Kirjoittaja Aihe: Google Drive  (Luettu 1470 kertaa)

CoReD

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 138
    • Profiili
Google Drive
« : 22.06.12 - klo:12.37 »
Rykäisin nyt uuden ketjun kun muut ketjut käsittelivät lähinnä ongelmia Ubuntun kanssa.

Elikkäs... Olen tässä käyttänyt jo hyvän aikaa Google-tiliä ja keskittänyt mahdollisimman paljon perus-juttuja sinne. Drivekin on ollut käytössä sen julkaisusta lähtien, tosin ihan vaan selaimen kautta käytettynä.

Jaoin tuossa eilen illalla kuvia kaverille. Kuvat otettu kännykällä, josta upattu omaan Driveen. Avasin Driveä koneella sen verran, että siirsin nuo kuvat omaan kasnioonsa jonka sitten jain sähköpostin avustuksella kaverilleni. Olin tuolloin omalla G-tunnuksella kirjautunut niin puhelimeen kuin Chromeenkin.

Kaveri, joka oli toisella koneella, toisen mokkulan perässä, kirjautuneena omalla G-tunnuksellaan, avasi tuon jakolinkin sähköpostistaan ja sai samalla omaan selaimeensa (Chrome) meikäläisen vanhoja välilehtiä. Ei mitään mikä olisi ollut auki jakoa tehdessäni, vaan selkeästi tunnistettavan nipun muutaman päivän takaa. Sivustoja joilla kaveri ei ole ikinä edes käynyt. En myöskään ole koskaan kirjautunut omaan G-tiliini hänen koneeltaan.

Omalla koneella Chrome ei kirjoita levylle käytännössä ollenkaan, joten voisi olettaa, että Drive on napannut tuon jaon yhteydessä avatut välilehdet Googlen omilta palvelimilta. Kävin myös itse jaetun kansion läpi, jossa ei ollut mitään muuta kuin jaetut kuvat. Drivestä ei muutenkaan löytynyt mitään ihmeellistä, vaikka aikani koitin tonkia, mistä se on nuo välilehdet tonkinut ja kaverille jakanut.

Tämä antaa vähän ajattelemisen aihetta.. Mitä Drive jakaa seuraavaksi, mahdollisesti jonkun tuntemattoman kanssa, jakaessani jotain Driven kautta? Voiko samainen vuoto käydä sähköpostien tai vastaavan herkemmän datan kanssa?

Sinällään oppinut luottamaan Googlen tietoturvaan siinä mielessä, että vaikka datani Googlelle luovutankin, niin niitä sieltä ei ainakaan ihan kuka tahansa saa käsiinsä. Nyt taas näyttää siltä, että Google jakaa itse tuota dataa jota olen sinne suoltanut.. :P
« Viimeksi muokattu: 22.06.12 - klo:12.55 kirjoittanut CoReD »
Asus Maximux IV Hero | i5-4670K | Thermalright Archon SB-E | 2x4GB RipjawsX | GTX 970 4GB  | Samsung 128GB 840 Pro | Kingston 480GB SSDNow V300 | 2TB WD Green | Fractal Design Define R4 | Seasonic G-550 | Creative Sound Blaster Z |  Asus PB278Q | Win 8.1