Kirjoittaja Aihe: onko tyydyttävä siihen, että 11.10 Skypen ääni ei toimi?  (Luettu 4010 kertaa)

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2406
    • Profiili
Kirjoitin jo 11.04 version yhteydessä samasta ongelmasta. Skypen ääni ei toimi, kun yrittää itse puhua. Tai se toimii, jos käyttää usb-puhelinta apuna. Ongelma on ikävä, koska kone on käynnistettävä uudelleen ja mentävä Windowsiin. aikaisemmissa versioissa ääni muistaakseni toimi tai ainakin sen sai toimimaan.

Olen lukenut keskusteluja, mutta ratkaisua en ole löytänyt skype näyttää vain pulse audion, jos usb-puhelinta ei ole liitetty ja Ubuntun valinnoissa voi kyllä' määritellä sisääntulon analogisen linjatulon sijaan analogiseksi mikrofoniksi, mutta se ei muuta mitään. Ikävä' juttu, koska juuri miniläppäreissä skypeä on järkevää käyttää etenkin ulkomailla.

Daneli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1037
  • Red Hat Chili Peppers
    • Profiili
    • www.daneli.org
Täällä kyllä 11.10 Skype toimii ihan moiteetta.
Asenna pavucontrol ellei jo se sinulla ole.
Laita oletus äänilähteet ne jotka skypessä toivot olevan.  Ja laita tasot kohdilleen
Koodia: [Valitse]
sudo apt-get install pavucontrol
pavucontrol
Voisitko kertoa vielä tarkemmin järjestelmästäsi.
Koodia: [Valitse]
lspci
Ja mikä ubuntun versio sinulla on. Onko se puhdas asennus vai upgrade etc.
« Viimeksi muokattu: 25.11.11 - klo:18.24 kirjoittanut Daneli »

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3410
    • Profiili
Minulla myös Ubuntu 11.10:een perustuva jakelu, jossa Skype toimii moitteetta. Ja toimi Ubuntussakin.

maksim

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 253
  • Mikähän tässä nyt mättää?????
    • Profiili
Minulla oli Xubuntu 11.10 versiossa samoja ongelmia kuin aloittajalla, mutta
asentelin gnomen ääniasetuksiin liittyviä ohjelmia (lunttasin toimivasta ubuntu 11.10:stä 8))
ja sain skypessä äänet ja mikin toimimaan kuten pitääkin.

Norri

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 26
    • Profiili
Täällä skypen mikki lakkasi jälleen kerran toimimasta kun tuli kernelpäivitys.

Täällä siis 11.10 päivitettynä 11.04:stä ja mikki kiinni koneen takana olevassa mikkiliittimessä.

Ääniasetuksista näkee, että järjestelmä on tunnistanut mikin koska audio'mittari' heiluu puheen mukana. Ko mikki on valittu järjestelmän oletusmikiksi. Skypessä pelkkä pulseaudio valinta mahdollinen.

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
Kirjoitin jo 11.04 version yhteydessä samasta ongelmasta. Skypen ääni ei toimi, kun yrittää itse puhua. Tai se toimii, jos käyttää usb-puhelinta apuna. Ongelma on ikävä, koska kone on käynnistettävä uudelleen ja mentävä Windowsiin. aikaisemmissa versioissa ääni muistaakseni toimi tai ainakin sen sai toimimaan.

Olen lukenut keskusteluja, mutta ratkaisua en ole löytänyt skype näyttää vain pulse audion, jos usb-puhelinta ei ole liitetty ja Ubuntun valinnoissa voi kyllä' määritellä sisääntulon analogisen linjatulon sijaan analogiseksi mikrofoniksi, mutta se ei muuta mitään. Ikävä' juttu, koska juuri miniläppäreissä skypeä on järkevää käyttää etenkin ulkomailla.

Sen isommin skypen problematiikkaa tuntematta (ja sama koskee 11.10:äkin) voin väittää että nyt on valinnan paikka.
Kumpi on tärkeämpää, käyttää skypeä vai 11.10:ä.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11442
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Jännä. Itse en hirveästi tykkää skypeä käyttää, mutta kun ei ole parempiakaan käytettävissä ja kaikki kaverit on siellä niin ei auta. Itselläni suurin ongelma on, että joskus viestit eivät välity, mutta tämä koskee nimenomaan tekstimuotoista viestimistä. Joskus viestit ovat pitkänkin aikaa "not yet delivered" molempiin suuntiin. Toinen ongelma on, että joskus läppärillä kun käynnistää skypen se alkaa syödä muistia ja suoritinaikaa kunnes Skype suljetaan (ilmeisesti sen vuoksi, että se "käyttäytyy huonosti").

