Kirjoittaja Aihe: 1204 Gnome Classic yksityiskohtaiset ohjeet luomiseen tästä olisi useampi kii.  (Luettu 15143 kertaa)

Freeman

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 106
    • Profiili
1204 Gnome Classic yksityiskohtaiset ohjeet luomiseen tästä olisi useampi taatusti kiitollinen voisi tehdä tietenkin youtubeenkin
mikä olisi kätevä ja tuskattomampi.

Niin jaksaako kukaan antaa luetteloidun ohjeen kun varmaan moni haluaisi classic ulkonäön 12.04
Eli mitä pitää tehdä kohta kohdalta >tai< >sitten tekee youtubeen mutta vähän selvemmin kun edeltäjät, että videosta saa selvää<

varmasti moni muukin olisi kiitollinen, minä olen itse siinä kohdassa että Classikin, näköinen mutta en saa palkkeja piiiloon ja en saa palkkeihin mitään pikakuvakkeita

Toistan itseäni täytyy varmaan kone jättää hetkeksi rauhaan ;)
Samsung Intel Core 64-bit muistia 4gigaa< tuplanäytöllä

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3408
    • Profiili
mutta en saa palkkeja piiiloon ja en saa palkkeihin mitään pikakuvakkeita

En tiedä, onko 12.04:ssä mahdollista piilottaa palkkeja. Jälkimmäiseen kysymykseen vastakysymys: Miksi ohjelmien pikakuvakkeita olisi pakko saada palkkiin? On paljon muita vaihtoehtoja, esim. erilaiset dockit sun muut. Itse en missään nimessä edes haluaisi paneeleihin mitään kuvakkeita "sotkemaan" ilmettä. Ymmärtääkseni se ei ole mahdollistakaan, ainakaan ilman joitain epävirallisia kikkailuja.
« Viimeksi muokattu: 15.04.12 - klo:17.50 kirjoittanut Eesaurus »

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
mutta en saa palkkeja piiiloon ja en saa palkkeihin mitään pikakuvakkeita

En tiedä, onko 12.04:ssä mahdollista piilottaa palkkeja. Jälkimmäiseen kysymykseen vastakysymys: Miksi ohjelmien pikakuvakkeita olisi pakko saada palkkiin? On paljon muita vaihtoehtoja, esim. erilaiset dockit sun muut. Itse en missään nimessä edes haluaisi paneeleihin mitään kuvakkeita "sotkemaan" ilmettä. Ymmärtääkseni se ei ole mahdollistakaan, ainakaan ilman joitain epävirallisia kikkailuja.

Paljon riippuu käyttötottumuksista.

Minulle ainoa oikea paikka on juurikin palkki. Tänään asensin Ubuntu 11.10:n, siihen ilmestyi joku pystypalkki vasempaan reunaan, mutta kun siirtelin ikkunoita ja hiukan osui siihen niin sepäs häipyi näkymättömiin.

No, en alkanut tutkia sen enempää tuotakaan kummajaista, kun olin kokeilemassa uppoaako mate.
Ja hienosti meni - alkuperäisen vihjeen mukaan se on asennettu myös 12.04:n esiversioon joten hyvältä näyttää :)

Edit: Ja tuolla ohje/vihje jota kokeilin
http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=41902.0

« Viimeksi muokattu: 15.04.12 - klo:18.30 kirjoittanut jekku »

Quantal

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 299
    • Profiili
Minulle ainoa oikea paikka on juurikin palkki. Tänään asensin Ubuntu 11.10:n, siihen ilmestyi joku pystypalkki vasempaan reunaan, mutta kun siirtelin ikkunoita ja hiukan osui siihen niin sepäs häipyi näkymättömiin.

Se palkki vasemmalla on käynnistin. Käynnistimeen voit juuri mainitsemallasi tavalla kiinnittää sovelluksia, josta ne saa sitten nopeasti auki. Käynnistimen ylin kuvake (Ubuntun kuvake) avaa Unity-valikon, josta löytää sitten kaiken muun.

