Kirjoittaja Aihe: Windows 7 ja IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL -Bluescreen [RATKAISTU]  (Luettu 10799 kertaa)

Saataja

• Käyttäjä
    • Profiili
Hei!

En ole lainkaan varma siitä, onko tämä foorumi oikeanlainen ratkaisunetsintälähde tälle ongelmalle, mutta ajattelin kirjoittaa siitä kuitenkin jos vaikka jollakin olisi tai olisi joskus ollut sama ongelma ja hän osaisi ratkaista sen / auttaa minua ratkaisemaan ongelman.

Käytössäni on siis HP DV7-2123eo -läppäri ja siinä Windows 7 Professionalin rinnalle asennettu Ubuntu 10.04 -käyttöjärjestelmä.

Ongelmani puolestaan ei koske laisinkaan Ubuntun käyttöä vaan Windowsin ja siksipä epäilenkin sen soveltuvuutta tälle foorumille. En vain oikein tiedä mitään mutakaan aktiivista paikkaa, mistä voisin kysyä apua ongelmaani ja siksi päätin kokeilla kirjoittaa siitä tänne.

Varsinainen ongelma itsessään on Windows 7:n puolella esiintyvä bluescreen-ongelma, jonka virheilmoituksena on "IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL." Kuvan koko blescreen-ruudusta voit katsoa osoitteesta:

ttp://www.vistax64.com/attachments/general-discussion/12822-vista-x64-bsod-irql_not_less_or_equal-minidump-included-p1040184.jpg

Kyseessä on siis yllä olevan kuvan kaltainen bluescreen-ruutu, joka ilmestyy näyttöruudulle täysin yllättäen epäsäännöllisin väliajoin. Bluescreen-ruutu ilmestyy näyttöruudulle myös silloin, kun konetta ei käytetä mutta se on päällä ja ilmestyipä se näyttöruudulle kerran myös koneen sammutuksen yhteydessä. Yleensä silloin kun bluescreen ilmestyy näyttöruudulle tietokoneen ollessa käytössä, näyttöruudun yläosaan ilmestyy ensin epämääräistä mustaa suttua ja sitten tulee bluescreen.

Linuxin puolella kyseistä ruutua ei ole koskaan ilmestynyt (eikä se taida olla edes mahdollista) ja Linux toimii muutenkin ongelmitta. Ongelma koskee siis vain Windows-käyttöä ja pystyn käyttämään tietokonetta Linuxin puolella täysin normaalisti. Tarvitsisin kuitenkin käyttööni sekä Windowsin että Linuxin, joten molempien käyttöjärjestelmien olisi syytä olla kunnossa.

Voisiko joku siis ystävällisesti kertoa tai auttaa minua selvittämään, että mistä tuossa "IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL" -bluescreenissa oikein on kyse, mistä se johtuu ja miten sen saa korjattua?

EDIT: Kun ajoin GRUB-valikosta löytyvän memorytest X86:n, sain tulokseksi: "Pass complete, no errors." Sama juttu Windowsin omalla muistintarkistuksella, siinä vain ilmoitettiin näin: "No errors was found."

EDIT 2: Luulen vian johtuvan tietokoneessani olevan verkkokortin (AR9285) toimintahäiriöstä. Se nimittäin käynnistyy Windowsin käynnistyessä ihan normaalisti, mutta sammuu aina Bluescreen:n ilmestyessä. Verkkokortti toimii kosketusohjauksella ja kun sininen valo palaa kosketuspaneelissa, verkkokortti on päällä ja kun siinä palaa punainen valo, verkkokortti on pois päältä.

Windowsin käynnistyessä ja sen ollessa käynnissä verkkokortin valo on sininen, mutta välittömästi Bluescreenin ilmestyessä se muuttuu punaiseksi. Olen koettanut etsiä verkkokortilleni uusia ajureita tuloksetta. Kummallista on myös se, että bluescreen ilmestyy yleensä vain kerran päivässä. Tarkoitan että jos nyt sammutan tietokoneeni ja avaan sen seuraavan kerran vasta vaikka huomenna, Bluescreen ilmestyy ainoastaan ensimmäisen käynnistyskerran jälkeen ja silloinkin niin, että tietokonetta pystyy käyttämään normaalisti sattumanvaraisen ajanjakson ajan.

