Kirjoittaja Aihe: Ubuntun salasanat  (Luettu 3837 kertaa)

kariamartikainen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Ubuntun salasanat
« : 01.03.12 - klo:15.05 »
Ubuntuni kyselee tämän tästä salasanaani. Siis kolmesti  :D

Miten saisin tehtyä säädöt siten, että avattuani koneeni,
ei tarvitsisi kirjoitella salasanaa ollenkaan ?

- Karppa

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
Vs: Ubuntun salasanat
« Vastaus #1 : 01.03.12 - klo:15.45 »
Ubuntuni kyselee tämän tästä salasanaani. Siis kolmesti  :D

Miten saisin tehtyä säädöt siten, että avattuani koneeni,
ei tarvitsisi kirjoitella salasanaa ollenkaan ?

- Karppa

Kerros lisää, mitä olet tekemässä kun se kyselee?
Kuulemani mukaan on "joku täppä jossain", jonka rastittamalla ei kysele ainakaan kirjautuessa, mutta mietis vielä onko se kuitenkaan hyvä idea.

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3414
    • Profiili
Vs: Ubuntun salasanat
« Vastaus #2 : 01.03.12 - klo:16.28 »
Lienee kaksi vaihtoehtoa. Joko kyseessä on kirjautumis -salasana tai sitten avainnipun salasanan kysely. Molemmat saa kyllä pois päältä. En kyllä itse asiassa edes muista, miten automaattisen sisäänkirjautumisen sai päälle 10.04:ssä. :)

Avainnipun salasanan kyselyn saa pois päältä näin: http://www.youtube.com/watch?v=Zo31ug3NeOc Ohje on uudemmalle Ubuntulle, mutta toimii vanhemmissakin. "Salasanat ja salausavaimet" vain löytyy eri paikasta. Taisi olla Järjestelmä-->...

LISÄYS: Heh, mistähän minä tuon 10.04:n repäisin. :) Joo, jos käytössä on 11.04 tai uudempi Ubuntu, niin automaattisen sisäänkirjautumisen saa päälle, kun menee Järjestelmäasetukset-->Käyttäjätilit jne...
« Viimeksi muokattu: 01.03.12 - klo:18.47 kirjoittanut Eesaurus »

kariamartikainen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Vs: Ubuntun salasanat
« Vastaus #3 : 06.03.12 - klo:05.20 »
Lienee kaksi vaihtoehtoa. Joko kyseessä on kirjautumis -salasana tai sitten avainnipun salasanan kysely. Molemmat saa kyllä pois päältä. En kyllä itse asiassa edes muista, miten automaattisen sisäänkirjautumisen sai päälle 10.04:ssä. :)

Avainnipun salasanan kyselyn saa pois päältä näin: http://www.youtube.com/watch?v=Zo31ug3NeOc Ohje on uudemmalle Ubuntulle, mutta toimii vanhemmissakin. "Salasanat ja salausavaimet" vain löytyy eri paikasta. Taisi olla Järjestelmä-->...

LISÄYS: Heh, mistähän minä tuon 10.04:n repäisin. :) Joo, jos käytössä on 11.04 tai uudempi Ubuntu, niin automaattisen sisäänkirjautumisen saa päälle, kun menee Järjestelmäasetukset-->Käyttäjätilit jne...

Kiitokset. Kysymys oli siis avainnipusta. Nyt ei kysele mitään.

- Karppa

Cosmo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Vs: Ubuntun salasanat
« Vastaus #4 : 22.05.12 - klo:23.34 »
LISÄYS: Heh, mistähän minä tuon 10.04:n repäisin. :) Joo, jos käytössä on 11.04 tai uudempi Ubuntu, niin automaattisen sisäänkirjautumisen saa päälle, kun menee Järjestelmäasetukset-->Käyttäjätilit jne...

Ja näinhän minä juuri olen tehnyt... ei kysele enää salasanoja käynnistettäessä jne. Vaan sitten kyselee, kun haluat asentaa jotain ja ongelma on se, että ei kelpaa "tyhjä" salasana eikä se, minkä asennusvaiheessa annoin ja mikä kelpasi siihen asti, että menin juurikin tuonne käyttäjätilit -> kirjaudu automaattisesti ja valitsin vielä  salasana: ei mitään.

Mitäs nyt tehdään, vai asennetaan uusiksi?

Muutoin on ollut positiivinen kokemus tämä ubuntu näin vajaan puolen vuoden ja kahden version kokemuksella.

Kiitokset Guruille jo etukäteen.

khaosaming

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 348
    • Profiili
Vs: Ubuntun salasanat
« Vastaus #5 : 22.05.12 - klo:23.47 »
...sitten kyselee, kun haluat asentaa jotain ja ongelma on se, että ei kelpaa "tyhjä" salasana eikä se, minkä asennusvaiheessa annoin...
------------------
Tuo on ihan normaalia, vaikka onkin aikamoinen ansa. Ylläpitäjätilin salasanaa ei voi poistaa, ilman että samalla käyttäjä menettää mahdollisuutensa antaa komentoja roottina.

