Kirjoittaja Aihe: Damn small linux  (Luettu 22656 kertaa)

B-275

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 28
    • Profiili
Damn small linux
« : 22.07.06 - klo:14.41 »
Asensin pojan koneeseen (vanhoista romuista kasattu) DSL:n ja yllätyin todella positiivisesti. Mulla oli siinä koneessa xubuntu, mikä toimi hieman nahkeasti. Nyt on mietinnässä, että kumpaan suuntaan kallistuisi. Mielipiteitä? Taikka ihan uusia ehdotuksia?

Melmacian

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 868
  • Ubuntu Hardy
    • Profiili
Re: Damn small linux
« Vastaus #1 : 22.07.06 - klo:14.53 »
Kuinka romuista?

Jos Damn Small Linux riittää sellaisenaan, niin miksipäs et antaisi sen olla siinä. Siihen on hieman hankalampi asennella lisää ohjelmia kuin (X)ubuntuun. Onhan silläkin jonkinlainen oma pakettivarasto, mutta se on nyt miljoonan valovuoden päässä ubuntun omasta.

Itse henk. koht. laittaisin mopokoneeseen Ubuntun Openboxilla, mutta se vaatii jo huomattavasti enemmän vaivaa ja säätöä kuin Xubuntu tai DSL. Se menisi keveydessään aika lähelle DSL:llää (ei tosin kiintolevy tilan osalta), mutta säilyttäisi Ubuntun laajennettavuuden.
« Viimeksi muokattu: 22.07.06 - klo:14.56 kirjoittanut Epeli »

B-275

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 28
    • Profiili
Re: Damn small linux
« Vastaus #2 : 22.07.06 - klo:15.46 »
Muisti taitaa olla se pullonkaula. Xubuntun puolelle taitaapi kallistua juurikin pakettivaraston takia. Laiton valumaan netistä koneelle sellaisen version xubuntusta, jossa pitäisi pärjätä vähemmälläkin muistilla. Kokeillaan...

Melmacian

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 868
  • Ubuntu Hardy
    • Profiili
Re: Damn small linux
« Vastaus #3 : 22.07.06 - klo:15.54 »
Muisti taitaa olla se pullonkaula. Xubuntun puolelle taitaapi kallistua juurikin pakettivaraston takia. Laiton valumaan netistä koneelle sellaisen version xubuntusta, jossa pitäisi pärjätä vähemmälläkin muistilla. Kokeillaan...
Mikäs se sellainen versio on? O_o Ja paljonko koneessasi on muistia?

B-275

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 28
    • Profiili
Re: Damn small linux
« Vastaus #4 : 22.07.06 - klo:21.14 »
Xubuntun sivuilla näytti oleva tollanen kun alternate-versio. Pitää muistaa, että tässä ei olla mitään asiantuntijoita (siis mä). Tulee siis kaikennäköistä kikkailtua ja joskus siinä sivussa jotain opittuakin. Muistia on (muistaakseni) 128+64 kammat. Ettei tässä ihan surkeella kokoonpanolla olla liikkeellä. Töissä mä tosin kokosin koneen, jossa on rouheet 32+32. Siihen vois tarjota sitä DSL:lää.

Melmacian

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 868
  • Ubuntu Hardy
    • Profiili
Re: Damn small linux
« Vastaus #5 : 23.07.06 - klo:00.45 »
Juu, kyllähän tuossa Xubuntu pitäisi mennä ihan hyvin ja Ubuntu Openboxilla pyörisi jo loistavasti ;)

32+32MB on melkein jo liian vähän DSL:llekkin. Tai no, ei ehkä itse käyttikselle, mutta nykyaikaiselle selaimelle kylläkin =/

Ryppy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 837
    • Profiili
Re: Damn small linux
« Vastaus #6 : 23.07.06 - klo:11.38 »
DSL toimii minulla P166 prossulla ja 64K muistilla. PUPPY-Linuxkin toimi tuossa koneessa. Enpä alkaisi ubuntua siihen asentamaan.
Tuo kone toimiikin ihan vain testi penkkinä ja siinä ihan hyvä sellainen  ;D
Poistuu taka vasemmalle - - -

