Kirjoittaja Aihe: unity  (Luettu 5281 kertaa)

uffek

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5
    • Profiili
unity
« : 07.01.12 - klo:14.58 »
Hei
Pitkän linjan linux-käyttäjänä haluan tiedoksi seuraavan asian:
Jollei Ubuntuun enää saa gnome työpöytäympäristöä vaan tommosen android kloonin jota unityksi kutsutaan niin tulen ottamaan pari laakia pakkia ja siirtymään Ubuntusta vaikkapa Debianiin. Vanha kunnon gnome olkoon sitten 2 tai 3 versionumeroltaan täytyy olla asennusvaiheessa valinnaisena unityn rinnalla.
uffek ubuntu 12.04 precise pangolin

matsukan

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2148
    • Profiili
Vs: unity
« Vastaus #1 : 07.01.12 - klo:16.23 »

Jokainen saa tehdä niin kuin parhaimmaksi näkee....  :P

Itse tulen siirtymään cairo-dock käyttäjäksi kun aika on kypsä. Tai itse asiassa olen jo. Gnome 2.3 menu baareineen on vanhanaikainen ja hidas käyttää joten on aika katsoa vaihtoehtoja avoimin silmin  ;).

Pohjois-pohjanmaa
-- motto:  backupin tarve huomataan aina liian myöhään

Vika/fiba

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 652
    • Profiili
Vs: unity
« Vastaus #2 : 07.01.12 - klo:20.21 »
Ja minä taas siirryn Linux Mintiin, jollei Ubuntu 12.04 tuo ratkaisevasti parempaa käytettävyyttä.

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
Vs: unity
« Vastaus #3 : 08.01.12 - klo:05.12 »
Hei
Pitkän linjan linux-käyttäjänä haluan tiedoksi seuraavan asian:
Jollei Ubuntuun enää saa gnome työpöytäympäristöä vaan tommosen android kloonin jota unityksi kutsutaan niin tulen ottamaan pari laakia pakkia ja siirtymään Ubuntusta vaikkapa Debianiin. Vanha kunnon gnome olkoon sitten 2 tai 3 versionumeroltaan täytyy olla asennusvaiheessa valinnaisena unityn rinnalla.
uffek ubuntu 12.04 precise pangolin

Mielenkiintoinen asenne, "pari laakia pakkia ja siirtymään Ubuntusta vaikkapa Debianiin".
Minä koen tuon siirtymän luonnollisena kehityksena ja edistysaskeleena :)

Ubuntu on passeli tapa harjoitella toisenlaista tapaa käyttää PC:tä.
(Nojoo, duunissa hyrrää parikin tuotantopalvelinta 10.04:llä ;)

Daneli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1037
  • Red Hat Chili Peppers
    • Profiili
    • www.daneli.org
Vs: unity
« Vastaus #4 : 08.01.12 - klo:08.18 »
Ei se versio numero gnomesta huonoa tee. Uusin ei ole aina paras. Jos mikään ei ole rikki niin suotta korjata :D
Ja onhan noita muitakin ku gnome esim. Lxde tai Xfce jotka kehittyvät kokoajan myös. Itse siirryin Lxde:hen kun tää unity show alkoi ja olen siihen enemmän kuin tyytyväinen. Kaiken lisäksi tää on nopea.
« Viimeksi muokattu: 08.01.12 - klo:08.21 kirjoittanut Daneli »

japfin

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 226
    • Profiili
Vs: unity
« Vastaus #5 : 08.01.12 - klo:10.18 »
Lubu-xubu on muuten hyvä, mutta kansiorakenne ja sen toimivuus on joskus todella tuskaista. Saahan siihenkin eri lisäjutskuilla korjausta, mutta kyllä itsellä parin kuukauden käytön jälkeen tuli ubuntua ikävä. Uskon että lubu eritoten tulee kehittymään, mutta on ubuntu kuitenkin se kaikistä sujuvin käyttöympäristö.

Mielenkiinnolla odotan että minkämoinen ilmestys tuo 12.04 on ubuntussa.

shelby

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1865
    • Profiili
Vs: unity
« Vastaus #6 : 08.01.12 - klo:10.51 »
Sorry, mutta minusta tuntuu, että Unityn haukkujat ovat läppärimiehiä, eikä osata säätää mieluisekseen. Kertokaa, jos olen väärässä??
Ubu Gnome 20.04.3 LTS
Win 8.1 laptop I
Win 10 laptop II
Ubu Mate 20.04.3 LTS
Kubu 20.04.3 LTS

Daneli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1037
  • Red Hat Chili Peppers
    • Profiili
    • www.daneli.org
Vs: unity
« Vastaus #7 : 08.01.12 - klo:11.34 »
Kuinka saat muutettua värimaailmaa pois tuosta tummasta ja mustasta ?

