Kirjoittaja Aihe: Linuxpelaamisen tulevaisuus - valoa tien päässä?  (Luettu 7959 kertaa)

Exitium

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1013
    • Profiili
Olen käyttänyt itse Linuxia ja pääsääntöisesti Ubuntua (myös muitakin distroja) vuodesta 2006 lähtien. Syy järjestelmään siirtymiselle oli lähinnä kiinnostus tietotekniikkaan kohtaan ja uutuudenvieätys. Päivääkän en ole katunut tutustumista Linuxiin, mutta aivan alkuajoista lähtien minulla on AINA ollut yksi ongelma: pelit.

Pelejä olen pelannut pienestä lähtien ja vaikka nykyään ikääkin on parinkymmenen paremmalla puolella ja opiskelut yliopistolla hyvällä mallilla niin pieni peliharrastus ei ole laantunut. Winellä olen vuosia koettanut venkslata Windows-pelejäni toimimaan ja tukenut natiiveja Linuxpelejä, mutta aina olen joutunut "vaativaan" pelimakuuni toteamaan että Windowsilla se hoituu paremmin ja täten en ole täysin päässyt vuosienkaan jälkeen irti Windowsista, vaikka Linuxinkäyttöni on nykyää monessa muussa asiassa arkipäiväistä (erityisesti opiskelussa, Aalto-yliopistossa automaatio- ja systeemitekniikassa tulee Linux vähintäänkin tutuksi väkisinkin). Aina olen koettanut irrottaututa Windowsista väkisin, mutta sitten kun alkaa ruudunpäivitys nakertamaan mieltä ja se kiva uusi DX10/11 peli tulee hyllylle niin Windows kutsuu pelaamaan.

Uskon että en ole tämän kanssa täysin yksin, vaan tämä on yleinen ongelma modernien massapelien pelaajille. Toki Linuxille on saatavilla paljon aivan mahtavia pelejä niin kaupallisella kuin avoimellakin puolella, mutta kukaan ei voi kiistää sitä faktaa etteikö tarjonta olisi paljon pienempi. Toki jos se riittää niin pullat on hyvin uunissa - minulle tämä tarjonta ei ole riittänyt.

Vuosien ajan Linuxpelaaminen oli pitkään erityisesti id Softwaren harteilla, erityisesti mainittakoot semmoinen peli kuin Quake, ja tämä näkyy nykyäänkin miljoonissa Quaken kaltaisissa avoimissa FPS:ssä. Kuitenkin suuren massan pelimaku on vaativoitunut, eikä pelkkä Quake enää riitä. Tarvitaan erilaisimpia pelejä suuremmalla skaalalla, ja tässä oli Linuxpelaamisen ongelma; pääasiassa vain FPS:ää. Myös Epic Gamesin Unreal Tournamentit olivat tällä linjalla, ja muut kaupalliset julkaisut olivat vain marginaalitavaraa.

Muutama vuosi sitten kuitenkin tapahtui jotain. Linuxin osuus erityisesti Ubuntun siivittämänä sai paljon huomiota ja käyttäjien määrä myös perusjannujen keskuudessa nousi, mikä nosti myös tarvetta peleille. Kuitenkin monet siirtyivät takaisin Windowsiin, kun pelejen toimiminen oli kyseenalaista. Käyttäjien määrä on kuitenkin muista syistä noussut pikkuhiljaa miljoonilla muista syistä johtuen.

Tästä johtuen erityisesti pienemmät pelitalot alkoivat tekemään pelejään myös Linuxille (indiepelit) ja viimeisten vuosien aikana niitä on alkanut pulpahdella melkoista tahtia. Pienillä pelitaloilla on enemmän valtuuksia innovoida uusia ideoita ja kokeilla kaikkea "jännää" ja antaa nörttifaniutensa heijastua peleissään, mikä erityisesti ilmenee linuxmyönteisyydessä. Isot pelitalot keskittyivät enemmän varmoihin Windows- ja konsolijulkaisuihin. Indiepelien määrän kasvu toi pienen piristysruiskeen Linuxin pelitarjontaan, vaikka Call of Duty-tyyppiset suuret nimet jäivät vieläkin näkemättä Linuxilla.

