Olen käyttänyt itse Linuxia ja pääsääntöisesti Ubuntua (myös muitakin distroja) vuodesta 2006 lähtien. Syy järjestelmään siirtymiselle oli lähinnä kiinnostus tietotekniikkaan kohtaan ja uutuudenvieätys. Päivääkän en ole katunut tutustumista Linuxiin, mutta aivan alkuajoista lähtien minulla on AINA ollut yksi ongelma: pelit.
Pelejä olen pelannut pienestä lähtien ja vaikka nykyään ikääkin on parinkymmenen paremmalla puolella ja opiskelut yliopistolla hyvällä mallilla niin pieni peliharrastus ei ole laantunut. Winellä olen vuosia koettanut venkslata Windows-pelejäni toimimaan ja tukenut natiiveja Linuxpelejä, mutta aina olen joutunut "vaativaan" pelimakuuni toteamaan että Windowsilla se hoituu paremmin ja täten en ole täysin päässyt vuosienkaan jälkeen irti Windowsista, vaikka Linuxinkäyttöni on nykyää monessa muussa asiassa arkipäiväistä (erityisesti opiskelussa, Aalto-yliopistossa automaatio- ja systeemitekniikassa tulee Linux vähintäänkin tutuksi väkisinkin). Aina olen koettanut irrottaututa Windowsista väkisin, mutta sitten kun alkaa ruudunpäivitys nakertamaan mieltä ja se kiva uusi DX10/11 peli tulee hyllylle niin Windows kutsuu pelaamaan.
Uskon että en ole tämän kanssa täysin yksin, vaan tämä on yleinen ongelma modernien massapelien pelaajille. Toki Linuxille on saatavilla paljon aivan mahtavia pelejä niin kaupallisella kuin avoimellakin puolella, mutta kukaan ei voi kiistää sitä faktaa etteikö tarjonta olisi paljon pienempi. Toki jos se riittää niin pullat on hyvin uunissa - minulle tämä tarjonta ei ole riittänyt.
Vuosien ajan Linuxpelaaminen oli pitkään erityisesti id Softwaren harteilla, erityisesti mainittakoot semmoinen peli kuin Quake, ja tämä näkyy nykyäänkin miljoonissa Quaken kaltaisissa avoimissa FPS:ssä. Kuitenkin suuren massan pelimaku on vaativoitunut, eikä pelkkä Quake enää riitä. Tarvitaan erilaisimpia pelejä suuremmalla skaalalla, ja tässä oli Linuxpelaamisen ongelma; pääasiassa vain FPS:ää. Myös Epic Gamesin Unreal Tournamentit olivat tällä linjalla, ja muut kaupalliset julkaisut olivat vain marginaalitavaraa.
Muutama vuosi sitten kuitenkin tapahtui jotain. Linuxin osuus erityisesti Ubuntun siivittämänä sai paljon huomiota ja käyttäjien määrä myös perusjannujen keskuudessa nousi, mikä nosti myös tarvetta peleille. Kuitenkin monet siirtyivät takaisin Windowsiin, kun pelejen toimiminen oli kyseenalaista. Käyttäjien määrä on kuitenkin muista syistä noussut pikkuhiljaa miljoonilla muista syistä johtuen.
Tästä johtuen erityisesti pienemmät pelitalot alkoivat tekemään pelejään myös Linuxille (indiepelit) ja viimeisten vuosien aikana niitä on alkanut pulpahdella melkoista tahtia. Pienillä pelitaloilla on enemmän valtuuksia innovoida uusia ideoita ja kokeilla kaikkea "jännää" ja antaa nörttifaniutensa heijastua peleissään, mikä erityisesti ilmenee linuxmyönteisyydessä. Isot pelitalot keskittyivät enemmän varmoihin Windows- ja konsolijulkaisuihin. Indiepelien määrän kasvu toi pienen piristysruiskeen Linuxin pelitarjontaan, vaikka Call of Duty-tyyppiset suuret nimet jäivät vieläkin näkemättä Linuxilla.
Yhtäkkiä Mac OSX suosio nousi ja mäkkikäyttäjät alkoivat vaatimaan pelejä. Isot pelitalot huomasivat tämän, ja vastasivat siihen. Monet pelitalot alkoivat kääntämään pelejään mäkille kun kysyntää alkoi olla tarpeeksi - ja tämä on osoittautnut hyväksi vedoksi kun samoin tekeviä pelitaloja on tullut runsaasti mukaan. Samalla rikkoutui se yleinen harhakäsitys, että vain Windowsilla voi pelata. Samalla Microsoftin Direct X:n ylivalta alkoi hieman haparrella, kun OSX:llä pitikin koodata OpenGL:ää - kuten myös joillekkin konsoileille kuten PS3. Tässä vaiheessa alkoi olla jo hyvin pullat uunissa linuxleirillä, vaikka mitään konkreettista ei ollut vielä tapahtunut. Tekniikka ja yleinen käsitys alkoi kuitenkin olla voiton puolella, ja Linuxin käyttäjämäärä kasvussa.
