Kiitos Ganymedes asiaan paneutuneesta vastauksestasi. Virtualisointiajatuksesta luovuin kahdesta syystä:
- näyttää siltä,että esim. Warpin asentamisessa virtuaalikoneeseen on jotensakin samat ongelmat kuin sen asentamisesta reaalikoneeseen eli kyky handlata uudempia juttuja, mm. isoja kovalevyjä, eikä mulla todellakaan riitä aikaa leikkiä sen kanssa, niin hauskaa kuin se olisikin. Eikä eCS:n asennuskaan ihan mennyt kuin Stromsössa, vaikka ongelmat olivat erilaisia.
- koneissani ei varmaan riitä puhtia virtuaalikoneitten ajamiseen. En ole aikoihin ostanut uusia koneita, kun tietokoneitten kehitys on jo kauan sitten haarautunut eri suuntaan kuin omat tarpeeni ja tämä nyt virittelyssä olevakin on perintökone nuorisolta.
Koneen siivousopas oli hyvä ja panen tsekkilistan talteen, jos joskus tarttee tyhjentää levytilaa. Nythän kyse ei ole siitä, koneessa on 170/186 gigaa tyhjää tilaa ja ongelma on se, miten saisin siitä kohtuullisen osan lohkaistua XP:n hallusta jollekin järjelliselle käyttikselle. Defraggauksessa käytän Mydefrag'ia, jossa voi valita tavoitteen (esim. kaikki tiedostot levyn alkuun) ja joka näyttää mitä tiedostoja se ei kyennyt siirtämään ja missä ne ovat. Jos löytyy tehokkaampi ohjelma, kuulisin siitä mielelläni.
Mulla on aina vähintään kaksi konetta käytössä, monestakin syystä, mutta olen huomannut, että se helpottaa myös turhautumista, kun toinen kone hidastelee. Sehän ei aina johdu koneesta, esim. haku joistakin tietokannoista saattaa kestää todella kauan. Tästä koneesta ajattelin tehdä nettikoneen, kun se on nopein näistä kolmesta eli tätä ja läppäriä lukuunottamatta ei muissa ole normaalikäytössä selaimia eikä virussuojausta. Jos päädyn Linuxiin työjuhtanani, täytyy tää miettiä uudestaan. Yksi kone voi jäädä sellaiseksi, jota RAIDissa kutsutaan "hot spare device" eli valmis käyttöön heti, kun jotain pimenee.
Mulle on jäänyt päälle flagi "käyttisosiolla ei ole mitään muuta kuin käyttis" ajoilta, kun labroilla työskennellessäni joutui joka toisen viikon aloittamaan asentamalla uusi käyttisbildi koneeseen. Muutenkin levyjen osiointi helpottaa monia juttuja. Eihän se tietty konetta nopeuta, mutta levyhakujen hitautta en ole koskaan kokenut ongelmaksi - paitsi ehkä, jos kone liian vähäisen muistin takia sivuttaa koko ajan.
Mielestäni en ole rakentamassa monimutkaista järjestelmää, tarpeeni ovat suurelta osin sitä (tutkimus)tietojen manipuleerausta, johon tietokone on keksitty ja yritän nyt viritellä itselleni ympäristön, joka olisi yhtä hyvä ja toimiva kuin kymmenvuotiaassa konevainajassani oli. Uusista vimpsuista valitsen vain ne, jotka koen itselleni tarpeellisiksi, ei musaa, leffoja tai pelejä ja Skypekin vain lastenlapsia varten. Ainoat aiemmat kokemukset Unix-systeemeistä ovat Gutsy-kokeiluni, joka päättyi siihen, ettei se tunnistanut läppärini verkkokorttiani niin etten voinut noutaa siihen verkkokorttiajuria, sekä se, että parikymmentä vuotta sitten jouduin työasioissa käyttämään AIXia, johon kyllä tykästyin, mutta joka ympäristönä oli ihan erilainen kuin Linux. Shell-funktioiden porttaukset Warpiin jäivät kummiskin työkalupakkiini.
Luulen, että asennat tähän nyt Ubuntun ja annan sen osioda itselleen, mitä levystä irtoaa. Jos saan sen ajamaan kaikkia ohjelmiani, joudun vielä käymään läpi distrot ja käyttöliittymät. Tää Unity-kammotus saa joka tapauksessa lähteä.