Mitä tarkoitat, et äänen ulostulo oli kadonnut? Siis onko se ulostuloon käyttämäsi sisäänrakennettu äänikortti kadonnut näkyvistä? Vai onko Jack capture modessa duplex moden sijaan? Vai lähteekö se ihan normaalisti käyntiin, mut Ardourista ei vaan kuulu mitään? Ootko testannut, et äänikortista yleensä kuuluu?
Monesti mulla äänilaitteet sotkeentuu, mikäli USB-laitteet vaihtaa järjestystä. Alsahan indeksoi laitteet vissiin tunnistamisjärjestyksessä, jolloin hw:0 on ekaks tunnistettu laite ja hw:1 taas sitten seuraavaksi tunnistettu. Muistaakseni midikiipparit esim sotkee tuota järjestystä, samoin kuin tietysti emolevyyn integroitu äänikortti.
Tällöin Jack kieltäytyy täysin käynnistymästä, ja äänikortti pitää käydä vaihtamassa asetuksista oikeaksi. Ongelman saa kierrettyä kertomalla Jackille äänikortin nimen rautanumeron sijaan. Tästä oli joskus Linux Audio Users -listalla keskustelua, mutta äkikseltään en nyt muista miten se meni. Voin toki kysäistä, jos haluat. Minä en ole ongelman kanssa juuri paininut, koska mulla ei oo ollu ulkoista USB-äänikorttia yleensä käytössä.
Toinen vaihtoehto on, et Ubuntun mukana tuleva buginen Ardour syystä tai toisesta on hukannut kytkennät. Ardourhan tekee reitityksen Jackin kautta, ainakin Ubussa ollut Ardour 2 on joskus aina heittänyt kokonaan kaikki kanavat kytkemättä Masteriin. Jos näin käy, pitää vetää piuhat Jackin Connections-ikkunassa uusiksi. Mikäli hommaan kyllästyy, voi ottaa tilanteesta snapshotin Patchbayn avulla, ja jatkossa kytkennät palautuu automaattisesti kun vaan lataa oikean patchbayn.
Mitä tulee PulseAudio -siltaukseen, niin en ole sitä koskaan käsin testannut. KXStudion Cadence-softassa sen sai päälle napinpainalluksella, ja ihan kätevähän se oli muistaakseni.