Mikkien kanssa ei ole ongelmia. Ääniasetuksista vaan pitää olla oikea laite valittuna ja hommat toimii hienosti, kun pulse(audio) sen hoitaa (skypessä valintana pulse). Ainut valittamisen aihe, joka taas ei liity Skypeen on emon sisäisen äänikortin tuottama suhina mikrofoonin äänessä. Jos mikki on kytketty (halpaan) USB-korttiin, ääni on erinomainen eli semmoinen mitä siltä voi yleensäkään odottaa ja tarpeeksi hyvä keskusteluihin. Windowsin puolella emon äänipiiri ei aiheuta samanlaisia ongelmia, joten siellä USB-kortti ei tuo lisäetua. En tiedä mitä fiksauksia Windows-ajureihin on tehty, mutta näin tuo näyttäisi kuulostaisi olevan.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
Jännä. Itse en hirveästi tykkää skypeä käyttää, mutta kun ei ole parempiakaan käytettävissä ja kaikki kaverit on siellä niin ei auta. Itselläni suurin ongelma on, että joskus viestit eivät välity, mutta tämä koskee nimenomaan tekstimuotoista viestimistä. Joskus viestit ovat pitkänkin aikaa "not yet delivered" molempiin suuntiin. Toinen ongelma on, että joskus läppärillä kun käynnistää skypen se alkaa syödä muistia ja suoritinaikaa kunnes Skype suljetaan (ilmeisesti sen vuoksi, että se "käyttäytyy huonosti").

Mikkien kanssa ei ole ongelmia. Ääniasetuksista vaan pitää olla oikea laite valittuna ja hommat toimii hienosti, kun pulse(audio) sen hoitaa (skypessä valintana pulse). Ainut valittamisen aihe, joka taas ei liity Skypeen on emon sisäisen äänikortin tuottama suhina mikrofoonin äänessä. Jos mikki on kytketty (halpaan) USB-korttiin, ääni on erinomainen eli semmoinen mitä siltä voi yleensäkään odottaa ja tarpeeksi hyvä keskusteluihin. Windowsin puolella emon äänipiiri ei aiheuta samanlaisia ongelmia, joten siellä USB-kortti ei tuo lisäetua. En tiedä mitä fiksauksia Windows-ajureihin on tehty, mutta näin tuo näyttäisi kuulostaisi olevan.

Mikä mahtaisi olla se googlen juttu, "Google Talk?".
Onhan noita listattu, muka yhteensopivia vaan ei ole kokemusta, GSM-kapula on riittänýt toistaiseksi.

Vaan emännän skypen kanssa on ollut lähinnä mikrofonipulmia. Ääni särkyy.
Joku IBM/Lenoivo T4? Tähän mennessssä joku Creativen usbisysteemi toiminut parhaiten - mutta sille olisi muuta käöyttöä ;(

Enkä ole löytänyt usbimikkiä ilman kuulokkeita. Se mikrofoniliitin ilmeisesti on särki.
(Kai joku reeraamo osaisi ehjätä, mutta hinta ei liene sopiva!)


Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11442
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Mikä mahtaisi olla se googlen juttu, "Google Talk?".
Ilmeisesti et ole sitä koskaan kokeillut tai sitten kokemukset on ihan erilaiset. Ei ainakaan omalla clientillään vakuuttanut (ruma kun mikä muuten) ja testatessa ei saatu aikaiseksi ryhmäpuhelua.

Lisäys:
Se mikrofoniliitin ilmeisesti on särki.
USB-äänikortteja saa aika edullisesti (<10€) ja ne kelpaavat ihan hyvin Skypen kanssa käytettäviksi. Yleensä myös toimivat. Omani on jokin halpiskuulokkeiden mukana tullut (tunnistuu C-Media Electronics, Inc. Audio Adapter nimellä) ja kyllä se käy mainiosti Skype puheluihin.
USB-äänikortteja Hintaseuranta.fi:stä (tosin yksinkertaisimmatkin tuolla ovat monimutkaisempia kuin omani)
Muoks: Tuossa vastaavilla ominaisuuksilla oleva (muualtakin varmaan saa).
« Viimeksi muokattu: 26.11.11 - klo:22.34 kirjoittanut Tomin »
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Erinäisissä "puhelinohjelmissa" voi tulla ongelmia äänensäätöjen kanssa, erityisesti juuri läppäreillä ja myös Windowsissa. Jotkut ovat ottaneet ratkaisuksi USB-headsetin, joka on toiminut ongelmitta ilman tarvetta säätää niin paljoa.