Viimeisen kahden vuoden aikana on tapahtunut uutissaralla ilmiömäisiä asioita. Pari vuotta sitten Phoronix uutisoi innokkaasti kuinka Valve on tuomassa Steamin Linuxille, ja eikös tämä saanut fanit hoilaamaan hoosiannaa ja uutiset räjähtämään. Mitään ei kuitenkaan tullut ilmi viralliselta taholta, ja asia pidettiin uutisankkana.Kuten kuitenkin meistä osa tietää, tämä osoittautui TODEKSI muutama viikko sitten ja Valve on todellakin työstämässä Steamia Linuxille Source-pelien kera. Tämä räjäytti potin - jättimäinen pelitalo tuomassa massiivista pelialustaansa Linuxille omien peliensä kanssa, mikä viimeistään laittaa muihinkin julkaisijoihin liikettä. Puhdas lottovoitto Linuxpelaajille, kunhan Steam vain pusketaan ulos.
Myös muilla tahoilla ollaan heräilty näiden parin vuoden aikana. Unigine Co. loi Unigine-pelimoottorinsa jokatuki Linuxia ja pystyi todistamaan, että Linuxillakin pystyy ajamaan ilmiömäistä grafiikkaa. Tämä sai monet Microsoft-fanit ja DirectX:n kannattajat hiljaisiksi - OpenGL:llä saikin hyvää jälkeä. Ja kun aikaiemmin mainitsemani tekijät tekniikan kehityksessä otetaan huomioon, niin tämä ns. loi itseluottamusta pelikehittäjille luoda pelejä myös Linuxille. S2 Games puolestaan mursi iänikuisen FPS-pelien kierteen tuomalla oman DotA-klooninsa Heroes of Newerthin markkinoille. Grafiikkakin oli nättiä, mikä saattoi jopa yllättää monet fundamentalistiset pelaajat.
Indiepelien saralla luotiin myös toinen läpimurto: Desura. Desura toi indiepelit helpommin pelaajien saataville, ja vaikka Desura ei ole Windows-pelaajien keskuudessa järkyttävässä käytössä, niin Linuxpuolella se on saanut poikkeuksellisen paljon hyvää kannatusta. Se toi loputkin indiepelit helposti kaikken saataville, mik edesauttaa pienten firmojen Linuxmyönteisyyttä yhä suuremmassa määrin. Indiepelien kolmas, ja ehkäpä suurempi läpimurto on puolestaan Humble Indie Bundlet, jonka "monta peliä haluamaasi hintaan kaikille alustoille" ideologia sai Linuxpelaajat tuottamaan hunajaa, mikä näkyi myös keskivertolinuxpelaajan maksumäärissä, jotka olivat radikaalisti suurempia kuin esim. Windows-käyttäjillä. HIB on myös sysännyt indiekehittäjiä Linuxin suuntaan - esim. VVVVVV portattiin Linuxia varten vain ja ainoastaan tämän bundlen takia.
Aikaisemmin mainitsemani Linuxpelaajien pioneeria ovat kuienkin väsähtäneet. Epic Games ei portannut ikinåloppuun UT3:a (joka myös muutenkin hieman floppasi) ja id Softwarella ei ole tällä hetkellä suunnitelmia RAGE:n porttaamiselle Linuxille, vaikka id Tech 5 tukee teoriassa Linuxia. id Tech 4 lähdekoodit sentään julkaistiin, mikä on hyvä asia. Kuitenkin henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että nämä pelitalot "väsähtivät väärässä paikassa". Nyt markkinat alkaisivat kypsymään heidän peleillee Linuxilla, joten kannattaisi oikeasti miettiäniiden porttaustentekemistä. Toivottavasti ne heräävät kypsyviin markkinoihin.
Avoimella puolella ei ole paljoa muutoksia tullut, mutta pelaajien myönteisyys kehitykseen on parantunut erityisesti kaupallisten indiepelien lisääntymisen myötä. Erityisesti Xonotic, missä itsekin olen ollut mukana kehityksessä, on saanut paljon myönteistä julkisuutta avoimuudellaan ja pelin laadun vuoksi. Toivottavasti myös muutkin projektit saavat samanlaista sysäystä eteenpäin!
Joten näiden seikkojen perusteella uskoihin, että muutaman vuoden sisällä Linuxpelien määrä on kasvanut räjähdysmäisesti ja Linux pelialustana alkaa olemaan varteenotettavampi vaihtoehto kuin nykyään.
Mitä mieltä olette ajatuksistani? Oletteko samaa mieltä vai onko näkökulmani mielestäni väärä? Onko tämä hyvä vai huono asia, onko teorioissani aukkoja? Keskustelua.
PS. Säästin 1000. viestin tätä varten, eli tässä on fooruminu tuhannes postaus.