Yhtäkkiä Mac OSX suosio nousi ja mäkkikäyttäjät alkoivat vaatimaan pelejä. Isot pelitalot huomasivat tämän, ja vastasivat siihen. Monet pelitalot alkoivat kääntämään pelejään mäkille kun kysyntää alkoi olla tarpeeksi - ja tämä on osoittautnut hyväksi vedoksi kun samoin tekeviä pelitaloja on tullut runsaasti mukaan. Samalla rikkoutui se yleinen harhakäsitys, että vain Windowsilla voi pelata. Samalla Microsoftin Direct X:n ylivalta alkoi hieman haparrella, kun OSX:llä pitikin koodata OpenGL:ää - kuten myös joillekkin konsoileille kuten PS3. Tässä vaiheessa alkoi olla jo hyvin pullat uunissa linuxleirillä, vaikka mitään konkreettista ei ollut vielä tapahtunut. Tekniikka ja yleinen käsitys alkoi kuitenkin olla voiton puolella, ja Linuxin käyttäjämäärä kasvussa.

Viimeisen kahden vuoden aikana on tapahtunut uutissaralla ilmiömäisiä asioita. Pari vuotta sitten Phoronix uutisoi innokkaasti kuinka Valve on tuomassa Steamin Linuxille, ja eikös tämä saanut fanit hoilaamaan hoosiannaa ja uutiset räjähtämään. Mitään ei kuitenkaan tullut ilmi viralliselta taholta, ja asia pidettiin uutisankkana.Kuten kuitenkin meistä osa tietää, tämä osoittautui TODEKSI muutama viikko sitten ja Valve on todellakin työstämässä Steamia Linuxille Source-pelien kera. Tämä räjäytti potin - jättimäinen pelitalo tuomassa massiivista pelialustaansa Linuxille omien peliensä kanssa, mikä viimeistään laittaa muihinkin julkaisijoihin liikettä. Puhdas lottovoitto Linuxpelaajille, kunhan Steam vain pusketaan ulos.

Myös muilla tahoilla ollaan heräilty näiden parin vuoden aikana. Unigine Co. loi Unigine-pelimoottorinsa jokatuki Linuxia ja pystyi todistamaan, että Linuxillakin pystyy ajamaan ilmiömäistä grafiikkaa.  Tämä sai monet Microsoft-fanit ja DirectX:n kannattajat hiljaisiksi - OpenGL:llä saikin hyvää jälkeä.  Ja kun aikaiemmin mainitsemani tekijät tekniikan kehityksessä otetaan huomioon, niin tämä ns. loi itseluottamusta pelikehittäjille luoda pelejä myös Linuxille. S2 Games puolestaan mursi iänikuisen FPS-pelien kierteen tuomalla oman DotA-klooninsa Heroes of Newerthin markkinoille. Grafiikkakin oli nättiä, mikä saattoi jopa yllättää monet fundamentalistiset pelaajat.

Indiepelien saralla luotiin myös toinen läpimurto: Desura. Desura toi indiepelit helpommin pelaajien saataville, ja vaikka Desura ei ole Windows-pelaajien keskuudessa järkyttävässä käytössä, niin Linuxpuolella se on saanut poikkeuksellisen paljon hyvää kannatusta. Se toi loputkin indiepelit helposti kaikken saataville, mik edesauttaa pienten firmojen Linuxmyönteisyyttä yhä suuremmassa määrin. Indiepelien kolmas, ja ehkäpä suurempi läpimurto on puolestaan Humble Indie Bundlet, jonka "monta peliä haluamaasi hintaan kaikille alustoille" ideologia sai Linuxpelaajat tuottamaan hunajaa, mikä näkyi myös keskivertolinuxpelaajan maksumäärissä, jotka olivat radikaalisti suurempia kuin esim. Windows-käyttäjillä. HIB on myös sysännyt indiekehittäjiä Linuxin suuntaan - esim. VVVVVV portattiin Linuxia varten vain ja ainoastaan tämän bundlen takia.

