Kirjoittaja Aihe: Kiinteistön valvontakeskus - linux  (Luettu 11687 kertaa)

dollariipe

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Kiinteistön valvontakeskus - linux
« : 19.05.12 - klo:14.04 »
Olen aloittanut remontin omakotitalossa ja mm. lattialämmitykset tullaan asentamaan suurimpaan osaan talon lattioista. Sitten rupesinkin miettimään, että miten vaikeaa olisi termostaattien korvaus yhdellä linux-koneella? Eli anturit laitettaisiin tietenkin lattiaan, mutta jos anturit menisivätkin jotenkin koneeseen kiinni ja tietokone osaisi säätää anturin tietojen perusteella toimintalaitteen avautumaan ja sulkeutumaan.. Jotain ideoita vai pitäisikö vaan suosiolla laittaa termostaatit joka huoneeseen? ???
If I die show no pity, send my soul to gangsta city, dig a hole six feet deep and lay two staffs across my feet, put two shotguns across my chest and tell my Folks I did my best!

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2944
    • Profiili
Vs: Kiinteistön valvontakeskus - linux
« Vastaus #1 : 19.05.12 - klo:14.25 »
Jos itse olet sähköasentaja, niin silloin saattaisi olla ideaa tehdä lämpöantureiden ja releiden kanssa Linux-pohjainen sydeemi.

Itse en ole sähköasentaja, joten en ryhtyisi siihen hommaan. Vakuutusyhtiölle on vähän heikkoa kertoa omista viritelmistä, jos järjestelmä kusee.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5661
    • Profiili
Vs: Kiinteistön valvontakeskus - linux
« Vastaus #2 : 19.05.12 - klo:16.00 »
Niin miten oikein meinasit pelkällä Linux koneella ohjata kiinteistön toimilaitteita? Eikö nyt olisi kohtuullisen paljon helpompaa ja luotettavampaa hommata soppeli logiikka ja sitä ohjailla vaikka sitten pc:llä. Voi myös tosiaan olla huono selitellä vakuutusyhtiölle jos esim. tee-se-itse shunttausjärjestelmä onkin lykännyt maksimilämmöt lattiaan ja isompi vahinko päässyt sattumaan.

Tarvit kuitenkin releohjauksia, analogiatuloja jnejnejne. homman toteuttamiseen, eli se Linux kone ei todellakaan riitä.

Ennen kaikkea tuohon käyttöön löytyy valmiita ratkaisuja kymmeniä jos ei satoja nykyään. Esim. tuossa on googlella heti ensimmäinen osuma, joka hoitaa ajatellun hommasi ja äkkiseltään huomattaen fiksummin.
http://www.hanakat.fi/tuotteet/lammitys/oljylammitys/lammonsaatimet/

Näihin siis monesti voi päästä lisäksi ihan pc:llä sitten käsiksi ja katseleen histogrammeja yms. kiinnostavaa.

oobetimer

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1470
    • Profiili
Vs: Kiinteistön valvontakeskus - linux
« Vastaus #3 : 19.05.12 - klo:20.40 »
Nuo lämmönsäätöjutut voidaan toteuttaa aivan tavallisella C-koodilla käyttöjärjestelmästä riippumatta, kunhan koodi sitten vain ajetaan johonkin komponenttiin (kertokoon se, jolla on kokemusta noista komponenteista ja ohjelmista).

Esim Arduinolla voi tehdä tarvittavan koodin, ja netistä varmaan löytyy valmiita koodeja, kunhan osaa laittaa oikeat hakusanat googleen.

Edit: Jotain tuon tapaista koodia

Lainaus
init:
 b1 = 0
 
main:
 readadc 4, b1                                'read value on pin 4 into variable b1
 if b1<105 then light1                      'if b1 is less than 150 then light 1 orange
 if b1>106 and b1<120 then light2   'if b1 is more than 151 and less than 200 then light 2 green
 goto light3                                    'if b1 is greater than 200 then light 3 red
 
light1:
 high 0        'pin 0 switch on LED orange
 low 1          'pin 1 switch off LED green
 low 2          'pin 2 switch off LED red
 goto main   'loop
 
light2:
 low 0          'pin 0 switch off LED orange
 high 1         'pin 1 switch on LED green
 low 2          'pin 2 switch off LED red
 goto main   'loop
 
light3:
 low 0          'pin 0 switch off LED orange
 low 1          'pin 1 switch off LED green
 high 2         'pin 2 switch on LED red
 goto main   'loop
 
 b1>105 and b1<120  b1 more than 105 and less than 120.
low 1 Adding ‘low’ code lines means only ‘high’ LED will light.
 