Bluescreen ilmestyy siis yhtäkkiä ja aina vain päivän ensimmäisen käynnistyskerran jälkeen. Ikinä ei voi tietää, milloin se tulee ja jos jatkan tietokoneen käyttöä sen ilmestymisen ja tietokoneen boottaamisen jälkeen normaalisti. Bluescreen ei enää saman päivän aikana ilmesty lainkaan vaan vasta seuraavana tietokoneen käyttöpäivänä.

Mikä neuvoksi?
« Viimeksi muokattu: 29.12.11 - klo:20.38 kirjoittanut Saataja »

juyli

• Vieras
Vs: Windows 7 ja IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL -Bluescreen
« Vastaus #1 : 22.11.11 - klo:08.51 »
Varsinainen ongelma itsessään on Windows 7:n puolella esiintyvä bluescreen-ongelma, jonka virheilmoituksena on "IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL."
Googlella kaivettua: Muropaketissa aiheesta: http://murobbs.plaza.fi/ongelmat/723267-blue-screen-irql_not_less_or_equal.html

JaniAlander

• Käyttäjä / moderaattori+
    • Profiili
« Vastaus #2 : 22.11.11 - klo:13.31 »
Mulla teki Vistan kanssa verkkokortti joskus tuota, ratkaisu oli heivata vanha kortti mäkeen ja hommata uusi. Ilmeisesti kyseinen ilmoitus on sellainen aika yleinen jos jokin rautapuolella ei osaa yhteistyötä Windowsin kanssa
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 24.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

Ganymedes

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #3 : 22.11.11 - klo:15.38 »
Windows on parhaimmillaan virtualisoituna käyttöjärjestelmänä. Jos sitä haluaa käyttää ihan fyysiselläkin koneella niin kannattaa käyttää Linuxia testaamaan rautaa.

Ubuntun ja muiden livelevyjen ajaminenkin kertoo jo jotakin, mutta esim. openSuse DVD:llä on ihan rautatestit.

Muita tapoja on kaikkien ylimääräisten korttien poistaminen, muistien testaaminen/paikkojen vaihtaminen ja lämpöjen tarkkailu.

thewk

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #4 : 22.11.11 - klo:18.00 »
Käytätkö minkälaista ajuria näytönohjaimelle tuossa Ubuntussa? ATI:n omia suljettuja vai avoimia?

Windows-puolelle on saatavilla Furmark-niminen softa jolla näyttiksen voi pistää isolle kuormalle, siinä voi toki olla riskinsä (softa kun tosiaan pistää ohjaimen lämpenemään) mutta jos Windows kaatuu tuon kanssa toistuvasti niin näyttiksen suunnalta probleemaa voinee etsiä. Ajureista kysyin siksi että jos käytät open source -ajureita niin ne eivät välttämättä rasita näytönohjainta siihen pisteeseen että ongelmia tulee. Sama pätee myös Windowsin kanssa, omistin vuosia sitten Fujitsun läppärin jossa oli kuuluista ja viallinen Nvidia 8600M, Windowsin omilla ajureilla käyttis pysyi pystyssä ja sitä pystyi käyttämään vaikkakin kuvassa tuon vian mukaisia kuvioita, Nvidian ajureilla samantien nurin kun Windowsia koitti boottia.
HP Compaq 6300 Pro + Ubuntu 22.04.2

avanti

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #5 : 23.11.11 - klo:00.19 »
....
Ongelmani puolestaan ei koske laisinkaan Ubuntun käyttöä vaan Windowsin ja siksipä epäilenkin sen soveltuvuutta tälle foorumille. En vain oikein tiedä mitään mutakaan aktiivista paikkaa, mistä voisin kysyä apua ongelmaani ja siksi päätin kokeilla kirjoittaa siitä tänne.
....

Tuolta keskustelupalstalta löytyy paljon Windows-osaamista: http://mikropc.net/rml/

ML
Matti Lamminen itäiseltä Vantaalta.
Intel NUC i5 prosessorilla.
Ubuntu 22.04.1 LTS

Saataja

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #6 : 23.11.11 - klo:01.00 »
Käytätkö minkälaista ajuria näytönohjaimelle tuossa Ubuntussa? ATI:n omia suljettuja vai avoimia?