Anna päätteessä:
Koodia: [Valitse]
passwd <username>
jossa <username> on käyttäjätunnuksesi.

Anna uusi salasana.

http://askubuntu.com/questions/78248/change-user-password-while-password-is-empty/78312#78312
« Viimeksi muokattu: 23.05.12 - klo:00.10 kirjoittanut khaosaming »

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3319
    • Profiili
Vs: Ubuntun salasanat
« Vastaus #6 : 23.05.12 - klo:00.19 »
Itse olen varautunut asiaan aktivoimalla root tilin, jos onnistun jotenkin sössimään käyttäjätunnukseni pääsen koneeseen tarvittaessa roottina sisään, ilman että tarvitsee käyttää recovery moodia.
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3414
    • Profiili
Vs: Ubuntun salasanat
« Vastaus #7 : 23.05.12 - klo:11.43 »
...sitten kyselee, kun haluat asentaa jotain ja ongelma on se, että ei kelpaa "tyhjä" salasana eikä se, minkä asennusvaiheessa annoin...
------------------
Tuo on ihan normaalia, vaikka onkin aikamoinen ansa. Ylläpitäjätilin salasanaa ei voi poistaa, ilman että samalla käyttäjä menettää mahdollisuutensa antaa komentoja roottina.

Anna päätteessä:
Koodia: [Valitse]
passwd <username>
jossa <username> on käyttäjätunnuksesi.

Anna uusi salasana.

http://askubuntu.com/questions/78248/change-user-password-while-password-is-empty/78312#78312

Hmmm, voiko siis tuo esittämäni operaatio aiheuttaa jotenkin sen, ettei Ubuntu kelpuuta enää mitään salasanaa?

khaosaming

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 348
    • Profiili
Vs: Ubuntun salasanat
« Vastaus #8 : 23.05.12 - klo:12.00 »
...voiko siis tuo esittämäni operaatio aiheuttaa jotenkin sen, ettei Ubuntu kelpuuta enää mitään salasanaa?
--------------
Automaattisen sisäänkirjautumisen asetusko? Ei. Root-oikeudet menevät, jos asettaa salasanaksi tyhjän.

Käyttäjätilien hallinnassa on kaksi kohtaa: 'Automatic Login' ja 'Log in without a password'. Jälkimmäistä ei kannata tehdä.





Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3414
    • Profiili
Vs: Ubuntun salasanat
« Vastaus #9 : 23.05.12 - klo:12.31 »
...voiko siis tuo esittämäni operaatio aiheuttaa jotenkin sen, ettei Ubuntu kelpuuta enää mitään salasanaa?
--------------
Automaattisen sisäänkirjautumisen asetusko? Ei. Root-oikeudet menevät, jos asettaa salasanaksi tyhjän.

Käyttäjätilien hallinnassa on kaksi kohtaa: 'Automatic Login' ja 'Log in without a password'. Jälkimmäistä ei kannata tehdä.






Äh joo, sekoilin. Kysyjä olikin tehnyt eri homman, kuin ajattelin. Minulla oli mielessä tämä Salasanat ja salausavaimet -operaatio http://www.youtube.com/watch?v=Zo31ug3NeOc Se ei sotke mitään.

Cosmo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Vs: Ubuntun salasanat
« Vastaus #10 : 23.05.12 - klo:18.59 »
Ja näinhän minä juuri olen tehnyt...

Helppo se on laulaa, kun on ääntä. Kiitokset avusta, homma skulaa taas. Sitten vaan kohti uusia kommelluksia!

khaosaming

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 348
    • Profiili
Vs: Ubuntun salasanat
« Vastaus #11 : 24.05.12 - klo:19.54 »
Ubuntuni lakkasi kyselemästä sisäänkirjautumisruudussa salasanaa edes log outin jälkeen, kun kokeilin salasanan poistoa ja palautusta viestissäni mainitulla tavalla. Login-ruudussa oli siis vaihtoehtona pääkäyttäjän tilille vain <Log in> aiemman <Password> sijasta, kuten vierastilissä. Muutoin root-oikeudet olivat kunnossa ja järjestelmämuutoksia tehdessä tai ohjelmia asentaessa salasana vaadittiin normaalisti.

Tuolla on fix tähän ongelmaan:

http://askubuntu.com/questions/100010/no-password-asked-at-login-screen-just-start-session-button-with-lightdm

Lainaus
The thing is that my user was in the nopasswdlogin group. I had to install the gnome-system-tools which has the GUI to manage users and groups. Then I ran the users-groups manager and change my user to NOT be part of the nopasswdlogin group. Problem Solved.

Toisin kuin lainauksessa mainitaan, minä en ollut nopasswdlogin-ryhmässä. Ubuntun vakio käyttäjätilinhallinta ei osannut palauttaa salasanaa loginiin. Users and groups -ohjelma (paketti gnome-system-tools) pystyi tähän. Tuossa on varmaan joku bugi.
« Viimeksi muokattu: 24.05.12 - klo:20.06 kirjoittanut khaosaming »