Hei
Tähän tuli pitkä väli. Kun menin välillä käymään windowsissa kokeiltuani näitä erilaisia ajureita windows loader oli kadonnut grubista ja jäljellä oli windows recovery loader. En saanut windowsia enää käyntiin. Tein linuxissa backupit lucky backupilla, sitten annoin windows recoveryn tehdä tehdasasetukset, mutta aina tuli samat recovery asetukset näkyviin. Vein koneen Giganttiin ja kerroin, mitä oli tapahtunut. Pojat sano heti, että sulla on grubissa vain recoveryloader. Tiesin sen, mutta miten sen saisi korjattua, kun mukana ei tullut asennuslevyjä. Koneen voi viedä huoltoon, mutta vaikka takuu on päällä, niin se maksaa noin 150 euroa, koska siihen oli asennettu Ubuntu. Sitten he neuvoivat, että koita poistaa grub ja asenna windows recoverystä, Huollosta voi kysyä asennuslevyjä, mutta nekin tulee maksamaan aika paljon.Sanoin korjaavani ongelman itse. Se oli oikeastaan aivan yksinkertaista, tein grupin päivityksen ja windowsloader ilmestyi sinne takaisin. Olin kuitenkin ehtinyt jo asentaa windowsin (7 premium) uudelleen, jjoten jouduin asentamaan myös kaikki ohjelmat, ja se vei aikaa.
Linux toimi periaatteessa koko ajan, mutta unity kaatuu tuon tuostakin, vaikka olin ottanut jo pois suljetut näytönohjainajurit. glxinfo | grep rendering vastasi direct rendering: Yes. Ehkä minun pitäisi asentaa Ubuntu uudelleen.
Dual bootissa on kuitenkin joku pirun ongelma DEll M4300 läppärissäni lcd-näyttö pimeni, ulkoinen toimi. Windowsin ja linuxin näytönohjainkomennot ilmeisesti sekoittavat ohjaimen toiminnan. Sain lcd-näytön lopulta toimimaan alkuperäisillä asennuslevyillä, mutta sama vika on esiintynyt jo kolme kertaa, ja toisen kerran jälkeen luulin, että läppärin näyttö oli sökö. Minä en ole käyttänyt wubi.exe ohjelmaa, vaan aina tehnyt traditionaalisen dualbootin Ubuntulla. Suljettua näytönohjainajuria en uskalla tässä tietokoneessa enää käyttää. Tein asetukset järjestelmän näytönohjaimella. Onko muilla ollut vastaavia ongelmia Windows 7 ja Ubuntun kanssa. Miniläppärin starter versiossa ei ollut minullakaan. Ongelmat alkoivat ulkopuolisesta monitorista. Mielestäni kannattaisi tarkistaa suljetut ajurit ulkopuolisten monitorien kanssa ennen uuden lts-version julkistamista. Toinen seikka, mikä saattaa vaikuttaa 0n, että päivittäessäni windowsia ja ollessani hetken pois koneen luota, ubuntu käynnistyy. Ennen oli niin helppo vaihtaa menu.lst tiedostossa kännistysjärjestys. Nyt haluaisin tietää, miten se vaihdetaan grub 2:ssa? Olen välillä jopa miettinyt, pitäisikö minun asentaa Ubuntu vain virtuaalikoneena windowsissa.
Monet ovat haukkuneet unitya, mutta minusta se on erittäin hyvä systeemi. Sen kaatuminen tässä läppärissä luultavasti johtuu, tai ainakin toivon niin, vain minun erilaisista näytönohjainkokeiluistani. Olisiko muuten olemassa joku keino, millä saisin mahdollisesti konettani sekoittaneet ppa-ajurit, ja googlenkautta kokeilemani komentojen vaikutuksen pois asentamat koko Ubuntua uudestaan? En ole varma, mitä olen hätäpäissäni asentanut, koska en ole atk-ihminen.