Storck

  • Vieras
Vs: unity
« Vastaus #8 : 08.01.12 - klo:12.12 »
Sorry, mutta minusta tuntuu, että Unityn haukkujat ovat läppärimiehiä, eikä osata säätää mieluisekseen. Kertokaa, jos olen väärässä??

Olet väärässä, kaikkiin läppäreihin ei saa Unityä ollenkaan. Itse siirryin MintDebianiin tuosta syystä.

Vika/fiba

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 652
    • Profiili
Vs: unity
« Vastaus #9 : 08.01.12 - klo:12.55 »
Sorry, mutta minusta tuntuu, että Unityn haukkujat ovat läppärimiehiä, eikä osata säätää mieluisekseen. Kertokaa, jos olen väärässä??
Unity-kokemukseni ovat pöytäkoneelta. (Läppärissä tosin Ubuntu-pohjainen Mint Lisa classic-työpöydällä.)

Lainaus
eikä osata säätää mieluisekseen
Totta.

mrl586

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4638
    • Profiili
Vs: unity
« Vastaus #10 : 08.01.12 - klo:13.07 »
Sorry, mutta minusta tuntuu, että Unityn haukkujat ovat läppärimiehiä, eikä osata säätää mieluisekseen. Kertokaa, jos olen väärässä??
Olet väärässä, kaikkiin läppäreihin ei saa Unityä ollenkaan.
Oletko aivan varma? Jos läppärissä riittää tehot Gnomen pyörittämiseen, siinä toiminee 2D-Unitykin.

Storck

  • Vieras
Vs: unity
« Vastaus #11 : 08.01.12 - klo:13.56 »
Sorry, mutta minusta tuntuu, että Unityn haukkujat ovat läppärimiehiä, eikä osata säätää mieluisekseen. Kertokaa, jos olen väärässä??
Olet väärässä, kaikkiin läppäreihin ei saa Unityä ollenkaan.
Oletko aivan varma? Jos läppärissä riittää tehot Gnomen pyörittämiseen, siinä toiminee 2D-Unitykin.

Olen, muutamaan kertaan kokeillut...

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: unity
« Vastaus #12 : 08.01.12 - klo:14.04 »
Kokeilin tuota monessa paikassa kehuttua Mint-Gnome, 12 versiota. Ihan mukavan oloinen. Päällisin puolin aivan sama kuin Gnome 2, ideoiltaan siis. Ainoa häiritsevä yksityiskohta on nuo kaksi turhaa ikonia työpäydällä - ehkä niillä voittaa jonkun äänen Windows käyttäjiltä. Selkeästi parempi kuin edellinen mitä kokeilin (11 joku versio), jossa oli Windows-juttuja, jotka olivat kaikki mielestäni huononnuksia.

Käytettävyys - en halua sinänsä  rakentaa tästä mitään semanttista kiistelyä sanojen merkityksestä, mutta jotakinhan pitää olettaa - itse oletan Wikipedian (suomenkielisen) määritystä ISO standardin mukaan. Virkkeessä mainittu "tyytyväisyys" viittaa mielestäni konkreettisiin asioihin, kuten työn sujuvuuteen tai vaikkapa hiirikäden rasitukseen - eiväthän ISO standardit toki ole mitään psykologian teorioita.

Gnome 2:ta voi kernaasti pitää miellyttävämpänä kuin Unityä - tämähän on ihan jokaisen oikeus ja TÄYSIN Linux maailman hengen mukaista: valinnanvaraa on jokaiselle.

Mutta mielestäni Gnome 2 käyttäjien on ihan turha tuudittautua siihen uskoon, että Gnome2 on jotenkin parempi käyttävyydeltään (edellä esitetyn määritelmän mukaisesti). Olen tuossa toisessa säikeessä perustellut monia asioita  aika paljonkin ja osoittanut että Unity tarjoaa Gnome2:een nähden huomattavan paljon uutta funktionaalisuutta ja hyvin helpolla tavalla. Tämä funktionaalisuus helpottaa työpöydän käyttöä aivan oleellisesti tilanteessa jossa sillä on jotakin väliä - eli käytössä on useita työpöytiä ja useita ohjelmia. Mielestäni Unity tarjoaa hämmästyttävän paljon uutta ja tarpeellista funktionaalisuutta Gnome 2:een nähden - joka sinänsä on mielestäni ihan hyvä käyttöympäristö sekin.

