Kirjoittaja Aihe: Acer Aspire 5950G ja ATI Radeon sekä AMD catalyst center  (Luettu 4706 kertaa)

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2406
    • Profiili
Hei. Ostin  uuden läppärin Acer Aspire 5950G series. AMD Catalyst Center ilmoittaa ajuriksi AMD Radeon HD 6800M Series. Prossu on neliytiminen i7... ja jotain. Muistia 16 gigaa, näytönohjainmuistia 2 gigaa. Ulkoinen monitori Benq ja kiinni HDMI väylän kanssa. AMD Catalyst Centerin avulla sain sen toimimaan, mutta resoluutio on 1280 x 768, vaikka Catalyst center raportoi sen pystyvän 1920 x 1080 resoluutioon. Välillä olen onnistunut nostamaan resoluutiota, mutta catalyst center ei anna tallentaa. Kun kytken lisäajurin päälle vasempaan alakulmaan tulee pieni kuva joka ilmoittaa: "Non supported hardware." Julkaisun jälkeistä päivitystä se ei asenna ollenkaan, joten minulla ei ole käytössä FLGRX (tulikohan nimi oikein?) ajuria. Mitähän tässä voisi tehdä. Koneessa Windows 7. Sen alkuperäinen resoluutio on 1366 x 768, mikä näkyy myös Ubuntussa läppärin omalla näytöllä, mutta Benqissä pienemmällä' resoluutiolla. Voisiko joku neuvoa, mitä tehdä.

mrl586

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4638
    • Profiili
Vs: Acer Aspire 5950G ja ATI Radeon sekä AMD catalyst center
« Vastaus #1 : 31.01.12 - klo:12.45 »
Mikä Ubuntu kyseessä?

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2406
    • Profiili
Vs: Acer Aspire 5950G ja ATI Radeon sekä AMD catalyst center
« Vastaus #2 : 31.01.12 - klo:16.32 »
Ubuntu versio  on 11.10. Mutta nyt vasta olenkin vaikeuksissa, kun sähläsin sen Catalystin kanssa. En saa X_ää käynnistymään ollenkaan. Ilmoitus on fatal error Xserver.init, Suositteli wikiä. Koitin kopioida kaikkia mahdollisia vanhoja xorgeja, mutta suo ei toiminut. Asennuslevyllä ja käynnistämällä sudo komennolla nautiluksen sain vaihdettua xorg.confin driver (fglrx) kohdan (glx), mutta sekään ei auttanut. Tätä kirjoitan Windowsissa.
Ubuntulla oli ennen siinä restore  ohjelmassa mahdollisuus X:n automaattiseen korjaukseen, mutta sitä ei ole enää. Harmi se olisi ilmeisesti palauttanut alkuperäisen xorgin.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11442
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Acer Aspire 5950G ja ATI Radeon sekä AMD catalyst center
« Vastaus #3 : 31.01.12 - klo:17.17 »
Alkuperäinen konfiguraatio X:lle on se ettei ole mitään asetustiedostoa. Sen voit toteuttaa turvallisesti nimeämällä tuon tiedoston uudestaan. Lisäksi ei ole ajuria nimeltä glx vaan näytönohjaimellesi käyvät fglrx ja radeon.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2406
    • Profiili
Vs: Acer Aspire 5950G ja ATI Radeon sekä AMD catalyst center
« Vastaus #4 : 01.02.12 - klo:11.45 »
Kiitos tiedosta, sain Ubuntun käyntiin. Ongelma ei kuitenkaan ole ratkennut. benqin näyttö joka kykenee windowsissa ja myös edellisessä läppärissäni 1920 x 1080 tilaan  näkyy nyt 1280 x 768 resoluutiolla.Läppärin oman näytön resoluutio on 1366 x 768.  Kun käytän AMD catalyst centeriä Ubuntussa, se antaa muuttaa tietoja, mutta ne eivät tallennu. Kun asensin suljetun ajurin  ruutuun tuli ilmoitus kuvana, että rautaa ei tueta. Silti ajurin pitäisi tukea AMD radeon HD 6800M sarjan ohjaimia. Onko ongelmaan olemassa joku ratkaisu, vai pitääkö minun luopua kaksoisbootista ja asentaa Ubuntu virtuaalisena Windows 7:ään? Olisin kiitollinen neuvoista.

welmar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1582
    • Profiili
Vs: Acer Aspire 5950G ja ATI Radeon sekä AMD catalyst center
« Vastaus #5 : 01.02.12 - klo:12.25 »
Kokele avata catalystcenter päätteessä pääkäyttäjänä gksu amdccc