Itse olen kokeillut sellaista Skypen kanssa Ubuntu 10.10:ssä eikä ongelmia ole. Näitä saa parin kympin hinnasta lähtien ja äänenlaatu "puhelinkäytössä" on yleensä parempi kuin millään puhelimella.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2406
    • Profiili
Kirjoitan tätä viestiä Moskovasta. Aina kun minun pitää soittaa kotiini, on käynnistettävä Windows. Usb mikki toimii minullakin, mutta sellaista ei ole mukana, eikä ole kovin kivaa pitää miniläppärin mukana sellaista. Sama ongelma on sekä minun että vaimon koneessa että kotona olevassa pöytäkoneeessa ja Dellin läppärissä. Miniläppärissä on uusi asennus, tosin jouduin korjaamaan sitä compizin takia kun Unitystä hävisi Dash.

Minulla on useampia ohjelmia ja todennäköisesti vika on jossain asennuksessa, minkä olen tehnyt ta i sitten se on konemerkeissäni. Mukana on Packard Bell joka on käytännössä Acer. Toki voin käyttää skypeä, jos ehtisin Moskovasta etsiä usb-puhelimen, mutta en ehdi.

Kokeilin myös pavucontrolia, mutta se ei auttanut. Nyt laitoin Danelin ehdottaman lspci-komennion ja tulos oli seuraava:
00:00.0 Host bridge: Intel Corporation N10 Family DMI Bridge
00:02.0 VGA compatible controller: Intel Corporation N10 Family Integrated Graphics Controller
00:02.1 Display controller: Intel Corporation N10 Family Integrated Graphics Controller
00:1b.0 Audio device: Intel Corporation N10/ICH 7 Family High Definition Audio Controller (rev 02)
00:1c.0 PCI bridge: Intel Corporation N10/ICH 7 Family PCI Express Port 1 (rev 02)
00:1c.1 PCI bridge: Intel Corporation N10/ICH 7 Family PCI Express Port 2 (rev 02)
00:1d.0 USB Controller: Intel Corporation N10/ICH 7 Family USB UHCI Controller #1 (rev 02)
00:1d.1 USB Controller: Intel Corporation N10/ICH 7 Family USB UHCI Controller #2 (rev 02)
00:1d.2 USB Controller: Intel Corporation N10/ICH 7 Family USB UHCI Controller #3 (rev 02)
00:1d.3 USB Controller: Intel Corporation N10/ICH 7 Family USB UHCI Controller #4 (rev 02)
00:1d.7 USB Controller: Intel Corporation N10/ICH 7 Family USB2 EHCI Controller (rev 02)
00:1e.0 PCI bridge: Intel Corporation 82801 Mobile PCI Bridge (rev e2)
00:1f.0 ISA bridge: Intel Corporation NM10 Family LPC Controller (rev 02)
00:1f.2 SATA controller: Intel Corporation N10/ICH7 Family SATA AHCI Controller (rev 02)
00:1f.3 SMBus: Intel Corporation N10/ICH 7 Family SMBus Controller (rev 02)
01:00.0 Ethernet controller: Atheros Communications AR8152 v1.1 Fast Ethernet (rev c1)
02:00.0 Network controller: Atheros Communications Inc. AR9285 Wireless Network Adapter (PCI-Express) (rev 01)

Jos joku tästä keksii, missä on vika, niin olen hyvin kiitollinen.

Daneli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1037
  • Red Hat Chili Peppers
    • Profiili
    • www.daneli.org
Tulee mieleen että ehkä vika löytyy alsa mikserillä
Koodia: [Valitse]
sudo apt-get install gnome-alsamixer
gnome-alsamixer

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16250
    • Profiili
Aiheeseen liittyvä Launchpad-bugiraportti:
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/pulseaudio/+bug/870969

Vika voi olla virheellisissä PulseAudion asetustiedostoissa. Kokeile siirtää nykyinen asetushakemisto syrjään:
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/pulseaudio/+bug/870969/comments/12

Daneli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1037
  • Red Hat Chili Peppers
    • Profiili
    • www.daneli.org
Totta tosiaan tuota ei olekkaan vielä ehdotettu. Kotikansio (ctrl+h) piilotiesdostot esille poistya kansio ./pulse ja kirjaudu ulos ja uudestaan sisälle. Jos ei auta kokeile säätää alsa mikseristä mikrofoni auki.