 These sensors work by varying their resistance depending on tempreture and light levels. Resistance falls as heat/light levels increase.
 The sensors form the +ve side of a Potential Divider with a 4K7 resistor to ground (-ve). 4K7 was chosen as it matches the 5K Thermistor. The output is analogue not digital.
 
 The programme code is similar to the "Variable Resistor" but the values between 0 - 255 will have to be found either by measuring resistance at the change over point or by trial and error.
 
 One point of interest is how quickly these sensors respond to change. This can be found from “Rise and Fall” times if given.
 
Heat Sensor
 5K NTC Disc Rapid 61-0410 £1.22

http://www.joliebrisemodels.co.uk/picaxe/

http://www.picaxeforum.co.uk/showthread.php?11908-House-Monitor-System-with-Wireless-PICAXE14M-and-PICAXE08M-Sensor-Modules
« Viimeksi muokattu: 19.05.12 - klo:20.50 kirjoittanut oobetimer »
13/2/2009 and friday....

http://debian-fi.dy.fi/

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Kiinteistön valvontakeskus - linux
« Vastaus #4 : 19.05.12 - klo:21.13 »
Niin miten oikein meinasit pelkällä Linux koneella ohjata kiinteistön toimilaitteita? Eikö nyt olisi kohtuullisen paljon helpompaa ja luotettavampaa hommata soppeli logiikka ja sitä ohjailla vaikka sitten pc:llä. Voi myös tosiaan olla huono selitellä vakuutusyhtiölle jos esim. tee-se-itse shunttausjärjestelmä onkin lykännyt maksimilämmöt lattiaan ja isompi vahinko päässyt sattumaan.

Tarvit kuitenkin releohjauksia, analogiatuloja jnejnejne. homman toteuttamiseen, eli se Linux kone ei todellakaan riitä.

Ennen kaikkea tuohon käyttöön löytyy valmiita ratkaisuja kymmeniä jos ei satoja nykyään. Esim. tuossa on googlella heti ensimmäinen osuma, joka hoitaa ajatellun hommasi ja äkkiseltään huomattaen fiksummin.
http://www.hanakat.fi/tuotteet/lammitys/oljylammitys/lammonsaatimet/

Näihin siis monesti voi päästä lisäksi ihan pc:llä sitten käsiksi ja katseleen histogrammeja yms. kiinnostavaa.

Samaa mieltä. Mielestäni tätä ei pidä tehdä jos ei ole perehtynyt automaatiojärjestelmien toteutukseen. Kysehän ei ole mistään yksittäisistä asioista vaan järjestelmän ohjauksesta, johon liittyy, jos kyse oli vesilämmityksestä, josta arvaisin olevan kyse, mm. seuraavia asioita:

- järjestelmän ohjauksesta kokonaisuutena, esim. ohitusventtiilien ohjaaminen
- ei ole mitään on/off -ohjausta, vaan lämpötilaa ohjataan ulkolämpötilan mukaan jonkun käyrän mukaan, jota käyrää pitää päästä muuttamaan ja tarkentamaan
- häiriötilanteisiin varautuminen

Suhteessa reaaliaikaiseen ohjaukseen, tietokoneet ovat rautatasolla erittäin heikkotasoisia laitteita. Esimerkiksi talvella, poissaolon aikana järjestelmän vikaantuminen tulee järjettömän kalliiksi kaikkeen tietokoneohjauksesta saatuun iloon nähden, tosin en edes tiedä mikä se ilo olisi.

Sen sijaan uskoisin, että paukkuja voisi laittaa seuraavaan, ei-kriittiseen, järjestelmän monitorointiin, esim. seuraavasti:

- valita varsinainen ohjausjärjestelmä sen mukaan, että se tukee tietokoneen liittämistä (voi olla aika helppoa nykyään)
- sijoittaa antureita moneen muuhunkin paikkaan kuin vain lattiaan, esim. jokaiseen huoneeseen
- monitoroida järjestelmän toimintaa, myös lämpötiloja itse lämpökeskuksessa
- tämän perusteella saada tietoa siitä, miten itse ohjausjärjestelmää pitää virittää jotta energiaa ei kulu hukkaan ja kuitenkin viihtyvyys on maksimoitu

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5661
    • Profiili
Vs: Kiinteistön valvontakeskus - linux
« Vastaus #5 : 20.05.12 - klo:00.04 »
Sen sijaan uskoisin, että paukkuja voisi laittaa seuraavaan, ei-kriittiseen, järjestelmän monitorointiin, esim. seuraavasti:

- valita varsinainen ohjausjärjestelmä sen mukaan, että se tukee tietokoneen liittämistä (voi olla aika helppoa nykyään)
- sijoittaa antureita moneen muuhunkin paikkaan kuin vain lattiaan, esim. jokaiseen huoneeseen
- monitoroida järjestelmän toimintaa, myös lämpötiloja itse lämpökeskuksessa
- tämän perusteella saada tietoa siitä, miten itse ohjausjärjestelmää pitää virittää jotta energiaa ei kulu hukkaan ja kuitenkin viihtyvyys on maksimoitu
Tätä voi tietysti harrastaa ja jalostella omaa seurantajärjestelmää, mutta tosiaan itse ohjausta ei missään nimessä kannata alkaa edes harkitsemaan toteuttaa millään pc tee-se-itse jutuilla. Asia erikseen jos on LVI- ja automaatiosuunnittelija kokemusta.

Tuollaiset remontit tulee ainakin minusta jo yleensä sellaisiin hintoihin, että itse en missään nimessä ottaisi tuollaista riskiä ja nuo valmiit ratkaisut tosiaan ohjailee ulkolämpötilan ja monesti monen muunkin parametrin kautta, mitä järjestelmässä tapahtuu. Tuo alkuperäisen tyyppinen ohjaus ei muutenkaan ole kovin kiva, kun ilman jäähtyessä lämmitys ei ennakoisi mitenkään mm. shunttauksia ja varmasti on viluista monia päiviä, ennen kuin tilanne tasaantuu. Kannattaa myös pitää mielessä paljonko voi säästää jos järjestelmä on oikein tehty vastaan huonot ratkaisut. Ja jos oikein pahasti ryssii järjestelmän toteutuksessa, niin saman tyyliset remontit voi pahimmillaan joutua tekemään uudelleen.

Itse pääsen esim. etänä työpaikkani kiinteistönlämmitysjärjestelmää seurailemaan ja vaikka hallintatietokone sattuisi kaatumaan, niin logiikka kuitenkin elää edelleen omaa elämäänsä ilman välitöntä paniikkia. Logiikat on yleensä kuitenkin todella varmatoimisia. Niiltä kun ylipäätään edellytetään ihan erilaista toimintavarmuutta kuin normaaleita tietokoneilta. Puhumattakaan juuri laitteista, jotka on lähtöjään räätälöity tiettyyn käyttöön.

Harrastukset on sitten erikseen ja sitähän saa tehdä mitä kukin itse haluaa, mutta noin kriittisessä (ja monesti yllättävän monimutkaisessa) kohteessa on suotavaa olla varovainen. Itse pitäisin realistisena, että asunnon voi syystä tai toisesta joutua myymään jossain vaiheessa ja jos itse tehty ratkaisu kiinteistöstä löytyy ja vahinko sattuu, niin joutuu helposti täydelliseen vastuuseen vahingoista. Pätee uskoakseni myös pitkälti siihen, että et voi vedota korjauksen tekevien puoleen niin helpolla jos minkäänlaista asiayhteyttä epäillään. Pahimmalla kaavalla kyseessä voi olla elämän kallein harrastus/kokeilu.

Ripa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 196
    • Profiili
Vs: Kiinteistön valvontakeskus - linux
« Vastaus #6 : 30.07.12 - klo:17.25 »
Hieno idea samaa olen itse pohinut, mutta...
Kannatta lukea tämä ketju uudestaan kokonaan ja miettiä tarkin sillä,
Sähköalan harrastaja saa omaankäyttöönsä rakennella melkeinmpä minkälaisia härveleitä tahansa
Siis OMAAN käyttöön, jos myyt talosi pitää kaikkien laitteiden olla hyväksyttyjä, tai ainakin niillä pitää olla jokin valmistaja (yritys) jolla taas on lupa valmistaa moisia härveleitä. Luvansaaminen taas on oma prosensinsa, vaatii tietyn koulutuksen, joukon tutkintoja ja kaikkien noiden jälkeen viellä seitsämän vuoden työkokemuksen alalta jootta pääsee edes hakemaan vaadittavia lappuja, joten jos aiot asiat tehdä siten että kämpän voi myydä ensimmäinen 10 vuotta menee lupien kanssa jotta pääset aloittamaan.

Ei kuitenkaan kannata unohtaa sitä Linuksia, sillä voi seurailla kaikkea kivaa miten taloautomaatiosi toimii, lähetellä hälyjä s-postiin, tai kännykkään (tuosta SMS palikasta oli palstalla just hieno esimerkki).

