tai myöhemmin. Niin otan vaan uuden pakasta, pistän päälle ja käynnistän synkin ja kaikki on taas käyttökunnossa.

Kindlen Touch versiota en ole kokeillut, moni kuulemma tykkää siitä. Itse valitsin siis perinteisen mallin, joka oli vähän edullisempi ja ohuempi. Touch voi olla tosi hyvä, jos haluaa tehdä Kindlellä myös muistiinpanoja. Mä yleensä teen vaan alleviivaukset Kindlellä ja sitten käsittelen ne myöhemmin mm. blogia varten.

PixelQi kiinnostaa kuvasti, mutta käsittääkseni se ei ole vielä ihan tarpeeksi kehittyneessä vaiheessa. Kindle on juuri mainio kompromissi tabletin välillä. Se on vielä sen kokoinen, että sen voi heittää povariin tai takataskuun talteen. (En suosittele takataskua kylläkään!) Lisäksi akkukesto on Kindlessä jotain ihan mahtavaa. Monesti taas tableteissa akkukesto on lähinnä yhden päivän verran aktiivisella käytöllä. Mä olen nyt käyttänyt kindleä vähintään 2 tuntia päivässä, todennäköisesti lähemmäs neljä ja viikon aikana akusta on mennyt 1/5.

Hyvää luettavaa: Single page apps in depth, Getting Real, Securint The Cloud, Rework, nodejs beginners guide, stackless python, html5 JS projects, Mastering Node.js, Head First HTML5, Head First Design Patterns, HTML5 and CSS3 guide, Ubuntu 2012, DjAngo projects, MongoDB guide, Learn Python The Hard Way ja viimeiseksi, Step by Step HTML5 (Microsoft) ja loppukevennyksenä Negotiation for Dummies.

Tuossa jotain tuollaista pientä mitä tällä hetkellä on Kindlessä. Lisäksi on vielä kaikki Hacker Monthly by Netizens Media lehdet luettavana. Mutta ne lienee prioriteetti listassa ihan viimeisenä. Monta Python, Google App Engine ja Lean Startup ja Startup-Guide tyyppistä kirjaa on tullut jo luettua Kindlellä ja tuolla Cybook/Bokeen/Opus vehkeellä.

Perus-kindle tekee merkinnät tällä tavalla ihan teksti tiedostoon jos merkitset kirjoista jotain muistiin.

Lainaus
==========
The Lean Startup: How Today's Entrepreneurs Use Continuous Innovation to Create Radically Successful Businesses (Eric Ries)
- Highlight Loc. 4106-7  | Added on Thursday, June 14, 2012, 03:46 PM

The Principles of Product Development Flow: Second Generation Lean Product Development by Donald G. Reinertsen. http://ericri.es/pdflow
==========

Eilen sain juuri luettua viimeiset paperiset dokumentit jotka olin tulostanut. Jatkossa ei synny enää yhtään paperia. Mukana on aina älypuhelin fyysisellä qwerty näppiksellä ja Kindle. Ei ole mitään syytä tulostella mitään.

Kindlessähän on myös web-selain, jos tahtoo lueskella artikkeleita suoraan netistä. Surffaamiseen se on surkea, mutta siihen, että avaa jonkun halutun sivun ja lukee sen ajatuksella, niin soveltuu oikein hyvin.

Tarkemmin kuin ajattelee, niin ihan hullujen touhua tuo tulostaminen on. Varsinkin siis tilapäiseen käyttöön jossa teksti luetaan kerran ja heitetään sitten pois.

Edit: Kevyttä kesälukemista: A PDF version of "Structure and Interpretation of Computer Programs" (SICP) by Abelson and Sussman
« Viimeksi muokattu: 26.07.12 - klo:10.29 kirjoittanut Sami Lehtinen »

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3340
    • Profiili
Vs: E-book -laitteet
« Vastaus #3 : 29.07.12 - klo:18.44 »
Itse olen ollut Cybook Opus (Bookeen) laitteeseen ihan tyytyväinen, ei ehkä maailman nopein, ominaisuuksia ei pahemmin ole, mutta se tekee mitä täytyykin, ts. näyttää e-kirja tiedostoja, ja akku riittää hyvin. Ajaa asiansa, drm tuesta en tiedä, koskapa itsellä ei drm-lukittua tavaraa ole. Näyttää vakioasetuksin epub, pdf, txt ja html muotoista tavaraa, firmwaren vaihdolla (hoituu helposti) laite näyttää epubin sijasta kindle formaattia.
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 24.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

Sami Lehtinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 754
  • Techie
    • Profiili
    • Sami Lehtinen
Vs: E-book -laitteet
« Vastaus #4 : 29.07.12 - klo:19.35 »
Itse olen ollut Cybook Opus (Bookeen) laitteeseen ihan tyytyväinen.

Mua tuossa laitteessa kiukutti joskus joidenkin aineistojen näkyminen ihan väärin, hidastelu ja ajoittainen jumittelu / last read pointterin hukkaaminen.

En muista mistä aineistoformaateista oli kyse, mutta ihan käytännön tasolla siis tuli joskus käytössä ongelmia. Koitin myös etsiä siihen aikanaan firmis päivitystä, mutta uudempaa firmistä kuin mikä mulla oli, ei ollut tarjolla. Sinänsä siitä jäi siis vähän sama kuva kuin monesta kiinalaisesta vehkeestä, periaatteessa ihan ok hardis, mutta softa puolella ei ole hommia viety ihan maaliin asti.

Eli pientä sekoilua siellä täällä, kuten eh. useimmissa tuotteissa nykyjään valitettavasti on. (Tästä olenkin jo avautunut täällä aikaisemmin muiden laitteiden osalta.)

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3340
    • Profiili
Vs: E-book -laitteet
« Vastaus #5 : 29.07.12 - klo:20.58 »
Joo on tuo joskus hukkaillut sitä viimeisintä luettua kohtaa, ja ihan kaikki tiedostot ei näy oikein (eräs tiedosto jumittu laitteen niin että oli pakko resetoida). Tosin en itse siltä 100% suoriutumista odotakaan.
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 24.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.