Gnome 2 ei ole yhtään helpompi käyttää kuin Unity - muuten kuin siinä mielessä että ainahan on aluksi helpompaa hyödyntää vanhoja taitoja kuin opetella uutta.

Sinänsä en ota kantaa Unityn tekniseen toimintaan ja sopivuuteen erilaisilla koneilla - koska näistä minulla ei ole kokemusta. Räätälöintiin en ota myöskään kantaa koska silloin mennään taas psykologian puolelle. Käytän itse useita koneita ja ne vaihtuvat usein, jolloin suurempaa aikaa ja mielenkiintoa räätälöinnin kanssa pelaamiseen ei jää.

Unity on mielestäni sen verran nerokas, että katsoisin tämän hyväksi aluksi Canonicalille oikeasti erottautua joukosta. Seuraava askel voisi olla vaikkapa, tavalla tai toisella, järjestää Ubuntuun sopivan raudan saatavuus - se on kuitenkin helpommin sanottu kuin tehty. Jos ajatellaan tämänkin Foorumin kysymyksiä, niin suuri osa niistä koskee puuttuvaa rautatukea (vastauksia kysymyksiin, ajureiden lataus, toimimattomuuden syyt, raudan kanssa toimiminen, raudan saatavuus, yhteensopivan koneen valinta tai kasaaminen, versioiden väliset erot ja lopuksi yhteensopimaton rauta). Kaikki nämä voisivat tapahtua kaupallisen tahon toimesta, kuten tapahtuu Windowsissa ja Applessa (vaikka ovatkin erilaisia kaupallisia malleja).

EDIT:
Vielä tuosta käytön helppoudesta tuore esimerkki. Tein juuri pari virtuaalikonetta, toisessa Mint12 ja toisessa Ubuntu 11.10. Ensimmäisiä hommia oli saada näytön automaattinen sammutus pois - sehän on oletuksena yleensä aivan liian pian.

Gnome2:ssa löytyy mielestäni fiksusti - System - Preferences ... ja sieltä alta, ei ole montaa vaihtoehtoa. Päävalikko on mielestäni juuri oikein. Tämä vain vertailukohtana - pääkone on nyt 10.10.

Mint12 - kesti aika kauan. Siellä on kaikenlaisia kummallisia valintoja - Other Applications ja sen alla systeemityökaluja. Gnomen logiikka sössitty näennäisen loogiseksi hierarkiaksi. Löytyi kuitenkin yli viiden kokeilun jälkeen - kokeiluja on hankala tehdä, koska jo kokeillut unohtaa, tein yhden kokeilun kaksi kertaa.

Unity - Dash auki, ohjelmahakuun kirjoitin "po..." tarkoittaakseni Power Managementia. Ei löytynyt uusi yritys, kirjoitin "mo..." tarkoitin Monitoria. Löytyi kuvake "Screen" ja sieltä itse asia.

Tämä oli Unitylla huomattavasti helpompaa ja nopeampaa kuin Mintillä - kun kummankaan valinnasta ei ollut oikein etukäteen mitään tietoa/muistikuvaa. Unityn nerokkaalla sumealla logiikalla olen tarkoittanut sitä mikä tässäkin tuli esille: "Screen" sanassa ei ole mitään "mo" merkkijonoa - kaikenlaista tällaista näkyy olevan koodattuna hakuihin. Tämä on sitä hakujen nykyaikaa.
« Viimeksi muokattu: 08.01.12 - klo:15.00 kirjoittanut Ganymedes »

Karvameduusa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1055
    • Profiili
Vs: unity
« Vastaus #13 : 08.01.12 - klo:15.55 »
Ganymedes mitä työpöytää kokeilit jäi vähän epäselväksi? Nykyään Mint 12 saa erilaisia työympäristöjä esimerkiksi MATE, Gnome 3, MGSE, Cinnamon.

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: unity
« Vastaus #14 : 08.01.12 - klo:16.16 »
Ganymedes mitä työpöytää kokeilit jäi vähän epäselväksi? Nykyään Mint 12 saa erilaisia työympäristöjä esimerkiksi MATE, Gnome 3, MGSE, Cinnamon.

Joo niitä näkyy olevan useampia - käytin kylläkin aiemmin ladattua ISOa joten en muista mitä latausotsikkona oli. ISOn nimi on kuitenkin: "linuxmint-12-gnome-dvd-32bit.iso" . Welcome-ruudussa lukee nimenä taasen "12 (lisa)". Eli joku Gnomehan tässä on, ehkä 3?

