Kirjoittaja Aihe: Tee-se-itse TV-antenni  (Luettu 26613 kertaa)

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5671
    • Profiili
Vs: Tee-se-itse TV-antenni
« Vastaus #20 : 07.05.12 - klo:20.06 »
Suuri kiitos vastauksesta. Olen varsin pihalla antennitekniikasta, mutta tuon vastauksen innoittamana yritinkin jo hiukan selailla netissä ja löysin muutamia ehkä kokeilemisen arvoisia malleja.

Tuosta vuotavasta kaapelista yritin löytää tietoa, mutta mitään oikein konkreettista esimerkkiä en ole vielä löytänyt, vaikka ilmeisesti hyvinkin käytetty ratkaisu tunneleissa ja väestönsuojissa. Lähinnä sitä ajattelin olisiko se kenties toimiva ratkaisu, kun kuuluvuutta olisi hyvä olla yhden pitkähkön käytävän kummankin puolin ja etäisyys tuohon käytävään on kuitenkin vain muutamia metrejä, joilla vahvistusta tarvisi.

Hajakenttä

  • Käyttäjä / moderaattori
  • Viestejä: 1547
    • Profiili
Vs: Tee-se-itse TV-antenni
« Vastaus #21 : 07.05.12 - klo:21.11 »
Suuri kiitos vastauksesta. Olen varsin pihalla antennitekniikasta, mutta tuon vastauksen innoittamana yritinkin jo hiukan selailla netissä ja löysin muutamia ehkä kokeilemisen arvoisia malleja.

Tuosta vuotavasta kaapelista yritin löytää tietoa, mutta mitään oikein konkreettista esimerkkiä en ole vielä löytänyt, vaikka ilmeisesti hyvinkin käytetty ratkaisu tunneleissa ja väestönsuojissa. Lähinnä sitä ajattelin olisiko se kenties toimiva ratkaisu, kun kuuluvuutta olisi hyvä olla yhden pitkähkön käytävän kummankin puolin ja etäisyys tuohon käytävään on kuitenkin vain muutamia metrejä, joilla vahvistusta tarvisi.

http://www.nexans-fi.com/eservice/Finland-fi_FI/navigate_121646/Tiedonsiirtokaapelit_ja_komponentit.html

Nuo vuotavat, tai säteilevät kaapelit taitavat olla niin spesiaaliratkaisuja ja isojen ja harvojen yritysten projekteja, että valmistajat ja kauppiaatkin voivat olla harvassa. Niiden käyttöön liittyy myös laskentajuttuja, joista en ole perillä.

Kellaritiloissa on huono kenttä juuri siksi kun välipohjissa on betonissa suuria määriä terästä. Siellä kellarissa sitten onkin jo terästä säästetty ja väliseinät ovat kevyitä ja vain pilarit lujitettu julmasti. Luulisin yksinkertaisen dipolin tai taittodipolin tai vastaavan olevan ihan riittävän sijoitettuna johonkin kattoon käytävän puoliväliin. Se saisi mielellään olla aallonpituuden tai parikin irti katosta ja seinästä. Sen asennollakaan ei ole väliä, koska puhelintahan pidellään käsissä vapaassa asennossa ja polarisaatiotaso kääntyilee moneen kertaan heijastellessaan monista pinnoista. Asennossa kannattaa kuitenkin huomioida kapeat kuolleet alueet dipolin kärkien jatkeella. Balun sovitus kannattaa myös tehdä, esim: 1/8 aallonpituus balun dipolista koaksiaaliin.
DELL Latitude E6220 Xubuntu 20.04, DELL Latitude 5480 Xubuntu 22.04.
– Memento Vivere – Terv: Timo

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5671
    • Profiili
Vs: Tee-se-itse TV-antenni
« Vastaus #22 : 07.05.12 - klo:22.12 »
Kellaritiloissa on huono kenttä juuri siksi kun välipohjissa on betonissa suuria määriä terästä. Siellä kellarissa sitten onkin jo terästä säästetty ja väliseinät ovat kevyitä ja vain pilarit lujitettu julmasti. Luulisin yksinkertaisen dipolin tai taittodipolin tai vastaavan olevan ihan riittävän sijoitettuna johonkin kattoon käytävän puoliväliin.
Tuo on kyllä varsin totta. Nuo kellarithan on tavallaan isohkoja faradayn häkkejä. Neliöalakin missä tärkeintä olisi saada signaalia lisää on kuitenkin sen verran pieni ajatellussa paikassa, että varmaankin viisainta kokeilla tosiaan ihan tavallisella antennilla. Sitähän voi aina yrittää jalostaa ja parannella jos sitten siltä tuntuu, että muuallekin pitää saada kuuluvuutta. Lähin linkkimasto on ilmeisesti aivan parin kilometrin säteellä ja kellarin yläpuolella ei luonnollisestikaan ole minkäänlaisia ongelmia.
« Viimeksi muokattu: 07.05.12 - klo:22.14 kirjoittanut qwertyy »

Hajakenttä

  • Käyttäjä / moderaattori
  • Viestejä: 1547
    • Profiili
Vs: Tee-se-itse TV-antenni
« Vastaus #23 : 10.05.12 - klo:10.29 »
Lainaus
Lähin linkkimasto on ilmeisesti aivan parin kilometrin säteellä ja kellarin yläpuolella ei luonnollisestikaan ole minkäänlaisia ongelmia.

Voi olla haasteellista suunnata yagi antennia tukiasemaan. Jos se on tiedossa, mutta ei näkyvissä, kannattaa käyttää jotain sopivaa topograafista menetelmää näkyvissä olevien tunnistettavien tukipisteiden avulla. Se ei ole sama juttu kuin tv-antennilla kun ei voi mitata samalla signaalin voimakkuutta ja sen avulla suunnata. Ja jos operaattoria vaihdetaan, saattaa myös tukiaseman paikka vaihtua.
DELL Latitude E6220 Xubuntu 20.04, DELL Latitude 5480 Xubuntu 22.04.
– Memento Vivere – Terv: Timo