Käynnistin menee piiloon, jos joku ikkuna "tönäisee" sitä eli menee sen päälle. Isoilla näytöillä tästä ei juurikaan ole hyötyä. 12.04:ssä voi järjestelmän omissa asetuksissa valita, meneekö käynnistin piiloon vai ei, ja jos menee, kuinka herkästi se tulee takaisin (tulee uudelleen esiin, kun hiiren vie vasempaan reunaan).
VAIHDOIN NIMIMERKKIÄ
Läppäri: Acer Aspire 8930G - Intel Core 2 Duo P8400 @2,26GHz, Nvidia GeForce 9600M GT, 4GB DDR3, 320GB HDD ~ Ubuntu 12.04 LTS
Pöytäkone: Acer Aspire E360 - AMD Athlon 64 X2 3800+, ATI Radeon X1300 HM 512MB, 1GB DDR RAM, 250GB HDD ~ Windows 8
Puhelin: Nokia Lumia 9

Timo Virtanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2083
    • Profiili
Paneeliin lisätään käynnistimiä painamalla näppäimistöltä ALT-näppäintä ja hiiren oikeaa painiketta yhtaikaa paneelin päällä. Avautuvasta pikku valikosta valitaan "Lisää paneeliin". Jos ALT-näppäin ei toimi, kokeile sitä Windows-näppäintä. Jostain syystä itse jouduin käyttämään yhdistelmää ALT+Windows+hiiren oikea painike.
Ainakin tässä, nyt testattavana olevassa Mate-työpöydässä, paneelin asetuksissa on toimiva "Piilota automaattisesti" toiminto. terveisin Timo
"Linux, made in Finland"

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
Minulle ainoa oikea paikka on juurikin palkki. Tänään asensin Ubuntu 11.10:n, siihen ilmestyi joku pystypalkki vasempaan reunaan, mutta kun siirtelin ikkunoita ja hiukan osui siihen niin sepäs häipyi näkymättömiin.

Se palkki vasemmalla on käynnistin. Käynnistimeen voit juuri mainitsemallasi tavalla kiinnittää sovelluksia, josta ne saa sitten nopeasti auki. Käynnistimen ylin kuvake (Ubuntun kuvake) avaa Unity-valikon, josta löytää sitten kaiken muun.

Käynnistin menee piiloon, jos joku ikkuna "tönäisee" sitä eli menee sen päälle. Isoilla näytöillä tästä ei juurikaan ole hyötyä. 12.04:ssä voi järjestelmän omissa asetuksissa valita, meneekö käynnistin piiloon vai ei, ja jos menee, kuinka herkästi se tulee takaisin (tulee uudelleen esiin, kun hiiren vie vasempaan reunaan).

Jotain tuollaista arvelin, että kai sen käytöstä sentään saa säädettyä.
Mutta ilmeisen tarpeeton lisuke minulle.

Mutta aloinpa miettiä käyttötottumuksiani ja oikeasti pohdin, ovatko nuo muutamatkaan käynnistyskuvakkeet palkissa tarpeen.
Kun aika monta käynnistinta on jo aliaksissa tai omissa käynnistysskripteissään niin mikä estää tekemästä niille lopuillekin saman?
Uskon että pienellä ohjeiden selaamisella löytyy vihje jolla saa sisäänkirjautuessa polkaisemaan sen ensimmäisen terminaali-ikkunan valmiiksi esille. Hmm. Taidanpa kaivella jo, sillä se on kuitenkin se eka klikkaus kun koneelle kirjaudun.

Vielä on kuitenkin ratkaisematta miten lisään ilmoitusalueelle haluamani lisukkeet, kuten säätiedotteen ja CPU:n tilasta kertovan appletin.
Ja saattaa jäädäkin ratkaisematta jos tuo mate osoittautuu kelvolliseksi ratkaisuksi :)


Quantal

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 299
    • Profiili
Minulle ainoa oikea paikka on juurikin palkki. Tänään asensin Ubuntu 11.10:n, siihen ilmestyi joku pystypalkki vasempaan reunaan, mutta kun siirtelin ikkunoita ja hiukan osui siihen niin sepäs häipyi näkymättömiin.