Ja liitetyn kuvan mukaiselta se näyttää VMwaressa.

Karvameduusa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1055
    • Profiili
Vs: unity
« Vastaus #15 : 08.01.12 - klo:16.38 »
Ganymedes mitä työpöytää kokeilit jäi vähän epäselväksi? Nykyään Mint 12 saa erilaisia työympäristöjä esimerkiksi MATE, Gnome 3, MGSE, Cinnamon.

Joo niitä näkyy olevan useampia - käytin kylläkin aiemmin ladattua ISOa joten en muista mitä latausotsikkona oli. ISOn nimi on kuitenkin: "linuxmint-12-gnome-dvd-32bit.iso" . Welcome-ruudussa lukee nimenä taasen "12 (lisa)". Eli joku Gnomehan tässä on, ehkä 3?

Ja liitetyn kuvan mukaiselta se näyttää VMwaressa.

Näyttäisi olevan MATE=Gnome 2. MATE ei tule varmaan seuraaviin julkaisuihin. Siirtyvät nimittäin MGSE:stä -> Cinnamon, joka pohjautuu myös Gnome 3:n + lisäosat.

suoturska

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 37
    • Profiili
Vs: unity
« Vastaus #16 : 08.01.12 - klo:18.34 »
Gnome 3 Fallback tuo on. Luulisin että Gnome Shellin vaatima laitteistokiihdytys ei toiminut virtuaalikoneessa, joten se meni fallback-tilaan ja latasi Shellin sijaan vanhan tutun Gnome Panelin.

Näyttää samalta kuin Ubuntussakin, siis jos asentaa gnome-session-fallback -paketin ja valitsee istunnoksi GNOME Classicin.

Karvameduusa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1055
    • Profiili
Vs: unity
« Vastaus #17 : 08.01.12 - klo:20.22 »
Gnome 3 Fallback tuo on. Luulisin että Gnome Shellin vaatima laitteistokiihdytys ei toiminut virtuaalikoneessa, joten se meni fallback-tilaan ja latasi Shellin sijaan vanhan tutun Gnome Panelin.

Näyttää samalta kuin Ubuntussakin, siis jos asentaa gnome-session-fallback -paketin ja valitsee istunnoksi GNOME Classicin.

Totta, muistelin että se on erilainen. Fedorassa olen joskus törmännyt tuohon fallback tilaan, jos 3d tila ei toimi.

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: unity
« Vastaus #18 : 08.01.12 - klo:21.21 »
Tein asennuksen loppuun ja asensin Toolsit. Sen jälkeen 3D kiihdytyksen päällelaitto alkoi vaikuttaa siedettävältä. Siis ilman tuota 3D kiihdytystä oli myös ihan hyvä.

Tosin ei tuo ulkoasu siitä miksikään muuttunut - onko tarkoitus sanoa että Mint 12:n rautavaatimukset ovat kovemmat kuin Unityssä? Siinähän minulla ei ole mitään 3D kiihdytystä päällä ja homma toimii ihan hyvin. Tämä kone on AMD X2 250 halpis prossuun ja halpisemoon perustuva.

Tämä on vain periaatteellinen kysymys - ei minun tätä tarvitse oikeasti saada toimimaan 3D:ssä.

Karvameduusa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1055
    • Profiili
Vs: unity
« Vastaus #19 : 08.01.12 - klo:22.00 »
Tosin ei tuo ulkoasu siitä miksikään muuttunut - onko tarkoitus sanoa että Mint 12:n rautavaatimukset ovat kovemmat kuin Unityssä? Siinähän minulla ei ole mitään 3D kiihdytystä päällä ja homma toimii ihan hyvin. Tämä kone on AMD X2 250 halpis prossuun ja halpisemoon perustuva.

Tämä on vain periaatteellinen kysymys - ei minun tätä tarvitse oikeasti saada toimimaan 3D:ssä.

Tuo on kyllä tavallaan totta. Tosin 3D toimii avoimillakin ajureilla. Esimerkiksi nouveau, ati:n avoimilla ajureilla tai intelin ajureilla. Tosin raskauden kanssa olen erimieltä. Esimerkiksi Gnome2 + Compiz viritys on paljon raskaampi kuin Gnome 3:sen 3d kiihdytystila.

Esimerkki Fallback Mode:sta
http://www.youtube.com/watch?v=IaSgVQJxIos