Aikaisemmin mainitsemani Linuxpelaajien pioneeria ovat kuienkin väsähtäneet. Epic Games ei portannut ikinåloppuun UT3:a (joka myös muutenkin hieman floppasi) ja id Softwarella ei ole tällä hetkellä suunnitelmia RAGE:n porttaamiselle Linuxille, vaikka id Tech 5 tukee teoriassa Linuxia. id Tech 4 lähdekoodit sentään julkaistiin, mikä on hyvä asia. Kuitenkin  henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että nämä pelitalot "väsähtivät väärässä paikassa". Nyt markkinat alkaisivat kypsymään heidän peleillee  Linuxilla, joten kannattaisi oikeasti miettiäniiden porttaustentekemistä. Toivottavasti ne heräävät kypsyviin markkinoihin.

Avoimella puolella ei ole paljoa muutoksia tullut, mutta pelaajien myönteisyys kehitykseen on parantunut erityisesti kaupallisten indiepelien lisääntymisen myötä. Erityisesti Xonotic, missä itsekin olen ollut mukana kehityksessä, on saanut paljon myönteistä julkisuutta avoimuudellaan ja pelin laadun vuoksi. Toivottavasti myös muutkin projektit saavat samanlaista sysäystä eteenpäin!

Joten näiden seikkojen perusteella uskoihin, että muutaman vuoden sisällä Linuxpelien määrä on kasvanut räjähdysmäisesti ja Linux pelialustana alkaa olemaan varteenotettavampi vaihtoehto kuin nykyään.

Mitä mieltä olette ajatuksistani? Oletteko samaa mieltä vai onko näkökulmani mielestäni väärä? Onko tämä hyvä vai huono asia, onko teorioissani aukkoja? Keskustelua.

PS. Säästin 1000. viestin tätä varten, eli tässä on fooruminu tuhannes postaus. :)
Welcome to my signature!

Please note that this signature is licensed under the General Public License. By embedding the signature, or parts of it, into your brain other than by mere aggregation, your brain becomes a combined, and therefore derived, work and thus must be licensed under the GPL too

Exitium

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1013
    • Profiili
Vs: Linuxpelaamisen tulevaisuus - valoa tien päässä?
« Vastaus #1 : 06.05.12 - klo:18.36 »
Pahoittelut muutamista kirjoitusvirheistä ja osittain kappaleiden epäloogisuudesta.Kirjoittelen tätä tabletilla niin tekstin tuottaminen ei ole parhaimmassa vireessä...
Welcome to my signature!

Please note that this signature is licensed under the General Public License. By embedding the signature, or parts of it, into your brain other than by mere aggregation, your brain becomes a combined, and therefore derived, work and thus must be licensed under the GPL too

Heikki Ketoharju

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 716
  • Tee enemmän, harmittaa vähemmän!
    • Profiili
    • heikki.ketoharju.info
Vs: Linuxpelaamisen tulevaisuus - valoa tien päässä?
« Vastaus #2 : 07.05.12 - klo:01.27 »
Kiinnostavia ajatuksia. Täälläkin kätensä nostaa yksi VVVVVV:n pelaaja, joka nimenomaan Humble Bundlen ostettuaan kyseiseen nimikkeeseen törmäsi. Ja eikös myös Super Meat Boy ole nykyään Linuxille saatavilla? Minecraft on tottakai mainittava mainiona cross platform-pelinä!
-
Minä kirjoittelen suomenkielisiä ohjeita Linux-musiikintekoon:
http://linux.fi/wiki/Musiikinteko_Linuxilla
-
Kansainvälinen Linux-audio -wiki, sovellusluettelo ja äänikorttitietokanta:
http://wiki.linuxaudio.org

UusiKäyttäjä

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 101
    • Profiili
Vs: Linuxpelaamisen tulevaisuus - valoa tien päässä?
« Vastaus #3 : 10.05.12 - klo:20.02 »
Minecraft on tottakai mainittava mainiona cross platform-pelinä!
Minecraft on muuten aivan mainio peli linuxille, mutta pieniä ongelmia menun kanssa ( hiiri katoilee )

...Xonotic, missä itsekin olen ollut mukana kehityksessä, on saanut paljon myönteistä julkisuutta avoimuudellaan ja pelin laadun vuoksi.
Olen suositellut kyseistä peliä monille ystävilleni, iän ikuisen CoDin sijaan, ja jotkut heistä ovat innostuneet pelistä. Pelaamme nykyään joukossa kyseistä peliä, TBT tagin alla.