Itse olen toteutellut kämppään pikkujuttuja sulsutetulla elektroniikalla (toimii alle 24V) ei vaadi lupia.
Laitan pari linkkiä omista suosikkipalikoistani sivusto www.olimex.com
Releitten ohjsaukseen AVR-IO-M16 ja näytöllinen palikka AVR-MT-128 molemmissa sarjaportti millä mokkulat saa helposti kiinn Linux, tai windows koneeseen. Palikat maksaa veroinee kotiovelle toimitettuna 40 - 60€
Hauskaa, muutta C-koodia joutuu vääntämään mokkuloihin.
Softat on ilmaisia, mutta ohjelmointilaite maksaa 30€ joten ei rahasta kiinni.

Ps. muista, että jos ohjaat releillä "paksusähköä" tulee samat lupavaatimukset heti kehiin.

zepotus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 271
    • Profiili
Vs: Kiinteistön valvontakeskus - linux
« Vastaus #7 : 31.07.12 - klo:13.55 »
Anturointi ja tiedonkeruu on mukavaa puuhaa. Itsekin noita rakennellut.

Mutta tuo ohjaus.. Se kyllä kannattaa jättää automatiikan hoidettavaksi (esim tuo Danfoss, Ouman yms yms.). Mittailu ja seuranta auttaa sitten tuon laitteen "virittämisessä".

24v sähköillä voi rakennella monenmoista. Onnistuu myös nuo venttiilienohjaukset.

Mun käyttämät systeemit on Arduinon ja itse rakennetun piirilevyn "sekasotkuja". Datankeruun hoitaa Sheevaplug (muuntajatietokone), jossa sisässä Debian. Php:lla tehtyjen sivujen kautta voi sitten kurkkia mitä on tapahtunut. Jonkun mielestä turhaa hommaa, mutta kuluupahan tuo vähäkin aika...

Seuraavaksi olisi suunnitteilla ilmalämpöpumpun säätäminen. Esim voisi puhelimen selaimella nostaa/laskea lämpöjä.
Ubuntu 12.04 64-bit (i5-750 @ 3.8 Ghz, 4Gt, OCZ Agility 3 60Gt, 150Gt Raptor + 500 Gt + 1000 Gt, GT240 nvidia)

New_user

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1242
    • Profiili
Vs: Kiinteistön valvontakeskus - linux
« Vastaus #8 : 31.07.12 - klo:16.19 »
Viime talven hoitelin koemielessä yhden tilan lämpötilasäätöä PIC-prosessorille tekemälläni ohjelmalla ja Dallasin lämpöanturilla + puolijohdereleellä. Kaiken varalta mekaaninen termostaatti säädettynä vähän korkeammalle lämpötilalle vikatilanteen varalta. Hoituihan tuo, mutta enpä todellakaan antaisi PC tietokoneelle talon valvontaa ja säätämistä. Kaikki munat yhdessä korissa, ja vikatilanne vaikuttaisi kaikkeen. Ammattimaisissa termostaateissa kannattaa pitäytyä.

Ripa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 196
    • Profiili
Vs: Kiinteistön valvontakeskus - linux
« Vastaus #9 : 01.08.12 - klo:00.13 »
Viime talven hoitelin koemielessä yhden tilan lämpötilasäätöä PIC-prosessorille tekemälläni ohjelmalla ja Dallasin lämpöanturilla + puolijohdereleellä. Kaiken varalta mekaaninen termostaatti säädettynä vähän korkeammalle lämpötilalle vikatilanteen varalta. Hoituihan tuo, mutta enpä todellakaan antaisi PC tietokoneelle talon valvontaa ja säätämistä. Kaikki munat yhdessä korissa, ja vikatilanne vaikuttaisi kaikkeen. Ammattimaisissa termostaateissa kannattaa pitäytyä.

Näin toimii fiksu ei PC ohjaukseen vaan joku mikrokontrolleri. On Paljon vakaampi, pieni tilantarve, pieni energian kulutus (eikä järin paha ohjelmoitavaksi) PIC suorittimet on paljon käytettyjä, itse olen "hurahtanut" AVR suorittimiin no makuasia.

Tuo mekaaninen hieman korkeammalle (tai alemmassäädetty riippuu kohteesta/toiminnasta) säädetty termostaatti on minusta "pakollinen" kriittisissä kohdissa (kuten talon lämmönohjaus)

Tuossa ehdottamassani rekekortissa on jokunen (muistaakseni 6) AD-muuninta valmiina, johin helppo kytkeä anureita.
Näytällisessä versiossa AD- muuntimia on vain 4 kpl, mutta siinnä on lisäki tuo Dallas 1-wireväylä valmiina, joten antureita releitä ym siihen saa "riittävästi" samoin siinnä on kymmenkunta vapaasti ohjelmoitavaa I/O-liitäntää.

