Kirjoittaja Aihe: Ubuntu 10.04:n päivitys 12.04:än /käyttöoikeudet  (Luettu 1769 kertaa)

rmv

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 138
    • Profiili
Tallensin Ubuntu 12.04 asennustiedoston dvd:lle.
Nykyisin käytössäni on Ubuntu 10.04 ja se on toiminut ihan hyvin.
Kovalevyille on vuosien varrella taltioitu erilaisia tiedostoja kuten tekstejä, valokuvia, piiroksia jne.
Nyt jos asennan tämän 12.04 version vanhan 10.04:n päälle, niin tuhoutuvatko kaikki samalla kovalevyllä olevat tiedostot?
Minun omalla käyttäjätunnuksellani on kaikki oikeudet käytettävissä, mutta jostain syystä tietyllä osiolla ja toisella kovalevyllä oleviin linux-tiedostoihin en pääse käsiksi.  Oikeuksia tarkasteltaessa tulee esiin alla oleva näkymä.

(näkymää en saanut tähän siirrettyä mutta esitän sen tekstillä)

Välilehti "oikeudet"
Omistaja: root
Kansion oikeudet: pimeä ruutu
Ryhmä:  root
Kansion oikeudet: pimeä ruutu
Muut:
Kansion oikeudet: pimeä ruutu
Suorita:  ei valintamahdollisuutta
SELinux konteksti:  tuntematon
Viimeksi muuttunut:   tuntematon

Et ole kohteen omistaja, joten et voi muuttaa sen oikeuksia



Miten omistajaksi on tullut root?
Miten saan palautettua luku- ja kirjoitusoikeudet näille osioille ja kovalevylle?
Entäpä miten pitäisi varmistaa, että asennuksen aikana nämä tiedostot eivät häviä?
Voisin kopioida näitä tiedostoja turvallisempaan paikkaan, mutta kun oikeudet eivät riitä.
Voinko aivan huolettomasti asentaa uuden Ubuntuversion vanhan päälle kunhan jätän ruksit laittamatta osioiden kohdalla oleviin kohtiin?
Muistaakseni asennusvaihtoetoja on mm. automattinen tai ainakin vastaava asennus ja toisaalta kokeneemmille käyttäjille soveltuva asennustapa jossa voi itse tehdä valintoja.
Antaako asennusautomatiikan hoitaa asennuksen vai onko syystä valita tämä valintoihin perustuva asennus?
Itse olen melko kokematon näissä asennushommissa vaikka olenkin käyttänyt linuxia ainakin 5 vuotta.

juyli

  • Vieras
Vs: Ubuntu 10.04:n päivitys 12.04:än /käyttöoikeudet
« Vastaus #1 : 07.02.12 - klo:21.45 »
Nyt jos asennan tämän 12.04 version vanhan 10.04:n päälle, niin tuhoutuvatko kaikki samalla kovalevyllä olevat tiedostot?

Päivityksen idea toki on siinä, ettei jo asennettu järjestelmä hajoa. Ubuntu LTS 12.04 Precise julkaistaan vasta mahdollisesti huhtikuussa (04) - tuo voi vaikkapa viivästyä, jos se ei ole valmis julkaistavissa huhtikuussa vrt. Dapper 6.06.

Canonical on luvannut, että LTS-versiot olisivat päivitettävissä suoraa seuraavaan version ongelmitta - tuo jää siis nähtäväksi huhtikuussa 2012.
Järjestelmän asennus taas tarkoittaa, että vanha jakeluversio korvautuu uudella jakeluversiolla. Tuolloin ei ole tarkoituskaan säilyttää edesmenneitä datoja.
Edes erillinen /home -hakemisto ei tarjoa suoraa tukea liitettäväksi uuteen jakeluversioon. Sillä edellisen jakeluversion sovellutuksien konfiguroinnit eivät välttämättä ole käytettävissä (lue:toimivia) uusimmissa ohjelmistoissa.