Kirjoittaja Aihe: Kiinteistön valvontakeskus - linux  (Luettu 11684 kertaa)

zepotus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 271
    • Profiili
Vs: Kiinteistön valvontakeskus - linux
« Vastaus #20 : 13.08.12 - klo:20.09 »
Moi!

Voin olla väärässä tai ymmärtänyt jotain väärin. Mutta mun mielestä oheisessa kuvassa olevat fuset joutuu ohjelmoimaan aina erikseen, jos haluaa. Kerran asettaa, niin normaalisti ei tarvi muuttaa. Paitsi esim jos vaihtaa sisäiseen oskillaattoriin.
Ubuntu 12.04 64-bit (i5-750 @ 3.8 Ghz, 4Gt, OCZ Agility 3 60Gt, 150Gt Raptor + 500 Gt + 1000 Gt, GT240 nvidia)

Ripa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 196
    • Profiili
Vs: Kiinteistön valvontakeskus - linux
« Vastaus #21 : 14.08.12 - klo:06.49 »
Fusebitit
Pakko myöntää olin väärässä.

Minua on usein varotettu ettei Fuseja voi uudellen ohjelmoida (Fuse =sulake).
Oli pakko mennä oikeasti tarkistelemaan asioita, kun niin pontevasti selittelin jotain muuta.

Kyllä ne Fuset on rekisteejä, joita voi uudelleen ohjelmoida.

Tuossa edellä zepotus väiti että clock sourcen valitaan Fusella ja sen voi vaihtaa.
Minätaas taas ihan jotain muuta.

Kyllä se clock source valitaan fusella, sekotin clock sourcen ja esijakajan asetukset. Taas turpiin 6-0

Kun nuo Fuset on rekisterejä jotka voi uudellen ohjelmoida miksi jokapaikassa kamalasti varoitellaan niiden ohjelmoinnin vaaroista.
Missä tilanteessa laudan saa niillä "tilttiin"?

zepotus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 271
    • Profiili
Vs: Kiinteistön valvontakeskus - linux
« Vastaus #22 : 14.08.12 - klo:08.23 »
"Kun nuo Fuset on rekisterejä jotka voi uudellen ohjelmoida miksi jokapaikassa kamalasti varoitellaan niiden ohjelmoinnin vaaroista.
Missä tilanteessa laudan saa niillä "tilttiin"?"

Yksi on tuo kellon valinta. Jos valitset väärän kellolähteen, niin sitten voi tulla ongelmia.

Ja taisipa olla tuo external clock se "ongelma". Itsellä meni alussa noita piirejä "jumiin" kun ohjelmoin fuset väärinpäin. Näissähän on pöllösti, että 1 on asettamaton ja 0 on asetettu..

Eli 0000 on external clock
ja  1111 on ceramic resonator.
Ja sitten nuo bitit toimi vielä väärinpäin. Eli kun laittoi 1111, niin sai tuon external clockin...
Onneksi oli silloin tutulla STK500 kehitysalusta, niin sai aina muutettua nuo kellot oikeiksi...

Jännäksi menee silloin, kun on SMD piiri juotettuna kuten esim Olimexin M16. Hankalampi ottaa piiri irti ja tunkea toiseen ohjelmointi laitteeseen. Tuossa voi olla jokin helpompi tapa, mutten ole vielä noihin Olimexeihin ehtinyt tutustumaan.

EDIT. No tuon JTAGin kauttahan sen saa ohjelmoitua... Ei ole vain mulla semmoista programmeria. Menee TO-DO listalle..
« Viimeksi muokattu: 14.08.12 - klo:08.28 kirjoittanut zepotus »
Ubuntu 12.04 64-bit (i5-750 @ 3.8 Ghz, 4Gt, OCZ Agility 3 60Gt, 150Gt Raptor + 500 Gt + 1000 Gt, GT240 nvidia)

Ripa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 196
    • Profiili
Vs: Kiinteistön valvontakeskus - linux
« Vastaus #23 : 15.08.12 - klo:10.45 »
No tuon JTAGin kauttahan sen saa ohjelmoitua... Ei ole vain mulla semmoista programmeria. Menee TO-DO listalle..

Tuo JTAG on paljon monipuolisempi liitäntä kun ISP. (JTAG  = ohjelmointi ja debuggaus)
Tuolla ISP liitännällä ei kaiketi pysty tekemään muuta, kun ohjelmoimaan ja lukeman koodin laudalta takaisin PC-lle.
Niin ja voihan ton ISP:n kautta asetta myös ne keskustelua herättänet Fusebitit ja Lockbitit.

Atmelin studio 5 ei käsittääkseni tue enää ohjelmointi tai devuggauslaitteita jotka on USB- liitäntäisiä ja käyttää virtuaali COM- porttia. Tuo Olimexin AVR-USB-JTAG on juuri tuollainen. Käyttää omassa koneessani jotai käsittämättömän suurta numeroa (olisikohan ollut COM21) En ole saanut sitä mitenkään toimimaan Studio 5:n kanssa.
Minusta Atmelin sivulla vihjataan etti uudet tuotteet tule koskaan enään tukemaan virtuaali COM- porttiliitäntäisiä laitteita.

Jos pelkkä laudan ohjelmointi riittä suosittelen lämpimästi Atmelin omaa AVRISPmkII laitetta.
Hinta on vajaassa vuodessa melkein puolittinut verollinen hinta suomessa nyt vain jotain40€ (Elfa)

Asennus oli sikahelppo muistaakseni tyyliin
- Kone päälle ja ohjelmointilaite piuhalla kiinni koneseen.
- Ilmoitus ajuria ei löydy asennetaanko K/E vasta K ja homma valmis.

Atmen studioon tehtävät asetukset.
Kun ohjelmointilaite on kiinni koneessa se näkyy suoraan listasa, mitään asetuksia ei tarvinnut tehdä.
(olen tehnyt asennuksen 3:n koneeseen ja kaikissa meni samallatavalla)

Ohjelmointitilassa (valikossa) Studiossa 5 näkyy suoraan nyt käytettävissä olevat ohjelmointilaitteet (alasvetojalikko)
Ohjelmointilaitteesta näkyy sen tyypi  ja sen sarjanumero.

Kun käynnistää laudan ohjelmoinnin, niin muistaakseni tuo ympäristö tunnistaa suoraan
- käytetyn piirisarjan ja (Esin ATMEGAxxx)
- piirin käyttämän kellotaajuuden