Se palkki vasemmalla on käynnistin. Käynnistimeen voit juuri mainitsemallasi tavalla kiinnittää sovelluksia, josta ne saa sitten nopeasti auki. Käynnistimen ylin kuvake (Ubuntun kuvake) avaa Unity-valikon, josta löytää sitten kaiken muun.

Käynnistin menee piiloon, jos joku ikkuna "tönäisee" sitä eli menee sen päälle. Isoilla näytöillä tästä ei juurikaan ole hyötyä. 12.04:ssä voi järjestelmän omissa asetuksissa valita, meneekö käynnistin piiloon vai ei, ja jos menee, kuinka herkästi se tulee takaisin (tulee uudelleen esiin, kun hiiren vie vasempaan reunaan).

Jotain tuollaista arvelin, että kai sen käytöstä sentään saa säädettyä.
Mutta ilmeisen tarpeeton lisuke minulle.

Mutta aloinpa miettiä käyttötottumuksiani ja oikeasti pohdin, ovatko nuo muutamatkaan käynnistyskuvakkeet palkissa tarpeen.
Kun aika monta käynnistinta on jo aliaksissa tai omissa käynnistysskripteissään niin mikä estää tekemästä niille lopuillekin saman?
Uskon että pienellä ohjeiden selaamisella löytyy vihje jolla saa sisäänkirjautuessa polkaisemaan sen ensimmäisen terminaali-ikkunan valmiiksi esille. Hmm. Taidanpa kaivella jo, sillä se on kuitenkin se eka klikkaus kun koneelle kirjaudun.

Vielä on kuitenkin ratkaisematta miten lisään ilmoitusalueelle haluamani lisukkeet, kuten säätiedotteen ja CPU:n tilasta kertovan appletin.
Ja saattaa jäädäkin ratkaisematta jos tuo mate osoittautuu kelvolliseksi ratkaisuksi :)

Säästä osaan auttaa sen verran, että Sovellusvalikoimasta löytyy Sääilmaisin (Weather Indicator), joka näyttää sään myös yläpaneelissa. Käynnistyy automaattisesti sisäänkirjautuessa.

Napsauta oikean yläkulman järjestelmävalikkoa ja valitse Käynnistyvät ohjelmat tjs. niin voit pistää ohjelmia aukeamaan.
VAIHDOIN NIMIMERKKIÄ
Läppäri: Acer Aspire 8930G - Intel Core 2 Duo P8400 @2,26GHz, Nvidia GeForce 9600M GT, 4GB DDR3, 320GB HDD ~ Ubuntu 12.04 LTS
Pöytäkone: Acer Aspire E360 - AMD Athlon 64 X2 3800+, ATI Radeon X1300 HM 512MB, 1GB DDR RAM, 250GB HDD ~ Windows 8
Puhelin: Nokia Lumia 9

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3408
    • Profiili
Säästä osaan auttaa sen verran, että Sovellusvalikoimasta löytyy Sääilmaisin (Weather Indicator), joka näyttää sään myös yläpaneelissa. Käynnistyy automaattisesti sisäänkirjautuessa.

Napsauta oikean yläkulman järjestelmävalikkoa ja valitse Käynnistyvät ohjelmat tjs. niin voit pistää ohjelmia aukeamaan.

"Järjestelmäkuorman ilmaisin" -niminen paketti näyttää cpu:n käyttöasteen. Se, ja tuo sääohjelma menevät automaattisesti käynnistyviin ohjelmiin, ei tarvitse erikseen niitä sinne lisätä.

