Kirjoittaja Aihe: Kokemuksia omasta webhosting palvelusta  (Luettu 3019 kertaa)

suppo84

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 175
    • Profiili
Kokemuksia omasta webhosting palvelusta
« : 19.05.12 - klo:12.58 »
Olen tässä miettinyt että kannattaisikohan perustaa omaa webhosting palvelua tähän nykyisen työmaan lisäksi. Tekniikka ym. asiat on kyllä hallinnassa, ylläpidän jo ennestään muutamia webbihotelleita sekä virtuaalipalvelimia.

En käytä mitään webbipohjaisia paneleeita ym. kaikki ylläpito tapahtuu Linux komentorivin kautta ja laskutus pitää tehdä itse.

Mietin vaan että jos ja kun tuota suurempaa webhostingpalvelua perustaa niin ainakin laskutus pitäisi tapahtua automaattisesti. Olisi meinaan mahdotonta muistaa  tyyliin 1000 asiakkaan tilaukset ym.

Olen selaillut tässä muutamia hosting paneeleita, ilmaisia ja maksullisia.

Yksi ilmainen hallintapaneeli jota joskus käytin yhdessa testitapauksessa oli nimeltään ispconfig 3. Se teki ainakin silloin kaiken tarvittavan mutta laskutus piti hoitaa käsityönä. Nykyään siihen saa pienellä maksulla laskutuslisäosan mutta se tuskin sopii sellaisenaan Suomalaisille asiakkaille...

Ja miten työlästä tuollaisen webhostingin firman ylläpitäminen yleensä on? Tienaako sellaisella ja paljonko vastaavilla pienemmillä Suomalaisyrittäjillä on riittänyt asiakkaita?

Voi olla että mulla on nyt turhan suuret ajatukset :D

Kyllä näillä nykyisilläkin systeemeillä ihan hyvin pärjää mutta kun on ainainen halu kehittää ja laajentaa sekä kohdata uusia haasteita.

odysseus

  • Vieras
Vs: Kokemuksia omasta webhosting palvelusta
« Vastaus #1 : 19.05.12 - klo:15.57 »
Itse teen ja pohdin yrittäjänä "samaa" täällä espanjassa ja olen todennut, että ei kannata.

Oman dedikoidun palvelimen kanssa juuri ja juuri, mutta aika iso homma se on. Ispconfig on ainoa järkevä (ilmainen) paketti ja siihen saa hyvät ohjeet. Silti suuret datacenterit pystyvät pukkaamaan hinnan niin alas, että ei maksa vaivaa jos joudut kuitenkin ajamaan koneen "käynnissäpito"palvelua toisissa konesaleissa.
Koko homman ongelma on juuri siinä, että se osto- ja laskutusprosessi pitää saada 100% automaattiseksi.
Muussa tapauksessa väännät käsin sitä ja tätä ja huomaat, että joillakin on palvelu poikki ja joudut selittelemään ja hyvittämään ja toisaalta joillakin palvelu pelaa vaikka lasku on maksamatta....

Kaikenlisäksi siinä hommassa joutuu sitten tarjoamaan muitakin käyttiksiä. Esimerkiksi meillä kysyntä on noin 70% RHEL/CentOS ja sitten 15% Debian/Ubuntu ja loput (OpenSuse) jne... Hyvä pointti hommassa on se, että Windows palvelimia ei kysy kukaan enää!!! :-) Mutta sitten se asiakas haluaa kuitenkin cPanelin tai Plesk:n!! Arrrrggghhhhh!

Jos taas pystyt itse tekemään salin, jossa tuplatut minimi T1-yhteydet ja 24/7 hoito, niin ehkä...


..olemme siksi enemmänkin ICT palveluyritys ja tuotamme siis nimenomaan ohjelmistokehityspalveluita (ja muutamaa muuta) ja olemme ulkoistaneet nuo hostaukset toisaalle (espanjaan, saksaan ja englantiin). Mainostaa ei kai saa, mutta kun tuo nyt kuuluu aiheeseen, niin meidät löytää täältä: http://devspain.com
Privaattikysyjälle kerron mielelläni, missä kaikkialla meidän koneet ovat hostissa.

Karvameduusa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1055
    • Profiili
Vs: Kokemuksia omasta webhosting palvelusta
« Vastaus #2 : 19.05.12 - klo:17.04 »
Tässä linkki jos kiinnostaa nuo hosting control paneelit:
http://wiki.debian.org/HostingControlPanels

Webmin on ihan pätevä.

odysseus

  • Vieras
Vs: Kokemuksia omasta webhosting palvelusta
« Vastaus #3 : 20.05.12 - klo:12.40 »
Tässä linkki jos kiinnostaa nuo hosting control paneelit:
http://wiki.debian.org/HostingControlPanels

Webmin on ihan pätevä.

Minäkin pidän tuosta webministä, mutta se ei sovellu kunnolla hostingiin virtuaalikoneiden liittymäksi. Koneen ylläpitoon se on tosin kätevä.

Virtualmin sen sijaan sopii hommaan..

suppo84

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 175
    • Profiili
Vs: Kokemuksia omasta webhosting palvelusta
« Vastaus #4 : 22.05.12 - klo:11.22 »
ISPconfig, Virtualmin ja ZPanel tuntuvat olevan kaikkein lupaavimman hosting paneelit, niitä voisi jopa oikeasti käyttää. Jos taas maksulliseen menee niin cPanel, se tuntuukin jo lompakossa ellei tilaa sita jostain palvelimen kanssa tyyliin 29e/kk...

Juu, kyllähän noita hosting paneeleita tuntuu olevan kyllä mukavasti mutta ainoa ongelma taitaa enään olla tuon laskutuksen järjestäminen. Onhan noita ilmaisia laskutusohjelmiakin mutta sellaiset missä olisi hosting tyyppiseen firmaan tarvittavat ominaisuudet ovat kaikki ulkomaalaisia. Lähdekoodia pitäisi hieman muokata ja tehdä uudet laskupohjat jotka käyvät myös Suomessa.

Yksi vaihtoehto on että koodailis itse jonkin asiakashallintajärjestelmän tyyliin php+mysql joka myös muistuttelis asiakkaita aina lähempänä tilauksen uusimispäivää. Siinäkin on kuitenkin sitä käsityötä kun pitää tuota hosting paneelia ylläpitää ja seurata pankkitiliä...

Tai voisihan sen asiakashallinta softan integroida siihen hallintapaneeliin. Asiakashallintasoftaan voisi heittää aina sen pankin antaman .csv tiliote -tiedoston ja se päivittyisi myös hallintapaneeliin. :-)



Kyllä niitä

Sami Lehtinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 754
  • Techie
    • Profiili
    • Sami Lehtinen
Vs: Kokemuksia omasta webhosting palvelusta
« Vastaus #5 : 07.06.12 - klo:19.23 »
Laskutuksen sijasta voi käyttää verkkopohjaisia ennakkomaksuja -> riskittömämpää. Yksityishenkilöiden laskuttaminen mm. on aika hankalaa ja riskikästä. Toisaalta jos kate on riittävä, niin mitä väliä, menköön sitten luottotappioihin jos joku ei maksa.