Edit: Jost tuo AVR suoritinsarja oikeasti kiinnostaa, niin voin antaa vinkkejä mistä saa ilmaisia ohjelmointityökaluja moiseen ihan perus C-kielellä ohjelmoidaan. Paljon valmiita kirjastoja on.
Samoin muutama vinkki ohjelmointi /debuggaustyökalusta ja hankintapaikoista löytyy.
« Viimeksi muokattu: 01.08.12 - klo:11.06 kirjoittanut Ripa »

zepotus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 271
    • Profiili
Vs: Kiinteistön valvontakeskus - linux
« Vastaus #10 : 12.08.12 - klo:11.12 »
"Edit: Jost tuo AVR suoritinsarja oikeasti kiinnostaa, niin voin antaa vinkkejä mistä saa ilmaisia ohjelmointityökaluja moiseen ihan perus C-kielellä ohjelmoidaan. Paljon valmiita kirjastoja on.
Samoin muutama vinkki ohjelmointi /debuggaustyökalusta ja hankintapaikoista löytyy."

Vinkkejä otetaan vastaan täälläkin päin...  Itse just tilasin Olimexilta kokeeksi tuon 16 ja 128:n. Heti kun aikaa tulee, pitää alkaa testailemaan. Kortit vaikuttivat ensivilkaisulla hyvin tehdyiltä.

Olivat muuten hienoissa paketeissa nuo kortit. :)  Tuli ihan 80-luku ja tietokoneen pelipaketit mieleen..
Ubuntu 12.04 64-bit (i5-750 @ 3.8 Ghz, 4Gt, OCZ Agility 3 60Gt, 150Gt Raptor + 500 Gt + 1000 Gt, GT240 nvidia)

Ripa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 196
    • Profiili
Vs: Kiinteistön valvontakeskus - linux
« Vastaus #11 : 12.08.12 - klo:21.25 »
AVR vinkkejä

Lupailin muutamia vinkkejä, jos jotain kiinnostaa joten:

- laitteiden hankintapaikkoja
- ilmaisia ohjelmointytyökaluja eli kääntäjiä
- kommentteja ohjelmointilaitteista ja debuggaustyökaluista
- tarvittavan adapterin rakennusohje


Hankintapaokkoja ( menee hiukan mainostamiseksi toivottavasti ei haittaa, mutta suomessa on vissin vain yksi myyjä)
Eli tietenkin valmistaja olimex.com ja suomssa

Atomia Oy atomia.net
Sivustolta pitää vähän kaivella, mutta kyllä ne tuotteet sieltä löytyy.
Hinnat on minusta edulliset, saattaa rahteineen olla jopa halvemmat, kun valmistajalla.

Itse olen tilannut paljon ja aina pyytänyt ennakkolaskun s- pstiin.
Toimitus on ollut nopea, (1-2 pv) olen aina laittanut maksetun kuitin PDF. tiedoston s-postin liitteeksi, jolon lähetykset on lähtenee paljon ennen kun rahat näkyy tilillä. Rahtikulut on ollet vain muuatmia euroja, aina ei sitäkään

Ohjelmointityökaluja eli kääntäjiä
Lataa ensin Atmeli sivilta uusin Atmel studio
Senjälkeen kannatta ladata
WinAVR (anteeksi jos ei ole foorumin hengen mukaista) mutta tosi hyvä työkalu. (katso Google)

Kommentteja ohjelmointilaitteista

Olimeksin oma ohjelmointilaite on hyvä, sillä pystyy tekemään ihmeellisiä juttuja.
Sillä voi ladata ohjelmat lautaam ja koodin takaisin laudasta.
Pystyy ajamaa koodia suorittimessa käsky kerrallaan ja pysäyttämään AVR suorittimen ja tukimaan rekisterien tilat ja ohjaamaan (pakottamaan) portteja koodista riippumata ja lukemaan eri tulojen tilat.

ERITTÄIN TÄRKEÄÄ!!

Olimexin oma ohjelmointi laite toimii muistaakseni vain AVR studion versioiden kanssa joiden versionumero on alle 5, siis ei enään version 5 kanssa.

Tuota studio 6 versiota ei ole viellä kokeillut mutta jo 5 versiossa oli minusta paljon pikku juttuja, jotka nopeutta koodin kirjoittamista joten suosittelen udempaa studio versiota, vaikka silloin joutuu hankkimaan Atmelin oman ohjelmointilaitteen.