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3408
    • Profiili
Paneeliin lisätään käynnistimiä painamalla näppäimistöltä ALT-näppäintä ja hiiren oikeaa painiketta yhtaikaa paneelin päällä. Avautuvasta pikku valikosta valitaan "Lisää paneeliin". Jos ALT-näppäin ei toimi, kokeile sitä Windows-näppäintä. Jostain syystä itse jouduin käyttämään yhdistelmää ALT+Windows+hiiren oikea painike.

Tätä olen aiemminkin ihmetellyt, koska mikään noista yhdistelmistä ei avaa minulla mitään valikkoa.  ???

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
Paneeliin lisätään käynnistimiä painamalla näppäimistöltä ALT-näppäintä ja hiiren oikeaa painiketta yhtaikaa paneelin päällä. Avautuvasta pikku valikosta valitaan "Lisää paneeliin". Jos ALT-näppäin ei toimi, kokeile sitä Windows-näppäintä. Jostain syystä itse jouduin käyttämään yhdistelmää ALT+Windows+hiiren oikea painike.

Tätä olen aiemminkin ihmetellyt, koska mikään noista yhdistelmistä ei avaa minulla mitään valikkoa.  ???

Minulla ei edes ole hetikään kaikissa tuota lippunappia.
No, kunhan tuo Mate näyttää metkunsa niin näkee, tarvitaanko edes muuta :)

E_LE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 95
    • Profiili
No, kunhan tuo Mate näyttää metkunsa niin näkee, tarvitaanko edes muuta :)

Tässä on varmaan syytä odottaa virallista julkistusta, ennenkuin rynnistää Maten kimppuun. Tällä hetkellä Gnome Classic (no effects), tuntuu valmiimmalta kuin Gnome Classic,  vastaa minusta Matea ihan hyvin. Esim paneelin lisäily toimii.
Mukavalta tuntui myös mun käynnisti (Alt+F2) unity-2d-shell'in--> unityn vasen palkkikin ilmestyy.

Nämä siis Gnome Classic (no effects)

Timo Virtanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2083
    • Profiili
Tulevaisuutta ajatellen, keskustelemmeko Gnome Classic, Mate MINT ja Mate työpöydistä tuolla "Muut työpöytäympäristöt" otsakkeen alla kun 12.04 on virallisesti ulkona? Olenko ymmärtänyt oikein? terveisin Timo
"Linux, made in Finland"

E_LE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 95
    • Profiili
Tulevaisuutta ajatellen, keskustelemmeko Gnome Classic, Mate MINT ja Mate työpöydistä tuolla "Muut työpöytäympäristöt" otsakkeen alla kun 12.04 on virallisesti ulkona? Olenko ymmärtänyt oikein? terveisin Timo

En ole varma olenko ymmärtänyt oikein: Gnome Classic ja Gnome Classic (no effects) ovat Canonical'in jakelussa jä täten Ubuntu 12.04 LTS:n osia? Ja niistä sopisi keskustella täällä, esim tässä säikeessä? Mitä mieltä olette & moderaattorit päättäköön.

Mate ja Mate MINT sensijaan ovat selkeämmin "muut ympäristöt" aihepiiriin kuuluvia.

Jatkoksi nyt sitten oma Gnome Classic viritykseni

1. Siirsin menut takaisin sovelluksen ikkunaan (unityssä):
Koodia: [Valitse]
sudo apt-get remove indicator-appmenu
2. gnome-panel, jos sitä ei vielä ole asennettu (synaptic tai sudo apt-get install gnome-panel)
3. Asennettu gnome-tweak-tool ("Advanced Settings"). Tällä voi lähinnä muuttaa teemoja. Clearlooks-teema ei ole vielä valmis,.
Toistaiseksi: icon-theme= gnome, gtk+-theme= orion, window-theme= crux

4. Asennettu gconf-editor ("Configuration Editor)

5. Siirsin ikkunan napit koilliseen ts oikeaan yläkulmaan. Configuration editorilla tai suoraan
Koodia: [Valitse]
gconftool-2 --set "/apps/metacity/general/button_layout" --type string ":minimize,maximize,close"
6. Hiirelle focus-follows-mouse & no autoraise
Koodia: [Valitse]
gconftool-2 --set "/apps/metacity/general/focus_mode" --type string "mouse"
gconftool-2 --set "/apps/metacity/general/auto_raise" --type bool "false"