- Läppärissäni on ATI Mobility Radeon HD 4650 -näytönohjain, jossa on 1 GB omaa muistia ja Ubuntussa valikkopolun järjestelmä --> asetukset alla on sovellus ATI Catalyst Control Center, joten ilmeisesti tietokoneessani on ATI:n oma, suljettu näytönohjain.

thewk

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #7 : 23.11.11 - klo:17.25 »
OK, no eihän sulla sitten ole useampaa virusturvaa tai muuta vastaavaa asennettuna samaan aikaan, et käytä CCleaneria tai muita "hyötyohjelmia" ? F-Securea en suosittele kellekään ja joskus muinoin jumittelevan koneen fiksaus on ollut sama kuin F-Securen poisto.

Olen tuota Windows 7:aa käytellyt jo pitemmän aikaa eikä ensimmäistäkään bluu skriiniä ole tullut joten sikäl ihmettelen, raskaimmista ohjelmista mitä olen siinä käyttänyt mainittakoon Sonar Producer Edition 8 ja Sony Vegas 10 + Adoben CS5 -paketti. Vegas toki on itsessään täysi  mitä vakauteen tulee (muuten tykkään) mutta bsodia se ei ole kuitenkaan saanut aikaan.

Siivoa kieltä kiitos, siivottu -Storck
« Viimeksi muokattu: 24.11.11 - klo:19.34 kirjoittanut Storck »
HP Compaq 6300 Pro + Ubuntu 22.04.2

Vika/fiba

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #8 : 23.11.11 - klo:19.58 »

- Läppärissäni on ATI Mobility Radeon HD 4650 -näytönohjain, jossa on 1 GB omaa muistia ja Ubuntussa valikkopolun järjestelmä --> asetukset alla on sovellus ATI Catalyst Control Center, joten ilmeisesti tietokoneessani on ATI:n oma, suljettu näytönohjain.
Tämähän ei kerro, mitä ajuria Windows käyttää. Käypä ensiksi windowsilla päivittämässä ATI:n uusin ajuri.

Saataja

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #9 : 25.11.11 - klo:11.07 »
OK, no eihän sulla sitten ole useampaa virusturvaa tai muuta vastaavaa asennettuna samaan aikaan, et käytä CCleaneria tai muita "hyötyohjelmia" ? F-Securea en suosittele kellekään ja joskus muinoin jumittelevan koneen fiksaus on ollut sama kuin F-Securen poisto.

Olen tuota Windows 7:aa käytellyt jo pitemmän aikaa eikä ensimmäistäkään bluu skriiniä ole tullut joten sikäl ihmettelen, raskaimmista ohjelmista mitä olen siinä käyttänyt mainittakoon Sonar Producer Edition 8 ja Sony Vegas 10 + Adoben CS5 -paketti. Vegas toki on itsessään täysi  mitä vakauteen tulee (muuten tykkään) mutta bsodia se ei ole kuitenkaan saanut aikaan.

Siivoa kieltä kiitos, siivottu -Storck

- Käytän kyllä F-Securea ja Ccleaneria, että voisiko ongelma johtua näytönohjaimen tai muun komponentin liian raskaasta käytöstä?

Mitä ohjelmien poistoon tulee, Ccleanerin voin kyllä poistaa, mutta kun olen maksanut F-Securesta, eikä se ole ennen aiheuttanut minkäänlaisia ongelmia tietokoneen käytössä niin siitä en haluaisi luopua.

En tiedä tarkalleen, miten kukin määrittelee hyötyohjelmiston, mutta Ccleanerin lisäksi koneellani on Piriformin ohjelmistot Speccy ja Recuva.

Pitäisikö minun nyt poistaa nuo kyseiset ohjelmat ja katsoa sen jälkeen, korjaantuuko ongelma?

Ganymedes

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #10 : 25.11.11 - klo:12.05 »
...
Pitäisikö minun nyt poistaa nuo kyseiset ohjelmat ja katsoa sen jälkeen, korjaantuuko ongelma?

Kannattaisi ihan oikeasti tehdä nuo edellä esitetyt rautatestit ensin - en huomaa, että olisit tehnyt niistä ensimmäistäkään.

Ei Windowsikaan niin huono ole, että tavanomaiset ohjelmat sitä heittäisivät bluescreenille ... esim. muistiongelma saattaa tulla esiin vain tietyllä ohjelmalla, mutta silti kyseessä on muistiongelma.

Saataja

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #11 : 25.11.11 - klo:13.06 »
Windows on parhaimmillaan virtualisoituna käyttöjärjestelmänä. Jos sitä haluaa käyttää ihan fyysiselläkin koneella niin kannattaa käyttää Linuxia testaamaan rautaa.