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2406
    • Profiili
Vs: Acer Aspire 5950G ja ATI Radeon sekä AMD catalyst center
« Vastaus #6 : 01.02.12 - klo:13.15 »
Tällainen viesti tuli päätteeltä 4 kertaa sama:(gksu:3734): Gtk-WARNING **: Teemamoottorin moduulia ei löytynyt module_path:sta: ”pixmap”,

Olen avannut sen pääkäyttäjänä ikonin kautta, jolloin se antaa muuttaa, mutta ei tallenna. Ja AMD Unsupported hardware tulee siin.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11442
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Acer Aspire 5950G ja ATI Radeon sekä AMD catalyst center
« Vastaus #7 : 01.02.12 - klo:13.40 »
Hyvä kun laitoit tuon virheilmoituksen oikein. Tiesin, että siitä on joskus puhuttu, mutta ihmettelin kun en löytänyt mitään.
Tietoa ongelmasta: http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=NTkyMg
Keskustelu aiheesta: http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=40982.0
Aiheessa kerrottu ratkaisu: http://phoronix.com/forums/showthread.php?19875-Unsupported-Hardware-watermark&s=9ff8bad2ef45edcd39feeac2587bf367&p=97585#post97585
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2406
    • Profiili
Vs: Acer Aspire 5950G ja ATI Radeon sekä AMD catalyst center
« Vastaus #8 : 01.02.12 - klo:16.31 »
Kiitos tiedoista. Jotenkin ymmärsin syyn vikaan, mutta ratkaisua en käsittänyt. Yritin kopioida koodia, mutta pääte ei ottanut sitä vastaan. Suomalaisilta sivuilta se on yleensä onnistunut. Kovasti suositellaan 11.12 driveria, mutta minulla on 11.11.
Miten pääsisin eteenpäin?

mrl586

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4638
    • Profiili
Vs: Acer Aspire 5950G ja ATI Radeon sekä AMD catalyst center
« Vastaus #9 : 01.02.12 - klo:23.26 »
Katoaako tuo teksti, jos otat tämän PPA:n käyttöön?

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2406
    • Profiili
Vs: Acer Aspire 5950G ja ATI Radeon sekä AMD catalyst center
« Vastaus #10 : 02.02.12 - klo:14.40 »
Asensin ppa:n ohjeiden mukaisesti ja se on ohjelmalähteissä. En keksinyt mitä minun olisi sen jälkeen pitänyt asentaa. Yritin järjestelmäasetusten lisäajuri kohdassa asentaa fglrx julkaisun jälkeistä päivitystä. Se ei onnistunut. Sitten yritin asentaa sen toisen suositellun, joka oli mennyt pois päältä, mutta sekään ei onnistunut. Sen jälkeen käynnistin koneen uudelleen. Avasin catalyst centerin ja muutin Benqin näyttöasetukset ja tarkkuus muuttui, mutta reunoihin jäi mustat raidat kuten windowsissakin ensin. Käytin ylipyyhkäisyä ja skaalasin sillä kuvan täyttämään koko alueen. Eli nyt minulla ei ole käytössä näytönohjaimen lisäajuria, mutta näytön tarkkuus riittää minulle ainakin toistaiseksi.
Mikähän se ohjelma oli, joka minun olisi pitänyt ppa:sta asentaa? Ohjeissa sanottiin, että paketteja ei pidä asentaa erikseen. Blenderiä en ole juuri nyt tarvinnut, joten en osaa sanoa olisiko 3D ajuri minulle tarpeellinen. Saatan kuitenkin tarvita 3D ohjelmaa vielä myöhemmin keväällä.
Muuten synapticia asentaessani tuli näyttöön 4 x (synaptic:2849): Gtk-WARNING **: Teemamoottorin moduulia ei löytynyt module_path:sta: ”pixmap”,
Googlasin ja kokeilin löytynyttä ohjetta. Otin pois esteettömyys asetuksista näytön lukijan päälle ja pois. Numero ilmoituksessa vaihtui, mutta muuten ei muutosta. Synaptic toimii mielestäni kuitenkin normaalisti.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16250
    • Profiili
Vs: Acer Aspire 5950G ja ATI Radeon sekä AMD catalyst center
« Vastaus #11 : 02.02.12 - klo:20.11 »
Avasin catalyst centerin ja muutin Benqin näyttöasetukset ja tarkkuus muuttui, mutta reunoihin jäi mustat raidat kuten windowsissakin ensin. Käytin ylipyyhkäisyä ja skaalasin sillä kuvan täyttämään koko alueen. Eli nyt minulla ei ole käytössä näytönohjaimen lisäajuria, mutta näytön tarkkuus riittää minulle ainakin toistaiseksi.