Atmelin oma ohjelmoint laite mitä minäkäytän on AVRISPmkII hinta muistaakseni jotain 60- 70€.
Edit: Muisti pätkii, tai hinta laskenut roimasti nyt näkyy olevan Elfan hinta 36,20 (ALV 0%)
Laitteen saa hankittua Atmen shopista, mutta suomessa sitä myy mm Elfa https://www.elfaelektroniikka.fi/
Atmelin oma ohjelmointi laitteela voi vain ohjelmoida ja laata koodin laudasta takaisin (harmi)

Minusta uudessa AVR studiossa on kuitenkin niin paljon koodaamista helpottavia ominaisuuksia, että kannatta käyttää sitä vaikka joistain "raudan puukotus" ominaisuuksista joutuukin luopumaan.

Sitten viellä yksi pikku juttu tuo mainitsemani ohjelmointi laite ei sellaisenaan sovi Olimexin tuotteille, sillä niissä on eillaiset liittimet.

Jote pientä modaamista
Joudut siis rakentamaan adapterin jolla Atmelin uuden ohjelmointi laitteen saa sovitettua Olimex tuotteille.
Homma on onneksi helppo laitan hetken päästä kytkentäkaavion, rakenteluohjeen ja kuvan jottei kaikkien tavitse keksiä pyörää uudestaan.

sitten valmiita ohjelmistokirjastoja ja apua ohjelmointiin http://www.avrfreaks.net

Ohjelmointi on pitkälti ihan perus C- kieeltä siinnä en ole mikään guru joten c-ohjelmointi vinkkien antamisen jätän suosiolla muille, jotka oikeasti osaa asian.

Ps. hauskaa on ollut, vaikka koodi ei aina olekkan ollet mitenkään hienosti optimoitua, olen huomannt jotta tekemällä oppii
Ensimmäiset ohjemani todellakin tein sulautetuille systeimeille (AVR) ja aloitin ihan pystymetsästä, no onneksi oli pari kaveria, jotka tuuppasi hiukan alkuun joten

Rohkeasti kokeilemaan jos kiinnostaa en usko että tuon AVR systeemin ohjelmointi on sen kummempaa kun mikätahansa muukaan (tosin muista on tosi vähän kokemusta)

Täydennän sillä lupaamallani adaprerilla myöhemmin


Edit: AVR ohjelmointia voi tehdä myös Linux ympäristössä aivan hyvin.
Ohjelmointi ympäristön rakentaminen vain vaatii enemmän Linux osaamista, kun minulla on.
Jos palstalla on alan osaajia, niin minuakin kiinostaisi AVR ohjelmointi Linux ympäristössä.

Linuxille on olemassa GCC-kääntäjä jolla homma hoituu
Tuo mainitsemani WinAVR käyttää juuri tuota GCC- kääntähjää
 
Edit2:
Linux ja Win ymäpristössä ohjelmointiin (koodin lataamiseen laudalle) voi myös läyttää Lacossin http://www.lancos.com PonyProg ohjelmistoa
Simppeli ja selkeä ohjelmisto tekee kaikki perusjutut.
« Viimeksi muokattu: 13.08.12 - klo:08.27 kirjoittanut Ripa »

Ripa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 196
    • Profiili
Vs: Kiinteistön valvontakeskus - linux
« Vastaus #12 : 12.08.12 - klo:21.48 »
Yksi tärkeä juttu unohtui

Pentti Vahtera on kirjoittanut aiheesta hyvän suomenkielisen kirjan.
Kirja ei tosin taida enään saada mistään, mutta kirjastoista voi kysellä.

Microsalon (http://www.microsalo.com) sivulla oli joskus kirjan kakkos painos vapaasti ladattavissa (harmi ei enään)
Jos kirjan PDF- versio kiinnostaa niin aina voi lähestyä kirjoittajaa ystävällisellä s-postilla ja kysellä.

Minä olen saanut kirjan kirjoittajalta muuatamia tosi hyviä vinkkejä, ja pelkästään hyvää sanottavaa,
joten rohkeasti "kynään" eli s- postiin vain käsiksi.

Ripa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 196
    • Profiili
Vs: Kiinteistön valvontakeskus - linux
« Vastaus #13 : 12.08.12 - klo:22.55 »
Tässä muutama kuva tarvittavasta adapterista:

- Adapteri ilman koteloa
- Kotelo valmiina
- Valmis paketti

Kuva on ensimmäisestä valmistamastani adapteista. jos toista piikkirimaa nostaa pykälän ylöspäin
ei kuvan keskellä näkyviä hyppylankoja tarvita lainkaan.
Adapteri on rakennettu tavalliselle reikälevylle, jossa kupariliuskat.