Huomatkaa että RTS puolelta loytyy ainakin yksi aivan mahtava peli, joka tosin on vielä kehityksessä, nimittäin 0 A.D!

 - UusiKäyttäjä
PS. ääkkos onkelmia..
Intel i5 2500K - 4.8Ghz
Nvidia GeForce 560 Ti Twin Light Edition
AsRock Z68 Gen3 Extreme3
Ja muut sellaiset..

aho

  • Vieras
Vs: Linuxpelaamisen tulevaisuus - valoa tien päässä?
« Vastaus #4 : 11.05.12 - klo:13.24 »
Uskon että Kickstarter-projektit antavat Linux-pelaamiselle lisää vauhtia. Sieltä on tulossa kuitenkin suhteellisen nimekkäiltä tekijöiltä pelejä, mikä on hienoa. Toivottavasti Linux-versiot noista peleistä myyvät hyvin, että Linux myös pysyisi tuettujen alustojen listalla.

junnuh

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 331
    • Profiili
    • Kotisivu
Vs: Linuxpelaamisen tulevaisuus - valoa tien päässä?
« Vastaus #5 : 19.05.12 - klo:00.55 »
Hei!

Pelit ovat mainioita sillä niistä oppii kokoajan.

Desura on hieno juttu linux puolelle ja sitä kautta minulla toimii OilRush (tosin hankin sen jo beta-versiona mutta nykyään Desuran kautta on helppo päivittää ja pelata) ja sitä kautta voi kokeilla kaikenalaista. ;)

No kuitenkin Windows on toisella levyllä koska on paljon pelejä joista nautin vaan niitä ei voi linux-ympäristössä pelata.

Tulevaisuuden visio Skyrim toimii linuxilla ja myös muut pelit. Yes:-D

valoisin terveisin junnuh
valoa lämmöllä ja rakkaudella - ubuntu rulaa
www.junnunterapiat.com

Teho

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 477
    • Profiili
Vs: Linuxpelaamisen tulevaisuus - valoa tien päässä?
« Vastaus #6 : 19.05.12 - klo:01.05 »
Tulevaisuuden visio Skyrim toimii linuxilla ja myös muut pelit. Yes:-D
Skyrim toimii Linuxilla jo nyt. Olisihan se toki kiva, jos se olisi saatavilla natiivisti, mutta Winellä näyttäisi toimivan lähestulkoon täydellisesti.

Exitium

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1013
    • Profiili
Vs: Linuxpelaamisen tulevaisuus - valoa tien päässä?
« Vastaus #7 : 19.05.12 - klo:10.20 »
Yksi tapaus unohtui tosiaankin mainita ensimmäisessä viestissä... Myös pelitalojättiläinen Electronic Arts (tuttavallisemmin EA) on osoittanut mielenkiintonsa linuxpelaamista kohtaan julkaisemalla Ubuntu Software Centeriin 2 heidän peliänsä. Lisäksi EA osallistui jokunen aika sitten Ubuntu Developer Summittiin peliasialla.

Huono puoli tässä oli vain se, että nämä kaksi peliä olivat alun perin selainpohjaisia ja täten toimivat entuudestaan hyvin Linuxilla, joten suurta porttaustyötä ei tehty. Eivätkä pelit kuulema olleet mitenkään erityisen hääppöisiä ja EA:n esitys UDS:ssä oli kuulema hieman laimeahko. Kuitenkin toivottavasti tulevaisuudessa näemme enemmän EA:n pelejä Linuxilla, vaikka alku vaikuttikin hieman kankealta. Kuitenkin kyse on jättimäisestä pelitalosta, joka on osoittanut mielenkiintonsa Linuxiin.
Welcome to my signature!