Jos Catalyst Control Center toimii, sinulla on jokin suljettu Catalyst/fglrx-ajuri käytössä ja myös 3D-kiihdytyksen pitäisi toimia. Mitä sanoo päätteessä komento:

Koodia: [Valitse]
glxinfo | grep rendering(asenna paketti mesa-utils, jos glxinfo-ohjelma puuttuu)

Muuten synapticia asentaessani tuli näyttöön 4 x (synaptic:2849): Gtk-WARNING **: Teemamoottorin moduulia ei löytynyt module_path:sta: ”pixmap”,

Varoitus liittyy käyttöliittymän teemaan, eikä sillä ole käytännössä mitään vaikutusta ohjelman toimintaan.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2406
    • Profiili
Vs: Acer Aspire 5950G ja ATI Radeon sekä AMD catalyst center
« Vastaus #12 : 07.02.12 - klo:19.26 »
Hei

Tähän tuli pitkä väli. Kun menin välillä käymään windowsissa kokeiltuani näitä erilaisia ajureita windows loader oli kadonnut grubista ja jäljellä oli windows recovery loader. En saanut windowsia enää käyntiin. Tein linuxissa backupit lucky backupilla, sitten annoin windows recoveryn tehdä tehdasasetukset, mutta aina tuli samat recovery asetukset näkyviin. Vein koneen Giganttiin ja kerroin, mitä oli tapahtunut. Pojat sano heti, että sulla on grubissa vain recoveryloader. Tiesin sen, mutta miten sen saisi korjattua, kun mukana ei tullut asennuslevyjä. Koneen voi viedä huoltoon, mutta vaikka takuu on päällä, niin se maksaa noin 150 euroa, koska siihen oli asennettu Ubuntu. Sitten he neuvoivat, että koita poistaa grub ja asenna windows recoverystä, Huollosta voi kysyä asennuslevyjä, mutta nekin tulee maksamaan aika paljon.Sanoin korjaavani ongelman itse. Se oli oikeastaan aivan yksinkertaista, tein grupin päivityksen ja windowsloader ilmestyi sinne takaisin. Olin kuitenkin ehtinyt jo asentaa windowsin (7 premium)  uudelleen, jjoten jouduin asentamaan myös kaikki ohjelmat, ja se vei aikaa.
Linux toimi periaatteessa koko ajan, mutta unity kaatuu tuon tuostakin, vaikka olin ottanut jo pois suljetut näytönohjainajurit.  glxinfo | grep rendering vastasi direct rendering: Yes. Ehkä minun pitäisi asentaa Ubuntu uudelleen.

Dual bootissa on kuitenkin joku pirun ongelma DEll M4300 läppärissäni lcd-näyttö pimeni, ulkoinen toimi. Windowsin ja linuxin näytönohjainkomennot ilmeisesti sekoittavat ohjaimen toiminnan. Sain lcd-näytön lopulta toimimaan alkuperäisillä asennuslevyillä, mutta sama vika on esiintynyt jo kolme kertaa, ja toisen kerran jälkeen luulin, että läppärin näyttö oli sökö. Minä en ole käyttänyt wubi.exe ohjelmaa, vaan aina tehnyt traditionaalisen dualbootin Ubuntulla. Suljettua näytönohjainajuria en uskalla tässä tietokoneessa enää käyttää. Tein asetukset järjestelmän näytönohjaimella. Onko muilla ollut vastaavia ongelmia Windows 7 ja Ubuntun kanssa. Miniläppärin starter versiossa ei ollut minullakaan. Ongelmat alkoivat ulkopuolisesta monitorista. Mielestäni kannattaisi tarkistaa suljetut ajurit ulkopuolisten monitorien kanssa ennen uuden lts-version julkistamista. Toinen seikka, mikä saattaa vaikuttaa 0n, että päivittäessäni windowsia ja ollessani hetken pois koneen luota, ubuntu käynnistyy. Ennen oli niin helppo vaihtaa menu.lst tiedostossa kännistysjärjestys. Nyt haluaisin tietää, miten se vaihdetaan grub 2:ssa?  Olen välillä jopa miettinyt, pitäisikö minun asentaa Ubuntu vain virtuaalikoneena windowsissa.

Monet ovat haukkuneet unitya, mutta minusta se on erittäin hyvä systeemi. Sen kaatuminen tässä läppärissä luultavasti johtuu, tai ainakin toivon niin, vain minun erilaisista näytönohjainkokeiluistani. Olisiko muuten olemassa joku keino, millä saisin mahdollisesti konettani sekoittaneet ppa-ajurit, ja googlenkautta kokeilemani komentojen vaikutuksen pois asentamat koko Ubuntua uudestaan? En ole varma, mitä olen hätäpäissäni asentanut, koska en ole atk-ihminen.