Kotelo valmiina
Kotelo on Bilteman paristokotelo 2xAAA paristolle
Kotela myydään vain kahden kappaleen pakkaukessa yhteishintaa 1,90€
Kotelon sisältä poistettu pariston ohjaimet kärkileikkureilla
Kotelon pohjalle on laitettu pari tulitikun pätkää nostamaan korttia sopivasti
Kortti kiinnitetty koteloon kuumaliimalla

Valmis paketti
Kuvassa ohjelmointilaite valmis adapteri ja tarvittava lisäkapeli
Liäkaapeli on mallia kytkentä 1-1 ei helppovalmistaa.
Tarkan kytkennän laitan, kun löydän koneeltani

Edit: Kuvat näkyy vasta, kun olet kirjautunut palstalle.

Edit 2: Ei tartte näköjään enään itse ruveta adapteria värkkäämään nyt saa jo valmiinakin.
https://www.olimex.com/  valitse
Development boards >> AVR >> AVR-ICSP hinta vain 1,95 lisäksi varmaan posti ja lähetyskulut.

Kannatta huomata jotta tuon saa kiinni Atmelin ohjelmointilaitteeseen joutuu ohjelmointilaitteen purkamaan / avaamaan. Ei kovin kätevää, jos tarvii usein vaihtaa. Ohjelmointilaite on kiinn reunoistan 4 "kynnellä", ei kästystä miten monta avausta ne kestää.
« Viimeksi muokattu: 17.08.12 - klo:14.48 kirjoittanut Ripa »

Ripa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 196
    • Profiili
Vs: Kiinteistön valvontakeskus - linux
« Vastaus #14 : 12.08.12 - klo:23.15 »
Sitten se kytkentäkaavio

kuvassa 1 nastojen singnaalit

Kuvassa 2 johdotuskaavio

Edit:
Kuvat ei näköjään näy kunnolla netinkautta, mutta
- tallenna levylle hiirenkakkospainikkeella tai (linkistä ei kuvasta)
- avaa hiiren kakkospainikkella (linkistä)

Kuvat näkyy vasta, kun olet kirjautunut palstalle.
« Viimeksi muokattu: 13.08.12 - klo:06.49 kirjoittanut Ripa »

Ripa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 196
    • Profiili
Vs: Kiinteistön valvontakeskus - linux
« Vastaus #15 : 13.08.12 - klo:12.30 »
Edit: tätä viestiä on muokattu jälkikäteen!
Poistin Fusebittejä koskevan sepustuksen,  joka oli pelkkää potaskaa (pahoittelen).

AVR- ohjelmointi Linux ympäristössä .

Vanha sanonta:
Ne opettaa ja on äänessä, jotka ei asiasta mitään tiedä.

Sanonta pitää kirjaimellisesti paikkansa ainakin tämän viestin osalta, joten älkää ”ampuko alas” jos virheitä, tai puutteita, mutta korjatkaa ihmeessä.

Homma menee käsittääkseni Linuxissa seuraavasti:

- Kirjoita C- koodia millä tahansa editorilla

- Muokkaa make- file
(GCC- kääntäjän sisäinen tiedosto) Ohjaa esikääntäjää, linkkeriä, kääntäjää ym.

- Käännä GCC- kääntäjällä.
Jos käännös onnistuu syntyy kymmenkunta uutta tiedostoa.
Meitä ehkä eniten kiinnostaa ihex muotoinen tiedosto.
Ihex on Intelin kehittämä heksamuotoinen tiedosto, jossa on valmis konekielinen ohjelmisto ladattavaksi.
Lähes kaikki ohjelmointilaitteet/latajat osaa käsitellä tuota ihex tiedostoa.

- Lataa valmis Ihex tiedosto mikrosuorittimellesi.
Latauksen voi suorittaa vaikka tuolla PonyProg ohjelmistolla.

Koodin kirjoittaminen
Koodin voi käsittääkseni kirjoittaa millä tahansa editorilla, jopa OpenOfficella (lienee huonoin mahdollinen valinta) käännettävän koodin pitää olla pelkkää tekstiä ei OO-muodossa tai M$- formaarissa.
Joku voisi kertoa muutaman käyttökelpoisen editorin.