Please note that this signature is licensed under the General Public License. By embedding the signature, or parts of it, into your brain other than by mere aggregation, your brain becomes a combined, and therefore derived, work and thus must be licensed under the GPL too

Heikki Ketoharju

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 716
  • Tee enemmän, harmittaa vähemmän!
    • Profiili
    • heikki.ketoharju.info
Vs: Linuxpelaamisen tulevaisuus - valoa tien päässä?
« Vastaus #8 : 20.05.12 - klo:21.55 »
Yksi tapaus unohtui tosiaankin mainita ensimmäisessä viestissä... Myös pelitalojättiläinen Electronic Arts (tuttavallisemmin EA) on osoittanut mielenkiintonsa linuxpelaamista kohtaan julkaisemalla Ubuntu Software Centeriin 2 heidän peliänsä. Lisäksi EA osallistui jokunen aika sitten Ubuntu Developer Summittiin peliasialla.
Niin, pitäisikö tuo nähdä enemmänkin symbolisena tuo EA:n pelien tulo Software Centeriin. Ainakin se sai aikamoista huomiota Linux-piireissä, eli toimiva mainoskikka! Toistaiseksi kai Ubuntun markkinaosuudet on niin pieniä, ettei ihmeitä tilejä kannata ajatella pelimyynnillä tekevänsä. Shuttleworthilla tietysti tuntuu olevan melkoiset suunnitelmat tulevaisuuden varalle. Saa nähdä mitä sieltä on tulossa...
-
Minä kirjoittelen suomenkielisiä ohjeita Linux-musiikintekoon:
http://linux.fi/wiki/Musiikinteko_Linuxilla
-
Kansainvälinen Linux-audio -wiki, sovellusluettelo ja äänikorttitietokanta:
http://wiki.linuxaudio.org

Exitium

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1013
    • Profiili
Welcome to my signature!

Please note that this signature is licensed under the General Public License. By embedding the signature, or parts of it, into your brain other than by mere aggregation, your brain becomes a combined, and therefore derived, work and thus must be licensed under the GPL too

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5777
    • Profiili
Vs: Linuxpelaamisen tulevaisuus - valoa tien päässä?
« Vastaus #10 : 26.07.12 - klo:18.15 »
Sanoisin että valoa on tienpäässä sitten, kun näytönohjainvalmistajat alkavat oikeasti panostamaan ajureihin. Nykytasoisilla ajuriesityksillä ei kyllä kuuhun mennä.

matsukan

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2152
    • Profiili
Vs: Linuxpelaamisen tulevaisuus - valoa tien päässä?
« Vastaus #11 : 29.07.12 - klo:19.56 »
"Will Blizzard Be Bringing Their Games To Linux?"

http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=MTE0ODE

Lainaus
Following Newell's negative statements towards Windows 8, there was an interesting tweet by Rob Pardo, the Executive Vice President of Game Design at Blizzard Entertainment. "nice interview with Gabe Newell - "I think Windows 8 is a catastrophe for everyone in the PC space* - not awesome for Blizzard either"

Myös Blizzard:n näkee Windows 8 ongelmallisena heidän tulevaisuudelleenkin. Blizzard:lla piäisi olla natiivi WoW clientti Linux:lle ainakin jollakin tasolla. Toisaalta tällä hetkellä Blizzard on tyytynyt siihen heidän windows clientti on toiminut Winellä edes jollakin tasolla. Siten Wine on myös haitannut natiivi clientin tuomista linux:lle ja Ubuntulle vaikka ilman Wine:ä ei olisi edes tätä määrää Linux pelien pelaajia.

Mielenkiintoisa olisi tietää Wine kohtalo jos ja kun pelejä tulee runsain mitoin mainstren pelitalojen taholta. Todennäköisesti pitkällä ajanvälillä Wine:n merkitys vähenee rutkasti.
Pohjois-pohjanmaa
-- motto:  backupin tarve huomataan aina liian myöhään

welmar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1582
    • Profiili
Vs: Linuxpelaamisen tulevaisuus - valoa tien päässä?
« Vastaus #12 : 29.07.12 - klo:20.18 »
Wine ei ole kyllä oikein koskaan innostanut mutta ensimmäisten joukossa olen jos ja kun steam tulee linuxille, vaikken juuri pelailekkaan. Ihan vaan vaikka kannatuksen takia.

Jaer

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 528
    • Profiili
Vs: Linuxpelaamisen tulevaisuus - valoa tien päässä?
« Vastaus #13 : 02.08.12 - klo:20.38 »
Tuskin Winellä pääsee tälläisiin tuloksiin.

 ;D
Rauta seiska: Intel Core i7 @ 920 & Nvidia
Ubuntu, Mint, Debian, Ultimate Edition
Androidina HTC Desire HD