Ubuntun ja muiden livelevyjen ajaminenkin kertoo jo jotakin, mutta esim. openSuse DVD:llä on ihan rautatestit.

Muita tapoja on kaikkien ylimääräisten korttien poistaminen, muistien testaaminen/paikkojen vaihtaminen ja lämpöjen tarkkailu.

- Miten tuo rautatesti sitten käytännössä toteutetaan ja mitä arvoja minun pitää siinä kirjata ylös?

Eesaurus

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #12 : 25.11.11 - klo:13.10 »
Ei ole CCleaner aiheuttanut itselle koskaan mitään ongelmia, enkä ole pahaa muiltakaan kuullut, joten en usko, että tarvitsee poistaa. Tietysti on aina pieni riski olemassa, kun ohjelma poistaa koneesta tiedostoja, mutta eiköhän CCleanerista kuitenkin ole paljon enemmän hyötyä, kuin haittaa.

Ganymedes

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #13 : 25.11.11 - klo:13.54 »

- Miten tuo rautatesti sitten käytännössä toteutetaan ja mitä arvoja minun pitää siinä kirjata ylös?

Varmaan kannattaa aloittaa muistitestistä, jota voi ajaa esim. puoli tuntia - se kyllä näyttää jos löytyy ongelma. Tämä muistitesti löytyy Ubuntunkin valikoista (uusimmilla Grub-valikosta, vanhemmilta perus-liveboottioptiona) yhtä hyvin. Myös esim. Ultimate Boot CD sisältää sen - kerron, koska tuo openSuse on tosiaan DVD-jakelu ja sen lataaminen on erilainen urakka.

Saataja

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #14 : 29.11.11 - klo:01.08 »

Varmaan kannattaa aloittaa muistitestistä, jota voi ajaa esim. puoli tuntia - se kyllä näyttää jos löytyy ongelma. Tämä muistitesti löytyy Ubuntunkin valikoista (uusimmilla Grub-valikosta, vanhemmilta perus-liveboottioptiona) yhtä hyvin. Myös esim. Ultimate Boot CD sisältää sen - kerron, koska tuo openSuse on tosiaan DVD-jakelu ja sen lataaminen on erilainen urakka.

Unohdin tosiaan aikaisemmin kertoa, että ajoin tuon GRUB-valikosta löytyvän memorytest X86:n ja sain tulokseksi "Pass complete, no errors." ja sama juttu Windowsin omalla muistintarkistuksella, siinä vain vastaukseksi tuli: "No errors was found."
« Viimeksi muokattu: 29.11.11 - klo:01.10 kirjoittanut Saataja »

Saataja

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #15 : 29.11.11 - klo:01.15 »

Tämähän ei kerro, mitä ajuria Windows käyttää. Käypä ensiksi windowsilla päivittämässä ATI:n uusin ajuri.

Löysin ATI:n sivuilta tällaisia latauksia näytönohjaimelleni:

http://support.amd.com/us/gpudownload/windows/Pages/radeonmob_win7-64.aspx#1

Latasin ja asensin ne, mutta se ei poistanut Bluescreen-ongelmaa. Mikä neuvoksi?

qwertyy

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #16 : 29.11.11 - klo:18.47 »
Itse olen tainut saada tuon bluescreenin seiskassa. Syy oli kyllä siinä, että kellotin konetta ihan yli omien rajojen.

Itse kokeilisin poistaa tuon F-Securen koneelta ja päivittäisin jokaisen ajurin erikseen valmistajan sivuilta. Ethän ole asentanut mitään usb laitteita tms. vanhoilla xp/vista ajureilla? Joku huono laiteajuri tai ohjelma, siis se kotimainen. Itsellä ei ainakaan ole kyseisestä ohjelmasta kovinkaan paljoa hyvää sanottavaa. Google ja F-secure bsod kertoo kuitenkin esimerkeistä kuten http://community.f-secure.com/t5/Windows-Technology-Preview/BSOD/td-p/1765

Saataja

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #17 : 02.12.11 - klo:01.50 »
Itse olen tainut saada tuon bluescreenin seiskassa. Syy oli kyllä siinä, että kellotin konetta ihan yli omien rajojen.