Make – filen muokkaaminen
Win ympäristössä tämän tiedoston muokkaamiseen on editoreja, jotka on tehty vain ja ainoastaan tätä tarkoitusta varten.
Win ympäristössä ei make fileä tarvitse muokata (ei kannata,  jos ei ole satavarma mitä tekee) sillä kaikki tarvittavat asetukset saa tehtyä suoraan ohjelmointi ympäristöstä ”rastiruutuun” periaatteella.

« Viimeksi muokattu: 14.08.12 - klo:06.28 kirjoittanut Ripa »

zepotus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 271
    • Profiili
Vs: Kiinteistön valvontakeskus - linux
« Vastaus #16 : 13.08.12 - klo:15.26 »
Moro.

Mun mielestä noita fuseja voi ohjelmoida uudelleen. Esim. clock sourcen voi vaihtaa.
Ubuntu 12.04 64-bit (i5-750 @ 3.8 Ghz, 4Gt, OCZ Agility 3 60Gt, 150Gt Raptor + 500 Gt + 1000 Gt, GT240 nvidia)

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11433
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Kiinteistön valvontakeskus - linux
« Vastaus #17 : 13.08.12 - klo:15.31 »
Moro.

Mun mielestä noita fuseja voi ohjelmoida uudelleen. Esim. clock sourcen voi vaihtaa.


Kyllä ne voi ohjelmoida uudestaan eli ne eivät ole mitään semmosia sulakkeita mitä poltellaan ja sitten ne eivät siitä tokene. Xbox 360:ssä on muuten jotain semmosia sulakkeita, jotka Microsoft poltti jossain päivityksessä ettei pysty tekemän JTAG:iä konsoleille.

Noiden sulakkeiden säätelyyn kannattaa kuitenkin olla joku ohjelmointilaite. Käsittäkseni jos pistää väärät kiteen sulakkeet, niin ilman ei ainakaan saa vaihdettua takaisin ja mikropiiriä ei voi käyttää ilman joko sopivaa kidettä tai ohjelmoimatta noita vastaamaan käytettyä kidettä.
« Viimeksi muokattu: 13.08.12 - klo:15.33 kirjoittanut Tomin »
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Ripa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 196
    • Profiili
Vs: Kiinteistön valvontakeskus - linux
« Vastaus #18 : 13.08.12 - klo:15.47 »
Moro.

Mun mielestä noita fuseja voi ohjelmoida uudelleen. Esim. clock sourcen voi vaihtaa.

Ainakin kaikissa niissä AVR malleissa miä olen käyttänyt clock source valitaan jollain rekisterillä (vaihtelee)  ei Fusella.
Minusta eri asia. Käytetty kiteen taajuus taas määritellään make-filessä.
Tosin win ympäristössä asian saa tehtyä muualtakin.

Ripa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 196
    • Profiili
Vs: Kiinteistön valvontakeskus - linux
« Vastaus #19 : 13.08.12 - klo:16.02 »
Moro.

Mun mielestä noita fuseja voi ohjelmoida uudelleen. Esim. clock sourcen voi vaihtaa.


Kyllä ne voi ohjelmoida uudestaan eli ne eivät ole mitään semmosia sulakkeita mitä poltellaan ja sitten ne eivät siitä tokene. Xbox 360:ssä on muuten jotain semmosia sulakkeita, jotka Microsoft poltti jossain päivityksessä ettei pysty tekemän JTAG:iä konsoleille.

Noiden sulakkeiden säätelyyn kannattaa kuitenkin olla joku ohjelmointilaite. Käsittäkseni jos pistää väärät kiteen sulakkeet, niin ilman ei ainakaan saa vaihdettua takaisin ja mikropiiriä ei voi käyttää ilman joko sopivaa kidettä tai ohjelmoimatta noita vastaamaan käytettyä kidettä.

Tuota noin....
Minusta tuntuu että olet jotenkin sekoittanut kiteen ja sulakkeen?

Mitä tuohon Fusen ohjelmointiin tulee niin niitä suorittimen sisäidiä Fuseja ei minun tietääkseni voi vaihtaa.
Ne on arvoiltaan mitä on ekä niiden virta / jännitearvoja voi mitenkään ohjelmoida.
Vihtoehtoja on kaksi On ja Off. Eli rasti / Ei rastia
Ainakin minun ohjelmointi ympäristössäni Fuset asetetaan ihan ohjelmallisesti ohjelmoinnin yhteydessä.
Katso kuva
Kuva näkyy vain kun olet kirjautunut sivustolle.

Ehkä on myös toisenlaisia ohjeomointi ympäristöjä, minä olen tehnyt hommia vain muutamalla.