Kun koneen suoritin (CPU) on 64 bittinen eli oikeastaan kaikki nykyiset koneet niin siihen pystyy laittamaan 64 bittisen tai 32 bittisen version Linuxista, kumpi hyvänsä toimii. Itse olen laittanut sen version mihin kone pystyy eli jos se pystyy 64 bittiseen niin se siihen on tullut. Poikkeuksena on ollut vain jos jostain Linux: sta on ollut olemassa vain 32 bittinen versio tai kone (läppäri) on ollut niin ronkkeli että kaikki ei toimi oikein kuin tietyllä 32-bittisellä versiolla. Vanhempiin koneisiin (joissa 32 bittinen CPU) ei pysty laittamaan muuta kuin 32 bittisen Linuxin.
Nämä merkintätapa-asiat bittimäärien osalta ovat omalla tavallaan hauskoja. Jonkinlainen iänikuinen tapa on ollut merkitä bittimäärä noihin ohjelmapaketteihin niin että:
jotain_
amd64 = 64 bittinen ohjelmakoodi
Ja vastaavasti kun tuo 64 bittinen versio Linuxista on asennettu ja kysyy päätteessä ohjelmakoodin bittimäärää:
uname -m
niin saa vastaukseksi
x86_64 mikä tarkoittaa samaa asiaa, 64 bittinen Linux käynnissä.
Loput ovatkin sitten 32 bittisiä ja nuo 32 bittiset ohjelmapaketit ja Linuxit on joskus merkattu kirjavammin, yleisin tapa lienee:
jotain_
i386 Kun tuollaisen on asentanut koneeseen ja kysyy ohjelmakoodin bittimäärää samalla tavoin kun yllä niin lähes aina vastaus on
i686 mutta ei aina, eräällä historiallisella Pentium-koneella se oli muistaakseni
i586 !
Nämä voivat olla sekavilta tuntuvia asioita monelle tavalliselle käyttäjälle ja kirjoittelin aikoinaan pienen ohjelmanpätkän joka kertoo yhdellä komennolla Ubuntun version, kernelin version, asennetun Ubuntun bittimäärän ja Alsa: n version:
http://www.homelinuxpc.com/download/ver.bash Itse kun kokeilen aika paljon erilaisia Linuxeja/kerneleitä/ym. mielenkiintoista niin tuon olen laittanut aina lisukkeeksi asennuksen yhteydessä, näkee lyhyesti "ver" komennolla mikä olikaan käynnissä
Tuo asentuu muuten komentoriviltäkin asennuspalvelimelta kätevästi:
wget homelinuxpc.com/download/ver.bash && chmod +x ver.bash && ./ver.bash
Tuo toimii myös Mint: ssä. Debian: ssa ja Red Hat: ssä tuo näyttää vähemmän , tuota voisi joskus kehittää hieman.
Muutkin tarpeelliset tippuvat sieltä samalla tavalla "wget": in avulla aika sujuvasti.