Kirjoittaja Aihe: Suspendin rajoittaminen tietyissä tilanteissa  (Luettu 1262 kertaa)

suikka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 133
    • Profiili
Suspendin rajoittaminen tietyissä tilanteissa
« : 06.03.12 - klo:11.28 »
Moro

Minulla on muutaman koneen sisäverkko jossa yhden koneen rooli on pitää yllä vpn yhteyttä töihin.
Tämä samainen kone on konffattu niin että 2h idlauksen jälkeen kone menee suspend tilaan. Olen yhteydessä tähän koneeseen vain ssh:n välityksellä. Käyttiksenä ubuntu 11.04.

Nyt haluaisin sellaisen tsekkerin joka estää tuon automaattisen suspendin jos vpn on päällä.
Olen tehnyt tälläisen skriptan jota ajan cronissa.

Koodia: [Valitse]
#!/bin/bash
VPN=`/sbin/ifconfig | grep tun0`

if [ "${VPN}" != "" ];
then
#echo "vpn on"
gconftool-2 --set /apps/gnome-power-manager/actions/sleep_type_ac --type string "nothing"
else
#echo "vpn off"
gconftool-2 --set /apps/gnome-power-manager/actions/sleep_type_ac --type string "suspend"

fi

Jos testaan käsin sinä aikana kun vpn on päällä:
Koodia: [Valitse]
gconftool-2 --get /apps/gnome-power-manager/actions/sleep_type_ac
nothing

eli kaiken järjen mukaan tuon pitäisi toimia, mutta silti kone menee suspendiin 2h idlen jälkeen.
Onko tuo "/apps/gnome-power-manager/actions/sleep_type_ac" väärä paikka säätää tuota vai missä on vika ?

ps. olen myös koittanut komentoa
Koodia: [Valitse]
/usr/bin/gnome-screensaver-command --poke
mutta siitäkään ei ole apua.

EDIT:
testasin vielä lisätä tämän
Koodia: [Valitse]
gconftool-2 --set /apps/gnome-power-manager/timeout/sleep_computer_ac --type int 0
ei vaikutusta.. 2h kuluttua kone on taas suspendissa.
« Viimeksi muokattu: 06.03.12 - klo:13.18 kirjoittanut suikka »

jkw

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 8
    • Profiili
    • www.jannewaren.fi
Vs: Suspendin rajoittaminen tietyissä tilanteissa
« Vastaus #1 : 20.03.12 - klo:22.16 »
Moikka,

Oisko mitään ideaa jättää Gnome tästä hommasta ulos (eli conffata niin että kone ei mene automaattisesti minkäänlaiseen suspend-tilaan), ja ajaa kahden tunnin välein tekemääsi scriptiä sellaisin muutoksin että nimenomaan se scripti laittaa koneen suspendiin paitsi jos VPN on päällä?

Näin saattaisin itse mielummin tehdä, kun sörkkiä Gnomen asetuksia komentoriviltä.. Ohjeita komentoriviltä suspendaamiseen esim. http://askubuntu.com/questions/1792/how-can-i-suspend-hibernate-from-command-line.
Ystävällisin terveisin,

Janne Warén
janne.waren@iki.fi
www.jannewaren.fi