Melmacian

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 868
  • Ubuntu Hardy
    • Profiili
Re: Damn small linux
« Vastaus #7 : 23.07.06 - klo:12.54 »
Tarkoitat varmaan P166 prossulla ja 64MB muistilla. ;)

No kyllähän se toimii, mutta jonkun Firefoxin käyttäminen voi olla tosi sulavaa sillä ;)

Ryppy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 837
    • Profiili
Re: Damn small linux
« Vastaus #8 : 23.07.06 - klo:13.30 »
Tarkoitat varmaan P166 prossulla ja 64MB muistilla. ;)

No kyllähän se toimii, mutta jonkun Firefoxin käyttäminen voi olla tosi sulavaa sillä ;)

Tosi on  :D Olet ihan oikeassa en tiedä mitä ajattelin (ilmesesti en ajatellut) tuon K /M kanssa. Onkohan C-64 palanut muistiini pysyvästi  ;)
Varmaan pitää paikkansa myös tuon FF.n kohdalla, mutta eihän se olekaan välttämätön selain valinta. Toki itse käytän sitä mieluusti. En kuitenkaan noitten kevyt distrojen kanssa.
Poistuu taka vasemmalle - - -

JPK1990

  • Vieras
Re: Damn small linux
« Vastaus #9 : 24.07.06 - klo:12.47 »
Kannattaa karsia ylimääräiset palvelut sysv-rc-conf:lla

Prelinkkaus voisi nopeuttaa ohjelmien käynnistymistä.

Reaktor

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 57
    • Profiili
Re: Damn small linux
« Vastaus #10 : 24.07.06 - klo:14.08 »
tuosta pakettien määrästä... Eikös DSL ole ihan Debian-pohjainen, ja jos on niin eikös sille ole saatavilla kaikki debianin .deb -paketit. Vaikea siinä tapauksessa uskoa että loppuisi asenneltavat ohjelmat kesken (eikös debianilla ole edelleen suurimmat pakettirepot ?)
"Tämä päivä oli huono päivä mutta huominen on parempi!"

UbunTux

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2046
  • KubunTux
    • Profiili
Re: Damn small linux
« Vastaus #11 : 24.07.06 - klo:15.14 »
DSL Debianin pakettivarastot ovat muistaekseni oldstablesta. Eikä kaikki dsl paketitkaan suostuneet toimimaan kun niitä kokeilin vaikka ohjeet tarkastinkin. No kaiketi joku tosi säätäjä saa siinäkin kaiken toimimaan.
Puppylla pääsee helpommalla ja kannattaa kokeilla, sillä sen lisäksi että se on nopea ja helppo voi sitä myös helpommin mukauttaa mm. mahd. ikkunamanagerit JWM, ICEWM, XFCE,..., ja jopa KDE   :P.
Toimii kaiketi 64 megan RAMeilla erittäin sutjakkaasti, mutta swappia kiintolevyltä saatta vähän tarvita hiukan tiukemmissa tilanteissa.
KDE neon
Uudempaa KDE:tä Ubuntulla

Ryppy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 837
    • Profiili
Re: Damn small linux
« Vastaus #12 : 24.07.06 - klo:23.53 »
DSL on kieltämättä spartalaisempi, PUPPY on sivistyneemmän oloinen, nätimpi  ;) Itse olen mieltynyt puppyyn. Huom. kuitenkin vain ikä rajoitteisissa koneissa. Uudemmat masiinat on ubuntun (tai vastaavan tasoisen distron) heiniä.
Poistuu taka vasemmalle - - -

Melmacian

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 868
  • Ubuntu Hardy
    • Profiili
Re: Damn small linux
« Vastaus #13 : 25.07.06 - klo:00.01 »
DSL on kieltämättä spartalaisempi, PUPPY on sivistyneemmän oloinen, nätimpi  ;) Itse olen mieltynyt puppyyn. Huom. kuitenkin vain ikä rajoitteisissa koneissa. Uudemmat masiinat on ubuntun (tai vastaavan tasoisen distron) heiniä.
Jep, itse laittaisin tälläisen minijakelun koneisiin joissa on alle 128MB keskusmuistia. 128MB riittää kuitenkin ihan mainiosti Ubuntulle ja kevyelle työpöydälle.