Itse kokeilisin poistaa tuon F-Securen koneelta ja päivittäisin jokaisen ajurin erikseen valmistajan sivuilta. Ethän ole asentanut mitään usb laitteita tms. vanhoilla xp/vista ajureilla? Joku huono laiteajuri tai ohjelma, siis se kotimainen. Itsellä ei ainakaan ole kyseisestä ohjelmasta kovinkaan paljoa hyvää sanottavaa. Google ja F-secure bsod kertoo kuitenkin esimerkeistä kuten http://community.f-secure.com/t5/Windows-Technology-Preview/BSOD/td-p/1765

- On hyvä tietää, että tuonkaltainen Bluescreen ei ole uusi juttu.

Itse en ole kuitenkaan kellottanut konettani tai tehnyt mitään muitakaan muutoksia tietokoneen rautaan. Ostin myös taannoin läppärilleni USB-alustatuulettimen, koska kone lämpeni mielestäni välillä turhan paljon. Lämpeneminen ei kuitenkaan aiheuttanut mitään laitevikoja tms, joten siitä tässä ei pitäisi olla kyse.

Kokeilin myös käyttää tietokonettani ensin USB-alustatuulettimen kanssa ja sen jälkeen ilman sitä ja kummillakin käyttökerroilla tuli edellä mainittu bluescreen. Vika ei voi siis johtua USB-alustatuulettimen käytöstä.

Tietokoneessani on sisäinen TV-viritin, jonka ajurit latasin HP:n virallisilta sivuilta ja valitsin käyttöjärjestelmäkseni 64-bittisen 7:n, joten ainakaan TV-virittimen ajureista vian ei pitäisi johtua.

Ainoa mieleeni tuleva, ajureihin liittyvä epäkohta on tietokoneessani olevan ulkoisen bluetooth-tikun käyttö. Tikku toimii normaalisti, mutta sitä asennettaessa Windows aina valittaa, ettei tikkua saatu asennettua onnistuneesti.

Olisiko vika mahdollisesti bluetooth-tikussa ja jos olisi, riittäisikö se, että lopettaisin sen käytön vai miten minun asiassa pitäisi edetä?

Ganymedes

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #18 : 02.12.11 - klo:08.26 »
Eihän tuossa sinänsä ole mitään uutta että läppäri ei toimi kaatuilematta Windows 7:ssa. Ubuntussa vastaavia ongelmia ei tullut seuraavassa kuvatussa tilanteessa.

Tiedän yhden tapauksen jossa tietty, hyvin kallis, malli ei toiminut tekemättä jumeja keskimäärin kerran päivässä. Ainoa mikä tuossa tapauksessa auttoi - kun se selvisi noin 10 kk myöhemmin ja siinä välissä kokeiltiin kaikkea muuta mahdollista - oli muistien vaihtaminen. Kyseessä oli tosiaan mallisarjan vika eikä rajoittunut yhteen yksilöön eikä myöskään Suomesta ostettuihin yksilöihin.

Joten onko koneessasi takuu? Ennen takuuseen viemistä kannattaa kokeilla ilman mitään omia lisälaitteita.

Jos takuuta ei ole niin edellä mainituilla rautatesteillä voi yrittää testata itse. Jos ne tuntuvat vieraalta maailmalta, niin vielä vaikeampaa on toiminen niiden perusteella, joten ...

qwertyy

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #19 : 02.12.11 - klo:18.29 »
Ainoa mieleeni tuleva, ajureihin liittyvä epäkohta on tietokoneessani olevan ulkoisen bluetooth-tikun käyttö. Tikku toimii normaalisti, mutta sitä asennettaessa Windows aina valittaa, ettei tikkua saatu asennettua onnistuneesti.

Olisiko vika mahdollisesti bluetooth-tikussa ja jos olisi, riittäisikö se, että lopettaisin sen käytön vai miten minun asiassa pitäisi edetä?
Kannattaa toki kokeilla käytellä konetta ilman tikkuakin ja tarkkailla kuoleeko kone myös silloin. Aika erikoista kyllä, että bluetooth ajurit ei sinulla toimi. Itsellä on parikin tikkua ja niihin ei kyllä ole tarvinut asennella mitään niiden omia ajureita, vaan ovat toimineet jonkinlaisilla Windowsin omilla "generic" ajureilla ihan täydellisesti.

Aika epätodennäköistä kyllä, että kaatuminen tuosta olisi kiinni, mutta kaikki kannattaa yrittää ottaa huomioon.