Luin tuota Avidemuxin H.264 encoding guidea. Todella hieno. Optioita on paljon ja vieraita termejä sitäkin enemmän. Jos nyt jonkun TV-tallenteen haluaisi H.264 koodata vaikka matroskaksi tikulle, niin että joku soitin sitä osaisi näyttää (aika moni TV, blu-ray ym ) kohtuullisella laadulla niin helpointa kai valita joku CRF ja toivoa parasta.
x264:n kanssa seuraavien käsitteiden sisäistäminen vie jo varsin pitkälle.
1. Pakkaustila: joko CRF eli "vakiolaatu" tai kaksivaiheinen tiettyyn tiedostokokoon tähtäävä (2-pass variable bitrate encoding)CRF-tilassa voit siis valita pakkauslaadun numeroarvolla samaan tapaan kuin JPEG-kuvia tallentaessa. Enkooderi tekee juuri niin ison tiedoston kuin tarvitaan valitun laadun saavuttamiseksi. Päinvastoin kuin JPEG-pakkauksen Q-parametrin tapauksessa, CRF:llä pienempi arvo tuottaa parempaa laatua ja isompia tiedostoja. Käytännössä CRF 20 tekee varsin hyvää jälkeä, ja koko pysyy kohtuullisena, ellei video ole kovin vaikea (kohina pakkautuu huonosti). Jos lähde on korkealaatuinen ja haluat visuaalisesti häviötöntä laatua myös pysäytyskuvissa, voit joutua käyttämään CRF 16:ta. Jos taas lähde on heikkolaatuinen tai videota toistetaan niin pienessä katselukulmassa, etteivät yksityiskohdat erotu, voit nostaa CRF:ää välille 22-26. Siitä ylöspäin laatu alkaa olla huonompaa kuin Youtubessa.
Kaksivaiheisessa pakkauksessa valitaan laadun sijaan siirtonopeus (bitrate). Se taas perustuu yleensä haluttuun tiedostokokoon, tai nettivideoita pakattaessa siirtokaistaan. Tiettyyn kokoon tähtääminen voi olla tarpeen tallennusvälineestä johtuvien rajoitusten vuoksi. Esimerkiksi PS3 tukee vain FAT32-muistitikkuja, jolloin tiedoston maksimikoko on 4 Gt. Tosin CRF-pakatun videonkin voi jälkeenpäin jakaa 4 Gt:n paloihin. Jotkut edustaohjelmat laskevat tiedostokokoa varten tarvittavan bitraten käyttäjän puolesta. Ääniraitojen vaatima tila vaikuttaa luonnollisesti asiaan.
2. Nopeusesivalinta (esimerkiksi --preset slow)Preset-valinta vaikuttaa myös pakkauksen laatu/tiedostokoko-suhteeseen: hitaampi esivalinta tuottaa parempaa laatua samassa tilassa. Esimerkiksi
--preset superfast tarvitsee visuaalisesti häviöttömään laatuun n. kaksi kertaa niin ison tiedostokoon kuin
--preset veryslow, mutta pakkaus voi olla 20 kertaa nopeampaa (ellei lähdevideon purussa tai suodatuksessa ole pullonkauloja).
Jos pakkaukseen on käytettävissä aikaa ja kone on kohtuullisen tehokas, suosittelen presetiksi jotain seuraavista:
medium (oletus),
slow,
slower tai
veryslow. Käytän itse valintaa slower. Veryslow on muutaman prosentin parempi.
Hitainta
placebo-valintaa ei kannata käyttää. Se voi olla keskimäärin prosentin tai pari parempi kuin veryslow, mutta sähkölasku on paljon suurempi kuin levytilan säästö. Veryslow on myös sillä rajalla.
3. Asetusten optimointi sisällön mukaan (--tune film, --tune animation ja --tune grain)--tune film on yleensä oikea valinta kaikelle tavanomaiselle videolle urheilusta Hollywood-elokuviin.
--tune animation sopii piirretyille ja animelle, ellei video ole kovin kohinainen. Kohina kannattaa poistaa ennen pakkausta hqdn3d:llä tai kehittyneemmillä menetelmillä.
--tune grain voi joskus olla tarpeen rakeisuuden (kohinan) säilyttämiseen, mutta kohinaa säilytettäessä tiedostokoko kasvaa väistämättä suuremmaksi.
4. Laitekohtaiset säädötTämä on hankalin osuus, koska x264:ssä ei vieläkään ole laitekohtaisia esivalintoja, vaikka sellaisista olisi paljon apua. Monet laitteet rajoittavat videon resoluutiota, kuvanopeutta ja maksimisiirtonopeutta, ja speksit ylittävät videot jäävät kokonaan toistamatta. HandBrakessa on hyvät pakkausprofiilit Applen laitteille ja muitakin löytyy ohjelman foorumilta.
Ellei laite ole turhan nirso, pelkkä tasovalinta ja sitä vastaavat VBV-säädöt voivat riittää. HD-videolle sopiva taso on Blu-ray-standardissakin käytetty 4.1. Lisää x264:n parametreiksi nämä:
--vbv-maxrate 40000 --vbv-bufsize 30000 --level 4.1Täydellinen yhteensopivuus Blu-ray:n kanssa vaatii eniten hienosäätöä. Tarkempia ohjeita on tällä x264:n kehittäjien ylläpitämällä sivustolla:
http://www.x264bluray.com/
Minä en itse omista hankalia laitteita vaan toistan videoita tietokoneella. Niinpä oma x264-komentorivini on varsin pelkistetty:
x264 --crf 21 --preset slower --tune film -o output.264 input.xyz
Pakkaan äänen erikseen ja yhdistän sen tekstitysten kanssa MKV-tiedostoon mkvmergellä.