Puppyn sivut ovat kyllä kammottavat :D

Ankka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 931
    • Profiili
Re: Damn small linux
« Vastaus #14 : 25.07.06 - klo:00.23 »
Puppyn sivut ovat kyllä kammottavat :D

On.

Distrolla oli kiva nimi, mutta noi sivut oli niin karmeat etten mä uskaltanu aikanaan kokeilla ku vaikutti niin amatööriltä.

EDITTIÄ: ne on näemmä puolen vuoden aikana uusinu sivujaan, muttei kyllä edelleenkään loista.

Melmacian

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 868
  • Ubuntu Hardy
    • Profiili
Re: Damn small linux
« Vastaus #15 : 25.07.06 - klo:00.34 »
Distrolla oli kiva nimi, mutta noi sivut oli niin karmeat etten mä uskaltanu aikanaan kokeilla ku vaikutti niin amatööriltä.
Jep, se on minutkin sen luota karkoittanut.

Tämä lieneen Puppyn viralliset sivut? http://www.puppyos.com/

Joku käyttäjien oma sivu? http://www.puppylinux.org/

UbunTux

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2046
  • KubunTux
    • Profiili
Re: Damn small linux
« Vastaus #16 : 25.07.06 - klo:11.27 »
Puppyn vahva puoli on niiden forumeilta löytyvät paketit, oma paketti järjestelmä ja se, että se tarjoaa muutenkin vaihtoehtoja. Lisäksi se se on erittäin nopea käynnistymään. Heikona puolena oli se, että minun piti itse säätää käsin Grub kiintolevyasennuksessa.
DSL:n tavoite on pitää jakelun cd-kuva alle 50 MB. Ei ne DSL:n sivutkaan loista sillä on ilmeisesti haettu sopivuutta pienmmille resoluutiolle.
Onhan DSL:stäkin omia johdoksiaan kuten Feather, mutta aika monissa versiossa, kun katselee niin viimeinsin versio on tullut muutama vuosi sitten.
KDE neon
Uudempaa KDE:tä Ubuntulla

B-275

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 28
    • Profiili
Re: Damn small linux
« Vastaus #17 : 25.07.06 - klo:20.44 »
No laitoin lopulta pojalle xubuntun ja töihin DSL:n. Molemmat toimii hyvin. Töissä on vaan Konica Minoltan värilaseri ja sille en löytäny ajureita. Onkohan Puppyssa laajemmat ajurivarastot printtereille? Täytyy kuitenkin ihan mielenkiinnosta kokeilla sitäkin. Kun on tekemistä niin pysyy virkeänä ;)

Patse

  • Vieras
Re: Damn small linux
« Vastaus #18 : 28.07.06 - klo:20.35 »
Sorry jotkut kirjaimet ei toimi! En jaksanut aloittaa uutta aihetta ,joten saako Ubuntuun ton saman systeemin mika on tossa DSL poydalla,eli toi mik{ nayttaa noi muisti,prossun jne...tiedot.Siis ihan saman kuin toi on.SE ON HIENO! Itella ei oo nyt ollenkaan kovoa koneessa joten pitaa pari paivaa parjata talla DSL:lla.Ubuntu live ei oikein oo nopee tassa mun Pentsa 2:ssa. :)

Speque

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 258
  • Ubuntu Hardy Heron
    • Profiili
Re: Damn small linux
« Vastaus #19 : 28.07.06 - klo:20.45 »
En jaksanut aloittaa uutta aihetta ,joten saako Ubuntuun ton saman systeemin mika on tossa DSL poydalla,eli toi mik{ nayttaa noi muisti,prossun jne...tiedot.

Ihan samasta en tiedä, mutta gdeskleteillä saa työpöydälle kaikenlaista sälää, mm. nuo mainitsemasi tiedot. Foorumin hakutoiminnolla löytyy varmasti lisää infoa aiheesta.