7. Kopioin Applications-menuista sopivat sovellukset yläpalkkiin.

8. Lisäsin yläpalkkiin appletteja: Alt+Win+Right-click tai Alt-Right-Click-
Toistaiseksi: System Monitor, CPU Frequnecy Scaling Monitor, Force Quit, Eyes
Jos haluaa autohide'n päälle sekin onnistui.

9. Unityn launcher vasempaan laitaan; unity-2d-shell. Tämä on oikeastaan tarpeeton, lähinnä koriste, vaikka on tuosta search'istä hyötyäkin. Käynnistettävä joka kerta uudelleen, mutta voi kai lopulta pistää tuonne "startup applications" listaan

10. Työpöydälle tiedosto/käynnistin jolla pääsen editoimaan root'in tiedostoja
Koodia: [Valitse]
>cat Desktop/sudo_nau.desktop
[Desktop Entry]
Name=SUDO NAUTILUS
Exec=gksudo nautilus
Icon=gnome-session-logout
Type=Application
Categories=GTK;GNOME;Utility;

Nämä toimivat tämänpäiväisten päivitysten jälkeen sekä "no effects" että tavallisessa Gnome Classicissa. Look-and-feel on varsin samanlainen kuin 10.04 LTS:n.
« Viimeksi muokattu: 17.04.12 - klo:01.31 kirjoittanut E_LE »

Freeman

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 106
    • Profiili
Paneeliin lisätään käynnistimiä painamalla näppäimistöltä ALT-näppäintä ja hiiren oikeaa painiketta yhtaikaa paneelin päällä. Avautuvasta pikku valikosta valitaan "Lisää paneeliin". Jos ALT-näppäin ei toimi, kokeile sitä Windows-näppäintä. Jostain syystä itse jouduin käyttämään yhdistelmää ALT+Windows+hiiren oikea painike.
Ainakin tässä, nyt testattavana olevassa Mate-työpöydässä, paneelin asetuksissa on toimiva "Piilota automaattisesti" toiminto. terveisin Timo

Kiitos Timo olen erittäin kiitollinen haluan vain vanhan 10 version ulkonäön en muuta en kaipaa Utilityä vai mikä se oli todella hankala ja kuten joku sanoi takaisinpäin menoa taaksepäin...se on sitten eri juttu jos haluaa pysyä hyvässä vanhassa kuten minä kiitos Timo vielä Kerran Pelastit kuukauteni!
Samsung Intel Core 64-bit muistia 4gigaa< tuplanäytöllä

Timo Virtanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2083
    • Profiili
No problem Freeman. Et ole ainoa, joka on jäänyt kaipaamaan vanhaa, selkeää ja toimivaa GNOME 2 työpöytää.  :) terveisin Timo
"Linux, made in Finland"

Freeman

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 106
    • Profiili
Kiitos Timolle ohjeista sain palkit henkiin ja piiloon.

Vielä jäin kaipaamaan, että palkkiin saisin
-Laskimen
-Firefox:n
-Cromen
-Gedit
-musiikkisoittimen
kuinka tämä onnistuu?

Entä ikkunoitten sulkemispalkki oikeaan reunaan--->   - neliö x

Nämä on mukava, kun ikkuna on jo täytetty, niin ottaa autohide palkista tarvittaessa.

....12 Classic:ia  rakennellessa :).... Mikä on muuten Mate olen nyt tippunut kärryiltä.

Kannatan että pysytään tällä säikeellä kun 12 Classic on kuitenkin kuvaavin entiseen gnomeen
ja tänne kaikki neuvot 12 Classic muokkaamiseksi vanhan 10 version kaltaiseksi
Samsung Intel Core 64-bit muistia 4gigaa< tuplanäytöllä

E_LE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 95
    • Profiili

Vielä jäin kaipaamaan, että palkkiin saisin
-Laskimen
-Firefox:n
-Cromen
-Gedit
-musiikkisoittimen
kuinka tämä onnistuu?

