Minulla on ollut pitkään ongelmia MPD:n konfiguroinnissa, mutta homma näyttäisi toimivan oikein, ja erityisesti suoraan käynnistyksen yhteydessä. Voin antaa konfiguraatiotiedoston halukkaille. Siellä outputin yhteydessä pystyy säätämään haluamansa alsa-äänikortin ulostuloksi.
Käytin televisiota näyttönä. Homma toimii epävakaasti, aina vähän aikaa buutin jälkeen tilanne on normaali, mutta hetken päästä tapahtuu resoluution muutos, minkä jälkeen en näe LXDE:n alapalkkia. Valikoista löytyvä näytön asetus ei toimi, se valittaa, ettei pysty tekemään mitään. Tämä ei ole minulle kuitenkaan ongelma, sillä käyttötarkoitus on MPD, enkä käytä näyttöä lopulta ollenkaan.
Minulla on ollut pitkään ongelmia MPD:n konfiguroinnissa, mutta homma näyttäisi toimivan oikein, ja erityisesti suoraan käynnistyksen yhteydessä. Voin antaa konfiguraatiotiedoston halukkaille. Siellä outputin yhteydessä pystyy säätämään haluamansa alsa-äänikortin ulostuloksi.
MPD conf kiinnostaa. Itse ihan pihalla vielä sen lkäytössä. Musiikkia soittaa nyt lxmusic.
Tein ~.mpdconf ja käynnistin mpd:n komennolla mpd .mpdconf. ~/music kansioon kopsasin yhden levyn, jossa myös valmis soittolista. Musa soi ja ilman root oikeuksia.
Sitten tein kansion /mnt/music ja liitin siihen tikun, jossa sekalaista tavaraa. Musiikkia ja valokuvia omissa kansioissaan eikä soittolistoja. En saanut musiikkia soimaan. Toki muutin .mpdconf vastaavasti.
lxmusic vaati, että kuuluu audio ryhmään. Moduli snd_bcm2835 pitää ladata. /boot/config.txt piti lisätä rivi: hdmi_drive=2, jotta ääni kuului HDMI liittimestä.
Rasberry nyt TV:ssä kiinni. Kunhan jaksaa pistän av-vahvistimeen (hankala löytää piuhanpaikkaa, ilman että ottaa pois paikaltaan). Ääni kulkee nyt TV:stä optista piuhaa pitkin av-vahvistimeen (?). Enkä ole tarkistanut resamplaako äänen. En tiedä onko erillisen DAC-palikan käytöstä hyötyä, jos vahvistimessa kelvollinen muunnin.
Automount saamatta vielä toimintaan.
Ulkoinen kovalevy vielä kokeilematta.
LXDE toimii, mutta näppäimistö asettelut väärin.
/etc/X11/xorg.conf.d/01-keyboard-layout.conf sisältö suunnilleen.
Section "InputClass"
Identifier "keyboard-layout"
MatchIsKeyboard "on"
Option "XkbLayout" "fi"
EndSection
ja xorg.log tiedostossa ainakin mainitaan, että moinen luetaan. Ja en tajua
skandien puutumista?
Jakeluna on Gentoo ja Kerneli Rasberryn kääntämä binaari.
Kernelin käännös kestää Wikin mukaan n. 6 tuntia. Käännetään
kunhan ehditään... Midori selain kääntymässä - tuohonkin menee
ainakin vuorokausi??
TV näyttönä sohvalta käsin ei niitä parhaita. Voi tulla helposti virheitä
säätämisessä. Etuna tietty, että aina voi siirtyä leffan pariin jos kyllästyy.
/boot/config.txt pitäisi keksiä rivi, jolla saisi isommat fontit.