Samoja asioita oon tässä pähkäillyt - asennusprosessi ja erityisesti dokumentoinnin dokumentointi kyllä kaipais vähän päivitystä. Seuraavassa ketjussa on kuitenkin linkki kaipaamaani Unity-käyttöliittymän dokuun, se kannattaa lukaista ensin.
Itse jouduin selvittämään vasemman palkin olemassaolon tarkoituksen ja toiminnan kokeilemalla. Näyttää siltä, ettei Linuxissa ole työpöytää siinä mielessä kuin Warpissa tai Winukassa, johon voisit ripotella haluamiasi ohjelmia ja tiedostoja. Sensijaan vasemman sivun palkki on se mihin voit "kiinnittää" ohjelmakuvakkeita ja poistaa mitä et tartte. Kun käynnistät ohjelman muualta, se pulpahtaa palkkiin, mutta häviää, kun lopetat ohjelman, jollet fiksaa sitä siihen. Kuvakkeet ovat ihan liian isoja tähän tarkoitukseen, mutta eo. dokussa kerrotaan, miten niitä voi pienentää, tosin se vaatii uuden sovelluksen latauksen. Sitä en oo vielä keksinyt, miten voin hävittää roskiksen tilaa viemästä - kaipa sen voi muutenkin tyhjentää.
Palkin yläpuolella oleva kuvake tarttis ehdottomasti kuvaavamman nimen kuin "Dashin etusivu", joka ei uudelle käyttäjälle sano yhtään mitään.
Liittymällä on tapana piilottaa osa tiedoista ja kun lähestyt piilopalkkia hiirellä, pulauttaa ne taas näkyviin. Erityisen ärsyttävä on se piirre, että kun lähestyy esim. Firefoxin vasemman ylänurkan nuolta palatakseen edelliselle sivulle, pomppaa käynnistinpalkki nuolen päälle.
Pääte eli komentoruutu on kätketty sinne salaperäisen Dashin uumeniin. Sitten kun sen löytää tai saa auki muilla konstein (joita kyllä on, vaikkei niistä kysymättä kerrota), voi sen napata käynnistyspalkkiin.
Mielestäni ainakin nää kaksi pitäis olla heti asennuksen jälkeen etsimättä tarjolla - Unityn dokut ja Pääte. Sitäpaitsi käyttäjälle voisi antaa tilaisuuden päättää mitä ohjelmia hän haluaa mukaan asennuksessa eikä jättää "Ubuntun kehitysryhmän" harkintaan, mitä hän tarttee. Esim. itse en kuuntele musaa tai katso videoita tietsikalla, mutta epäilen, että levylläni on nyt megoittain kamaa tähän tarkoitukseen.
Tämä mitenkään väheksymättä sekä kaikkien kehittäjien paljolti vapaaehtoista panostusta että esim. tämän foorumin ihania ja uutteria vastaajia.