Minulla toimi tämä: Valitse menusta joku sovellus, pidä hiiren vasen nappi pohjassa ja siirrä se palkkiin, irroita hiiren nappi. Sen jälkeen paikan voi valita: Win+Alt+hiiren oikea näppäin--> valitse siirrä/move

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4155
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Mikä on muuten Mate olen nyt tippunut kärryiltä.

Kannattaa kokeilla jos tykkää Gnome 2 työpöydästä.
http://mate-desktop.org/about/
Asennus:
http://mate-desktop.org/install/#ubuntu
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

ajaaskel

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3401
    • Profiili
Sarjassamme "tee se itse":  Laitoin Ubuntu 12.04 palvelinversion betan koneeseen ja siihen perään:

Koodia: [Valitse]
sudo apt-get install gnome
Ja asennuksen valmistuttua:

Koodia: [Valitse]
sudo service gdm start
Kirjautumisessa valitsin "Gnome" ja ja tuli aika siisti työpöytä ilman liikoja lisukkeita.   Uudelleen käynnistyksessä se käynnistää suoraan tuon eli ei tarvitse tuota gdm: n käynnistystä enää antaa käsin.
Yläpalkkiin pystyy raahaamaan kuvakkeita menuista mutta omien käynnistimien tai lisukkeiden tekoon tuo ei tarjonnut mahdollisuutta, tuo pitäisi (ehkä) lisätä jos aikoo työasemana käyttää mutta toimii aivan hyvin palvelimen grafiikkanäyttönä näinkin.  "nautilus-gksu" ei löytynyt pakettivarastoista vielä, tuota jäin kaipaamaan administrointia ajatellen.  Tuostahan voisi virittää sen oman näköiseksi. :)

Kyseessä on Gnome 3.4.1 mutta tuo näyttää aivan erilaiselta kuin Gnome 3 joka on nähty muissa kuvissa, aika paljon muistuttaa vakio Debiania ja  Debianin taustakuvakin löytyi tuolta hauskana yksityiskohtana:
« Viimeksi muokattu: 19.04.12 - klo:09.09 kirjoittanut ajaaskel »
Autamme ilolla ja ilmaiseksi omalla ajallamme.  Ethän vaadi, uhoa tai isottele näin saamasi palvelun johdosta.

E_LE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 95
    • Profiili
Nyt löytyi viimeinkin vanhaa kunnon Clearlooks-teemaa vastaava : Clearwaita
http://www.jpfleury.net/en/software/clearwaita.php
Gnome Classic työpoytäni alkaa olla täsmälleen samanlainen kuin Ubuntu 10.04 LTS  :)

Tuon gnome:n asentamisen jälkeen vaihtoehtoja on mukavasti, valitaan ennen sisäänloggausta

- Gnome: uusi gnome 3.4 look http://www.gnome.org/news/2012/03/gnome-3-4-released/: Tästä toiset tykkää, toiset ei

- Gnome Classic: tästä saa ihan samanlaisen kuin vanha gnome2

- Ubuntu: Unity-työpöytä, joka jakaa mielipiteitä

- Kahdesta edellisestä heikommille näytönohjaimille & prosareille sopivat versiot: Gnome Classic (no effects ja Ubuntu 2d.

- Näiden lisäksi perusjakelun ulkopuolisia virityksiä, esim tuo Mate, joka sekin pyrkii näyttämään vanhalta gnome2:selta

Nyt ei tarvitse enää vilkuilla debianin tai Linux Mint'in suuntaan: Ubuntu 12.04 LTS = moderni kernel 3.2, uusimmat versiot ohjelmistoista, toimiva multimedia ja runsaasti valinnanvaraa työpöydän virittämiseen