Kirjoittaja Aihe: Kiintolevyn ylikirjoittaminen  (Luettu 3137 kertaa)

onsese

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 143
    • Profiili
Kiintolevyn ylikirjoittaminen
« : 23.04.12 - klo:00.58 »
Miten teen komentorivin, joka kirjoittaa tiedostoon niin kauan, että kiintolevy tulee täyteen, jonka jälkeen tiedoston voisi poistaa roskiin ? Tarkoitus olisi ylikirjoittaa kiintolevy "lennossa" siten, että käyttöjärjestelmä ja hyödylliset tiedostot jäävät ei siis kiintolevyn täydellinen tyhjäys, osiointi jms.

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2952
    • Profiili
Vs: Kiintolevyn ylikirjoittaminen
« Vastaus #1 : 23.04.12 - klo:12.43 »
itse olen käyttänyt seuraavaa, kirjoittamaan roskaa kiintolevylleni.

Koodia: [Valitse]
cat /dev/urandom >00.00

Tämä siis kirjoittaa kohtuullisen satunnaista roskaa kohtuullisella nopeudella.

Lopuksi tiedoston voi tuhota.
Koodia: [Valitse]
rm 00.00

Huomioitavaa, että nykyaikaisten kiintolevyjen kirjoittamisessa täyteen kestaa varsin kauan l. noin vuorokauden.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5676
    • Profiili
Vs: Kiintolevyn ylikirjoittaminen
« Vastaus #2 : 23.04.12 - klo:13.55 »
Jos tuo oikeasti on toivottavaa, niin eikö ole sama käyttää vaikka TrueCryptiä tms? Tai koko aseman kryptausta.

onsese

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 143
    • Profiili
Vs: Kiintolevyn ylikirjoittaminen
« Vastaus #3 : 03.05.12 - klo:21.25 »
kiitokset !

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Vs: Kiintolevyn ylikirjoittaminen
« Vastaus #4 : 03.05.12 - klo:21.53 »
Jos tuo oikeasti on toivottavaa, niin eikö ole sama käyttää vaikka TrueCryptiä tms? Tai koko aseman kryptausta.
Kryptausta ei voi suositella tavallisille käyttäjille. Kun varmuuskopiointi ei kuitenkaan ole kunnolla hoidettu, niin levyn vikaantuessa ei ole mitään pelastettavissa, toisin kuin tavallisesta tiedostojärjestelmästä.

T:Jallu59
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5676
    • Profiili
Vs: Kiintolevyn ylikirjoittaminen
« Vastaus #5 : 03.05.12 - klo:22.13 »
Tuo toki pitää ottaa huomioon jos kryptaa tiedostoja. En vain saa päähäni, että miksi tyhjä tila pitäisi säännöllisesti ylikirjoittaa noin. Voisi olettaa, että asemalla on silloin koko ajan suojausta kaipaavaa tietoa?

Sami Lehtinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 754
  • Techie
    • Profiili
    • Sami Lehtinen
Vs: Kiintolevyn ylikirjoittaminen
« Vastaus #6 : 06.05.12 - klo:09.44 »
sfill on työkalu jota olen itse käytellyt, tapoja on tietysti monia. Kaikki menetelmät kuitenkaan eivät pyyhi mm. inodeja, joten perinteinen vapaan tilan täyttäminen ei periaatteessa riitä.

sswap ja srm kuuluvat muistaakseni samaan pakettiin. Tietty se perinteinen shred on myös mukana.

Koodia: [Valitse]
NAME
       sfill  -  secure free disk and inode space wiper (secure_deletion tool‐
       kit)

SYNOPSIS
       sfill [-f] [-i] [-I] [-l] [-l] [-v] [-z] directory/mountpoint